• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej oddala się. Decyzja środowiskowa uchylona

Maciej Naskręt
19 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na takie widoki w ciągu planowej Obwodnicy Metropolitalnej trzeba będzie jeszcze długo poczekać. Na takie widoki w ciągu planowej Obwodnicy Metropolitalnej trzeba będzie jeszcze długo poczekać.

Urzędnicy odpowiedzialni za ochronę środowiska będą zmuszeni jeszcze raz przyjrzeć się decyzji środowiskowej, dotyczącej budowy Obwodnicy Metropolitalnej po tym, jak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił ten dokument. Wyrok nie jest prawomocny. Kto wstrzymuje inwestycję, ważną dla całego Trójmiasta?



Jak oceniasz zaskarżanie do sądów ważnych inwestycji publicznych?

W środę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił podtrzymaną przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (w drugiej instancji) decyzję środowiskową, dotyczącą budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Uzasadnienie wyroku poznamy za ok. 2 tygodnie. Wtedy jeszcze strony postępowania będą miały dodatkowo dwa tygodnie na odwołanie się od wyroku.

Uchylona właśnie decyzja została wydana po wniosku odwoławczym od decyzji środowiskowej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku (RDOŚ) prawie dwa lata temu, w grudniu 2014 r. Przez ponad rok Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska badał odwołania, by wreszcie na początku 2016 r. utrzymać częściowo decyzję RDOŚ w mocy.

Przypomnijmy: 30-kilometrowa droga ekspresowa, której inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma połączyć Południową Obwodnicą Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie.

Jeżeli wyrok sądu się uprawomocni, przygotowanie dokumentacji dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej może przedłużyć się nawet o kilka miesięcy. Wciąż nieprawomocna pozostaje też decyzja środowiskowa wydana przez RDOŚ w Gdańsku.

Kto wstrzymuje budowę drogi przez Kaszuby?

GDOŚ nie chciał nam zdradzić treści odwołania, jakie badał WSA w Warszawie. Powód? Nie jesteśmy stroną postępowania. Nam jednak udało się ustalić, że autorem wniosków o uchylenie decyzji środowiskowej jest m.in. Zbigniew Drywa, właściciel stawów, zlokalizowanych przy Obwodnicy Trójmiasta. To przez ten teren miałaby przechodzić Obwodnica Metropolitalna.

- Zaskarżyłem decyzję, bowiem podczas planowania inwestycji zostałem potraktowany przez urzędników w nieodpowiedni sposób. Nikt się z moim zdaniem nie liczył i nie informował o prowadzonych przygotowaniach do inwestycji - mówi Drywa.
Ekspresówka miałaby przejść przez należące do niego stawy hodowlane. zobacz na mapie Gdańska Ze względu na budowę drogi, stawy należałoby zasypać. Sęk w tym, że - zdaniem ich właściciela, miłośnika hodowli ryb - mają one "światowe znaczenie". Zdaniem Zbigniewa Drywy, pływające w stawie ryby utylizują gnojowicę. Ich skuteczność wynosi 100 proc. O takim wyniku mogą jedynie pomarzyć podobne placówki badawcze w Europie Zachodniej. Tam rybom udaje im się zutylizować nie więcej niż 10 proc. gnojowicy.

Do tego wnioski o odwołanie złożyli trzej mieszkańcy gminy Kolbudy i sama gmina Kolbudy.


GDDKiA: czekamy na uzasadnienie wyroku

Drogowcom z GDDKiA w Gdańsku na tę chwilę trudno odnieść się do wyroku sądu administracyjnego, o którym dowiedzieli się od nas.

- Czekamy na pisemne uzasadnienie - mówi zastępca dyrektora ds. inwestycyjnych w gdańskim oddziale GDDKiA, Waldemar Chejmanowski.
Jednak władze gdańskiego GDDKiA podkreślają, że wniosek Zbigniewa Drywy przepadł w sądzie, bowiem został złożony po terminie.

Warto podkreślić, że właściciel stawów nie zgłaszał swoich zastrzeżeń w trakcie opracowywania koncepcji programowej trasy, kiedy wstępnie ustalano przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Stąd zaskoczenie drogowców wnioskiem odwoławczym. Nieoficjalnie sugerują oni, że chodzi wyłącznie o uzyskanie wyższego odszkodowania za teren zajęty pod budowę drogi.

Co ciekawe, GDDKiA już kiedyś poszła na rękę Zbigniewowi Drywie, gdy podczas budowy Południowej Obwodnicy Gdańska wybudowała przy jego stawie w Straszynie ok. 200-metrowy ekran akustyczny, zapewniający ciszę wędkarzom - jego klientom.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Obwodnica Metropolitalna. Z Chwaszczyna na południe Gdańska w 25 minut.

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować nieco ponad 2 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem, choć nie idzie im to łatwo. Rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę drogi miało nastąpić wiosną 2016 r. Na razie zakończył się dopiero pierwszy etap - zakwalifikowano firmy i konsorcja. Drugi etap - wysłanie zaproszeń do udziału w postępowaniu - ma odbyć się w listopadzie. Pytanie, czy w obecnej sytuacji w ogóle to nastąpi.

Samo projektowanie drogi miało zająć zwycięzcy kilkanaście miesięcy, zaś prace budowlane powinny ruszyć w 2018 r. Nie sposób powiedzieć, czy w tej sytuacji możliwe jest dotrzymanie tych terminów.

Po co mieszkańcom Trójmiasta Obwodnica Metropolitalna?

Oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej ma umożliwić sprawniejsze poruszanie się po drogach zachodnich Kaszub. Droga krajowa nr 20 z Gdyni do Żukowa i droga krajowa nr 7 z Gdańska do Żukowa są przeciążone. Sytuacja pogorszyła w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Uruchomienie Obwodnicy Metropolitalnej ponadto ma też umożliwić rozbudowę Obwodnicy Trójmiasta. Bez planowanej drogi jest to praktycznie niemożliwe, prace na istniejącej "ekspresówce" wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (213) 3 zablokowane

  • to pisury szkodzą Gdańskowi i będą wstrzymywać wszystkie inwestycje, to kara za to że jesteśmy (4)

    wolną wyspa od tych pisowskich pajaców i bastionem demokracji i wolności

    • 21 18

    • przecież to uderza również w Gdynię a Gdynia jest pisowska.

      • 3 2

    • Nie wiem na jakiej podstawie uważasz że za Zbigniewem Drywą włąscicielem stawu czai się

      diaboliczny Jarosław Kaczyński

      • 2 2

    • Metropolitalna to de facto ekspresowka do Żukowa

      ...a na Kaszubach wygrał PiS...cała spisowa teoria coś się nie klei....

      • 1 1

    • szkodzą ?

      Jakbyś mieszkał w którejś z "sypialni trójmiasta" przez które próbuje się przeprowadzać tą drogę, zwaną dla zmyłki obwodnicą zmieniłbyś zdanie - to nie jest obwodnica - przyjrzyj się mapie... Lepiej późno niż wcale - teraz trzeba zaplanować obwodnicę...

      • 0 0

  • Obwodnica metropolitalna taki sam wał ja PKM (2)

    Wyrzucanie pieniędzy w błoto!!! Kto niby z Gdańska do Gdyni będzie jechał przez Żukowo i Chwaszczyno ręka do góry!!!

    • 21 16

    • nie samym gduńskiem żyje człowiek, egoisto (1)

      • 7 3

      • zbuduj sobie drogę do Żukowa sam altruisto...

        • 1 0

  • tylko OPAT

    po co kolejna autostrada do Gdańska? Mało peło utopiło kasy w drogi na polach ?

    • 14 22

  • Ta inwestycja jest niepotrzebna. (4)

    Lepiej poszerzyć obecną obwodnicę.

    • 13 26

    • a zatem waść (1)

      zapoznał się z analizą ruchu i prognozami? Warto zajrzeć na stronę GDKiA lub brać udział w konsulatacjach

      • 5 2

      • takie same "analizy" robili "eksperci" od PKM...

        • 2 3

    • To samo mówiono przy okazji budowy tunelu pod Wisłą. (1)

      Teraz widać dopiero jak był potrzebny. Z obwodnicą metropolitalną będzie to samo.

      • 3 3

      • Nie wierzę. Jest ktoś, kto uważa, że tunel był niepotrzebny?

        • 2 0

  • gnojowica (2)

    kontra czas, zdrowie a nawet życie kierowców. Zakrawa na jakiś absurd. Pan od "rybków" dostanie odszkodowanie więc po co innym zatruwa życie? Choć pewne źródła wskazują że powodem prawdziwym jest wynik wyborów w Gdańsku i konieczność cięć na pełowcach

    • 9 8

    • Jak bym miał tam teren to też bym tak zrobił. (1)

      Kasa kolego, kasa. A jak można wyrwać więcej to czemu nie?

      • 0 2

      • a moralność?

        jak mi wywłaszczono działkę pod drogę - to odwołałem się od kwoty, ale roboty nie blokowałem. Kasa sprawa ważna, ale społeczeństwo też się liczy. No chyba że się lubi pissing

        • 3 0

  • (1)

    Źenada! Gnojowica powstrzymuje waźną inwestycję dla całego regionu. Ten Drywa to PiSior nieprzepadający za Pomorzem?

    • 9 11

    • Pewnie gościu dostrzegł szansę na ekstra zarobek. Ja mu tam kibicuję, moją znajomą ostro wyrolowano przy budowie obwodnicy południowej.

      • 3 3

  • Po co wybudowali przy stawach 200 metrowy ekran akustyczny,skoro wiedzieli że trzeba je będzie zasypać?

    • 9 1

  • Może by tak zdemontować ekrany?

    • 11 2

  • Nie należy traktować obwodnicy metropolitalnej jako alternatywy

    dla Obwodnicy Trójmiasta poza przypadkiem jej planowanej rozbudowy.
    Ma ona odciążyć ją na niektórych odcinkach przez samochody jadące od strony zachodniej. Fajnie by było, aby samochody jadące od strony południowo-wschodniej w kierunku Lęborka miały krótszą trasę ale to załamanie w rejonie Chwaszczyna nie spełnia tego wymogu. Fajnie by też było, gdyby samochody jadące z Warszawy na półwysep mogły w ogóle nie wjeżdżać na obwodnicę Trójmiasta ale tę koncepcję kładzie węzeł łączący obie te drogi jeszcze przed Chylonią

    • 18 0

  • obowidnica

    i bardzo dobrze obwodnica jest potrzeba ale przypominam że Panowie z GDKiA nie wzięli pod uwagę wyników referendum w gminie Żukowo odnośnie jej przebiegu oraz tego że gmina zakładała zupełnie gdzie indziej przebieg tej obwodnicy i tam właśnie nie przekwalifikowywała terenu na działki budowlane

    • 6 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

VW Crafter to:

 

Najczęściej czytane