• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przebieg Drogi Czerwonej

Michał Sielski
26 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni

Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.



Droga Czerwona powstanie w ciągu najbliższych siedmiu lat?

W lipcu tego roku premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie nie tylko lotnisko, ale też linie kolejowe i drogi. Także łączące CPK z portem.

- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.

Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK



Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd. Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd.

Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat



Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.

- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.

- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona?



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (383) ponad 10 zablokowanych

  • Tunel? (2)

    Czy to będzie tunel pod Morską, Chylońską, torami i Hutniczą jak w projekcie sprzed lat OPAT?

    • 12 2

    • Trudno powiedzieć, taki piszą artykuł że niewiele z niego wynika. Sam jestem ciekaw. Nawet nie napisali kiedy planują rozpoczęcie budowy. Nie bardo wiem jak mam odebrać "w najbliższych latach" tzn kiedy?

      • 2 0

    • Na razie to nawet projektu nie ma ...

      Projekt 2 lata , wykup ...około roku inwestycja z dwa lata ... Jak teraz zaczną działać ..

      • 0 1

  • Droga czerwona

    Może nie powstać w całości ponieważ kaczy premierzyna odrzuca unijne pieniądze. Ciekawe jakie teraz będą kraść. Znowu z podatków społeczeństwa. Won z nimi.

    • 7 12

  • Szczurek przeszedł sam siebie (3)

    158 milionów złotych za 1km drogi? Będzie pokryta złotem? Kontrakt na pewno wygra ulubiona firma Wojciecha, MTM...

    • 15 6

    • (1)

      po pierwsze podaj swoją wycenę - pośmiejemy się, bo po drugie jestem przekonany, że jak będzie znacznie niższa niż ta wersja rządowa, to Szczurek i Morawiecki bez przetargu dadzą ci możliwość budowy po twojej wycenie... buhahahahhah :)

      • 1 2

      • to nie Szczurek

        A te pare kilometrow jest wyjatkowo nasycone budowlami drogowymi, glownie na styku z liniami kolejowymi.

        • 1 0

    • @Tur pewnie byś wybodował cała droge za 20 zl

      • 0 1

  • Panie Szczurek (1)

    A może następne lotnisko?

    • 10 0

    • jeszcze napisz coś o farbie

      • 0 2

  • Taki był plan jak budowano obwodnicę 1970, zostawiono niezabudowany teren na przedłużeniu obwodnicy, jak by nie budowano estakady do obwodnicy, to ta droga była by 10 lat wcześniej, to był kiepski pomysł puścić ciężki ruch tirów po starych estakadach, nowa estakada przez las była bardzo droga, za te pieniądze płaskie przedłużenie obwodnicy by już było, ale wtedy zapewniano że nowa estakada zapewni cały ruch z portu, powrócono do pomysłu sprzed 50 lat.

    • 15 0

  • No jak to?

    Przecież wystarczyło by wymalować ścieżkę rowerową i rowery cargo puścić.

    • 9 6

  • Czy dobrze rozumiem że rząd zdecydował budowac te drogę z własnym pieniędzy ? (1)

    Do świetna wiadomość dla podatników.

    • 4 3

    • własnych

      świeżo wydrukowanych...

      • 3 0

  • Jestem bardzo ciekawa kiedy obwodnica tego sosnowca trójmiasta?

    • 2 4

  • zamieńmy nazwy

    nazwijmy ją biało-czerwoną

    • 8 1

  • A będą nowe parkingi? (3)

    Nowa droga to więcej aut w mieście. Trzeba więc także zatroszczyć się o parkingi

    • 9 7

    • Sprawne przemieszczanie

      to mniej ojazdow w mieście.
      Szczególnie gdy nie ma po co się w nim zatrzymać.
      I ta droga to zapewnia.
      Co do "parkingów", to w nie zostaną zamienione obecne "łąki" czyli "Dolina logistyczna". Nie wiem czy to powód do radości ale rozwój ma swój koszt...

      • 3 0

    • (1)

      a do czego ma byc parking? Przecież to ma byc droga przelotowa do portu by ciężarówki nie pchały się przez estakadę a OPAT ma być obwodnicą Rumi i Redy. Chodzi o to by lecieć na skróty a nie sie zatrzymywac i patrzec nie wiadomo na co

      • 1 2

      • Tak pomyśli przeciętny mieszkaniec Gdyni. Skoro oni pojadą np Opat, to on skorzysta z tego iż ruch się zmniejszy - po czym zajmie ich miejsce. Tak koło się zamyka. Parking ma być dla kierowcy którego zachęca się by korzystał z auta

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Popularny wysokoprężny silnik 1.9 TDI montowany był w samochodach marki:

 

Najczęściej czytane