• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znaki zmiennej treści na obwodnicy receptą na wypadki?

Maciej Naskręt
26 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Póki co w Trójmieście stoją cztery tego typu bramownice. Czy podobne urządzenia na obwodnicy poprawiłyby bezpieczeństwo? Póki co w Trójmieście stoją cztery tego typu bramownice. Czy podobne urządzenia na obwodnicy poprawiłyby bezpieczeństwo?

Nie ma dnia, by na obwodnicy wokół Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska nie wydarzył się wypadek. Kierowcy wiedzą, jak im zapobiec. Należy ustawić znaki zmiennej treści, które wprowadzałyby ograniczenia nawet do 40 km/h na wypadek złych warunków lub zdarzenia drogowego. Sprawdzamy, co o tym pomyśle sądzą drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA.



Jak oceniasz pomysł ustawienia znaków zmiennej treści na obwodnicy?

W 2014 roku na Obwodnicy Trójmiasta wydarzyło się 524 wypadków. Kolizji było dwa razy więcej. Daje to astronomiczną liczbę średnio pięciu wypadków i kolizji każdego dnia. A to przecież "prosta i szeroka droga". Tylko że regularnie zablokowana przez pojazdy, które się zderzyły.

Przypomnijmy jeszcze, że ruch na trójmiejskiej obwodnicy jest ogromny i ciągle rośnie. Rozbudowa drogi o trzeci pas ruchu to ogromne koszty i utrudnienia. Poza tym jest rozwiązaniem tylko do czasu, gdy ruch znowu nie urośnie do tego stopnia, że i trzypasmowa jezdnia zacznie się zapychać.

Jakie zatem jest to najlepsze rozwiązanie? - Wprowadzanie stałych ograniczeń poprzez ustawianie znaków większego efektu nie przynosi, gdyż wielu kierowców zwyczajnie w świecie je ignoruje. Było 120 km/h i nagle 100 km/h? Niby dlaczego? Zaś w godzinach małego ruchu, zwłaszcza w nocy jest to idealny pretekst do "zarabiania" przez policję. Znam osoby, które otrzymały mandaty na niemalże pustej drodze, jadąc "raptem" 120 km/h. Komu to służy? - zastanawia się pan Radosław, nasz czytelnik.

I dodaje: - Wzorem niemieckich autostrad radziłbym, by zarządca drogi wprowadził znaki o zmiennej treści na całej obwodnicy, wyświetlające tylko trzy informacje: "uwaga korek" oraz "trudne warunki na drodze" poprzez odpowiedni piktogram oraz ograniczenie prędkości. I w zależności od natężenia ruchu ograniczenie mogłoby być nawet 80 km/h, 60 km/h w przypadku bardzo złej pogody czy 40 km/h w przypadku wypadków.

Świecące znaki nad jezdnią spowodują większą uwagę kierowców niż dwie małe tablice ustawione na skrajni jezdni, zaś wyjaśnienie powodu tegoż ograniczenia przyczyni się do zmniejszenia prędkości przez kierujących. Zarządca da jasny sygnał: "zwolnij, bo przed tobą coś się dzieje".

Pomysł okazał się na tyle ciekawy, że postanowiliśmy poznać stanowisko w tej sprawie władz gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.

Okazuje się, że ustawienie znaków zmiennej treści nie będzie takie proste. Dlaczego? - Taki system musi być kompatybilny z krajowym systemem sterowania ruchem dla autostrad i dróg ekspresowych. Prace nad nim prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zalążkiem tego jest centrum sterowania w Strykowie koło Łodzi. Ponadto taki system na drogach ekspresowych Aglomeracji Trójmiejskiej musi współdziałać z istniejącym Tristarem - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

To oznacza konieczność opracowania w pierwszej kolejności założeń do tego systemu, opracowania koncepcji, a następnie wdrożenie systemu. Decyzje co do kolejności i skali uruchamiania systemu sterowania ruchem na sieci autostrad i dróg ekspresowych jeszcze nie zapadły.

- Krajowy system sterowania ruchem ma objąć na Pomorzu m.in. Obwodnicę Trójmiasta i Południową Obwodnicę Gdańska. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy wystartuje. Jednak już teraz na wszystkich naszych nowych inwestycjach budujemy kanały technologiczne z myślą o montażu niezbędnej infrastruktury - mówi Michalski.

Miejsca

Opinie (155) 8 zablokowanych

  • radary/kamery mierzące odstępy pomiędzy samochodami, jak u helmutów.

    słyszał kto o tym tu?

    • 2 0

  • (1)

    A teraz wam wytłumaczę co to jest demokracja. !3% durniów wypowiedziało się przeciw świetnemu pomysłowi ustawienia znaków zmiennej treści na obwodnicy Trójmiasta, 21% jest sceptycznych /stan na 10.55/. Zgodnie z zasadami demokracji, jeżeli rządzący będą chcieli wprowadzić w Polsce abyśmy po !7 chodzili na jednej nodze a po 23 trzymali się prawą ręką za lewe ucho, durnie zagłosują za, sceptycy również a bardziej rozgarniętym zabroni się głosować pod byle jakim pretekstem lub ustawi wybory.

    • 2 1

    • Masz rację, demokracja jest do bani. Już dawno powinno się przywrócić na drogach Polski monarchię. Jest tylko jeden problem - u nas każdy jest KRÓLEM SZOS!

      • 0 0

  • od samych znaków bezpieczeństwo nie wzrośnie !!! (1)

    • 2 0

    • To prawda, ale np. cyberwszczepy w mózgownicach kierujących nie leżą w gestii Gdaki.

      • 0 0

  • najkepiej jest robić szum z niczego - że takto nazwę....

    Tak samo w tej pieprzonej telewizji Sokołowski albo ten drugi z drogówki co się zawsze wymądrzają, na temat wypadków. I tylko statystyki ,że w święta zatrzymano 500 nietrzeźwych kierowców, a ile samochodów jeździ? W dzisiejszych czasach? Takie statystyki to nie są duże liczby. Tak samo na obwodnicy ile aut codziennie jeździ podczas 24 godzin i raptem ileś kolizji wypadków to jest dużo na taka ilość aut? Wiadomo że najlepiej by było by nie było ich wcale ale jeżdżąc 40na godzinę nic nie zmienimy ! Wręcz przeciwnie kierowca jadący z taka prędkością w godzinach szczytu nie jest wcale bardziej rozgarnięty. A jeśli ktoś jeździ samochodem bo musi bo dojeżdża do pracy 30 km w jedną stronę a tak na prawdę BOI SIE JEŹDZIĆ I JEŹDZI NIE UMIEJĘTNIE to taka osoba i tak przy 30 na godzinie w kogoś puknie. Tak jak na obwodnicy chce włączyć się do ruchu z wjazdu z prędkością 40 na godzinie no ludzie .. i cały prawy zwalnia i czeka aż jaśnie pan/pani raczy sie włączyć a że jeździ yarisem itp to zanim sie rozpędzi już z tyłu jest zator. Gdzie uczą na kursach takich manewrów? Dynamika ludzie dynamika . Tak samo jak kierowcy z wiekiem 70/80 plus. Jak sie boimy jeździć to nie prowadzimy i nie stwarzamy zagrożenia.

    • 0 1

  • Na obwodnicy powinno się obniżyć dopuszczalną prędkość do 80 km/h ,będzie bezpieczniej .

    Kierowcy stanowczo za szybko się poruszają, jazda z prędkością 100 km/h jest bardzo niebezpieczna ,radni miasta powinni jak najszybciej podjąć uchwałę aby na Gdyńskim odcinku obwodnicy trójmiasta obniżyć dopuszczalną prędkość do 80 km/h ,będzie dużo bezpieczniej !!!

    • 1 1

  • Nasi spece od oznakowania dróg

    Oczywiście, że nie zrobią nic, bo już osiedli na laurach, że w ogóle jakieś znaki postawili, a na GDAKę jak dotąd nie znalazł się nikt mocny. Już tyle było propozycji usprawnienia i większego bezpieczeństwa na obwodnicy, a żadnej nie wdrożono.
    Niestety w mieście jest nie lepiej, brak wielu znaków informacyjnych, drogowskazów. Kto np. widział znak - drogowskaz odpowiednio informujący kierowców jadących ul. Jana z Kolna od stoczni w kierunku węzła Kliniczna, jak jechać na Wrzeszcz, a jak na Nowy Port?

    • 0 0

  • Za bramownicami....

    ....należy postawić na stałe fotoradary jak jest to na niemieckich autostradach. Bramownica aktywuje fotoradar. W Niemczech obowiązują widełki płacowe i punktowe. Przekroczenie prędkości o max. 17 km/h skutkuje tylko karą pieniężną. Od 18 do 25 km/h karą pieniężną i punktami karnymi. Po przekroczeniu 25 km/h karą pieniężną, punktami karnymi i zabraniem prawo jazdy na minimum 1 m-c (z możliwością przedłużenia do 6 m-cy).
    Jeżeli w ten sposób zostanie potraktowana obwodnica 3city, to szybko się skończą kolizje, wypadki, korki, itd.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Q30, Q50, Q60 - to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane