- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (120 opinii)
- 2 Podsumowanie majówki na drogach (46 opinii)
- 3 Nowe, elektryczne Volvo EX90 w Trójmieście (56 opinii)
- 4 Auto wjechało w pieszych i w budynek (308 opinii)
- 5 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (165 opinii)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku
Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.
Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.
Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.
Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy
W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu
Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.
Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).
Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.
Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.
Potencjał na 38 mln zł rocznie?
W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.
Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.
E-kontrola także w Gdańsku
Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.
Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.
Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.
- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.
Opinie (602) ponad 20 zablokowanych
-
2020-09-15 08:33
Jest jeszcze jedna kwestia
Przez pandemię przyjeżdża mniej osób z zagranicy a więcej turystów z kraju, którzy jednak często wybierają samochód. Zajmuje się wynajmem lokali dla turystów i nie miałem jeszcze tak wielu zapytań o możliwość parkowania auta w centrum, jak w tym roku.
- 15 0
-
2020-09-15 08:38
Pieniadze kierowców
Na potrzeby pieszych i rowerzystów?Czy urzędnicy już nie maja nic w głowach?Siano?A za co powstaną parkingi i remonty dróg?Za pieniądze od pieszych i rowerzystów?To jest właśnie tzw samorząd,czyli brak odgórnej kontroli,hulaj dusza opchniemy wszystko deweloperom i ustawimy swoje rodziny na 3 pokolenia do przodu.
- 16 2
-
2020-09-15 08:43
ścieżka rowerowa na ul. Kartuskiej (2)
..to moze doczekamy sie obiecywanej ścieżki rowerowej na ul. Kartuskiej na odcinku od Jasienia do Siedlec :-(
- 7 9
-
2020-09-15 09:53
podbijam (1)
gdzie ona jest ?
- 0 0
-
2020-09-15 23:10
Na adamowicza.
- 1 0
-
2020-09-15 08:48
No to co, urzędasy?
Wprowadzamy w całym Gdańsku? : )
- 5 3
-
2020-09-15 08:49
Może nagrody dla urzędników?
- 10 0
-
2020-09-15 08:51
Mieszkańcy powinni płacić mniej (2)
- 10 3
-
2020-09-15 08:56
przecież mieszkańcy pod domem płacą symboliczną roczną opłatę...
- 1 6
-
2020-09-15 10:59
A to z jakiej racji?
Przecież jak sami wnioskują o opłaty to zniżki czy abonamenty są niesprawiedliwe. Niech płacą jak wszyscy.
- 2 0
-
2020-09-15 08:52
Ja
2 miesiące zarabiania na nieświadomych turystach i 10 miesięcy bez zarabiania. Bo zarabianie na mieszkańcach Wam się nie uda. Wyludnicie tylko starówkę .
- 19 1
-
2020-09-15 08:53
Jak ja się cieszę, że wyprowadziłem się na Kaszuby (2)
i tu sobie pracuję.
- 22 0
-
2020-09-15 10:17
Tez chcialem bo praca zdalna i juz tak zostanie, ale zona nie chce :/ Zobaczymy co powie jak zacznie dojezdzac do pracy :)
- 3 0
-
2020-09-15 15:33
Słusznie - do pasania kur najlepiej mieć jakiś kurnik pod Kartuzami a nie w mieście.
- 0 3
-
2020-09-15 08:55
Moze tak cześć Tych środków przeznaczyć na drogi bo stan ich części to wstyd przed gośćmi za granicy. Np. Koło hiltona.
- 10 0
-
2020-09-15 08:56
Złodzieje
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.