• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zamiast opłat zakaz wjazdu do "stref czystego transportu". Ale kto je ustanowi?

Krzysztof Koprowski
7 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
W 2025 r. na polskich drogach ma być ponad 1 mln aut elektrycznych. Obecnie jest ich ok. 1,6 tys. W 2025 r. na polskich drogach ma być ponad 1 mln aut elektrycznych. Obecnie jest ich ok. 1,6 tys.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych została właśnie podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę. W toku prac, na wniosek posła z partii Kukiz'15, usunięto zapis o opłacie za wjazd do Stref Czystego Transportu. W efekcie będą mogły pojawić się obszary miasta, do których wjazd autem spalinowym będzie całkowicie zakazany.



Czy wjazd do Stref Czystego Transportu powinien być możliwy dla aut spalinowych?

Projekt ustawy, promujący rozwój pojazdów z tzw. alternatywnym napędem (elektrycznym, wodorowym oraz gazem ziemnym CNG lub LNG), był szeroko komentowany w mediach. Szczegółowo jego zapisy omawialiśmy w styczniu br.

Ustawa szerokim echem odbiła się przede wszystkim na Śląsku i w Małopolsce, czyli terenach zmagających się od lat z nadmiernie zanieczyszczonym powietrzem. I to właśnie z tamtej części Polski pochodzi poseł partii Kukiz'15, który wieścił, że wprowadzenie przewidzianych w ustawie Stref Czystego Transportu (czyli obszarów, gdzie bez opłat wjadą tylko auta o alternatywnym napędzie) doprowadzi do przeistoczenia się centrów miast w obszar dostępny wyłącznie dla nielicznych.

Krzysztof Sitarski, poseł Kukiz'15 Krzysztof Sitarski, poseł Kukiz'15
- Mieszkańcy dużych aglomeracji i dużych miast, ścisłych miast, niemający pieniędzy na nowy pojazd, wielokrotnie droższy od klasycznego, będą uiszczać łącznie kilkaset złotych opłat rocznie, oczywiście na rzecz samorządu - przekonywał z mównicy sejmowej podczas pierwszego czytania projektu ustawy Krzysztof Sitarski, poseł partii Kukiz'15 z okręgu wyborczego Rybnik. - Jest dobrowolność ustanowienia takich stref, to jest pełna dowolność samorządu. Niestety, znając życie i polskie realia, te strefy zostaną ustanowione i te opłaty będą egzekwowane w górnej granicy cenowej [nie więcej niż 30 zł za dzień - dop. red.]. Nie będzie ulgi dla obywatela. Finalnie skończy się tak, że centra miast mogą pozostać tylko dla pięknych, bogatych i jeżdżących samochodami elektrycznymi ze Stanów Zjednoczonych albo jeżdżących samochodami kilkunastoletnimi, ale posiadającymi instalację LNG.

Zakaz wjazdu zamiast opłat dla aut spalinowych



Po wygłoszeniu opinii z sejmowej mównicy, Sitarski wnioskował o wykreślenie z ustawy wszystkich zapisów odnoszących się do opłat za wjazd do Strefy Czystego Transportu.

Jego poprawka została pozytywnie rozpatrzona przez członków komisji ds. Energii i Skarbu Państwa, do tego stopnia, że... w nowej wersji ustawy wprawdzie nadal podtrzymano opcję ustanowienia Stref Czystego Transportu, ale bez możliwości wjazdu do nich jakichkolwiek "tradycyjnych" samochodów spalinowych (z wyłączeniem służb miejskich, pojazdów uprzywilejowanych itp.).

Karol Spieglanin, prezes FRAG Karol Spieglanin, prezes FRAG
- Poseł partii Kukiz'15 chciał zbić kapitał polityczny na swoim rodzimym Śląsku, gdzie mieszkańcy chyba już przywykli do brudnego powietrza. W efekcie jednak doprowadził do stworzenia bubla prawnego - komentuje Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Wątpię, by przy tak brzmiącej ustawie jakikolwiek samorząd w Polsce zdecydował się na stworzenie strefy wolnej od szkodliwych wyziewów z rur wydechowych aut, a nawet jeżeli to zrobi, obejmie to niewielkie "wycinki" miasta, co w żaden sposób nie przyczyni się do poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców.

Strefa bez ograniczeń dostępna dla jej mieszkańców



Granice Stref Czystego Transportu będą mogły być wyznaczone przez lokalne rady gmin i niekoniecznie muszą pokrywać się z centrami miast, choć powinny to być obszary zwartej zabudowy z koncentracją budynków użyteczności publicznej.

Gminy mogą też całkowicie odstąpić od ustanowienia takich stref - dotychczas niechętne im były władze Gdańska, Sopotu i Gdyni, które skłaniają się raczej ku wprowadzeniu wyższych stawek za parkowanie oraz opłatom za postój weekendy (o co przede wszystkim zabiega Sopot).

Czytaj też: Za parkowanie zapłacimy więcej niż za bilet?

W pierwotnej wersji ustawy, jak i tej podpisanej ostatecznie przez prezydenta Andrzeja Dudę (Senat nie zgłosił do niej żadnych poprawek), Strefy Czystego Transportu nie obowiązują kierowców, którzy taką strefę zamieszkują - niezależnie od wieku samochodu, jak i źródła napędu.

Nieuprawniony wjazd do wyznaczonej Strefy Czystego Transportu będzie wiązał się z ryzykiem otrzymania mandatu w wysokości do 500 zł.

Poza zmianą postulowaną przez posła Kukiz'15, w ustawie zaszły jedynie kosmetyczne poprawki redakcyjne oraz rozszerzono plan lokalizacji ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów o możliwość ujęcia w nim stacji tankowania wodorem (to także wniosek Sitarskiego).

Już w najbliższych latach w Polsce powstać ma cała sieć punktów ładowania aut elektrycznych. Już w najbliższych latach w Polsce powstać ma cała sieć punktów ładowania aut elektrycznych.

Ogólnopolska sieć punktów ładowania aut na prąd



Przypomnijmy, że zgodnie z parafowaną przez prezydenta ustawą już w 2020 r. powinno być zainstalowanych w całej Polsce 6 tys. punktów ładowania pojazdów energią elektryczną o normalnej mocy, 400 punktów ładowania o dużej mocy oraz 70 punktów tankowania CNG.

W dokumencie uzależniono minimalną liczbę punktów ładowania prądem od wielkości miasta. I tak w Gdańsku musi powstać ich co najmniej 210, zaś w Gdyni minimum 100. Dla miast mniejszych niż 100 tys. mieszkańców, czyli np. Sopotu, nie określono minimalnej liczby punktów ładowania.

Ponadto w dokumencie przewidziano możliwość poruszania się "elektrykiem" po pasach autobusowych (do 2026 r.), przy czym zarządcy dróg będą mogli uzależnić wjazd na buspas od liczby pasażerów w samochodzie. Właściciele takich aut będą też bezterminowo zwolnieni z opłat w Strefach Płatnego Parkowania.

Ustawa przewiduje również zwiększenie udziału samochodów elektrycznych we flotach aut służbowych urzędów centralnych oraz samorządowych, a także zwolnienie ich z akcyzy i wyższy odpis amortyzacyjny dla firm.

Punkty ładowania aut na prąd w Trójmieście

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (93) 4 zablokowane

  • LPG to prawdziwie ekologiczne paliwo. dlaczego dyskryminowane? (4)

    • 46 11

    • Gaz jest do kuchni a nie do samochodu, (2)

      • 3 10

      • bardzo dobrze powiedziane

        dzieki takim ludziom zainteresowanie LPG jest nieduze i moge tankowac 2 zl/litr. gdyby wszyscy przeszli na LPG rzad zaraz podnioslby akcyze zeby wyrownac wplywy do budzetu.

        • 6 1

      • jaka to różnica czy spalasz propan, butan czy metan? żadna

        • 5 0

    • Bardzo dziwna sytuacja. Polska najwięcej zarabia właśnie z paliwa i z fajek. ok. 60% z litra paliwa idzie do państwa.

      • 10 0

  • Powinno sie zaczac od czegos innego. (1)

    1) Calkowity zakaz uzytkowania aut bez sprawnego katalizatora (jak wiele lat temu w Szwacjarii)
    2) Obowiazkowe sprawdzanie przez ASO/Stacje Diagnostyczne czy diesel lub benzyna nie ma wycietego DPF/zbiornika Ad Blue/EGR itd. W przypadku wyciecia/wstawienia emulatora zatrzymywano by dowod rejestracyjny i nakladano kare w wysokosci 5 tys za zatruwanie srodowiska. I tak co roku.
    3) Przeznaczanie 1/100 z podatku VAT uzyskiwanego ze sprzedazy aut spalinowych na dotacje do zakupu aut w 100% elektrycznych.
    4) To co planuje Rzad 3 miasto mogloby wprowadzic znacznie szybciej czyli dozwolona jazda bus pasami, darmowe parkowanie w Strefie Parkowania, wydzielone miejsca do parkowania tylko dla aut elektrycznych (tak jak dla inwalidy)

    itd

    • 3 1

    • O, o, o!

      To jest to!

      • 0 0

  • 30 zl za dobe za wjazd do trojmiasta (2)

    Pobierane przy zjezdzie z obwodnicy.
    Rozwiaze problem korkow smrodu i parkowania

    • 5 3

    • Dokladnie

      opłaty dla słoików muszą jakieś być.

      • 1 2

    • niczego nie rozwiąże, smród jest z ogrzewania domów oponami a nie z samochodów

      • 3 3

  • (2)

    Zaletą samochodów elektrycznych nie jest "ekologiczność" bo na to łapią się chyba tylko osoby stawiające na zdanie dziennikarzy "mediów opiniotwórczych" zamiast na samodzielne myślenie.
    Przede wszystkim paliwo do nich produkujemy sami z krajowych zasobów i nie wypychamy przy tym kieszeni Rosyjskich koncernów i arabskich szejków.

    • 12 3

    • leming jak mozesz pisac o samodzielnym mysleniu jak ty nieznasz tego pojecia bo mózgu niemasz:) (1)

      Ale za to masz nie pohamowaną potrzeba chwalenia się głupotą

      • 1 7

      • bo twój komentarz wnosi cokolwiek do dyskusji. A nie, czekaj, wcale nie.

        • 1 1

  • Brawo p. Sitarski! Jedyny normalnie myślący! (4)

    Niedługo zmuszą nas do przemieszczania się na rowerach albo konno.

    • 13 12

    • (2)

      Konno też nie bardzo, bo produkuje się obornik, kuń wydala dużo CO2 pod obciążeniem spalając tlen, a z obornika wydziela się do tego metan.

      • 9 0

      • (1)

        Przeanalizujmy kunia:

        - Kunia nie da się wyłączyć, musi chodzić na biegu jałowym 24 na dobę (przez co nieustannie spala tlen i generuje szkodliwy CO2).
        - Kuń musi nieustannie spalać paliwo, by nie doszło do awarii wyłączającej z eksploatacji kunia - jest energochłonny.
        - W przypadku wyłączenia z eksploatacji kunia, koszty odnowienia są wysokie, a proces produkcji trwa nowego kunia kilka miesięcy.
        - Paliwo do kunia pochodzi z gałęzi gospodarki zwanej rolnictwem. W przypadku kunia jako środka transportu (i jemu podobych - wół, bawół, jak, bizon, żubr, muł, osioł), wytwarzanie dla niego paliwa z rolnictwa prowadzi do bardzo wysokiego negatywnego śladu ekologicznego (skutek uboczny w postaci wysokiej emisji CO2).
        - Kuń emituje 24 godziny na dobę CO2 i prawdopodobnie inne gazy negatywnie oddziałujące na atmosferę ziemską.

        Stąd wniosek, że kuń, jako środek transportu, jest całkowicie nieekologiczny. Ekologiczna jest za to Honda Prius, co udowodniono w wielu badaniach.

        • 4 0

        • To jest tak, jak z ekologiczną bawełną, która jest syntetyczna, ale jest ekologiczna. Zwykła bawełna już nie jest tak ekologiczna.

          • 2 0

    • Poseł Sitarski był tak mądry, że wprowadził jeszcze większą głupotę.

      • 9 1

  • całe Główne Miasto - zakaz wjazdu spaliniarzy.

    i wiele innychobszarów.

    Ja mog.ę ustanowić, nie będę się szczypał.

    • 2 4

  • A kto bedzie sprawdzał czy hybrydy wjezdzaja na silniku elektrycznym czy na spalinowym? (2)

    • 11 2

    • Mohery zglosily gotowosc do wachania rur wydechowych.

      • 2 3

    • Hybrydy nie będą miały wstępu do takich stref.

      • 2 2

  • a to dobre

    w Gdańsku nie potrafią nawet dopilnować ruchu w małej strefie SOD na Głównym Mieście, a fantazjują o jakichś elektrycznych bzdurach.

    Przede wszystkim to nie jest na polską kieszeń. Takie fanaberie można sobie wprowadzać w Norwegii albo w Szwajcarii, ale nie na Wschód od Odry...

    • 7 0

  • To proszę aby za remont i utrzymanie dróg w strefach płaciły osoby które będa mogły z nich korzystać. (2)

    A nie wszyscy będa płacić podatki a bogacze będą dostawać kolejne przywileje.

    • 18 1

    • To prosze, zeby budowac drogi tylko z podatkow tamze zamieszkujacych (1)

      Chodzi o to, ze od dawna buduja sie w Baninie, Bolszewie, Juszkowie, Chwaszczynie i innych wioskach , a pozniej ja musze budowac im droge. A nie jezdze przeciez tamtedy. Kup sobie jeden z drugim mieszkanie w centrum i po sprawie. A o remont w tych strefach to sie nie martw frajerze, bez ciebie damy sobie spokojnie rade.

      • 0 7

      • :) przepraszam za minusa :) miał byc plus

        • 1 3

  • (1)

    Poki prad robimy z wegla i zarabiamy 500euro miesiecznie to tylko durne pomysly bogatych poslow.

    • 17 1

    • Poki :) bedą robic takich jak ty to jak tylko dorosną do klawiatury bedą pisac bzdury :)

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku został założony Automobilklub Morski?

 

Najczęściej czytane