• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyspa Sobieszewska zyska dwa mosty, a nie jeden?

Maciej Naskręt
12 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Plany PiS zakładają m.in. budowę mostu przez Wisłę na wysokości Świbna i Mikoszewa.


Dwaj posłowie PiS zapowiadają budowę trzech mostów - nad Wisłą, między Świbnem i Mikoszewem zobacz na mapie Gdańska, w Sobieszewie zobacz na mapie Gdańska i nad planowanym przekopem Mierzei Wiślanej. Inwestycja miałaby być finansowana z budżetu centralnego. Władze Pomorza uważają, że to próba pozyskania akceptacji społecznej dla przekopu Mierzei Wiślanej.



Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej. Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

Odsuńmy jednak na chwilę korzyści i zagrożenia wynikające bezpośrednio z realizacji projektu, który może pochłonąć nawet miliard złotych. Gazeta Wyborcza właśnie ujawniła, że w ramach inwestycji towarzyszących powstaniu przekopu politycy PiS będą lobbować za budową z budżetu centralnego trzech nowych mostów: jednego nad przekopem i dwóch łączących Wyspę Sobieszewską ze stałym lądem - od wschodu i od zachodu.

Planowane przez posłów PiS mosty w ciągu drogi wojewódzkiej 501 i budowane już mosty nad Wisłą w ramach realizacji drogi ekspresowej S7. Planowane przez posłów PiS mosty w ciągu drogi wojewódzkiej 501 i budowane już mosty nad Wisłą w ramach realizacji drogi ekspresowej S7.
Trzy mosty i remont nadmorskiej drogi

Ten plan ujawnili posłowie PiS Andrzej Jaworski z Gdańska i Leonard Krasulski z Elbląga.

Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a  Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy, przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską, do Gdańska. Jak miałaby wyglądać przebudowa - tego na razie nie wiadomo.

- Przebudowa drogi i budowa mostu nad Wisłą usprawniłaby ruch turystów wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 501. Dzisiaj ta trasa urywa się w Wiśle. Nowa przeprawa uruchomiłaby tereny nadmorskie. Dodatkowo modernizację przeszłaby trasa łącząca drogę krajową nr 7 w Nowym Dworze Gdańskim - wylicza elbląski poseł PiS Leonard Krasulski.


Budowa Mostu Sobieszewskiego uzależniona od przekopu?

Może się okazać, że projekt techniczny mostu zwodzonego w Sobieszewie nie będzie spełniał naszych potrzeb. Oczekiwania dla tej przeprawy mogą okazać się dużo większe - mówi Andrzej Jaworski.
Trzeci obiekt, jaki miałby powstać w ramach tej inwestycji, to most łączący Sobieszewo z Wiślinką.

Tymczasem taki most na własną rękę chce zbudować Gdańsk. Miasto ma już projekt budowlany mostu zwodzonego oraz zarezerwowane 67 mln zł na jego budowę. Brakuje jednak 17 mln zł, które miasto chciałoby zdobyć w ramach dotacji celowej od rządu (informowaliśmy o tym w poprzedni piątek). Przyznanie brakującej kwoty otworzyłoby drogę do wykupu terenów wokół mostu oraz ogłoszenia przetargu na budowę.

Szkopuł w tym, że ostatnio poseł Andrzej Jaworski powątpiewał, by rząd przyznał taką dotację. Dlaczego?

- Projekt budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej znany jest od wielu lat. Szkoda, że władze Gdańska i Pomorza nie uwzględniły tego w swoich planach inwestycyjnych. Może się okazać, że projekt techniczny mostu zwodzonego w Sobieszewie, który przygotowała administracja Pawła Adamowicza, nie będzie spełniał potrzeb związanych z całym projektem, czyli realizacją kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Oczekiwania dla tej przeprawy mogą okazać się dużo większe - mówi Trojmiasto.pl Andrzej Jaworski.
Politycy PiS deklarują, że wszystkie te inwestycje mogłyby zostać zrealizowane w ciągu trzech lat. Opracowywanie dokumentacji dla inwestycji drogowych miałoby się rozpocząć zaraz po zatwierdzeniu projektu budowy przekopu Mierzei Wiślanej.

Marszałek Pomorza: to próba zdobycia akceptacji społecznej

Władze samorządu województwa nie ukrywają, że są przeciwne budowie przekopu. Ich zdaniem jest dużo więcej przeciwwskazań niż zalet tej inwestycji.

- Te wszystkie projekty to próba zdobycia akceptacji społecznej dla budowy przekopu, którą ja osobiście oceniam negatywnie - mówi Mieczysław Struk (PO), marszałek województwa pomorskiego.
Jego zdaniem budowa mostu przez Wisłę ze Świbna do Mikoszewa jest mrzonką.

- Na Wyspie Sobieszewskiej mieszka 3,5 tys. osób. Uważam, że budowa mostu zwodzonego w Sobieszewie w dużej mierze rozwiąże problem wydostania się z wyspy nie tylko mieszkańców, ale i turystów. Nie ma sensu budowy obiektu po wschodniej stronie wyspy - mówi Struk.
Dodaje, że jeżeli rząd nie dołoży 17 mln zł do budowy zwodzonej przeprawy w Sobieszewie, to samorząd Pomorza i sam Gdańsk znajdą pieniądze na realizację tej inwestycji.

Marszałek Struk bardzo pozytywnie ocenia jednak chęć modernizacji biegnącej przez Wyspę Sobieszewską drogi wojewódzkiej nr 501.

Mieszkańcy obecnie korzystają z wyremontowanego Mostu w Sobieszewie.



Wiele niewiadomych

Ogłoszony przez posłów PiS pomysł ma jednak bardzo wiele niewiadomych. Wiadomo jedynie, że warte ok. 1 mld prace zostałyby sfinansowane z pieniędzy rządowych. To o tyle zaskakujące, że Komisja Europejska pozytywnie zaopiniowała pomysł przekopania mierzei i rozbudowy dróg w jego otoczeniu, a co za tym idzie, skłonna byłaby dofinansować te prace.

- Wniosek o wydanie tej opinii złożył rząd PO, moim zdaniem tylko po to, by odwlec inwestycję w czasie. Rezygnujemy z dofinansowania, by pominąć kwestie związane z przygotowywaniem wniosków na dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej i zyskać na czasie - mówi poseł PiS z Elbląga.
Natomiast nieznany jest już termin realizacji inwestycji. Nie wiadomo też, kto miałby zająć się przygotowaniem przebudowy drogi 501. Czy byłby to samorząd województwa pomorskiego, który zarządza wspomnianą drogą? A może w roli inwestora zastępczego - bo na co dzień nie zajmuje się drogami wojewódzkimi - pojawi się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad?

Poseł Leonard Krasulski przyznaje: - Trwa dyskusja, kto miałby być inwestorem przekopu. Część osób uważa, że powinien być nim Urząd Morski w Gdyni. Pozostali, w tym ja, uważają, że powinna być powołana spółka celowa, która zleci budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną.
Budowana droga S7 na Żuławach. Budowana droga S7 na Żuławach.
Obok powstaje droga ekspresowa S7 za 3,2 mld zł

Warto nadmienić, że w tej części Pomorza, konkretnie w Kiezmarku, powstają dwa mosty przez Wisłę, w ramach budowanej od zeszłego roku drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Realizacja 40-kilometrowej drogi pochłonie 3,2 mld zł z budżetu centralnego.

Mosty w Kiezmarku mają być gotowe w 2018 r. Po zakończeniu tych prac przejazd 40-kilometrową drogą z Trójmiasta do Elbląga ma zajmować kierowcom ok. 25 minut.

Opinie (179) 1 zablokowana

  • (4)

    Most pomiędzy Świbnem a Mikoszewem nie powstanie z racji tego że jest tam ścisły rezerwat przyrody Mewia Łacha a to wyklucza jakiekolwiek inwestycje

    • 7 3

    • Rezerwat

      Chlopie jak sie nie znasz to sie nie wypowiadaj rezerwat zaczyna się duzy kawal dalej. Nic jakos ptaka nie praszkadza niekiedy wola uwic gniazda w rafinerii i na wyspie. Rozumiem ochronne rezerwatów ale badzmy ludzmi, mniej zaszkodzi most niz ten plywajacy prom.

      • 0 0

    • Rezerwat

      Chlopie jak sie nie znasz to sie nie wypowiadaj rezerwat zaczyna się duzy kawal dalej. Nic jakos ptaka nie praszkadza niekiedy wola uwic gniazda w rafinerii i na wyspie. Rozumiem ochronne rezerwatów ale badzmy ludzmi, mniej zaszkodzi most niz ten plywajacy prom.

      • 1 0

    • Ten rezerwat nie sięga tak daleko

      • 1 0

    • Ty się nie martw, poradzą sobie

      zbudują most i zakryją go szczelnie ekranami akustycznymi

      • 1 0

  • Porównajcie koszty!!! (3)

    hipotetyczny most w Świbnie to konstrukcja o długosci ponad 1000 m wyceniono na 160 mln zł
    a mostek w Sobieszewie o długości przęsła 60 m !!!! administracja Budyniowa wymyśliła na 80 mln zł.
    czyli albo Budyń NIGDY nie chce zbudować tego mostu , albo wałek gdzie się ma dobrze upaść paru kolesi

    • 3 7

    • Most do Sobieszewa ma być zwodzony, co znacznie podnosi koszt. I dlaczego porównujesz 1000 m całego mostu do 60 m JEDNEGO PRZĘSŁA? Manipulacja grubymi nićmi szyta... Fuj

      • 1 0

    • Po za tym w przypadku mostu liczba przyczółków i dojazdów się nie zmienia (cały czas są dwa). Bardzo by mnie zdziwiło to jakby się okazało, że x razy dłuższy most jest x razy droższy.

      • 0 0

    • Jak kto liczy...

      A może to wyliczenia kosztów mostu w Świbnie są z czapy wzięte? Nie przyszło ci to do głowy, co? Bo jakże posłowie PiS mogliby się mylić - partia jest nieomylna!
      Porównaj sobie, człowieku, szacowany koszt budowy dwujezdniowego mostu przez Wisłę w trasie nowej S7 - to kilkaset milionów!!

      • 2 0

  • Czy Jaworski to ten uzdrowiciel Stoczni Gdańskiej?? Wiadomo z pis-u na wszystkim się zna. Etnolog, politolog ostatnio w jakiejś komisji budżetowej, czyżby ekonomista??

    • 3 0

  • Premier Szydło ledwo wiąże budżet a dwóch oszołomów chce budowy 3 mostów. Wybudujcie jeden porządny w Sobieszewie!!

    • 4 1

  • most w Swibnie? zdecydowanie NIE!
    oznaczałby koniec nawet cienia szansy na ożywienie Wisły
    tylko kto w Bolandii myśli perspektywicznie... co innego naobiecywać jedni w TVN drudzy w RM...

    • 2 2

  • PiS -da tak tak .... bedzie piz....

    • 3 0

  • MOST (1)

    Panie Jaworski toś Pan pojechał po bandzie ale to chyba o jeden most za daleko

    • 2 0

    • Kot prezia nie lubi sobie moczyc konczyn

      • 0 0

  • Wyspa Sobieszewska, Gorki Zachodnie... (2)

    Rejony z lasami, z dostepem do plazy i morza... Zamiast byc kurortami, to sa zaniedbane jak cholera!

    • 26 1

    • i dobrze, im mniej stonki tym lepiej

      • 0 0

    • Dokladnie

      Zabetonować to!

      • 0 2

  • akceptację społeczną jaką zdobył Struk i jego partia wszyscy znamy (4)

    Więc może niech siedzi cicho na czterech literach póki jeszcze może i niech szuka sobie dobrego stołka na przyszłość póki jeszcze towarzysze z PO coś mogą załatwić.

    • 79 97

    • a co to jest akceptacja społeczna?

      Bo mam wrażenie, że jak się nie ma merytorycznych argumentów, to trzeba powołać się na akceptację społeczną.

      Lotnisko w Gdyni też miało akceptację społeczną. Myślę, że lotnisko w Sopocie też taką akceptację by znalazło, jak i 3-pasmowa autostrada na Hel.

      • 4 2

    • (1)

      Jak by nie patrzeć akceptacja do przekopania mierzei wiślanej zawsze była, a akceptację dla ekipy PO pokazali sami wyborcy - w ostatnich wyborach. Trudno o bardziej dobitny dowód.

      • 13 18

      • akceptacja do przekopania mierzei tylko wśród kompletnych laików i PISowskiej ciemnoty!

        • 5 6

    • Uważaj, bo będziesz żałował jak ten Struk odejdzie,

      Jak przyjdzie PiS nie będzie niczego... To znaczy będzie na początku, a później zęby w ścianę... bo wszystko rozwalą i roztrwonią...

      • 19 13

  • A co ze starym mostem w Kiezmarku? (10)

    Jak wybudują dwa nowe w ciągu ekspresówki, to stary mógłby służyć w ruchu lokalnym, pieszym i rowerzystom, ale dla GDDK będzie już niepotrzebny. Rozbiorą go?

    • 14 33

    • Ma zostac wlasnie dla ruchu lokalnego. Wyremontowany.

      • 1 0

    • (3)

      Kiezmark to po polsku Kresy Żwirowe hahaha. Dziwią się że mostu nie dostali.

      • 3 3

      • Nie do końca. (2)

        Nazwa Kiezmark to spolszczone Käsemarkt, czyli Serowy Rynek ew. Serowy Targ, chociaż dokładnie biorąc targi to Messe.

        • 8 2

        • (1)

          Właśnie o to chodzi że nazwa nie przypiał ni wypił.

          • 2 2

          • Nazwa historyczna, dokładnie odnosząca się do tego, co kiedyś było w tym miejscu, gdy powstała miejscowość. A poza tym nie trolluj. :)

            • 3 1

    • To będzie droga wewnętrzna dla rowerzystów, pieszych i traktorów.

      • 9 0

    • A co nudystami? (1)

      Tez mogliby z niego korzystac? A ekolodzy?

      • 7 4

      • A dla ekologów wybudujemy rezerwat. Z małpiarnią.

        • 10 4

    • można go przesunąć do ujścia Wisły w rejon Świbna i Mikoszewa :)

      • 22 3

    • remont

      z tego co wyczytałem w opisie inwestycji, to stary most zostanie wyremontowany i przystosowany do ruchu lokalnego. Warto czasami poczytać :)

      • 40 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Czerwone światło na sygnalizatorze świetlnym znajduje się:

 

Najczęściej czytane