• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z klasyka na elektryka. Przerabiają Fiata 500 z 1971 roku

Michał Jelionek
15 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Niewiele jest osób na świecie, które decydują się przerobić samochód klasyczny na... auto elektryczne. Jednym z nich jest Jakub Zadrożny z gdańskiej firmy Derwisz, który już niebawem wyjedzie na ulice Trójmiasta pierwszym w naszym kraju Fiatem 500 napędzanym silnikiem elektrycznym.



Co myślisz o przerabianiu aut klasycznych na samochody elektryczne?

Projekt przerobienia zabytkowego Fiata 500 z 1971 roku na samochód elektryczny to w naszym kraju pionierskie przedsięwzięcie. Pomysł zrodził się dawno temu, ale dopiero w maju ubiegłego roku inicjatorzy zabrali się do realizacji. Najpierw sprowadzili "pięćsetkę" z Włoch, a następnie przez kilka miesięcy kompletowali niezbędne komponenty, w tym przede wszystkim silnik elektryczny z elektroniką sterującą i akumulatory trakcyjne.

- Stworzenie tego samochodu nie jest wydarzeniem na skalę Trójmiasta, ale na skalę ogólnopolską. To jest pierwszy - przerobiony według zachodnich standardów - klasyk, którego nie będziemy się wstydzić - tłumaczy Bartosz Gondek, miłośnik klasycznej motoryzacji.
Nie przez przypadek wybór padł właśnie na Fiata 500. Pomijając fakt, że ten kultowy model wzbudza ogromną sympatię wśród kierowców, to jest też świetną bazą do stworzenia samochodu "na prąd".

- Auto niewiele waży i ma całkiem dużą nośność, dzięki czemu stosunkowo ciężkie akumulatory nie będą stanowiły dla niego większego problemu - dodaje.
Więcej na temat aut elektrycznych

Elektryczny Fiat 500 będzie gotowy pod koniec kwietnia. Elektryczny Fiat 500 będzie gotowy pod koniec kwietnia.
Nowym sercem "pięćsetki" będzie silnik elektryczny o mocy 23 kW. To w przeliczeniu ponad 31 KM, a dodajmy, że seryjny silnik dysponuje mocą 21 KM. Do tego dochodzi moment obrotowy na poziomie 68 Nm (w standardowej wersji wynosi 36 Nm).

- To są naprawdę bardzo dobre parametry. Niegdyś tak potężny moment obrotowy nie był możliwy do wyciśnięcia z silnika o pojemności 500 cm sześc. Myślę, że już latem niejeden kierowca dużego samochodu zdziwi się, gdy zobaczy, jak spod świateł startuje 500 - śmieje się Gondek.
Tak naprawdę poza silnikiem nic się nie zmieni.

- Pozostanie nawet manualna skrzynia przekładniowa i sprzęgło. Zachowanie jak największego autentyzmu tego klasyka było jednym z najważniejszych warunków przebudowy. To pozwala także na szybki powrót do oryginalnego napędu - wyjaśnia Jakub Zadrożny z firmy Derwisz.
Bateria będzie ładowana przy użyciu klasycznego gniazdka elektrycznego 230V. Pełne ładowanie będzie trwało od 6 do 8 godzin. Konstruktor szacuje, że auto na w pełni naładowanej baterii, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, przejedzie około 100 km.

- Wszystkie komponenty niezbędne do przebudowy zakupiliśmy w Polsce. Koszt przeróbki, nie wliczając w to ceny zakupu samochodu, wyniesie około 25 tys. zł - dodaje.
Na efekt poczekamy jeszcze kilka tygodni, bo elektryczna 500 prawdopodobnie wyjedzie na trójmiejskie drogi w drugiej połowie kwietnia.

Miejsca

  • PHU Gdańsk, Mieczysława Karłowicza 14

Opinie (76) 4 zablokowane

  • Gratuluję ...

    ....Serdecznie , trzymam kciuki!

    • 7 9

  • Szkoda 500tki..... (1)

    • 18 6

    • Twoja? możesz kupić, są dostępne

      • 1 0

  • co za debile zniszczą klasyka, jakby nie mogli przerobić jakiegoś zwykłego auta

    choćby nissana micry 1 jak juz chcą małe auto

    • 19 7

  • jest firma w Gdańsku która chwali się że przerobi KAŻDE auto na elektryka (2)

    inż Zbigniew Kopeć zbudował i zarejestrował pierwszego przerobionego elektryka w 1999 roku i w zależności od użytego silnika (mocy) i ilości i jakości baterii koszt zaczyna się od 15 tys wiec panowie za 25 tys to sporo przepłacili za komponenty.

    Wiec wasze pisanie o projekcie na skalę europejską to ŻENADA i brak znajomości faktów.

    • 13 6

    • potwierdzam

      Zbigniew Kopeć był pierwszy, ale jakoś o nim artykułów nie piszą. Artykuł wygląda sponsorowany, więc można się było tego spodziewać.

      • 7 2

    • pan Zbigniew to jest gość!

      Potwierdzam! pan Zbigniew Kopeć od bardzo dawna przerabia auta na elektryki. "Ekologiczny bo elektryczny" było napisane na Corolli. Przerobienie Buicka Regala to już piękna historia!

      • 6 0

  • już dzwonie do konserwatora, filmik to dowód!!! (3)

    • 7 6

    • gdyby był na żółtych blachach to tak ale na razie moga z nim niestety zrobić wszystko

      • 3 3

    • Najlepiej

      Do płokułatuły

      • 2 2

    • dzwoń konfituro

      • 2 3

  • JAk mnie wk@#@%^^#& te reklamy debilne na początku filmiku (2)

    • 6 1

    • Coś za coś

      Myślisz, że zrobienie takiego filmiku nic nie kosztuje? No to zamiast płacić za dostęp oglądasz reklamę. To chyba uczciwy układ, nie sądzisz?

      • 1 1

    • to po prostu zainstaluj adblock i po problemie

      • 2 0

  • halo halo mam stary akumulator w garażu może się wam przyda?

    tak sie marnuje tylko

    • 3 2

  • ble, nie ładne to

    brzydal

    • 1 4

  • Przerobcie go na rower! (1)

    • 5 4

    • Najlepiej na taczke

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Z klasyka na elektryka. Przerabiają Fiata 500 z 1971 roku

    Jestem za.

    No i fajnie, ciekawe jak się będzie sprawował po złożeniu i uruchomieniu.
    Przekładnia bezstopniowa była by chyba lepsza ale może się mylę.
    Chciałbym go zobaczyć i spróbować na mieście.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Której marki modelem jest Mustang?

 

Najczęściej czytane