• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znaki zmiennej treści na obwodnicy receptą na wypadki?

Maciej Naskręt
26 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Póki co w Trójmieście stoją cztery tego typu bramownice. Czy podobne urządzenia na obwodnicy poprawiłyby bezpieczeństwo? Póki co w Trójmieście stoją cztery tego typu bramownice. Czy podobne urządzenia na obwodnicy poprawiłyby bezpieczeństwo?

Nie ma dnia, by na obwodnicy wokół Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska nie wydarzył się wypadek. Kierowcy wiedzą, jak im zapobiec. Należy ustawić znaki zmiennej treści, które wprowadzałyby ograniczenia nawet do 40 km/h na wypadek złych warunków lub zdarzenia drogowego. Sprawdzamy, co o tym pomyśle sądzą drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA.



Jak oceniasz pomysł ustawienia znaków zmiennej treści na obwodnicy?

W 2014 roku na Obwodnicy Trójmiasta wydarzyło się 524 wypadków. Kolizji było dwa razy więcej. Daje to astronomiczną liczbę średnio pięciu wypadków i kolizji każdego dnia. A to przecież "prosta i szeroka droga". Tylko że regularnie zablokowana przez pojazdy, które się zderzyły.

Przypomnijmy jeszcze, że ruch na trójmiejskiej obwodnicy jest ogromny i ciągle rośnie. Rozbudowa drogi o trzeci pas ruchu to ogromne koszty i utrudnienia. Poza tym jest rozwiązaniem tylko do czasu, gdy ruch znowu nie urośnie do tego stopnia, że i trzypasmowa jezdnia zacznie się zapychać.

Jakie zatem jest to najlepsze rozwiązanie? - Wprowadzanie stałych ograniczeń poprzez ustawianie znaków większego efektu nie przynosi, gdyż wielu kierowców zwyczajnie w świecie je ignoruje. Było 120 km/h i nagle 100 km/h? Niby dlaczego? Zaś w godzinach małego ruchu, zwłaszcza w nocy jest to idealny pretekst do "zarabiania" przez policję. Znam osoby, które otrzymały mandaty na niemalże pustej drodze, jadąc "raptem" 120 km/h. Komu to służy? - zastanawia się pan Radosław, nasz czytelnik.

I dodaje: - Wzorem niemieckich autostrad radziłbym, by zarządca drogi wprowadził znaki o zmiennej treści na całej obwodnicy, wyświetlające tylko trzy informacje: "uwaga korek" oraz "trudne warunki na drodze" poprzez odpowiedni piktogram oraz ograniczenie prędkości. I w zależności od natężenia ruchu ograniczenie mogłoby być nawet 80 km/h, 60 km/h w przypadku bardzo złej pogody czy 40 km/h w przypadku wypadków.

Świecące znaki nad jezdnią spowodują większą uwagę kierowców niż dwie małe tablice ustawione na skrajni jezdni, zaś wyjaśnienie powodu tegoż ograniczenia przyczyni się do zmniejszenia prędkości przez kierujących. Zarządca da jasny sygnał: "zwolnij, bo przed tobą coś się dzieje".

Pomysł okazał się na tyle ciekawy, że postanowiliśmy poznać stanowisko w tej sprawie władz gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.

Okazuje się, że ustawienie znaków zmiennej treści nie będzie takie proste. Dlaczego? - Taki system musi być kompatybilny z krajowym systemem sterowania ruchem dla autostrad i dróg ekspresowych. Prace nad nim prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zalążkiem tego jest centrum sterowania w Strykowie koło Łodzi. Ponadto taki system na drogach ekspresowych Aglomeracji Trójmiejskiej musi współdziałać z istniejącym Tristarem - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

To oznacza konieczność opracowania w pierwszej kolejności założeń do tego systemu, opracowania koncepcji, a następnie wdrożenie systemu. Decyzje co do kolejności i skali uruchamiania systemu sterowania ruchem na sieci autostrad i dróg ekspresowych jeszcze nie zapadły.

- Krajowy system sterowania ruchem ma objąć na Pomorzu m.in. Obwodnicę Trójmiasta i Południową Obwodnicę Gdańska. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy wystartuje. Jednak już teraz na wszystkich naszych nowych inwestycjach budujemy kanały technologiczne z myślą o montażu niezbędnej infrastruktury - mówi Michalski.

Miejsca

Opinie (155) 8 zablokowanych

  • to już nie można zrobić bez integracji z niedziałającymi systemami?

    a niech pan Kaziu ze Stasiem siądzie za monitorem i na bieżąco śledzi ruch i zmienia oznaczenia, i taniej i bezrobocie mniejsze :)

    • 5 0

  • ciekawe czy te oznaczenia co są na AK są też zintegrowane z tristarem? ale po co?

    • 1 0

  • co za pieprzenie

    zamiast zaprojektować, ogłosić przetarg i zrealizować dobry pomysł to oni k...wa będą mnożyć powody dlaczego się nie da, dlaczego jest trudne, dlaczego skomplikowane, bo ktoś dopiero się w łodzi po tyłku drapie... masakra... polskie urzędasy...

    • 3 0

  • To mi sie zaczyna układać w całość. (3)

    Jedzie sobie człowiek obwodnicą 120(+49) a tu nagle w ostatniej chwili na bramownicy pojawia sie elektroniczny znak ograniczenie do 40. I zaraz za znakiem smutny pan zabiera prawo jazdy. I to sie dzieje w państwie, w którym prezydentem elektem jest człowiek PISu.

    • 3 5

    • (1)

      heheheheh, dowcipy ;) tak się zastanawiam, na by tu POlskę zmienić na coś z PiS w nazwie ;)

      • 0 0

      • RzeczPiSpolita.

        • 0 0

    • obwodnica to nie teren zabudowany, akurat zabranie prawa jazdy tu nie grozi, choć niektórym idiotom jeżdżącym koło 200km/h by się przydało

      • 0 0

  • Bez spinki,blokują lewy pas wyprzedzam prawym (1)

    • 2 1

    • To legalne, ale niezbyt bezpieczne.

      • 0 1

  • (1)

    Podziel się opinią...wypadki sa i beda to wina wiekszosci niedzielnych kierowcow ktozy zmieniaja pasy nie patrzac w lusterka i czesto bez potrzeby hamuja wiec zmiana nic tu nieda

    • 4 1

    • "Hamują bez potrzeby"... Ty pewnie z tych, którzy jeżdżą " szybko, ale bezpiecznie", tylko nie bardzo zostawiają sobie czas na reagowanie na sytuację na drodze?

      • 0 2

  • Ci idioci akurat wiedzą co robią (2)

    Jeżdżę codziennie obwodnicą i nie ma dnia żeby nie było zatory w miejscach gdzie pozwęrzali te podjazdy na wysokości Karwin i Wiczlina !

    A drugą sprawą jest że ktoś majstrował przy światłach na zjeździe w Chyloni bo tworzą się wielkie korki. Na zjeździe jest zielone ale zaraz następnie światła są czerwone i zjeżdża tylko kilka samochodów

    • 4 1

    • (1)

      z tymi zatorami to prawda.
      Ostatnio rano gwałtownie hamowałam bo pod górkę jeden tir ledwo co jechał a drugi postanowił zmienić pas....a kiedyś mieliśmy w tym miejscu trzy pasy... oj szkoda

      • 2 1

      • Tam jest zakaz wyprzedzania przez ciężarówki?

        • 0 0

  • komuno wroc! (1)

    Jak czytam ten artykul, to mysle komuno wroc, choc nigde nie bylem zwolennikiem tamtego ustroju. To wtedy powstala obwodnica, przy duzo mniejszym ruchu, a wiec z duzym zapasem. To wtedy przy jezdzie przez Trojmiasto dzialala zielona fala. A dzis burdel i najprostsza rzecz robi sie latami i nie mozna zrobic.

    • 10 1

    • Masz rację, niech wróci -- jak w kraju znów będzie 200 tys. aut, zamiast 20 mln, gwarantuje, że korki znikną!

      • 0 1

  • znaki wyświetlane? (1)

    a co na to kodeks drogowy?

    • 4 0

    • Przeczytaj go, to się dowiesz!

      • 0 2

  • Blokowanie obwodnicy (3)

    jest spowodowane zbyt krótkimi pasami do zjazdów. Stojące na prawym pasie pojazdy czekające na zjazd zwężają obwodnicę praktycznie do 1 pasa.
    Przy okazji podczas remontu nawierzchni ulic na Morenie nie pomyślano o wydłużeniu prawoskrętu w Szuberta. Myślenie boli.

    • 6 0

    • (2)

      Niech auta przestaną zostawiać po kilka metrów przed sobą w czasie zatrzymania na zjazdach, tylko dojeżdżają do poprzedzającego pojazdu, to nagle pasy zaczną wystarczyć. Niestety większość, pożal się motorze, kierowców, nie wie, gdzie kończy się ich auto. Dotyczy całego miasta! Aha, a w czasie jazdy po Obwodnicy - niech się nauczą ZOSTAWIAĆ odstęp, a nie jechać metr za zderzakiem... Potem bum! płacz, zgrzytanie zębów i w pakiecie - korek dla wszystkich.

      • 0 1

      • no to albo mają dojeżdżać albo zostawiać odstęp ;) (1)

        zapewne jak zawsze wszystko z głową i umiarem,
        ale faktem jest że obecna budowa/rozbudowa dróg i skrzyżowań kończy się utrudnieniami dla kierowców bo ktoś o czymś nie pomyślał a może dzisiejsza technologia jest gorsza?!
        nie rozumiem dlaczego każdy nowy przejazd przez tory na skrzyżowaniach jest obawą przed oberwaniem podwozia, a wszystkie stare przejazdy są tak delikatne że nawet się ich nie zauważa?

        • 1 0

        • Czytanie ze zrozumieniem za trudne? Nie zostawiać ZATRZYMUJĄC SIĘ, a zostawiać JADĄĆ te sto na godzinę! Niestety twój wpis reprezentuje poziom przeciętnego automobilisty.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane