• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żółte naklejki na przejazdach kolejowych ratują życie

mJ
15 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od początku istnienia żółtych naklejek odnotowano prawie 11 tys. zgłoszeń dotyczących potencjalnych zagrożeń na przejazdach kolejowych. Od początku istnienia żółtych naklejek odnotowano prawie 11 tys. zgłoszeń dotyczących potencjalnych zagrożeń na przejazdach kolejowych.

Od połowy 2018 roku każdy przejazd kolejowy w kraju, który zarządzany jest przez PKP, oznakowany jest żółtą naklejką z 9-cyfrowym numerem identyfikacyjnym. To rozwiązanie pomaga w ratowaniu życia osób, które utknęły samochodem na przejeździe kolejowym, ale okazuje się pomocne również dla pasażerów pociągów.



Czy zdarzyło ci się utknąć autem na przejeździe kolejowym?

Od 1 czerwca 2018 r. do końca stycznia 2021 r. operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali blisko 11 tys. zgłoszeń dotyczących potencjalnych zagrożeń na przejazdach kolejowych w całym kraju (tylko w ubiegłym roku skorzystano z niego 5,7 tys. razy). W 767 przypadkach wydano maszynistom polecenie ostrożnej jazdy i ograniczono prędkość pociągów, a w 372 przypadkach wstrzymano ruch kolejowy.

Jak to działa? To bardzo proste. W przypadku gdy auto zostanie unieruchomione na przejeździe, kierowca wraz z pasażerami powinni niezwłocznie oddalić się od pojazdu, za rogatki. Następnie jedna z osób powinna zadzwonić pod numer alarmowy 112, zgłosić zagrożenie i podać indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, który znajduje się na żółtej naklejce.

W kolejnych czynnościach operator 112 skontaktuje się z ekspozyturą PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Zostanie wydane polecenie o wstrzymaniu ruchu lub ograniczeniu prędkości pociągów w obrębie wskazanego przejazdu. A wszystko dzięki... żółtej naklejce.

Na żółtej naklejce znajdują się trzy numery: indywidualny identyfikujący przejazd, alarmowy 112 i numer telefonu w celu zgłoszenia usterki, awarii.

Czytaj także: Pociąg hamował przed autem na przejeździe kolejowym


Czytaj także: Autobus między rogatkami. "Zagrożenia nie było"



Przykładowa żółta naklejka. Przykładowa żółta naklejka.
mJ

Opinie (28)

  • Powinien być numer do najbliższego posterunku dyżurnej ruchu bo dzwoniąc na nr alarmowy traci się bardzo dużo czasu

    Dyżurna może wywołać pociąg żeby się zatrzymał albo po prostu wcisnąć przycisk "A" - radiostop w radiotelefonie i wdrożyć hamowanie nagłe w pociągu.

    • 1 0

  • Powinny być napisy od środka szlabanu: (5)

    "utknałes-staranuj szlaban i wyjedź"

    Najprostsze rozwiązania zawsze w Polsce są nie do zrobienia

    • 38 5

    • Utknąłeś...

      Utknięcie nie zawsze oznacza "być zamkniętym" między rogatkami!
      Czasem przejazd jest znacznie wyżej niż jezdnia przed nim i za nim.
      Długie pojazdy z niskim podwoziem (niektóre ciężarówki, limuzyny) zawieszają się na nich tracąc możliwość dalszej jazdy.
      Dochodzi też czasem do usterek technicznych lub sytuacja na drodze uniemożliwia dalsza jazdę czy wycofanie.
      Pomysł z naklejką jest jak najbardziej na miejscu!

      • 1 0

    • Po co naklejka. Wystarczy znać przepisy i ich przestrzegać... (2)

      ...a one wyraznie mówią, ze nie wolno zatrzymywac sie na torowisku.
      Nie jestes pewien czy przejedziesz - zatrzymaj sie przed przejazdem kolejowym i poczekaj!
      Wszystko w temacie

      • 2 2

      • Te nalepki przydają się też nawet na nieczynnych liniach kolejowych i na przejazdach bez zapór. Dane z nich można wykorzystać np. do zgłoszenia uszkodzonej nawierzchni na przejeździe.

        • 1 0

      • Łoł

        Tu chodzi o sytuacje jak Ci się auto rozkraczy na przejeździe. W sytuacji jak Ci się szlaban przed maska zamknie po prostu powoli go taranujesz. Szlabany maja tzw bezpieczne sprzęgło które sprawiają, ze przy niewielkiej sile odpadają od słupka. Z OC ci ściągną z 8 stow za ponowne przyczepienia szlabanu a Ty co najwyżej zapłacisz za malowanie swojej maski z 6 stow. Wychodzi taniej niż z 50 000 do 10 000 000 za rozwalony pociąg i własne auto na zlom.

        • 6 0

    • Sensowny napis ale czy musisz od razu generalizować? Widziałeś taki napis gdzieś na świecie?
      Ja swego czasu nie.

      • 8 1

  • Jako ciekawostka (4)

    Pierwsze 3 cyfry to numer linii kolejowej; kolejne 6 to kilometraż linii (kilometry i metry)

    • 12 1

    • Dlaczego 9 cyfr (1)

      wystarczyłoby 6, albo i 5.

      • 0 0

      • Bo przyjęło się na kolei, że lokalizację obiektów podaje się według kilometrażu linii kolejowej z dokładnością do metra. Czasem na długości 1 km jest więcej niż jeden przejazd i co wówczas?

        • 5 0

    • Ciekawa informacja

      Dzięki!

      • 4 0

    • Brawo,jak długo nad tym myślałeś?

      • 0 10

  • "każdy przejazd kolejowy w kraju, który zarządzany jest przez PKP".

    Jakimi krajami zarządza PKP?

    Identyczne zdanie:
    "Każdy produkt w sklepie, który jest zarządzany przez sieć Tip Top"

    • 0 4

  • (1)

    Jakoś nie jestem w stanie uwierzyć w skuteczność tych naklejek.
    Jeżeli utknął bym na przejeździe kolejowym samochodem to miałbym jakieś max 5 min na rozpoczęcie łańcuszka przekazywania informacji do maszynisty. Obawiam się że to zbyt mało. Lepszym rozwiązaniem jest taranowanie, a jeszcze lepszym, nie wjeżdżać za szlaban w trakcie sygnału ostrzegawczego.
    Dobra sprawa jak widać nieprawidłowości w działaniu przejazdu, łatwo zgłosić.

    • 2 3

    • Dlatego na naklejce powinien być też numer do najbliższego posterunku odpowiedzialnego za ruch kolejowy na danym szlaku linii kolejowej.

      • 0 1

  • Bardzo dobry pomysł! (1)

    Prosty i tani a zarazem efektywny.

    • 62 0

    • Warto byłoby przypomnieć w artykule

      Że mrugające naprzemiennie podwójne czerwone światło przed przejazdem oznacza STÓJ! - tyle co światło czerwone na dowolnym skrzyżowaniu. Niestety, duży odsetek kierowców jest przekonanych, że to tylko taki sygnał ostrzgawczczy i można, z zachowaniem uwagi, przejechać przez taki przejazd a potem nagle szlaban za nimi i przed nimi się zamyka.
      Po drugie nie należy ruszać dopóki światło nie przestanie mrugać! 90% kierowców rusza zaraz po podniesieniu szlabanu a tak naprawdę światło jest wiążące, szlaban to tylko dodatkowe zabezpieczenie. A jak ktoś chce grzecznie przejechać po wygaśnięciu czerownych świateł to zdarza się, że jeszcze zostanie obtrąbiony przez Januszy kierownicy, że za wolno rusza :)

      • 5 0

  • miałem okazję skorzystać z numeru na naklejce (2)

    auto stało przed szlabanem, ale w wyniku ulewy rozjazd się zawiesił na sygnale 'stój'.

    • 8 1

    • rozjazd się zawiesił? (1)

      w jaki sposób?

      • 0 0

      • Za szyje

        • 1 1

  • To może napiszecie (1)

    Kto wpadł na ten pomysł? Ufo? Imię i nazwisko by wystarczyło żeby nagrodzić pomysł.

    • 6 0

    • W innych krajach jest to stosowane.

      • 4 0

  • ilu szoferów wjeżdża rokrocznie bezpośrednio pod nadjeżdżający pociąg?

    często nawet opuszczający się szlaban nie pomaga

    • 5 0

  • Barykadować (1)

    Szlabany jak się zablokujesz.

    • 4 0

    • Weź to rozczytaj

      Jak, nadjeżdża pociąg.

      • 6 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CDI?

 

Najczęściej czytane