• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żółte tablice teraz dla aut po "czterdziestce"

mJ
2 kwietnia 2024, godz. 12:00 
Opinie (137)
W świetle nowych przepisów kilka egzemplarzy z powyższego zdjęcia na miano "auta zabytkowego" musiałoby poczekać jeszcze kilka lat. W świetle nowych przepisów kilka egzemplarzy z powyższego zdjęcia na miano "auta zabytkowego" musiałoby poczekać jeszcze kilka lat.

Już nie 25, a co najmniej 40 lat będzie kwalifikowało samochód do nadania mu tytułu "auta zabytkowego". A co za tym idzie - profitu w postaci żółtych tablic rejestracyjnych. To spore trzęsienie ziemii w pomorskim środowisku klasyków. Oznacza jedno - w Trójmieście, ale i w całym województwie, będzie mniej samochodów klasycznych.



Próg dla klasyków: 40 lat



Pojazd ubiegający się w województwie pomorskim o status zabytkowego, musi mieć nie mniej niż 40 lat. To trzęsienie ziemi dla kilku tysięcy posiadaczy tak zwanych "klasyków", wyprodukowanych w latach 80. i 90. XX wieku - czytamy w Gazecie Wyborczej.

Tydzień temu przy Polsat Plus Arena GdańskMapka odbyła się wielka inauguracja sezonu klasyków. W wydarzeniu udział wzięło kilkuset właścicieli zabytkowych aut, a zdecydowana większość samochodów pochodziła z późnych lat 80. i 90.

Takie pojazdy po wejściu w życie nowych regulacji (25 marca) - na ten moment nie mają szans na wpisanie do rejestru samochodów zabytkowych. Muszą poczekać kilka, a niekiedy kilkanaście lat.

Czy Passat B5 jest już... klasykiem? Czy Passat B5 jest już... klasykiem?

Na zlotach klasyków bardzo często można spotkać stosunkowo świeże modele. Na zlotach klasyków bardzo często można spotkać stosunkowo świeże modele.

Mocno naciągane klasyki dla... profitów



Przypomnijmy, że pojęcie "pojazdu zabytkowego" oficjalnie w polskim ustawodawstwie pojawiło się w 1997 roku, czyli 27 lat temu. Zatem ówczesne najmłodsze klasyki mają już ponad 50 lat.

Gdyby dalej obowiązywał próg 25 lat - dziś tytuł "auta zabytkowego" mogłyby otrzymać egzemplarze wyprodukowane w 1999 roku.

Posiadanie statusu auta zabytkowego niesie za sobą sporo korzyści - to m.in. preferencyjne stawki ubezpieczenia, dożywotni przegląd techniczny czy wolny wjazd do stref czystego transportu.



Inspektorzy od spraw zabytków ruchomych w urzędzie Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków alarmowali, że zalewani są wnioskami o wciągnięcie do ewidencji "taksówkarskich" Mercedesów W124 a nawet W210, Daewoo Nexii, czy Skód Octavii, czyli bardzo popularnych aut - informują dziennikarze Gazety Wyborczej.

W Polsce średnia wieku aut to ponad 21 lat. To oznacza, że większość z nich za chwilę mogłaby kwalifikować się na wpis do ewidencji. Niestety bardzo wiele osób eksploatujących codziennie takie 25 latki zgłasza się po wpis, licząc na uzyskanie zniżek na OC lub bezterminowego przeglądu, a nie są to auta wyjątkowe. - odpowiada Dariusz Chmielewski, pomorski konserwator zabytków.
Żółte tablice na nieklasycznym aucie? To możliwe Żółte tablice na nieklasycznym aucie? To możliwe

Co więcej, dochodziło do absurdalnych sytuacji, w których to do kolekcji muzeów motoryzacyjnych "wciągane" były współczesne samochody, jako część kolekcji. Kilkuletnie auta otrzymywały... zabytkowe żółte tablice rejestracyjne. Dlatego też w wielu województwach konserwatorzy zdecydowali się podnieść pułap wiekowy klasyków. Przykładowo, na Mazowszu to 35 lat, na Podlasiu - 50 lat, a na Pomorzu od kilku dni - 40 lat.

Podniesienie wieku minimalnego dla klasyków to bardzo dobra decyzja, bo za moment na naszych drogach co drugie auto miałoby... żółte tablice.

mJ

Miejsca

Opinie (137) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (3)

    Moje Tyco ma 28 lat pośmiga jeszcze drugie tyle.A nowy Merc za pół melona wiecznie w aso.Mam też 30 letniego Suzuki Bandit motocykl olejak.Ten jest nie do zdarcia.POlecam,bo te nowe drogie i wiecznie się psują.

    • 23 15

    • Masz problemy z klawiaturą . Caps Lock ci się zacina . Tobie głowa się zepsuła , od 8 lat ładowania propagandy TVP . (1)

      • 5 7

      • Akurat pamiętam jak działało TVP za rudego

        więc pod względem propagandy nic się nie zmieniło za karakana poza kierunkiem w którym ta propaganda działa. PS już ruda kukła nie chce likwidować TVP jak ma nad nią władzę i jest ponownie kolejną tubą propagandową tvn bis?

        • 4 2

    • Uważaj na rowery

      Bo w Tyco będzie całka podczas zderzenia.

      • 5 2

  • Opinia wyróżniona

    Bzdura na resorach! (13)

    Jakoś wysypu żółtych tablic nie widać. Po prostu kolejne uderzenie we właścicieli samochodów. 40 lat to mało kto się załapie, rozumiem np. 30, ale 40 lat to już złośliwość.

    • 221 75

    • (1)

      Nie przejmuj się, że w Pomorskim są takie warunki do zarejestrowania na żółte tablice. Wysyłasz wniosek do konserwatora w województwie, gdzie wiek jest 25 lat. Dostajesz zgodę na wpis do ewidencji zabytków. Z gotowymi papierami udajesz się do urzędu już w Pomorskim i rejestrujesz pojazd.

      • 13 1

      • Od 2018 roku jest wiek minimalny 30

        • 6 1

    • (4)

      Jakby ci właściciele samochodów nie cwaniakowali na każdym możliwym przepisie, to by nie trzeba było im dokręcać śruby. Nie umiecie zachować przyzwoitości? To będziecie płacić.

      • 31 18

      • Jakby (1)

        Jakby urząd nie omnipotentyzował na każdym możliwym przepisie to może właściciele starszych aut by nie cwaniakowali. Nie umiecie patrzeć dalej niż w protokół sprawozdawczy? To zabytki będą tylko z wykopalisk. I zdjęć w chmurze jak prądu nie wyłączą kiedyś.

        • 10 3

        • Że co?

          Mógłbyś napisać to po polsku?
          Bo wiesz - w języku polskim nie ma słowa omipotentyzowac a z kolei nawet przy dobrej woli starając się zrozumieć łaciński źródłosłów nie widzę żadnego sensu w twoim wywodzie.

          • 4 1

      • (1)

        A może wystarczy odróżnić cwaniaków od pasjonatów motoryzacji i zwyczajnie weryfikować wnioski? Tak mało, a wciąż zbyt wiele.

        • 5 2

        • A jak chcesz ich odróżnic?

          Deklaracja w formularzu? Czy może decydować ma przenikliwe spojrzenie pana urzędnika czy pani urzędniczki?

          • 2 1

    • nie złośliwość. (1)

      40 lat temu to '84 rocznik.
      serio tak wiele masz pojazdów po tym roczniku zasługujących na miano 'klasyka'? lol

      • 12 17

      • Ja owszem, mam kilka. Nie rozumiem co to pytanie ma na celu.

        • 6 1

    • Powiem tak. Wiele aut z takiego okresu niestety nie dotrwało do obecnych czasów. O ile jest kilka modeli pancernych z tamtych lat i tutaj to słuszny zabieg o tyle chyba każdy się zgodzi, że poloneza z połowy lat 90 czy dużego fiata należy wpisywać do ewidencji bo niewiele już ich zostało (gniły i były złomowane na potęgę).

      • 5 2

    • Dla tego w wyborach głosujemy za przeciwnikami zielonej szurii (2)

      Nie dla SCT i innych pseudo ekologicznych pomysłów jakie wciskają nam korporacyjni lobbyśc (rękoma polityków).

      • 5 4

      • Dokładnie. Nasze ukochane koncerny paliwowe nie mogą sobie pozwolić na stratę wiernych owieczek, płacących im haracz. (1)

        Jeszcze sobie taki wyprodukuje prąd z paneli w domu i będzie jeździł bez ich kontroli.

        Trzeba to jak najszybciej powstrzymać!

        • 4 4

        • Jesienią i zimą wyprodukujesz prawie nic. Wiem co mówię bo mam instalację.

          • 3 2

  • Całkiem niedawno, może z tydzień temu, widziałem autobus miejski (bodaj 167) na żółtych tablicach. Normalny, regularny autobus - nie zaden "okolicznościowy".
    Czyli - miasto samo korzysta z preferencji dla aut "zabytkowych", skoro o takie tablice wystąpiło..
    A z drugiej strony - trochę siara, że na regularnych liniach jeżdża zabytki.

    • 40 4

  • Co za brednie , średni wiek wyliczany jest z wszystkich samochodów zarejestrowanych . Polowa to nieistniejące martwe dusze . (3)

    Wyliczanie średniego wieku pojazdów w Polsce oparte na fikcyjnej statystyce to bzdura . Autor tych bzdur powtarza te same brednie co reszta ignorantów bazująca na oficjalnej bazie cepik . problem w tym że baza nie jest zaktualizowana do stanu faktycznego , a bazuje na fikcji pojazdu zarejestrowanego . Połowa zarejestrowanych pojazdów fizycznie już dawno nie istnieje . Po prostu ich właściciele lub ich spadkobiercy w myśl aktualnie obowiązującego prawa nie mają możliwości ich wyrejestrowania , mino tego że fizycznie od bardzo dawna nie posiadają tych pojazdów .

    • 49 5

    • Według cepik (1)

      Po drogach jeździ miliony fiatów 125/126, polonezów, syrenek, trabantów i wartburgów

      • 20 0

      • i samochody mające kilkaset lat

        bo zamiast roku urzędnik wpisał pojemność silnika

        • 5 0

    • Kłamstwo mówione wielokrotnie staje się prawdą... Niestety w każdy artykule te same bajki, poza tym w województwie pomorskim od wielu lat limit wieku auta na żółte to 30lat.

      • 4 1

  • Przestancie powielać te bzdury o srednim wieku auta w Polsce i liczbie zrejestrowanych aut

    • 58 5

  • Opinia wyróżniona

    Widzimisię konserwatorów, a nie przepisy (15)

    Warto zauważyć, że wiek pojazdu bierze się z wytycznych, a nie żadnego przepisu powszechnie obowiązującego, co też widać po tym, że w jednym województwie jest tak, a w innym siak. Wpisywanie pojazdów nowych czy kilkuletnich do inwentarza muzealiów też nie powinno być zabronione, niech do muzeum trafią w dobrym stanie, a nie kiedy są zajechane po 40 latach na polskich drogach.

    • 131 42

    • Sam sobie przeczysz . Nowe 40 letnie ? Myślisz że w muzeach są pojazdy nie używane ? (2)

      Bardzo często oglądane w muzeach perełki to pojazdy które przed wieloletnią renowacją były totalnymi wrakami . Nie masz pojęcia o czym piszesz . Gdyby takie podejście do starych pojazdów czy innych urządzeń zabytkowych mieli wszyscy ludzie , eksponaty historii oglądalibyśmy co najwyżej na zdjęciach .

      • 11 11

      • akurat trochę mam pojęcie, o czym piszę ;)

        • 5 2

      • Tak, bardzo często w muzeach są pojazdy nieużywane. Możesz zapoznać się np. ze zbiorami szykującego się do otwarcia muzeum motoryzacji Wena w Oławie. Są materiały np na YouTube.

        • 1 1

    • Utrudni to pewnie praktykę przechowywania pojedynczych egzemplarzy czy ostatnich z serii przez przewoźnikow - czy Gdanski gait zostawilby np MANa, gdyby musial co roku za niego bulic? Czy wszystko musi byc zerojedynkowe?

      • 8 3

    • to bardzo proste chodzi POwcom oto by zmusic ludzi do kupna elektryka na kredyt najlepiej Niemieckiego (10)

      inaczej sie nie wypłaciccie z kar i połat za jazde nim

      • 11 23

      • lol (8)

        jak to się ma do samochodów zabytkowych? spalinowe używki można będzie kupować jeszcze przez wiele lat po wprowadzeniu ich sprzedaży jako nowych, pisowski januszu.

        • 6 8

        • Meduzo umysłowa poco sie głupota chwalisz i bredzisz a jak widac pojecia niemasz. (7)

          Wszystko czmierza do tego by zabronic całkowicie jazdy autem spalinowym nie tylko w miescie

          • 6 5

          • (6)

            a kto mi zabroni zapraszam?Z urwanym łbem będzie takim kozakiem?

            • 1 0

            • ehe twój mokry sen (5)

              władza zakaże i ch zrobisz, chyba że się wyprowadzisz z tego państwa do bardziej cywilizowanego miejsca. Jak się nie dostosujesz mandat i paka. Zorganizowana grupa przestępcza znajdzie sposób na wyegzekwowanie prawa, już o to się nie martw, Żyjemy w na tyle po*bnym kraju, że musisz pytać się władzy, czy możesz ściąć własne drzewo na własnej ziemi które sam posadziłeś.

              • 6 5

              • władza sobie może

                • 0 0

              • Żyjemy w na tyle po*bnym kraju, że 50% samochodów nie przeszło by przeglądu za zachodnią granicą. (2)

                A ty tu coś o zamordyzmie...

                • 2 0

              • Zobacz USA i Kanadę (1)

                wiesz jak tam wygląda przegląd? Nie ma wcale jako takiego wymaganego przeglądu. Ty jako kierowca i właściciel odpowiadasz za stan techniczny tego czym jedziesz. U nas nawet jak jesteś mechanikiem musisz jeździć na stację i bulić za kwitek, bo ktoś wciśnie hamulec i sprawdzi czy światła świecą.

                • 0 1

              • Można zrobić i tak.

                Ale wtedy policja powinna kontrolować samochody analizatorem spalin i jak nie spełniasz norm, wysoka kara i szrot.

                • 1 0

              • władza to mi może druta obciągnąć tyle mi może zrobić

                • 0 0

      • Napisz swój tekst ponownie, ale z prawidłową pisownią.

        • 12 4

  • 25 lat to za młody samochód, ale 40latek to teoche przesada

    Powinno być 30 lub 35

    • 40 6

  • Precz z komuną! (5)

    Lambordgini,Bentley itp. będą mogły wjechać do miast jako auta spalinowe oraz zabytkowe i z tego powodu marksiści podnieśli wiek aut zabytkowych.

    • 40 16

    • Dokładnie, domykają system z każdej strony (2)

      tak żeby nikt lub niemal nikt od tego nie uciekł

      • 11 3

      • I bardzo dobrze. (1)

        • 3 12

        • oni też nie uciekną ci pajace z brukseli to nie są nadludzie bardzo łatwo będzie z nimi polkę zatańczyć

          • 2 1

    • precz ze smrodziarzami (1)

      klasyk? Piękny, niech stoi w gablocie.

      • 3 15

      • rozsypią się te przepisy albo cała unia

        w momencie kiedy miliony biedaków nie będą miały żadnej alternatywy bo na elektryka nie będzie ich stać. Zablokują drogi, zaczną nap******ać w sejm kostką brukową. Nie tylko u nas, francuzi też mają swoją kulturę strajkowania. Tu do spóły z elektryfikacją aut działa na rzecz rozpadu jeszcze termomodernizacja. Wystarczy wyjechać 40 km za miasto żeby zobaczyć domy które nie są ogrzewane w ogóle. Nie że słabo tylko w ogóle, gołe pustaki od 30 lat. Ludzi nie stać i tego nie zrobią. To są miliony ludzi, zupełnie realna siła.

        • 1 0

  • no dobra ale wiek też nie powinien mieć takiego znaczenia jak początek lub koniec produkcji (3)

    Bo takie E30 z początku produkcji łapie się na te blachy a to z końca już nie bo produkowali je przez ponad 10 lat. Tu nie chodzi nawet o ten konkretny model ale o celowość przepisu. Nie chodzi o to czy się odniosą do początku czy do końca produkcji tylko by zrobili to w stosunku do modelu.

    • 22 2

    • BMW (2)

      To akurat może mieć znaczenie bo występuje lifting itp. Nawet pojemność silnika dla wersji niestandardowych i rzadkich nie powinno być limitu wieku by zachować te pojazdy dla potomnych. Sam mam E85 z początku produkcji i częściej myję niż jeżdżę i żółte blachy to było by coś bo już jest mega trudno o niektóre oryginalne części bo ich po prostu nie ma. Z tego samego rocznika E46 bez problemu idzie dostać części

      • 2 0

      • jak ty porównujesz z4 ze zwykłą serią 3 to nie oczekuj dostępności części na podobnym poziomie

        Pomijam już użyteczność tego auta na co dzień (e85). To jest samochód na weekend letni jak słońce świeci. O zachowaniu jakiegokolwiek BMW po 2000 roku dla potomnych też raczej bym dyskutował po przygodach z F10, F11 i X5. I piszę to jako właściciel od ponad 22 lat BMW 2800CS z 1971, w które wpakowałem pewnie 3 razy tyle kasy ile ten samochód jest wart....

        • 2 0

      • no tak, ale to co najważniejsze czyli baza to to samo auto. I tak jak mówię nie chodzi mi o sam model. może sobie być i E21 ale należy dookreślić i tak samo potraktować początek jak i koniec produkcji

        • 0 0

  • Chodzi tylko i wyłącznie o uniemożliwienie jak największej liczbie osób (2)

    ucieczki przed zakazem samochodów spalinowych

    • 59 5

    • ale auta wcześniej zarejestrowane nie będą podlegały zakazowi (1)

      same historyczne blachy nic tu nie zmieniają. Zakaz będzie tylko do rejestracji nowych spalinówek.

      • 3 6

      • Na pewno? A jak ktoś kupi/będzie chciał przerejestrować używane auto?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

XC90 to model z gamy którego producenta?

 

Najczęściej czytane