• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
15 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych. W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych.

Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.



Jak wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania zmieniło twoje dotychczasowe przyzwyczajenia transportowe?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania funkcjonuje w Gdańsku od 29 czerwca. Nowy obszar, w którym obowiązują wyższe ceny za parkowanie, ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia.

Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.

Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.

Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy



W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu



Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.

Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).

Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.

Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca.

Potencjał na 38 mln zł rocznie?



W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.

Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.

Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku. Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku.

E-kontrola także w Gdańsku



Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.

Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.

Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.

- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.

Opinie (602) ponad 20 zablokowanych

  • całe miasto zrobić strefą płatnego parkowania. Wtedy to będą dochody...
    Wyjątek to pracownicy miasta, radni i Dulkiewicz. Oni powinni być uprzywilejowani

    • 12 2

  • Cwaniactwo rządzi się jak chce ! (1)

    Karuzela z goleniem stadka baranów kręci się w najlepsze ! Zaczęli od śmieci, dalej podrożała woda a teraz czas na chwalenie się z opłat za parkowanie !!! To wszystko wygląda na typowo mafijne machinacje ? Stanowiska dla znajomków i rodzinki należy zasilać kaską ?

    • 9 2

    • co za bełkot

      • 1 1

  • To wspaniale (5)

    Mając taką kasę władze miasta na pewno zrealizują swój cel: zwiększenie udziału rowerów w komunikacji z 2 do 3 % i powstrzymanie stałego spadku udziału komunikacji miejskiej w dojazdach mieszkańców, który teraz jest na poziomie 30 %. Ci brzydcy samochodziarze sfinansują realizację świetlanej wizji. A że wizja oderwana od rzeczywistości? A kogo to obchodzi? Gdzie parkingi P+R i parkingi wokół Śródmieścia? Gdzie komunikacja miejska stanowiąca rzeczywistą alternatywę dla komunikacji miejskiej? A dodatkowo jak czytam, ze wprowadzone zmiany wpłynęły na ograniczenie emisji spalin, to zastanawiam się komu peron odjechał. Proponuję miejskim urzędnikom i aktywistom przejść się wzdłuż zmodernizowanego według ich wizji Podwala Przedmiejskiego. Stojące w nieistniejących wcześniej korkach samochody generują tyle dodatkowych spalin, że zmniejszony ruch w Śródmieściu nie ma w tej kwestii większego znaczenia . Zresztą, te wszystkie dyskusje i tak nie mają sensu. Urzędnicy i tak lepiej wiedzą co dla nas dobre. Nie przyjmują do wiadomości, że w tej chwili w Gdańsku wielu mieszkańców nie ma alternatywy dla samochodów, a zresztą (jak dowodzi tego choćby artykuł sprzed kilku tygodni o al. Adamowicza) - urzędnicy nawet nie starają się jej stworzyć. Podziękujemy przy urnach wyborczych.

    • 27 3

    • (2)

      Fajnie tylko gdzie mam upchnac kolejny rower? Mam jeden dla 4 osob w rodzinie i jedna hulajnoge. Trzymam to na korytarzu, ale inni tez tam trzymaja swoje rowery i zwyczajnie wiecej sie nie zmiesci. Do tego co jakis czas zlodzieje cos ukradna. Czy rowerowi aktywisci maja jakies pomysly na ograniczenie rowerowego zlodziejstwa i zapewnienie miejsc parkingowych dla rowerow? Takich gdzie deszcz mi go nie zezre i zlodziej nie ukradnie?

      • 4 1

      • nie pisz, że masz problemy z parkowaniem rowerów. Wystarczy wiata i kilka stojaków więcej (1)

        wiele wspólnot mieszkaniowych już o to zadbało. Sprawdź w swojej okolicy lub w okolicy AWFiS. Przykładów dobrze rozwiązanych wiat do parkowania rowerów w Gdańsku jest bardzo dużo a ich liczba rośnie dynamicznie.

        • 0 5

        • Słowo klucz - miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

          W większości miejsc zabrania budowania wiat na osiedlach! I w takim przypadku wspólnoty czy spółdzielnie mogą g.no zrobić.

          • 0 0

    • to nie władze miasta ale mieszkańcy w czasie rozmów nt. Strategii Gdańska 2030+ (1)

      oraz Studium UiKZP uznali, że trzeba stawiać na poprawę warunków ruchu pieszych i rowerzystów w mieście i dążyć do tego, by udział przejazdów samochodami w ogólnej liczbie codziennych przejazdów w mieście nie wzrastał. Udział przejazdów rowerem w ogólnej liczbie przejazdów w Gdańsku już w roku 2016 osiągnął poziom prawie 6% i ma tendencję rosnącą, z korzyścią dla wszystkich. Wizja mówiąca o potrzebie zahamowania wzrostu liczby samochodów nie jest oderwana od rzeczywistości , tylko nie jest konsekwentnie realizowana. Pisanie o braku korków na Podwalu Przedmiejskim przed jej przebudową jest przejawem oderwania od rzeczywistości, typowym dla osoby mentalnie przyspawanej do fotela samochodu. Z pozostałymi tezami nie warto nawet nawiązywać polemiki.

      • 1 4

      • A kiedy były te rozmowy? Gdzie informacje o nich? Jaki był klucz doboru dyskutantów?

        Wizja niekonsekwentnie realizowana to wizja oderwana od rzeczywistości. To jej realizacja a nie świetlane założenia mają bowiem realny wpływ na życie mieszkańców (patrz skopana al. Adamowicza - wizja przy jej budowie poszła się paść). Poprawa infrastruktury pieszo-rowerowo-zbiorkomowej dobra rzecz, ale powinna ona wyprzedzać utrudnienia wprowadzone dla samochodów. A tak nie jest. Najpierw kij, potem (może) marchewka. A ty mieszkańcu Osowy się martw. Skąd wziąłeś dane o udziale przejazdów rowerowych w ogólnej liczbie przejazdów? Bo w raporcie o stanie miasta z 2019 r. ich nie ma (info o liczbie przejazdów zbiorkomem też zresztą brak). Nigdzie nie pisałem, że przed remontem nie było korków na PP. Oczywiście, że były. Ale teraz pojawiły się nowe. Taki paradoks. Brak umiejętności prowadzenia niewygodnej dyskusji jest typowy dla wąsko ukierunkowanego aktywistów miejsko-rowerowych. Żyją w swojej bańce, a jak real do niej zapuka, to z poczuciem wyższości odwracają głowę nie zniżając się do poziomu maluczkich nie doceniających geniuszu ich wizji.

        • 0 0

  • Jak wprowadza samochody kontrolujące to będzie rzeźnia

    one sprawdzają 100 000 samochodów na miesiąc

    Kontroler nie jest w stanie sprawdzić więcej niż 5000

    • 2 3

  • I bardzo fajnie (3)

    Teraz za te pieniążki trzeba postawić więcej progów zwalniających.

    • 5 6

    • bedzie wiecej smrodu i pyłu. (2)

      Gdańsk to jedyne pierdziszewo gdzie są progi na drodze wylotowej z miasta.

      • 2 1

      • jarku, naprawdę nie pisz bzdur (1)

        stop bzdurom

        • 0 3

        • polecam kierunek kartuzy

          są progi zwalniające.

          • 2 0

  • Po jaką cholerę ta niby niezbędna wycieczka wycieczka do Warszawy ? (2)

    System jest prosty jak drut. Kupić już teraz dwa auta z kamerami i do końca roku się spłacą.

    • 4 0

    • Pewnie jeszcze chodza na kursy Windows'a i Word'a. Urzednik to stan umysłu

      • 1 1

    • do konca roku? one się spłacą w tydzień.

      • 0 0

  • Może w końcu ludziki nauczą się że po mieście porusza się komunikacją miejską a nie samochodzikiem na rynek... (9)

    ...czy pod kościół jak na wsi. Komunikacja miejska jak miasto - nie jest idealna ale jeśłi Ci nie pasuje mieszkanie w mieście to osiedl się na wsi, wtedy będziesz mógł naparzać swoim TDI na rynek.
    Do dalszej motywacji przyda się poprawa jakości komunikacji miejskiej (siatka, częstotliwość kursów), przydałyby się też ulgowe ceny biletów jak w Poznaniu, a z drugiej strony dalsze poszerzanie strefy płatnego parkowania i podnoszenie opłat. No i Mevo też potrzebne - ale z większością konwencjonalnych rowerów, elektryki te co są - więcej takich "wynalazków" nie potrzeba - dokupić 10 000 dobrych nieeleketrycznych rowerów i będzie dobrze.

    • 9 34

    • Założenie jest słuszne, ale u nas zaczyna się od d... strony: zamiast marchewki (zachęt) jest kij. To działa do czasu. Mnie np. zniechęca do korzystania z centrum.

      • 8 3

    • O czym ty (3)

      Piszesz?Mam brać dzień wolnego żeby dojechać ze Straszyna z chorym dzieckiem do lekarza?Trochę rozsądku,wszystkie centra miast są i będą zapchane samochodami.Trzeba budować parkingi piętrowe jak w Hamburgu czy innych miastach niemieckich.I żebyś stanął na głowie To taniej i szybciej mi będzie pojechać samochodem na stare miasto w Gdańsku niż miejskim transportem.I dodam - w lepszych warunkach niż śmierdzące autobusy i SKM.

      • 12 4

      • A co w Straszynie lekarzy nie ma? (1)

        • 4 6

        • nie zaszkodzi czasem pomyśleć, bo ludzie często korzystają ze specjalistów w szpitalach, akademii itd. myślenie nie boli, a empatia w cenie!

          • 3 0

      • przecież w Gdańsku już są parkingi piętrowe jak w Hamburgu

        Wiele z nich stoi pustych, bo są płatne

        • 0 2

    • Bardzo chętnie, jak tylko komunikacja w Gdańsku zacznie działać a nie udawać że coś robi. Dopóki tramwaje poruszają się średnio 14km/h a kursowanie autobusów jest dopasowywane do potrzeb działkowców którym się nigdzie nie śpieszy, nic się nie zmieni.

      • 12 4

    • (2)

      Do sklepu pojade samochodem nawet jesli tak jest drozej i dluzej bo nie mam ochoty na noszenie siatek.

      • 3 2

      • Oczywiście że tak - każdy ma prawo decydować, tyle że nie należy iść w kierunku dalszych ułatwień...

        ...dla samochodzików typu autostrady przez miasto, piętrowe parkingi.
        Kto chce/musi jedzie autem ale niech się liczy z korkami i opłatami.
        Dla reszty tramwaje, autobusy z wydzielonymi buspasami, drogi rowerowe itp.
        Światełko w tunelu pojawiło się np na ul. Schuberta - jeden pas (buspas) dla autobusów, drugi dla tych co tak jak Ty co wolą swoim autem - niech jadą (albo stoją) ale nie marudzą, ich wybór.
        Priorytet dla komunikacji miejskiej!!! Buspasy, buspasy, gdzie nie ma miejsca a jest możliwość zrobić ulice jednokierunkowe a "zaoszczędzony" pas dla autobusów, rowerów.
        W Gdańsku póki co nie ma korków* więc większosć wybiera samochody
        *Korek (definicja własna z doświadczeń) = sytuacja gdy np przez 2-3 zmiany świateł nie ruszasz się o metr (np Wrocław)

        • 1 3

      • to twój problem koleś

        zresztą przypuszczalnie po prostu kłamiesz

        • 0 2

  • Rewelacja (5)

    To są działania, które zmniejszają korki w mieście. Nie jakieś tam poszerzenie ulic za setki milionów. Od zawsze mówię, że parkowanie ma większy wpływ na korki niż drogi dojazdowe.

    • 6 22

    • Tak (4)

      Pełna zgoda,zamknac ulice i zrobić z nich chodniki.Bede z Osowej do centrum miasta zapier z rodzina na piechotę.Co tam jeszcze masz w zanadrzu?Jeszcze jakiś mądry pomysł?

      • 10 4

      • masz PKM (3)

        Ale widocznie jesteś ograniczony mentalnie

        • 3 10

        • (2)

          Mam też pkm, którym mogę dijechać i wrocic na lotnisko. A nie... poczekaj... ostatnia PKMka z portu lotniczego jest o 22:40, a potem już nic, mimo iż od 23 do 00:30 ląduje kupę samolotów (przynajmniej przed pandemia lądowało, a pkm już nie jeździła..)

          • 6 4

          • taksówki są dostępne 24 godziny na dobę (1)

            odróżnij taksówkę od prywatnego samochodu please

            • 1 5

            • to już prędzej żonę poproszę, bo w cenie taksówkarskiej podwózki możemy przejechać 5x tyle ;)

              • 4 1

  • Skok na kase a naiwni niech sobie tłumaczą jak chcą

    • 17 1

  • Zdzierstwo...

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Midibus widoczny na zdjęciu przejeżdża przez:

 

Najczęściej czytane