- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 2 Apel policji do kierowców aut i motocykli (73 opinie)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (264 opinie)
- 4 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku
Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.
Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.
Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.
Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy
W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu
Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.
Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).
Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.
Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.
Potencjał na 38 mln zł rocznie?
W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.
Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.
E-kontrola także w Gdańsku
Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.
Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.
Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.
- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.
Opinie (602) ponad 20 zablokowanych
-
2020-09-15 09:17
Tracą na tym niektóre firmy, np. szkoły jezyków obcych ulokowane w tej strefie (3)
Już teraz zgłaszają, że stracili klientów w niektórych lokalizacjach. Nikt nie będzie dokładał co sobotę do lekcji 20 zł parkingowego.
- 25 4
-
2020-09-15 14:59
Tak to sie skonczy. Miejscowych mieszkancow moze byc za malo zeby bylo warto otwierac w strefie niektore uslugi. Wszystkie nie znikna ale czesc na pewno sie przeniesie. A za nimi przeniesc sie bedzie musiala czesc pracownikow, ktorzy byc moze wczesniej szli do pracy na piechote.
- 6 0
-
2020-09-15 18:43
dokładnie
Sam zwijam firmę ze śródmieścia. Nie tylko gastronomia i kawiarnie działają w centrum. Tak wysokie opłaty zniechęcają moich klientów. Nie zmuszę ich do poruszania się tramwajem.
- 5 0
-
2020-09-15 19:23
ale burdele przetrwają
- 0 0
-
2020-09-15 09:17
Tylko ameby popieraja opłaty za parkowanie (2)
Kierowcy płaca podatek drogowy oraz wiele innych obciażeń wliczonych do paliwa za to że mają pojazd i z niego korzystają. Dodatkowo sa karani za to że wyłączają silniki parkując i nie zanieczyszczają powietrza. A dlaczego piesi nie wnoszą opłat za stanie w kolejkach, korzystanie z chodników, a rowerzyści za ściezki rowerowe? Nadzwyczajna kasta jak urzednicy miasta którzy ze strachu przed mieszkańcami powygradzali swoje miejsca postojowe?
- 19 7
-
2020-09-15 18:45
(1)
bo zajmujesz pas drogowy i ograniczasz innym poruszanie sie. jak szukasz chama to spójrz w lustro.
- 0 4
-
2020-09-16 08:40
Aha, a rowerkiem to przelatujesz w powietrzu
i nie zajmujesz pasa drogowego? Pewnie też nie ograniczasz innym poruszania się?
- 1 0
-
2020-09-15 09:18
napiszę krótko (1)
wydawanie kasy na parking, to najbardziej beznadziejnie wydane pieniądze jaki znam. komentarze w stylu stać mnie na samochód to i stać mnie na parking są beznadziejne
- 14 3
-
2020-09-15 14:30
mam tak samo. Wolę zostawić dalej i się przejść. Lepiej dla zdrowia i portfela
- 1 0
-
2020-09-15 09:20
Płatne strefy nie są dla łatwiejszego parkowania, tylko dla kasy. (1)
Skończyły się fotoradary, to trzeba w inny sposób.
- 15 1
-
2020-09-15 09:24
fotoradary wrócą
w tak przy okazji to fotradary nie wystawiają mandatów za przepisową jazdę
- 1 0
-
2020-09-15 09:22
A wpływy
tylko przez to, że nie egzekwują zakazu wjazdu i parkowania w ustanowionej przez siebie SOD.
Wkurza mnie to strasznie...- 5 0
-
2020-09-15 09:22
Będę
Jeździł samochodem do centrum bo lubię.Nie znoszę śmierdzących spoconymi ludźmi autobusów ani skm.Jak zamkną centrum to przestanę tam jeździć.
- 18 0
-
2020-09-15 09:24
Paranoja (3)
Coraz więcej powstaje budynków w centrum dzięki urzędnikom i ich układom z deweloperami a jednocześnie chcą ograniczyć ruch samochodowy.To jest myślenie!
- 21 1
-
2020-09-15 15:05
(1)
Beda staly puste. Jeslibym mial zmienic prace na jakas w strefie to bym sobie doliczyl oplaty do wyplaty. Nie w kazdym zawodzie tak sie da, ale w moim jest to mozliwe.
- 4 2
-
2020-09-15 20:17
To sobie dolicz
I nie narzekaj ;)
- 1 3
-
2020-09-15 20:12
bo ten nowe budynki geniuszu mają parking podziemny albo pod blokiem wystarczający dla wszystkich mieszkańców nie to co za komuny. chyba że jesteś cebularzem i sępisz na garaż to płać za parkowanie co miesiąc
- 1 3
-
2020-09-15 09:27
złodziejstwo !
W biały dzień !
- 8 2
-
2020-09-15 09:29
Myslenie krótkoterminowe (5)
Teraz się nachapać a potem to jakoś będzie. nie sądzę żeby usługi na terenie strefy utrzymały się po sezonie. Płatne parkingi zimą po 17 nie maja sensu i tak jest wtedy pełno miejsc postojowych a jak za wizytę u fryzjera czy na hali mam płacić ekstra 20zł więcej to mnie się to nie kalkuluje. po roku takiej polityki lokale w śródmiesciu będą świecić pustkami, nawet banki nie pomogą.
- 25 3
-
2020-09-15 09:33
(4)
Albo no wiesz, pojedź autobusem i zapłać mniej o te 20zł na fryzjera.
- 1 10
-
2020-09-15 11:44
(3)
jasne... pojeździj se 60 minut komunikacją za 8zł, przy alternatywie 15 minut autem za 2,50..
Chyba tylko d**il by nie zmienil fryzjera...- 4 1
-
2020-09-15 11:48
(2)
Liczysz tylko koszt paliwa? Gratulacje. A niedługo jak doliczysz koszt parkowania to jednak komunikacją będzie taniej. Jeden samochód mniej na drodze to będzie też odrobinę szybciej, i tak do skutku.
- 0 6
-
2020-09-15 15:09
(1)
Jak juz sumiennie porwnywac to do kosztow komunikacji miejskiej dodaj koszty prania ubran, leczenia po zarazeniu sie czyms albo przeziebieniu albo po pobiciu. Koszty wynikajace z kradziezy. Koszty najrozniejszych karnych oplat wynikajacych ze spozniania sie (np w przedszkolu). No i najwazniejsze koszty straconego czasu.
- 3 0
-
2020-09-15 15:15
Dobre. Pranie ubrań, pobicie. I koszty pogrzebu bo podobno 1 osoba na 10 które wsiądą do autobusu nie opuszcza go żywa. Zgaduję, że samochód dał tatuś i tankuje też tatuś?
Rozumiem że w korkach nie tracimy czasu? Ano tak, traci go ktoś inny więc co mnie to. Tate, daj na paliwo.- 0 5
-
2020-09-15 09:29
Co z pracującymi rodzicami (2)
Miasto powinno pomyśleć o rodzicach żłobków przedszkoli i szkół znajdujących się w centrum. Odbiór dziecka trwa mniej niż 10 minut, natomiast czasami opłacenie kartą parkowania trwa dłużej. Co w takim przypadku z ewentualną karą za brak opłaty. Czy e-kontrola, jaki również kontrola piesza mają to na uwadze? Już kilka razy goniłem kontrolera, który wystawił mi mandat jak czekałem na potwierdzenie płatności. Powinno się najpierw pomyśleć o usprawnieniu procesu opłaty, a później o uszczelnianiu i kontroli. Aktualnie spowoduje to wysyp reklamacji.
- 9 8
-
2020-09-15 09:33
System przewiduje dwukrotny przejazd pojazdu kontrolującego własnie w celu wyłapania takich sytuacji. A cwaniaki, którzy próbują się wykręcić od opłaty "bo tylko na chwilę" byli , są i będą.
- 3 0
-
2020-09-16 11:55
pierwsze 15-20 min powinno być za free.
Zgłaszasz nr rej i zegar tyka. Nie zdąży się kawkować i robić obchodów po starówce, ale dziecko ze szkoły już się zdąży odebrać. Rotacja zachowana, kasa też by się zgadzała.
5,5zł od pierwszej minuty, jeżeli stoi się dosłownie 5min , 2x dziennie - 11zł za każdy dzień dziecka w szkole jest po prostu nie fair...
(komunikacja miejska z wielu miejsc jest po prostu tragiczna i droga, więc nie jest opcją - przede wszystkim logistycznie)- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.