• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żółte tablice teraz dla aut po "czterdziestce"

mJ
2 kwietnia 2024, godz. 12:00 
Opinie (137)
W świetle nowych przepisów kilka egzemplarzy z powyższego zdjęcia na miano "auta zabytkowego" musiałoby poczekać jeszcze kilka lat. W świetle nowych przepisów kilka egzemplarzy z powyższego zdjęcia na miano "auta zabytkowego" musiałoby poczekać jeszcze kilka lat.

Już nie 25, a co najmniej 40 lat będzie kwalifikowało samochód do nadania mu tytułu "auta zabytkowego". A co za tym idzie - profitu w postaci żółtych tablic rejestracyjnych. To spore trzęsienie ziemii w pomorskim środowisku klasyków. Oznacza jedno - w Trójmieście, ale i w całym województwie, będzie mniej samochodów klasycznych.



Próg dla klasyków: 40 lat



Pojazd ubiegający się w województwie pomorskim o status zabytkowego, musi mieć nie mniej niż 40 lat. To trzęsienie ziemi dla kilku tysięcy posiadaczy tak zwanych "klasyków", wyprodukowanych w latach 80. i 90. XX wieku - czytamy w Gazecie Wyborczej.

Tydzień temu przy Polsat Plus Arena GdańskMapka odbyła się wielka inauguracja sezonu klasyków. W wydarzeniu udział wzięło kilkuset właścicieli zabytkowych aut, a zdecydowana większość samochodów pochodziła z późnych lat 80. i 90.

Takie pojazdy po wejściu w życie nowych regulacji (25 marca) - na ten moment nie mają szans na wpisanie do rejestru samochodów zabytkowych. Muszą poczekać kilka, a niekiedy kilkanaście lat.

Czy Passat B5 jest już... klasykiem? Czy Passat B5 jest już... klasykiem?

Na zlotach klasyków bardzo często można spotkać stosunkowo świeże modele. Na zlotach klasyków bardzo często można spotkać stosunkowo świeże modele.

Mocno naciągane klasyki dla... profitów



Przypomnijmy, że pojęcie "pojazdu zabytkowego" oficjalnie w polskim ustawodawstwie pojawiło się w 1997 roku, czyli 27 lat temu. Zatem ówczesne najmłodsze klasyki mają już ponad 50 lat.

Gdyby dalej obowiązywał próg 25 lat - dziś tytuł "auta zabytkowego" mogłyby otrzymać egzemplarze wyprodukowane w 1999 roku.

Posiadanie statusu auta zabytkowego niesie za sobą sporo korzyści - to m.in. preferencyjne stawki ubezpieczenia, dożywotni przegląd techniczny czy wolny wjazd do stref czystego transportu.



Inspektorzy od spraw zabytków ruchomych w urzędzie Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków alarmowali, że zalewani są wnioskami o wciągnięcie do ewidencji "taksówkarskich" Mercedesów W124 a nawet W210, Daewoo Nexii, czy Skód Octavii, czyli bardzo popularnych aut - informują dziennikarze Gazety Wyborczej.

W Polsce średnia wieku aut to ponad 21 lat. To oznacza, że większość z nich za chwilę mogłaby kwalifikować się na wpis do ewidencji. Niestety bardzo wiele osób eksploatujących codziennie takie 25 latki zgłasza się po wpis, licząc na uzyskanie zniżek na OC lub bezterminowego przeglądu, a nie są to auta wyjątkowe. - odpowiada Dariusz Chmielewski, pomorski konserwator zabytków.
Żółte tablice na nieklasycznym aucie? To możliwe Żółte tablice na nieklasycznym aucie? To możliwe

Co więcej, dochodziło do absurdalnych sytuacji, w których to do kolekcji muzeów motoryzacyjnych "wciągane" były współczesne samochody, jako część kolekcji. Kilkuletnie auta otrzymywały... zabytkowe żółte tablice rejestracyjne. Dlatego też w wielu województwach konserwatorzy zdecydowali się podnieść pułap wiekowy klasyków. Przykładowo, na Mazowszu to 35 lat, na Podlasiu - 50 lat, a na Pomorzu od kilku dni - 40 lat.

Podniesienie wieku minimalnego dla klasyków to bardzo dobra decyzja, bo za moment na naszych drogach co drugie auto miałoby... żółte tablice.

mJ

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (137)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku w Polsce wprowadzono białe tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane