• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej oddala się. Decyzja środowiskowa uchylona

Maciej Naskręt
19 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na takie widoki w ciągu planowej Obwodnicy Metropolitalnej trzeba będzie jeszcze długo poczekać. Na takie widoki w ciągu planowej Obwodnicy Metropolitalnej trzeba będzie jeszcze długo poczekać.

Urzędnicy odpowiedzialni za ochronę środowiska będą zmuszeni jeszcze raz przyjrzeć się decyzji środowiskowej, dotyczącej budowy Obwodnicy Metropolitalnej po tym, jak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił ten dokument. Wyrok nie jest prawomocny. Kto wstrzymuje inwestycję, ważną dla całego Trójmiasta?



Jak oceniasz zaskarżanie do sądów ważnych inwestycji publicznych?

W środę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił podtrzymaną przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (w drugiej instancji) decyzję środowiskową, dotyczącą budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Uzasadnienie wyroku poznamy za ok. 2 tygodnie. Wtedy jeszcze strony postępowania będą miały dodatkowo dwa tygodnie na odwołanie się od wyroku.

Uchylona właśnie decyzja została wydana po wniosku odwoławczym od decyzji środowiskowej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku (RDOŚ) prawie dwa lata temu, w grudniu 2014 r. Przez ponad rok Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska badał odwołania, by wreszcie na początku 2016 r. utrzymać częściowo decyzję RDOŚ w mocy.

Przypomnijmy: 30-kilometrowa droga ekspresowa, której inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma połączyć Południową Obwodnicą Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie.

Jeżeli wyrok sądu się uprawomocni, przygotowanie dokumentacji dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej może przedłużyć się nawet o kilka miesięcy. Wciąż nieprawomocna pozostaje też decyzja środowiskowa wydana przez RDOŚ w Gdańsku.

Kto wstrzymuje budowę drogi przez Kaszuby?

GDOŚ nie chciał nam zdradzić treści odwołania, jakie badał WSA w Warszawie. Powód? Nie jesteśmy stroną postępowania. Nam jednak udało się ustalić, że autorem wniosków o uchylenie decyzji środowiskowej jest m.in. Zbigniew Drywa, właściciel stawów, zlokalizowanych przy Obwodnicy Trójmiasta. To przez ten teren miałaby przechodzić Obwodnica Metropolitalna.

- Zaskarżyłem decyzję, bowiem podczas planowania inwestycji zostałem potraktowany przez urzędników w nieodpowiedni sposób. Nikt się z moim zdaniem nie liczył i nie informował o prowadzonych przygotowaniach do inwestycji - mówi Drywa.
Ekspresówka miałaby przejść przez należące do niego stawy hodowlane. zobacz na mapie Gdańska Ze względu na budowę drogi, stawy należałoby zasypać. Sęk w tym, że - zdaniem ich właściciela, miłośnika hodowli ryb - mają one "światowe znaczenie". Zdaniem Zbigniewa Drywy, pływające w stawie ryby utylizują gnojowicę. Ich skuteczność wynosi 100 proc. O takim wyniku mogą jedynie pomarzyć podobne placówki badawcze w Europie Zachodniej. Tam rybom udaje im się zutylizować nie więcej niż 10 proc. gnojowicy.

Do tego wnioski o odwołanie złożyli trzej mieszkańcy gminy Kolbudy i sama gmina Kolbudy.


GDDKiA: czekamy na uzasadnienie wyroku

Drogowcom z GDDKiA w Gdańsku na tę chwilę trudno odnieść się do wyroku sądu administracyjnego, o którym dowiedzieli się od nas.

- Czekamy na pisemne uzasadnienie - mówi zastępca dyrektora ds. inwestycyjnych w gdańskim oddziale GDDKiA, Waldemar Chejmanowski.
Jednak władze gdańskiego GDDKiA podkreślają, że wniosek Zbigniewa Drywy przepadł w sądzie, bowiem został złożony po terminie.

Warto podkreślić, że właściciel stawów nie zgłaszał swoich zastrzeżeń w trakcie opracowywania koncepcji programowej trasy, kiedy wstępnie ustalano przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Stąd zaskoczenie drogowców wnioskiem odwoławczym. Nieoficjalnie sugerują oni, że chodzi wyłącznie o uzyskanie wyższego odszkodowania za teren zajęty pod budowę drogi.

Co ciekawe, GDDKiA już kiedyś poszła na rękę Zbigniewowi Drywie, gdy podczas budowy Południowej Obwodnicy Gdańska wybudowała przy jego stawie w Straszynie ok. 200-metrowy ekran akustyczny, zapewniający ciszę wędkarzom - jego klientom.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Obwodnica Metropolitalna. Z Chwaszczyna na południe Gdańska w 25 minut.

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować nieco ponad 2 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem, choć nie idzie im to łatwo. Rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę drogi miało nastąpić wiosną 2016 r. Na razie zakończył się dopiero pierwszy etap - zakwalifikowano firmy i konsorcja. Drugi etap - wysłanie zaproszeń do udziału w postępowaniu - ma odbyć się w listopadzie. Pytanie, czy w obecnej sytuacji w ogóle to nastąpi.

Samo projektowanie drogi miało zająć zwycięzcy kilkanaście miesięcy, zaś prace budowlane powinny ruszyć w 2018 r. Nie sposób powiedzieć, czy w tej sytuacji możliwe jest dotrzymanie tych terminów.

Po co mieszkańcom Trójmiasta Obwodnica Metropolitalna?

Oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej ma umożliwić sprawniejsze poruszanie się po drogach zachodnich Kaszub. Droga krajowa nr 20 z Gdyni do Żukowa i droga krajowa nr 7 z Gdańska do Żukowa są przeciążone. Sytuacja pogorszyła w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Uruchomienie Obwodnicy Metropolitalnej ponadto ma też umożliwić rozbudowę Obwodnicy Trójmiasta. Bez planowanej drogi jest to praktycznie niemożliwe, prace na istniejącej "ekspresówce" wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (213) 3 zablokowane

  • Ciagle nie rozumiem budowy obwodnicy do obwodnicy ??!! (7)

    tlumaczenie ze nie da rady rozbudowac istniejaca jest kompletnie bez semsu !!! dziwnie mi to wyglada... Rozbudowa isniejacej z obwodnicami miast bylaby duzo duzo tansza i szybsza, zostalyby pieniadze na OPAT. A tak ma byc droga po ktorej beda jezdzic tylko miejscowi .. z 20% aktualnie jezdzacych obwodnica .. bez sensu

    • 15 16

    • Przecież obwodnica jest w tej chwili juz drogą wewnętrzną Trójmiasta. Straciła znaczenie obwodnicy. (3)

      Nowa obwodnica nie ma być obwodnicą obwodnicy, tylko obwodnicą "metropolii" (nawet jeśli to głupio brzmi)

      • 5 4

      • czyli jak autostrada przebiega przez miasto ( a jest takich w europie sporo ) (2)

        to juz nie jest autostrada ?! bez sensu, droga tak jak byla bezkolizyjna z dwoma czy trzema pasami pozostaje i nie ma zadnego znaczenia ktoredy przebiega. Przeciez juz sa ( bo zawsze byly ) plany jej rozbudowy !

        • 0 0

        • Naprawdę chcesz mieć autostradę w mieście? Przecież jeszcze niedawno wszyscy protestowali przeciwko szerszym drogom w mieście. (1)

          • 2 1

          • przeciez juz jest ! o czym ty piszesz ? jacy wszyscy ?

            nikt nie bedzie protestowal z trzecim pasem na obwodnicy , wrecz przeciwnie wszyscy sa za a protesty sa i beda do planowanej bez sensu

            • 1 2

    • przez analogię patrz na inne alglomeracje; (1)

      przez fakty patrz na wieczne korki na Obwódce; dodatkowy pas lub dwa niewiele zmienią; zwłaszcza podczas wypadków, na które każdy przejeżdżający kierowca musi popatrzeć i sfotografować; czakam tylko jak zaczną reportaże kręcić i wywiady przeprowadzać z poszkodowanymi; co ciekawe ci sami kierowcy 15 min wcześniej pomstują co za debil spowalnia przejazd koło miejsca wypadku

      • 2 0

      • Trzeci pas by zmienił jeszcze (wyprzedzanie ciężarówek).

        • 0 1

    • bo Gdańsk nie chciał stracić terenó inwestycyjnych, które mógł drogo sprzedać

      na inwestycje typu centra handlowe i logistyczne - dlatego PO zdecydowało o wypchnięciu ruchu tranzytowego pare kilometrów na zachód od OT małym gminom, które nie byly w stanie obronić się przed tym eksportem halasu I spalin na swój teren. Poszerzenie obwodnicy to wywłaszczenie bezkosztowe na rzecz Skarbu Państwa, a podrzucenie obwodnicy sąsiadom - tereny przy OT sprzedajemy a spaliny i halas mają Kolbudy i Zukowo. Projekty robią nasze zaprzyjaznione biura a inwestycję na miarę misia wykonują zaprzyjaznione spolki - my przeprowadzamy przetargi I mierzymy zegarki. Taki byl plan.

      • 1 3

  • Budowac i nie patrzec

    Olac buraka

    • 10 7

  • no i super. nam jest potrzebny OPAT!

    • 5 8

  • to sprawka Pawłowicz i pisuarów ,onie nie lubią Gdańska i Pomorza bo wiedza że tu się nimi gardzi i ma gleboko w d*pie (1)

    • 9 8

    • tu się gardzi złodziejami ubekami 3 srypy peło!

      • 0 0

  • ryby spijające gnojowicę?!

    Drywy nie popieram ale po części rozumiem - chce więcej kasy; ale potraktować poważnie taki pomysł mógł tylko urzędnik; od dawna mówię, że ta kasta zaczęła żyć już tylko dla siebie

    • 3 3

  • Wspaniała wiadomość! Oby ta droga nigdy nie powstała! (3)

    1. Droga jest nieracjonalna i niepotrzebna
    2. Droga ta powstała jako substytut trzech zadań - południowej części trasy kaszubskiej oraz modernizacji drogi 22 do Żukowa oraz obwodnicy Żukowa
    3. Ponieważ pewien polityk nazwijmy go Borsukowski miał działki w Kokoszkach więc około roku 2010 wypchnął modernizację trasy na żukowo na południe do gminy Kolbudy.
    4. Modernizacja drogi 22 był planowana wiele wiele lat temu natomaist NIGDY przedtem nie było w planie żadnej drogi ekspresowej na terenie Kolbud.
    5. Ustalenie przebiegu odbyło się na rympal bez uwzględnienia woli mieszkańców wyrażonej w konsultacjach. Po prostu narzucono wariant A1 I przyklepano.
    6 Do tej inwestycji skladano liczne protest i liczne odwolania jednakże poprzednia wladza miala to -typowo- gdzieś.
    7. Parmetry zaprojektowane dla tej drogi przekraczają standard autostradowy - po co?
    8. Potrzebne jest poszerzenie OT do trzech pasów - wiecie dlaczego nie jest to brane pod uwagę? - bo Gdańsk straciłby cenne dzialki inwestycyjne gdzie mógłby lokować kolejne hipermarkety I centra logistyczne.
    Dlatego lobbing gdańskich POwców spowodował że zamiast poszerzać OT podrzucono kukulcze jajo malym gminom.

    Chciałbym podziekować Panu Zbigniewowi bo tak naparwdę udalo mu się to co nie udalo się setkom mieszkanców gminy Kolbudy I pogratulować zwycięstwa w sporze z bezduszną biurokratyczną machine

    Zyczę Gdynianom sukcesu w ich staraniach o naprawdę potrzebny OPAT.

    • 19 20

    • (1)

      o czym piszesz, o drodze ekspresowej przez gminę Kolbudy wiadomo było za czasów wójta śp. Czernego, gdy planowałem budowę domu w Lublewie, gdy nie było powiatów ,w gminie w wydz. geodezji w tamtych czasach była już o tym informacja.

      • 1 0

      • W tamtych czasach mowa byla o obwodnicy lublewa zwyklej szosie na polach przy poligonie. Ekspresowka to rok 2010/2011 nagle bo na euro szybko robili wezel karczemki i nie przewidzieli rzekomo odpowiednich zjazdow. Takie tlumaczenia Grombala wciskal.

        • 2 2

    • Głosy

      Super i konkretnie - ale chyba czytający nie rozumieją tego - patrząc po głosach poparcia. To dodam : w tej gminie będzie przechodzić przez środek miejscowości Lublewo, (wzmianki już w XII wieku, kościół w XIV wieku) - obecnie "sypialnia Gdańszczan, będzie przechodzić poniżej 100 m od osiedla "Sarnia Dolina" , które miało być cichą enklawą - wybudowane "na świeżo" w miejscu gdzie nigdy nie było planów jakiejkolwiek inwestycji drogowej... mogę tak dalej punkt po punkcie , ale po co jak argumenty nie trafiają do zakutych łbów...

      • 0 0

  • To nie jest obwodnica metropolitarna tylko obwodnica Gdańska (1)

    a składać się na nią znowu będzie całe województwo.

    • 9 5

    • To nie obwodnica !!! - pozory mylą. Obwodnica ma prowadzić przez tereny niezamieszkałe - sprawdź jaki będzie koszt samych wyburzeń...

      • 0 0

  • Nie bendziem wam robic remontow w Gdansku

    • 5 3

  • I bardzo dobrze.

    Powinno się myśleć o modernizacji istniejącej obwodnicy a nie o rozwalaniu aglomeracji na jeszcze większym obszarze karczując lasy i likwidując pola.

    • 8 7

  • zbojkotować cwaniaka

    Olać te jego wędkarskie badziewie to sam przyjdzie i poprosi

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Marka Rolls-Royce należy do koncernu:

 

Najczęściej czytane