• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znaki zmiennej treści na obwodnicy receptą na wypadki?

Maciej Naskręt
26 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Póki co w Trójmieście stoją cztery tego typu bramownice. Czy podobne urządzenia na obwodnicy poprawiłyby bezpieczeństwo? Póki co w Trójmieście stoją cztery tego typu bramownice. Czy podobne urządzenia na obwodnicy poprawiłyby bezpieczeństwo?

Nie ma dnia, by na obwodnicy wokół Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska nie wydarzył się wypadek. Kierowcy wiedzą, jak im zapobiec. Należy ustawić znaki zmiennej treści, które wprowadzałyby ograniczenia nawet do 40 km/h na wypadek złych warunków lub zdarzenia drogowego. Sprawdzamy, co o tym pomyśle sądzą drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA.



Jak oceniasz pomysł ustawienia znaków zmiennej treści na obwodnicy?

W 2014 roku na Obwodnicy Trójmiasta wydarzyło się 524 wypadków. Kolizji było dwa razy więcej. Daje to astronomiczną liczbę średnio pięciu wypadków i kolizji każdego dnia. A to przecież "prosta i szeroka droga". Tylko że regularnie zablokowana przez pojazdy, które się zderzyły.

Przypomnijmy jeszcze, że ruch na trójmiejskiej obwodnicy jest ogromny i ciągle rośnie. Rozbudowa drogi o trzeci pas ruchu to ogromne koszty i utrudnienia. Poza tym jest rozwiązaniem tylko do czasu, gdy ruch znowu nie urośnie do tego stopnia, że i trzypasmowa jezdnia zacznie się zapychać.

Jakie zatem jest to najlepsze rozwiązanie? - Wprowadzanie stałych ograniczeń poprzez ustawianie znaków większego efektu nie przynosi, gdyż wielu kierowców zwyczajnie w świecie je ignoruje. Było 120 km/h i nagle 100 km/h? Niby dlaczego? Zaś w godzinach małego ruchu, zwłaszcza w nocy jest to idealny pretekst do "zarabiania" przez policję. Znam osoby, które otrzymały mandaty na niemalże pustej drodze, jadąc "raptem" 120 km/h. Komu to służy? - zastanawia się pan Radosław, nasz czytelnik.

I dodaje: - Wzorem niemieckich autostrad radziłbym, by zarządca drogi wprowadził znaki o zmiennej treści na całej obwodnicy, wyświetlające tylko trzy informacje: "uwaga korek" oraz "trudne warunki na drodze" poprzez odpowiedni piktogram oraz ograniczenie prędkości. I w zależności od natężenia ruchu ograniczenie mogłoby być nawet 80 km/h, 60 km/h w przypadku bardzo złej pogody czy 40 km/h w przypadku wypadków.

Świecące znaki nad jezdnią spowodują większą uwagę kierowców niż dwie małe tablice ustawione na skrajni jezdni, zaś wyjaśnienie powodu tegoż ograniczenia przyczyni się do zmniejszenia prędkości przez kierujących. Zarządca da jasny sygnał: "zwolnij, bo przed tobą coś się dzieje".

Pomysł okazał się na tyle ciekawy, że postanowiliśmy poznać stanowisko w tej sprawie władz gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.

Okazuje się, że ustawienie znaków zmiennej treści nie będzie takie proste. Dlaczego? - Taki system musi być kompatybilny z krajowym systemem sterowania ruchem dla autostrad i dróg ekspresowych. Prace nad nim prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zalążkiem tego jest centrum sterowania w Strykowie koło Łodzi. Ponadto taki system na drogach ekspresowych Aglomeracji Trójmiejskiej musi współdziałać z istniejącym Tristarem - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

To oznacza konieczność opracowania w pierwszej kolejności założeń do tego systemu, opracowania koncepcji, a następnie wdrożenie systemu. Decyzje co do kolejności i skali uruchamiania systemu sterowania ruchem na sieci autostrad i dróg ekspresowych jeszcze nie zapadły.

- Krajowy system sterowania ruchem ma objąć na Pomorzu m.in. Obwodnicę Trójmiasta i Południową Obwodnicę Gdańska. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy wystartuje. Jednak już teraz na wszystkich naszych nowych inwestycjach budujemy kanały technologiczne z myślą o montażu niezbędnej infrastruktury - mówi Michalski.

Miejsca

Opinie (155) 8 zablokowanych

  • Oczywiście, sposób sprawdzony na niemieckich autostradach (2)

    1.Tablice regulujące prędkość poruszania się w zależności od natężenia ruchu.
    2.Tablice informacyjne przed każdym wjazdem na obwodnicę, informujące o kolizjach i blokadzie obwodnicy oraz z orientacyjnym czasem przebycia z punktu A do B
    3.Podobne tablice przy zjazdach z obwodnicy, informujące o jej blokadzie, spowodowanej wypadkiem, kolizją, itp i informujące o orientacyjnym czasie przebycia z punku A do punktu B
    4. Częstsze wystawianie lotnych punktów pomiaru prędkości i odstępu między pojazdami, celem wyeliminowania mistrzów prostej.

    • 13 1

    • Poważną przeszkodą, by taki system zadziałał (1)

      Jest to, że w przeciwieństwie do Niemców, Polacy na znaki nie patrzą, już nawet nie wspominając o podporządkowywaniu się im oraz przepisom.

      • 2 2

      • dlatego

        szanowny kolega uzupełnił punktem czwartym swoją wypowiedź... to nauczy patrzeć na znaki :)

        • 2 0

  • (4)

    Winom są "pindziowozy" które jadą lewym pasem zamiast prawym i tamują ruch. Albo wyjeżdzają na lewy pas nie sprawdzając czy nie stworzą zagrożenia- on chce zmienić pas i on to zrobi, reszta niech hamuje. Wystarczy spojrzeć co dzieje się ok 16 na obwodnicy w okolicach Matarni- samochody włączające się do ruchu, pomimo że mają ciągłą linię do zmiany pasa zmieniają go. I dla tych jak najbardziej powinny być patrole, aby oduczyli się CI kierowcy takich praktyk. Podobnie dużo kierowców nagle hamuje na lewym pasie bo przypomniało się im że chcą zjechać na Owczarni. Tępić takich!! Na ludzką głupotę żadne przepisy i ograniczenia nie pomogą. Trochę kultury na drogach szanowni kierowcy!! i mniej agresji!!!

    • 24 4

    • Na takich baranów co chcą zjechać w ostatniej chwili jest prosty sposób (ale GDDKiA o nim nie wie, a szkoda). Zwężenie przed zjazdem do jednego pasa, a automatycznie po zjeździe pas staje się lewym. Prawy dostępny jest tylko dla włączających się do ruchu. i tym oto sposobem mamy po minięciu zjazdu dwa pasy, gdzie prawy jest naturalnie wolniejszy. A u nas dodatkowo poza orłami zjeżdżającymi są i orły wjeżdżające nie potrafiące korzystać z pasa rozbiegowego. Ma cymbał kilometr do rozbiegu, ale nie-musi być zaraz na lewym.

      • 3 3

    • komiczna - "mniej agresji" a sam wyzywasz innych - zacznij od siebie poprawę.

      • 1 0

    • (1)

      Owszem na latarni zmieniają na lewy szybko ale chyba dobrze wiesz z jaką prędkością na prawym sobie jadą. Włączasz sie do ruchu na matarni i szybki hebel bo jadą 60 na godzinę albo i 50. Więc są wymijani proste i logiczne. Za matarnia już jada .

      • 0 0

      • Lepiej nie zmieniaj pasu "na latarni". A jeśli kogoś "wymijasz" na Obwodnicy, to musiałeś bardzo mocno się pomylić podczas wjeżdżania na nią...

        • 0 0

  • Płatne bramki królem polski (3)

    Dodać płatne bramki. np. 10zł za przejazd w jedną stronę. Biedota czyli 90% 3miasta nie będzie jeździć. Będzie bezpieczniej i luźniej. Zwiększy się prędkość przelotowa.

    • 6 15

    • platnosc (1)

      E tam dziesięć to jeszcze uciula ,tak z 50 pln,to będzie dopiero jazda gdansk gdynia.BEDA MIELI NA INWESTYCJIE

      • 1 1

      • Przeginanie przez redukcję do absurdu jest nudne, nie uważacie?

        • 1 0

    • obwodnica nie jest drogą dla burżuji - mamy demokrację, g*wnianą, ale mamy.

      • 1 0

  • Juz ponad 1000 kierwców starciło prawo jazdy o wprowadzenia nowych przepisów (2)

    zmniejszyła sie liczba wypadków!!Ciekawe ze gimbusy z rzadu 8 lat debatowali by je wprowadzic!!

    • 6 2

    • (1)

      Moze wogole zabronić jazdy autami, wtedy liczba wypadków wynosilaby 0!!

      • 2 4

      • Przeginanie przez redukcję do absurdu jest nudne, nie uważacie?

        • 3 1

  • (2)

    Ja tam zawsze na obwodnicy swoją BM-ką depczę ile wlezie.A jak jakiś matoł chce mnie przyblokować podjeżdżam na zderzak. Gosciu wyczuwa moc mojego autka i odpala na bok. He, he...

    • 10 9

    • Jesteś matołkim

      • 0 0

    • Nie karmić trolla!

      • 1 0

  • Ruch (2)

    Wypadki na obwodnicy są dlatego, że jest za dużo aut na tą drogę!! Za duży ruch.

    • 6 4

    • po części prawda, ale (1)

      kiedyś oglądałem w TV eksperyment bodajże z Ameryki południowej. W jednym z miast lub też w jednej z dzielnicy miasta panowały potworne korki, uniemożliwiające ludziom poruszanie się. Defakto nie było możliwości rozbudowy infrastruktury drogowej. Włodarze miasta przeprowadzili eksperyment. Poprosili mieszkańców, aby w wyznaczonym terminie pozostawili swoje samochody w domu. W to miejsce wpuścili samochody kierowane przez zawodowych kierowców, kurierów, taksówkarzy, dostawców, itp. nie mieszkających na co dzień w tym mieście nie znających tego miasta na pamięć w ilości podobnej do , która codziennie przewija się przez ulice tego miasta. Eksperyment dowiódł, że to nie niedostateczna infrastruktura drogowa jest odpowiedzialna za korkowanie miasta a sami mieszkańcy, którzy po swoim mieście nie potrafili się umiejętnie poruszać. Często wymuszali pierwszeństwo, nie stosowali się do sygnalizacji świetlnej, wjeżdżali na skrzyżowania, choć wiedzieli, że go nie opuszczą, niechlujnie parkowali samochody, itp, itd. Obwodnica jest za mała fakt, ale co mają powiedzieć mieszkańcy Warszawy, którzy obwodnicy nie mają wcale?

      • 1 0

      • Może czas wreszcie zauważyć, że większość samochodów może przewozić więcej osób, niż tylko szofera?

        • 1 3

  • Lepiej niech zrobią trzeci pas na całej długości obwodnicy!!! (2)

    Dwa pasy przy obecnym natężeniu ruchu to za mało!!!

    • 10 3

    • (1)

      Ile pasów by nie zrobili, buractwo i tak będzie cisnąć LEWYM.

      • 4 2

      • nieistotne...

        nie ma co się na burakach koncentrować. Większość jeździ w miarę przyzwoicie, a kilku idiotów zawsze się znajdzie. Nie ma co rozpaczać. A obwodnica jest przeciążona i z przedmówcą trzeba się zgodzić. Cały trend wyprowadzki na przedmieścia sprawił, że obwodnica to główna droga dojazdowa nowo-kaszubów do pracy w trójmieście.

        • 1 0

  • Dawno trzeba było na to wpaść. (1)

    W niemczech chociażby to standard na autostradach. U nas oznakowanie dróg niestety wciąż kuleje. Owszem to nie rozwiązanie na wszystko, ale duży krok naprzód. Podobnie na Różowej w Gdyni. Zamiast robić ograniczenie do 50km/h to egzekwować 70km/h które było przy feralnym zakręcie. Bo jak ktoś tam gna ponad 100km/h to mu znak "50" nie pomoże.

    • 10 0

    • nie nie pomoże, tylko lata, względnie, może skoczyć ;)

      • 0 0

  • daleko nam do zachodu i długo się to nie zmieni

    problemem nie jest ograniczenie do 100 czy 120 km/h tylko zachowanie i brak kultury kierowców, jeżdżę codziennie obwodnicą ok 50 km i codziennie widzę wyprzedzające ciężarówki mimo zakazu , firmowe skody, kie , fordy itd. siedzą na zderzakach stresując innych kierowców, jak ktoś ma natomiast nieco lepszą osobówkę to nie tylko siedzi na zderzaku ale nagminnie nadużywa świateł drogowych bo wydaje mu się, że lewy pas tylko do niego należy i wszyscy muszą mu ustępować, wieśniaki kładą białe czapki na desce rozdzielczej udając nieoznakowane radiowozy, sami nie rozumieją do czego służą migacze a jak widzą, że ktoś ma zamiar zmienić pas to gaz do dechy byle nie wpuścić , niestety dopóki kulturą będziemy podobni do ruskich a nie do zachodu to będziemy stać w korkach codziennie, jeździłem trochę po londynie i mimo dużej ilości aut na ulicach i korków kierowcy są dla siebie bardziej życzliwi i uprzejmi , u nas by się najchętniej pozabijali

    • 21 1

  • Prosta metoda (1)

    "Poza tym jest rozwiązaniem tylko do czasu, gdy ruch znowu nie urośnie do tego stopnia, że i trzypasmowa jezdnia zacznie się zapychać"

    Co za bzdet... to wybudujcie 4 pasy w każdą stronę i problemu nie będzie. Szkoda wam trochę trawy i drzew ? Posadźcie taką samą liczbę dalej.
    Jakoś w USA potrafią zrobić po kilka pasów, nad tymi pasami następne wiadukty kilkupasmowe. Oni stawiają w miesiąc tyle co nasi w rok albo wcale :(

    • 2 5

    • Niezłe masz zioło. USA nie ma pieniędzy na konserwację istniejących, a co dopiero budowę nowych dróg. Pomyliło ci się z Chinami. Wybudować czteropasmówkę, z której i tak nie zjedziesz przez zatkane węzły, a potem ją łatać? Dobre sobie...

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane