• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w pierwszeństwie pieszych. Ustawa czeka na podpis prezydenta

Krzysztof Koprowski
1 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jeżeli prezydent podpiszę ustawę, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 czerwca br. Jeżeli prezydent podpiszę ustawę, nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 czerwca br.

Pierwszeństwo pieszych w momencie "wchodzenia na przejście" czeka już tylko na podpis prezydenta. Sejm zaakceptował drobną poprawkę Senatu dotyczącą korzystania z urządzeń elektronicznych podczas pokonywania jezdni. Ustawa wprowadza jednocześnie ograniczenie prędkości do 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę oraz narzuca utrzymywanie bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu.



Czy zbliżając się autem do przejścia, zdejmujesz nogę z gazu?

O zmianach w przepisach ustawy - prawa o ruchu drogowym pisaliśmy szczegółowo w styczniu br.

Wówczas nowelizacja przepisów została przegłosowana przez Sejm i trafiła do Senatu, gdzie doprecyzowano tylko jeden drobny zapis dotyczący zakazu korzystania z telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię i torowisko, na przejściu dla pieszych oraz - to właśnie poprawka Senatu - podczas wchodzenia i przechodzenia przez przejście dla pieszych.

Zakaz używania telefonu komórkowego na przejściu dla pieszych



Co ważne, w ustawie podkreślono wyraźnie, że zakaz ten obejmuje korzystanie z urządzeń elektronicznych tylko "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Przypuszczalnie zapis odnoszący się do urządzeń elektronicznych będzie niezwykle problematyczny w interpretacji przez sądy, a jego wprowadzenie było bardziej efektem politycznego lobbingu niż faktyczną potrzebą wynikającą ze statystyk ruchu drogowego. Pominięto także kwestię pokonywania wydzielonych dróg rowerowych z telefonem w dłoni.

Badania z 2018 r. przeprowadzone na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na podstawie obserwacji ponad 6,1 tys. pieszych wykazały, że podczas pokonywania jezdni tylko 5 proc. rozmawiało przez telefon, 1 proc. pisało wiadomość oraz 1 proc. słuchało muzyki.

Kursy prawa jazdy w Trójmieście


Ustawa zakazuje korzystania z telefonu "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych". Ustawa zakazuje korzystania z telefonu "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".

Pierwszeństwo w momencie wchodzenia na przejście



Bez zmian natomiast pozostały inne zapisy projektu ustawy, które dotyczącą zmiany w zakresie pierwszeństwa pieszych. Oprócz dotychczasowego pierwszeństwa przed innymi pojazdami podczas obecności na przejściu, dodaje się przepis w brzmieniu:

Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
Z punktu widzenia kierowcy wprowadza się nowy zapis mówiący o zachowaniu szczególnej ostrożności:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.
Ostrożność zachować powinien także motorniczy tramwaju:

Kierujący tramwajem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu.
Ponadto zachowanie ostrożności dotyczy pieszego:

Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

50 km/h przez całą dobę w obszarze zabudowanym



Poparcie parlamentarzystów zyskały też nowe przepisy dotyczące ustalenia maksymalnej prędkości 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę tj. zarówno w dzień, jak i nocą.

Oczywiście inne limity prędkości będzie można nadal wprowadzać lokalnym oznakowaniem.

Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę. Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę.

Bezpieczna odległość na drogach szybkiego ruchu



Na drogach ekspresowych i autostradach zostanie wprowadzony obowiązek zachowania bezpiecznej odległości wynoszącej połowę prędkości wyrażoną w metrach.

Przykładowo, jadąc z prędkością 120 km/h musimy utrzymać odległość co najmniej 60 m do pojazdu, który znajduje się przed nami.

Zasada ta nie będzie jednak obowiązywać przy wyprzedzaniu, co podobnie jak w przypadku zakazu korzystania z urządzeń elektronicznych, będzie przysparzało wielu problemów w interpretacji.

Ustawa czeka już tylko na podpis prezydenta



Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta Andrzeja Dudy. Biorąc pod uwagę układ sił politycznych, poparcie nowych regulacji przez znaczną część opozycji oraz fakt, że zmiany w przepisach były jednym z elementów exposé premiera Mateusza Morawieckiego w 2019 r., podpis prezydenta powinien być czystą formalnością.

Ustawa definiuje wejście w życie wszystkich ww. zmian z dniem 1 czerwca 2021 r.

Opinie (268) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Stoją 2 babki przed samym przejściem i rozmawiają... (1)

    Skąd mam wiedzieć czy zamierzają przejść ???
    A teraz gdy będzie zakaz komórek - to przed przejściem będą kończyć SMS'a

    • 1 0

    • Stojące, to nie są osoby wchodzące i nie ważny jest tu ich zamiar

      przepisy nic nie wspominają o mających zamiar wejść na przejście, tym samym nie daj a im pierwszeństwa.

      • 0 0

  • Ta ustawa już dawno powinna wejść w życie . Nie wiem po co taka zwłoka .

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Najgorsze co może być!!! (11)

    Tu nie chodzi o bezpieczeństwo, tylko bezwzględne przypisanie kierowcy winy za potrącenie. Kto wierzy, że poprawi to bezpieczeństwo jest naiwny tak jak to, że obniżenie dozwolonej prędkości zmniejszyło liczbę wypadków. Sprawdźcie statystyki. Liczbę wypadków to mogą zmniejszać inwestycje w infrastrukturę i wszelkie elementy drogowe, oświetlenie przejść dla pieszych, ich lepsza widoczność dla kierowców, uświadamianie kierowców i pieszych, a przede wszystkim kultura i znajomość podstawowych przepisów drogowych wszystkich uczestników ruchu, bo to na tym się zaczyna i kończy. Pozdrawiam i życzę dużo zdrowia.

    • 89 50

    • To jedź tak, żeby nie potrącić pieszego. (1)

      Masz obowiązek zwolnć przed przejściem i wpuścić na nie pieszych. Ten przepis obowiązuje od 2010. Żadna nowość.

      • 7 2

      • A jaki to paragraf konkretnie?

        • 0 0

    • To proste. pokazuje i objasniam (5)

      Kierowca wiedzac że w przypadku potracenia na przejsciu bedzie zawsze jego wina w koncu zacznie sie stosowac do przepisów!! Zwolni, rozejrzy sie, upewni..... a nie cała naprzód jak jest obecnie, po trupach do celu bo to pieszy niech uwaza, co ja bede zwalniał. Tak jest. Wyprzedzanie na przejsciu to jest standard. Badania pokazują że 86% kierowców przekracza dozwoloną prędkość w obrębie przejścia! Nie jest tak? Jest! Czas coś z tymi bandytami zrobić

      • 31 11

      • (1)

        Nie, kupić kamerę i ty jako pieszy nie dość, że resztę życia spędzisz na wózku to jeszcze odszkodowanie zapłacisz. Nadal w przepisach będzie wtargnięcie. Pieszy też musi się upewnić zanim wejdzie na to przejście, w nowych przepisach też jest taki punkt.

        • 6 6

        • a moim zdaniem taki wpis jak Twój
          powinien być od dziś karany
          bo judzisz i szczujesz,
          ktoś kogoś przez ciebie zabije

          • 2 0

      • Wyłudzacze odszkodowań zacierają ręce.

        • 1 3

      • dokładnie - w dodatku powinny być za zderzenia z niechronionymi uczestnikami ruchu bezwzględne kary więzenia.
        Nie długie wyroki, ale np. pół roku czy rok za kolizję nawet bez powaznych skutków.

        Po pierwsze kierowca by uważał, po drugie by się dwa razy zastanowił czy na pewno warto jechać samochodem.

        • 4 6

      • Dobrze powiedziane

        • 11 2

    • I tak właśnie powinno być.
      Zresztą w polskim prawie również to obowiązuje, w postaci tzw. odpowiedzialności na zasadach ryzyka.
      Jazda samochodem jest obiektywnie niebezpieczna, więc kierowca ponosi odpowiedzialność za szkody związane z ruchem pojazdu, nawet jeśli nie ponosi winy za zdarzenie.

      W wielu krajach odpowiedzialność ta jest rozszerzona i właśnie kierowca ponosi cywilną odpowiedzialność za wszelkie zderzenia z niechronionymi uczestnikami ruchu i to na nim ciąży odpowiedzialność za ich uniknięcie.

      W Holandii jak zahamujesz gwałtownie samochodem i w tył uderzy rowerzysta jest to wina kierowcy. Dlatego że rowerzysta jest niechronionym uczestnikiem ruchu i ponosi odpowiedzialność na zasadzie ryzyka.

      • 3 2

    • to bedzie oznaczc, ze nagle przejscia dla pieszych beda widoczne

      i kazdy bedzie rpzed nimi zwalnial. Na ta chwile, to fikcja a przejscie anwet przez pasy to ryzyko, kierowcy nawet nie zwalniaja jak na nich jestes

      • 7 1

    • Zwiększanie inwestycji w infrastrukturę zwiększa ilość wypadków smiertelnych, bo młotki jeżdżą szybciej. Tylko i wyłacznie surowe karanie kierowców, co naduzywaja swoich uprawnień.

      • 6 2

  • będzie więcej ciężkich wypadków

    nic nie zastąpi ostrożności i ograniczonego zaufania do kierowców i oczywiście kierowaczek, bo poczują się pominięte...

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    nie rozumiecie jednej podstawowej rzeczy. Ulice są dla samochodów a przejścia dla pieszych jak sama nazwa wskazuje dla pieszych. przed każdym przejściem dla pieszych kierowca ma zwolnić i upewnić się, że przejazd jest dla samochodu możliwy i bezpieczny. Dopiero wtedy pojazd może przejechać przez przejście dla pieszych. Jeżeli tego nie rozumiecie to powinniście niezwłocznie zdać swoje prawa jazdy!

    • 52 53

    • (2)

      A pieszy ma się rozejrzeć, ale po co? Dziwię się tylko, że piesi i rowerzyści są tak głupi, że narażają swoje życie, bo przecież w tym starciu szans nie mają... ja jako pieszy zawsze się rozglądam, tak mnie nauczono w latach 70-tych i stosuję tę zasadę do dzisiaj, zdarza się nawet że machnę kierowcy żeby jechał, ja tę sekundę dłużej postoję, bo mnie to nie zbawi

      • 5 2

      • Właśnie, bardzo słusznie zaznaczyłeś (1)

        Masz myślenie z lat 70. I to nie jest przytyk, to fakt, dziś już ludzie tak nie myślą. Masz mentalność poddanego, który kierowcy, który w ciepełku, przy radyjku, jednym ruchem stopy się może zatrzymać, a ty w deszczu, z siatami, będziesz warować aż sznur panów przejedzie. To właśnie takie myślenie powoduje, że jest u nas niebezpiecznie, brzydko, brudno i wszędzie daleko.

        • 1 7

        • Ty się naucz czytać ze zrozumieniem, napisałem o tym, że jako pieszy Zawsze się rozglądam a to, że przepuszczę auto odnosi się oczywiście do jednego a nie sznura aut:( ludzie, nie nauczyli was myśleć?:(( i jestem i pieszym i kierowcą i również przepuszczam pieszych... można? Można :)

          • 6 1

    • (3)

      Wg prawa i logiki to na pieszym ciąży obowiązek zatrzymania sie przed przed przejsciem rozejrzenia się w obie strony i dopiero po upewnieniu sie że nic nie nadjeżdza wolno mu wejśc na pasy! Mało tego wejście na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd jest wykroczeniem, to jest wymuszenie pierwszeństwa! Jeśli nie znasz podstawowych zasad wpisanych w kodeks ruchu drogowego to może najpierw się dokształć a potem zwracaj uwage innym!

      • 5 3

      • (2)

        nic nie pojmujesz kolego, widzę że mentalnie jesteś w czasach gdy piesi w popłochu uciekali przed samochodami z przejść bo nadciągał wielki pan w polonezie czy innym fiacie. Nikt nie wejdzie pod nadjeżdżający pojazd ponieważ ten nadjeżdżający samochód ma to robić w taki sposób aby prze przejściem w każdej chili się zatrzymać i przepuścić pieszego. Po prostu na przejściu pieszy ma pierwszeństwo i kropka, jeżeli tego nie zrozumiesz to lepiej nie siadaj za kółko bo jeszcze spowodujesz nieszczęście dla siebie i innego człowieka.

        • 1 5

        • Tylko zrozum (1)

          że jak jest jeszcze na chodniku, to nie ma pierwszeństwa i nie może bez upewnienia się wejść na przejście.

          • 4 3

          • Ale teraz już będzie mieć i nareszcie będzie normalnie

            Wiec można darować sobie czczą gadkę.

            • 1 5

    • (1)

      Dokładnie tak.
      Jak kierowca nie potrafi tego sobie w głowie poukładać to niech sobie wyobraża że każde przejście to przejazd kolejowy i niech się zastanaowi jak zachowuje się na przejeździe kolejowym bez szlabanów i dokładnie tak samo niech się zachowuje na przejściach dla pieszych.

      • 3 6

      • To niech pieszy to samo pomyśli:)

        • 5 3

    • Czy też to dotyczy rowerzystów ?

      • 4 0

    • Żadne przepisy nie mówią, że kierowca ma zwolnić przed każdym przejściem

      Jest tak tylko jeśli jest na nim pieszy.

      • 4 5

    • Bardzo dobrze napisane

      • 6 13

  • Opinia wyróżniona

    Takie przepisy obowiązują we wszystkich państwach UE (19)

    I tam statystyki są o wiele lepsze. Mniej zabitych pieszych. Już dawno powinien zostać wprowadzony.

    • 61 37

    • Takie przepisy obowiązują w UE, ale o lepszej organizacji dróg już zapominamy? (2)

      Część naszych dróg pamięta jeszcze czasy PRL gdzie natężenie ruchu było dużo mniejsze. Na zachodzie mają już pełną sieć autostrad, a w samych miastach (w miejscach o dużym natężeniu ruchu) przejścia z sygnalizacją, a jak jej nie, to są dobrze oświetlone i nie pozasłaniane jego okolice. U nas to jeszcze kuleje.

      • 4 2

      • Ah, ta retoryka "ale my dróg nie mamy" (1)

        Tylko 4 kraje UE mają większą sumaryczną długość dróg szybkiego ruchu od Polski. Konkretnie Hiszpania, Niemcy, Francja i Włochy (UK, nawet gdy w UE była, dróg szybkiego ruchu miała już mniej). Wszystkie te kraje są ludniejsze od Polski.

        • 1 1

        • Super matematycznie wygląda

          ale wystarczy popatrzeć na mapy, żeby się jednak okazało że u nas jest dużo więcej pustych plam szczególnie na północy i wschodzie. Szczególnie nijak się to ma bo jesteśmy jednym z większych państw Europy dodatkowo o niemałej gęstości populacji.

          • 0 0

    • mam pierszeństwo ale na sor (9)

      W Polsce dzieci od przedszkola i podstawówki uczyło się że gdy przechodzi się przez pasy czy jezdnie patrzy się najpierw w lewo, potem w prawo a następnie jeszcze raz w lewo i po upewnieniu się że można przejść przechodziło się na drugą stronę. Teraz nauczyciele będą dzieci uczyć że mogą wchodzić pod jadące samochody na pasy, bo maja takie prawo.

      • 12 12

      • (1)

        I jest to największy błąd wychowania komunikacyjnego.
        W Holandii dzieci się uczy tego że na drodze są bezpieczne, bo kierowcy na nie uważają.
        W Polsce uczy się że kierowcy mogą wszystko i pieszy musi sam o siebie zadbać.

        Potem taki ktoś za kilkanaście lat zostaje kierowcą i wciela w życie to jak był od dziecka wychowywany.
        Holenderki kierowca uważa na pieszych, a polski ma pieszych gdzieś - przecież to piesi mają na siebie uważać.

        Wystarczy poczytać komentarze pod tym artykułem i włos się jeży - większość kierowców to potencjalni mordercy, którzy nie dość że są przeciwni temu prawu, to jeszcze otwarcie deklarują że nie będą go stosować bo to niemożliwe.

        • 2 4

        • U nas są święte krowy, nigdy nie patrzą czy coś nie nadjeżdża a teraz to już w ogóle będzie masakra... bo im się należy pierwszeństwo i tyle:(((

          • 3 0

      • teraz będą uczyć na kursach, że pieszego należy przepuścić na pasach (6)

        cywilizacja panie i stop tolerancji dla dziczy za kierownicą

        • 12 7

        • (5)

          obecnie pieszy ma pierwszeństwo na pasach, a mowa o tym ze jak bedzie 10 m od pasów to kierowca musi sie zatrzymac i poczekac az łaskawy pieszy zdecyduje się przejść.

          • 8 9

          • Brednie (3)

            Jak jedziesz przepisowo, to zawsze się zatrzymasz. Jak pędziesz za szybko, to możesz mieć problem.

            • 5 9

            • (2)

              Samochód to nie koń komboju, że zatrzymuje się w miejscu.

              • 9 5

              • (1)

                więc oddaj prawko, jak nie umiesz przewidywać

                • 4 10

              • Ty umiesz przewidywać i jedynie na co Ciebie stać to karta rowerowa jasnowidzu.

                • 5 1

          • Jak z progami zwalniającymi.

            Dziękuj tym, którzy nie zwalniani i się nie zatrzymywali.

            • 4 3

    • przecież to nieprawda

      takie przepisy nie obowiązują we wszystkich krajach EU

      • 2 2

    • W UE obowiązują też inne przepisy. Np limit alko 0,5 promila. (2)

      Jak kopiować przepisy z tej wspaniałej unii to po całości, a nie tylko wybiórczo.

      • 5 3

      • Chętnie

        Tylko ciekawe jak przeżyjesz konfiskatę prawa jazdy przy przekroczeniu o 20 km/h lub konfiskatę pojazdu...

        • 2 1

      • Jak tak, to może zaczniemy od zakazu wjazdu Dieslem do miasta?

        • 5 2

    • Bo tam ludzie zanim wejdą na przejście, patrzą się czy coś nie jedzie. Tutaj po prostu wchodzą.

      • 8 6

    • a nawet na ukrainie

      • 3 2

  • Jak kierowcy mają ocenić bezpieczną odległość? (4)

    Jadąc autostradą jak można określić bezpieczną odległość między pojazdami?

    • 0 6

    • reguła 3 sekund (1)

      patrzysz na jakikolwiek słupek. jak auto przed tobą go mija to zaczynasz liczyć. jeżeli miniesz ten słupek, zanim doliczysz do trzech, to jesteś za blisko. jeżeli zanim doliczysz do dwóch, to jesteś zdecydowanie za blisko.

      • 0 0

      • w rajchu może to być mierzone przez kamerki nad autobaną
        i list przychodzi do domu, do Polski też
        kosztowny list

        • 0 0

    • Jeżeli tego nie wiesz, nie potrafisz

      to nie powinnaś / nieneś prowadzić

      • 1 0

    • Nie kompromituj sie.

      Mamy zdecydowanie najgorszych kierowcow swiata.

      • 2 0

  • W ankiecie powinna być pozycja

    Zwalniam jeśli widzę pasy i oznakowanie pionowe.

    • 0 0

  • (2)

    Wystarczy zatrzymać się przed przejściem i spojrzeć w dwie strony. Jeżeli zbliża się samochód i wiem, że nie zdążę przejść zanim nadjedzie to nie przechodzę. Proste. Jeszcze nigdy nie miałem niebezpiecznej sytuacji. Natomiast piesi wchodzą na przejście i nawet nie patrzą, zobaczcie co się dzieję przy Madisonie.

    • 12 3

    • dlaczego pieszy miałby nie zdążyć? czyżby kierowca nie stosował się do przepisów i pędził przez przejście? (1)

      • 2 7

      • Dlatego że pieszemu wg kodeksu ruchu drogowego nie wolno wejśc na jezdnię wprost przed nadjeżdzający pojazd! Jest to wymuszenie pierwszeństwa i jest karalne jako wykroczenie! Pieszego także obowiązuje przestrzeganie kodeksu ruchu drogowego!

        • 1 1

  • Będą stali przed przejściem myląc kierowcę a wyjdą w ostatniej chwili bo mają pierwszeństwo. (2)

    Wypadków będzie kilka razy więcej jak obecnie.Ustawa jest źle napisana.Polak po szkodzie głupi.

    • 15 5

    • Jak stoją nie mają pierwszeństwa, nawet gdy mają zamiar wejść (1)

      a i robienie tego tuż przed nadjeżdżającym pojazdem jest i będzie zabronione.

      • 0 1

      • ależ ty głupi.

        • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście znajduje się siedziba Porsche?

 

Najczęściej czytane