• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej oddala się. Decyzja środowiskowa uchylona

Maciej Naskręt
19 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na takie widoki w ciągu planowej Obwodnicy Metropolitalnej trzeba będzie jeszcze długo poczekać. Na takie widoki w ciągu planowej Obwodnicy Metropolitalnej trzeba będzie jeszcze długo poczekać.

Urzędnicy odpowiedzialni za ochronę środowiska będą zmuszeni jeszcze raz przyjrzeć się decyzji środowiskowej, dotyczącej budowy Obwodnicy Metropolitalnej po tym, jak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił ten dokument. Wyrok nie jest prawomocny. Kto wstrzymuje inwestycję, ważną dla całego Trójmiasta?



Jak oceniasz zaskarżanie do sądów ważnych inwestycji publicznych?

W środę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił podtrzymaną przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (w drugiej instancji) decyzję środowiskową, dotyczącą budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Uzasadnienie wyroku poznamy za ok. 2 tygodnie. Wtedy jeszcze strony postępowania będą miały dodatkowo dwa tygodnie na odwołanie się od wyroku.

Uchylona właśnie decyzja została wydana po wniosku odwoławczym od decyzji środowiskowej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku (RDOŚ) prawie dwa lata temu, w grudniu 2014 r. Przez ponad rok Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska badał odwołania, by wreszcie na początku 2016 r. utrzymać częściowo decyzję RDOŚ w mocy.

Przypomnijmy: 30-kilometrowa droga ekspresowa, której inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma połączyć Południową Obwodnicą Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie.

Jeżeli wyrok sądu się uprawomocni, przygotowanie dokumentacji dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej może przedłużyć się nawet o kilka miesięcy. Wciąż nieprawomocna pozostaje też decyzja środowiskowa wydana przez RDOŚ w Gdańsku.

Kto wstrzymuje budowę drogi przez Kaszuby?

GDOŚ nie chciał nam zdradzić treści odwołania, jakie badał WSA w Warszawie. Powód? Nie jesteśmy stroną postępowania. Nam jednak udało się ustalić, że autorem wniosków o uchylenie decyzji środowiskowej jest m.in. Zbigniew Drywa, właściciel stawów, zlokalizowanych przy Obwodnicy Trójmiasta. To przez ten teren miałaby przechodzić Obwodnica Metropolitalna.

- Zaskarżyłem decyzję, bowiem podczas planowania inwestycji zostałem potraktowany przez urzędników w nieodpowiedni sposób. Nikt się z moim zdaniem nie liczył i nie informował o prowadzonych przygotowaniach do inwestycji - mówi Drywa.
Ekspresówka miałaby przejść przez należące do niego stawy hodowlane. zobacz na mapie Gdańska Ze względu na budowę drogi, stawy należałoby zasypać. Sęk w tym, że - zdaniem ich właściciela, miłośnika hodowli ryb - mają one "światowe znaczenie". Zdaniem Zbigniewa Drywy, pływające w stawie ryby utylizują gnojowicę. Ich skuteczność wynosi 100 proc. O takim wyniku mogą jedynie pomarzyć podobne placówki badawcze w Europie Zachodniej. Tam rybom udaje im się zutylizować nie więcej niż 10 proc. gnojowicy.

Do tego wnioski o odwołanie złożyli trzej mieszkańcy gminy Kolbudy i sama gmina Kolbudy.


GDDKiA: czekamy na uzasadnienie wyroku

Drogowcom z GDDKiA w Gdańsku na tę chwilę trudno odnieść się do wyroku sądu administracyjnego, o którym dowiedzieli się od nas.

- Czekamy na pisemne uzasadnienie - mówi zastępca dyrektora ds. inwestycyjnych w gdańskim oddziale GDDKiA, Waldemar Chejmanowski.
Jednak władze gdańskiego GDDKiA podkreślają, że wniosek Zbigniewa Drywy przepadł w sądzie, bowiem został złożony po terminie.

Warto podkreślić, że właściciel stawów nie zgłaszał swoich zastrzeżeń w trakcie opracowywania koncepcji programowej trasy, kiedy wstępnie ustalano przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Stąd zaskoczenie drogowców wnioskiem odwoławczym. Nieoficjalnie sugerują oni, że chodzi wyłącznie o uzyskanie wyższego odszkodowania za teren zajęty pod budowę drogi.

Co ciekawe, GDDKiA już kiedyś poszła na rękę Zbigniewowi Drywie, gdy podczas budowy Południowej Obwodnicy Gdańska wybudowała przy jego stawie w Straszynie ok. 200-metrowy ekran akustyczny, zapewniający ciszę wędkarzom - jego klientom.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Obwodnica Metropolitalna. Z Chwaszczyna na południe Gdańska w 25 minut.

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować nieco ponad 2 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem, choć nie idzie im to łatwo. Rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę drogi miało nastąpić wiosną 2016 r. Na razie zakończył się dopiero pierwszy etap - zakwalifikowano firmy i konsorcja. Drugi etap - wysłanie zaproszeń do udziału w postępowaniu - ma odbyć się w listopadzie. Pytanie, czy w obecnej sytuacji w ogóle to nastąpi.

Samo projektowanie drogi miało zająć zwycięzcy kilkanaście miesięcy, zaś prace budowlane powinny ruszyć w 2018 r. Nie sposób powiedzieć, czy w tej sytuacji możliwe jest dotrzymanie tych terminów.

Po co mieszkańcom Trójmiasta Obwodnica Metropolitalna?

Oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej ma umożliwić sprawniejsze poruszanie się po drogach zachodnich Kaszub. Droga krajowa nr 20 z Gdyni do Żukowa i droga krajowa nr 7 z Gdańska do Żukowa są przeciążone. Sytuacja pogorszyła w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Uruchomienie Obwodnicy Metropolitalnej ponadto ma też umożliwić rozbudowę Obwodnicy Trójmiasta. Bez planowanej drogi jest to praktycznie niemożliwe, prace na istniejącej "ekspresówce" wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (213) 3 zablokowane

  • No i fajnie...

    • 4 5

  • Kolo ma jakieś badania które potwierdzają jego słowa.

    Zawsze coś zostaje, "cukier" ma ponad 90% sacharozy (cukru), a reszta to woda.
    No to jak sprawdzili, ze "zutylizowały" 100% w gnojowicy też jest woda...

    • 16 0

  • Musimy poprzestać na tym co mamy...

    Niestety.

    • 1 4

  • Ta obwodnica nie jest potrzebna (6)

    Powinno się inwestować w transport zbiorowy, a nie indywidualny, w przewóz towarów koleją, a nie drogami.

    • 29 46

    • zbiorkom od biedy daje rade w miescie (2)

      Albo pomiedzy oddalonymi aglomeracjami.
      Ale jesli jedziesz zwyczajnie na prowincję to już mocno średnio sie sprawdza.

      • 4 4

      • jak ma się sprawdzać, skoro jest wiecznie niedoinwestowany?

        bo kasy nie ma, bo wydaje się je na obwodnicę do obwodnicy

        • 10 1

      • Jak większość kasy pompuje się w drogi, to potem nie ma jej nawet na głupi wspólny bilet. Urzędasy też przecież jeżdżą autami.

        • 2 2

    • Pojedziesz transportem zbiorowym gdy nadejdzie Twój czas...

      • 2 0

    • (1)

      A transport drogowy po czym jeździ jak nie po drogach,debilu!

      • 2 1

      • po torach np.?

        po istniejących drogach?

        • 2 0

  • Hehehehee Trójmiasto ukarane,teraz muszą być oszczędności na 500+

    • 17 8

  • "wiedziałem że tak będzie, wiedziałem .." Trasę kolejową Łódź Koluszki zbudowano w 3 m-ce. To se newrati

    • 7 1

  • idiotyczna nazwa tej obwodnicy, ciężko wymówić (2)

    a sama trasa bardzo potrzebna

    • 11 5

    • patrząc na mapę powinna się nazywać obwodnica Gdańska

      • 1 0

    • nazwa?

      Może : Autostradka międzysypialniana - bo tak w lewo i w prawo kręci między osiedlami, zamiast wystartować z Rusocina i być prawdziwą obwodnicą

      • 0 0

  • Niby w jaki sposób OM ma odciążyć obwodnicę? (3)

    kto zdrowy na umyśle będzie wybierał trasę blisko trzykrotnie dłuższą? ale czego się nie zrobi, żeby pieniądze wydać.

    • 28 18

    • (1)

      ja często wybieram dłuższą, ale taką którą szybciej dojadę, stracę mniej nerwów, nie będę dobijał auta, i spalę tyle samo unikając korków i centrów miast

      • 10 5

      • powodzenia jak OM będziesz gdziekolwiek szybciej

        • 10 5

    • Wole jechac nawet trzykrotnie dluzsza niz stac w korku na krotszej.

      • 8 5

  • Droga niepotrzebna. priorytetem powinna być tzw trasa kaszubska!!! (1)

    • 14 22

    • odp

      Kaszubska S6 będzie kompletnie bezcelowa bez Metropolitalnej.

      Całą inwestycja należy rozpatrywać w całości pod względem uzyskania celu zmniejszenia ruchu na odcinku Obwodnica od Pruszcza do Lęborka.

      • 6 7

  • Bardzo dobrze!!! (6)

    Poszerzyć Obwodnicę durnie!!! Po co nam ekspresówka do Żukowa???

    • 24 26

    • w dodatku wobec braku obwodnicy wokół samego Żukowa

      korki na rondach w Żukago - legenda

      • 5 0

    • poszerzenie obwodnicy niewiele zmieni (1)

      bo ruch nie ma się gdzie "rozlać", natomiast na Kaszubach są spore możliwości poprawy przepustowości dróg

      • 4 3

      • po jednej dodatkowej nitce w obu kierunkach załatwi sprawę

        i nie trzeba jechać do Żukowa żeby dojechać z Gdyni do Gdańska!

        • 4 3

    • po co ta agresja ?

      • 0 0

    • Przecież to nie jest dla Ciebie, tylko dla tych, co jadąc na północ chcą ominąc właśnie zakorkowaną obwodnicę i całe Trójmiasto. (1)

      • 1 3

      • w tym właśnie rzecz, że to niczego nie zmieni!

        Jeżeli letnicy jadą na półwysep to po co mają jechać przez Żukowo kiedy i tak muszą zjechać na obwodnicę w Kacku i stać dalej w tym samym korku co zawsze?

        • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku do użytku kierowców oddano pierwszy odcinek trójmiejskiej obwodnicy?

 

Najczęściej czytane