• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fiat Tipo: włoski strzał w dziesiątkę

Michał Jelionek
14 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Fiat Tipo w wersji hatchback. Fiat Tipo w wersji hatchback.

Interesujący wygląd, sporo wolnej przestrzeni w środku, dobrze znane jednostki silnikowe i przede wszystkim atrakcyjne ceny - tak w wielkim skrócie można zrecenzować Fiata Tipo. Zdaje się, że Włosi własnie ustrzelili dziesiątkę, a kompakt oferowany w trzech wersjach nadwozia wyraźnie podniesie słupki sprzedażowe Fiata. My przetestowaliśmy 5-osobowego hatchbacka.



Co myślisz o nowym Fiacie Tipo?

Pamiętacie jeszcze premierową generację Fiata Tipo, która wjechała na salony w 1988 roku? Tak, to ten samochód, który nieźle namieszał na rynku, a za to całe zamieszanie otrzymał nawet nagrodę Europejskiego Samochodu Roku 1989. Warto podkreślić słowo "namieszał", bo mamy wrażenie, że historia właśnie zatacza koło. Po dwóch dekadach od zakończenia produkcji pierwszej odsłony Tipo - Fiat wskrzesił generację numer dwa. To samochód, który jest na dobrej drodze żeby pójść śladami swojego poprzednika.

Nie sztuką jest stworzenie taniego auta, które rzeczywiście jest nieco kiczowate - sztuką jest zbudowanie samochodu budżetowego, które wcale na takie nie wygląda. Wypisz, wymaluj nowe Tipo. Cennik włoskiego hatchbacka otwiera kwota 49 900 zł. W tej cenie otrzymamy naprawdę zgrabnie wyglądający i dobrze jeżdżący samochód.

W ostatnich latach stylistykę oferowaną przez Fiata oceniało się przez pryzmat w zasadzie tylko jednego modelu. Mowa oczywiście o Fiacie 500 w przeróżnych wariantach nadwozia. Pojawienie się ofercie Tipo dało długo wyczekiwany powiew świeżości. I trzeba przyznać, że hatchback z wyrazistym grillem i ciekawym tyłem - prezentuje się naprawdę korzystnie.

W najbogatszej wersji wyposażenia Lounge otrzymamy m.in. światła LED do jazdy dziennej oraz światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów.
W najbogatszej wersji wyposażenia Lounge otrzymamy m.in. światła LED do jazdy dziennej oraz światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów.
Jakie jest nowe Tipo? Jest przede wszystkim przestronne jak na tę klasę samochodów. Autem spokojnie może podróżować czterech pasażerów. Miejsca na nogi jest wystarczająco. Wolnej przestrzeni nie zabraknie również nad głowami, bo Tipo należy do tych stosunkowo wysokich hatchbacków (1495 mm). Dużo miejsca jest również w bagażniku, który legitymuje się pojemnością 440 l. Dla porównania, konkurencja może pochwalić się bagażnikami o pojemności: Ford Focus - 363 l, Hyundai i30 - 395 l, Kia Ceed - 380 l, Honda Civic - 478 l, Skoda Rapid Spaceback - 415 l.

Samo wnętrze Tipo - jak na tę cenę - jest przyjemne i komfortowe. Można się przyczepić do jakości niektórych materiałów, z których zostało zrobione. W szczególności w oczy rzuca się tandetny plastik na drzwiach i desce rozdzielczej. Jednak coś za coś, nie można mieć wszystkiego.

Niestety, 7-calowy "tablet" dostępny jest jedynie w najbogatszej wersji wyposażenia. Niestety, 7-calowy "tablet" dostępny jest jedynie w najbogatszej wersji wyposażenia.
W jakimś stopniu słabą jakość materiałów rekompensuje nam całkiem bogate wyposażenie podstawowe (Pop), które zawiera m.in. klimatyzację manualną, radio z czterema głośnikami oraz portami USB i AUX, centralny zamek z pilotem w kluczyku, elektrycznie sterowane szyby przednie, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne czy system monitorowania ciśnienia powietrza w oponach (TPMS).

My przetestowaliśmy Tipo w najbogatszej wersji Lounge. Tutaj lista wyposażenia jest zdecydowanie dłuższa. Za dopłatą kilkunastu tysięcy złotych w samochodzie znajdą się m.in. dotykowy ekran multimedialny o przekątnej 7 cali oraz system Bluetooth, światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, LED-owe światła do jazdy dziennej, jednostrefowa klimatyzacja automatyczna czy tempomat.

Za dodatkową opłatą samochód można doposażyć w podgrzewane fotele przednie (800 zł), tylne czujniki parkowania (1450 zł) czy kamerę cofania (1350 zł). Kamera niestety jest bardzo kiepskiej jakości.

Trzeba przyznać, że włoskie Centrum Stylu FCA, które zaprojektowało Fiata Tipo - spisało się bardzo dobrze. Trzeba przyznać, że włoskie Centrum Stylu FCA, które zaprojektowało Fiata Tipo - spisało się bardzo dobrze.
Sporym atutem Fiata Tipo jest jednostka napędowa, która również trafiła do testowanego egzemplarza. To benzynowy T-Jet o pojemności 1.4 litra i mocy 120 KM (215 maksymalnego momentu obrotowego). Zrywny silnik na rozpędzenie hatchbacka od 0 do 100 km/h potrzebuje 9,8 s., a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Niestety, motor nie należy do najoszczędniejszych. Przy "cięższej stopie" średnie spalanie może przekroczyć 10 litrów paliwa na 100 km. Poza tym, jednostka bardzo efektywnie współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią. Dodatkowo, silnik T-Jet jest dostępny z instalacją LPG (dopłata 4 tys. zł).

Alternatywą dla wspomnianego silnika są dwa inne benzyniaki: 1.4 o mocy 95 KM oraz 1.6 o mocy 110 KM. Miłośnicy jednostek wysokoprężnych mają do wyboru dwa silniki MultiJet: 1.3 o mocy 95 KM i 1.6 o mocy 120 KM.

Ceny Fiata Tipo z bazowym silnikiem benzynowym 1.4 rozpoczynają się od 49 900 zł. Brzmi bardzo atrakcyjnie. Niestety, lepiej doposażony model to już zupełnie inne pieniądze. Testowany przez nas egzemplarz, który posiadał niemal wszystkie dodatki, wyceniono na 76 800 zł. Dodajmy tylko, że Tipo oferowane jest również w wersji Sedan (ceny od 44 700 zł) i Station Wagon (53 400 zł).

Reasumując, naszym zdaniem Fiat Tipo w wersji hatchback to naprawdę niezły samochód, który dobrze wygląda, i jeszcze lepiej się prowadzi. Co prawda, po przejechaniu kilkuset kilometrów ciężko ocenić jaka będzie jego wytrzymałość i po jakim czasie po raz pierwszy zagościcie w serwisie, jednak coś nam mówi, że Tipo będzie w naszym kraju hitem sprzedażowym. To na pewno dobry wybór dla osób, które poszukują auta z salonu do 60-65 tys. zł.

Fiata Tipo do testów udostępniła firma Auto Plus z Gdańska.

  • Godna polecenia jednostka benzynowa T-Jet o mocy 1.4 litra i mocy 120 KM.
  • Wnętrze Fiata Tipo.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.
  • Fiat Tipo w wersji hatchback.

Miejsca

Opinie (137) 6 zablokowanych

  • (19)

    Za taką ceną mam luksusową, używaną A8
    I jadę jak pan.

    • 25 61

    • Chyba nie

      Raczej złom od niemiaszka...

      • 0 0

    • bo tacy jak ty to wieśwagieny i stare audi kupują bo im słoma z butów wystaje i mają bardo małe ptaszki ha ha ha

      • 0 0

    • taaa

      Od serwisu do serwisu

      • 0 0

    • a 8 (4)

      a używaną babę też

      • 22 5

      • (3)

        Większość ma używaną babę

        • 22 1

        • i to używaną przeze mnie

          • 0 0

        • większość ale nie każdy

          tylko co za różnica...

          • 0 1

        • No i tu pies pogrzebany

          • 9 0

    • (2)

      Używana, stara, wypowiedziana przez Niemca. Ja tam wolę nowe. To idealna propozycja dla ludzi ze skromnym budżetem. Nowy to nowy.

      • 13 5

      • (1)

        a fiat to fiat :D

        • 2 3

        • Nie to nowe. Nieważne czy Fiat czy Opel. Ten sam poziom.
          Ludzie myślą, że jak mają opla to jest super auto, nic bardziej mylnego. Żaden szanujący się Niemiec nie jeździ oplem w Niemczech. Tymi autami jeżdżą Turcy żyjący w Niemczech, Rumuni lub jeszcze biedniejsi imigranci. Szanujący się Niemiec jeździ BMW, mercedesem, Porsche, wyższym modelem Volkswagena.

          • 3 0

    • Szególnie jak siądzie ci cos w tym aucie.....

      to drugie tyle wpakujesz w części/ serwis, bo pan Tadek w stodole tego nie naprawi....

      • 0 1

    • ... Do mechanika

      • 0 1

    • Przerażający jest brak poczucia humoru u Suwerena

      ... sądząc po ilości łapek w dół pod twoim wpisem.

      • 0 0

    • Nie kupuj auta od Niemca!

      Będzie płakał!

      • 11 1

    • albo Volvo XC 90 dla niedołęznych lekarzy

      • 5 2

    • troll kpi a Wy łykacie jak młode pelikany...

      • 17 2

    • a później takie cyrki jak wczoraj na autostradzie - rozbiegane silniki i inne padające turbiny - po niedzielnym niemcu

      • 21 1

    • Póki będzie jeździła,

      bo potem będziesz się drapał po głowie skąd wziąć grube tysiące na naprawy. A jest tam tych elementów bez liku. Wiem, bo miałem. Sprawdź sobie ceny pneumatyki, rozrządu, czy choćby kompletu hamulców.

      • 24 2

  • Foty z d*p.... (1)

    Rozumiem, że nie wyrabiacie i pracujecie po nocach?
    Albo rano auto trzeba było oddać do dilera i sobie przypomnieli o zdjęciach ?

    • 1 0

    • głupie z was kije

      • 0 0

  • Włoski szcz*ł w dziesiątkę (1)

    • 0 0

    • Tipo, to taki wyrób samochodopodobny

      Tipo, to taki wyrób samochodopodobny dla specyficznego klienta, czyli aspirującej do klasy średniej odmiany Seby.
      To miłość zaszczepiona już od kołyski, bo razem z tatkiem Januszem cmokali przecież nad Sienką w gazie.
      Ma być salonowa, duża ale tania fura, duże fele, niski profil, navi i rzecz jasna koniecznie LPG a jeśli fiat zaleci cichcem dotrysk benzyny,
      to każdy cwany kutwa i tak go sobie wyłączy, bo oczywiście wie lepiej.

      Ponieważ w tym śmiesznym kraiku cena czyni cuda, więc Tipo zaczeło się sprzedawać jak przysłowiowe bułki w markecie. Słupki szły w górę a fanboje odlatywali.
      I choć wydawało się, że cebula będzie rządzić generując niemal nieograniczone ssanie na rynku, to jednak obecnie nastąpiło spore tąpnięcie w sprzedaży.
      To twarde fakty spowodowały tę korektę postrzegania - pomijam tutaj nosaczy, którym brandzlowanie się pod nową zabawkę odebrało zdolność logicznego myślenia.

      • 0 1

  • Git

    • 0 0

  • 10l/100km przy 1.4 turbodoładowanym to norma (1)

    VW bierze podobnie, także Megana 1.2, żadna rewelacja ani przegięcie.
    Podczas toczenia się spala 6l, podczas jazdy 10l a podczas dynamicznej powyżej 12l a na autostradzie przy 180km.h pali 18l/100 km

    • 1 2

    • Bzdury

      Ktoś kto pisze 10l/100km jest idiotą, albo nie potrafi jeździć samochodami. Na dotarciu palił powyżej 7 litrów. Teraz średnia 6,5 l/100km. TIPO SW 120 kM.

      • 1 1

  • Chcieliście napisać ...... (4)

    ..FJUT Tipo Włoski strzał w nogę ......
    Samochody tej marki są tragiczne i z całego serca odradzam zakup tego szajsu .

    • 3 12

    • wwww

      Kupę szajsu to ty masz w głowie z naciskiem na kupę.

      • 0 0

    • (2)

      Ile miałeś fiatow od nowości i jakich? I czym teraz jeździsz? Historie że masz nowe m3 od razu sobie daruj

      • 4 3

      • Dla twojej wiadomości... (1)

        moje auta Porsche Cayenne, Porsche Boxster , MG ZT turbo ,Land Rover Freelander , tak że na temat fjuta możesz sobie porozmawiać z działkowiczami i dziadami w berecie .
        A co do fjutów miałem kiedyś Bravo i Alfę 156 i ten szajs czasami śni mi się ale na szczęście się budzę .

        • 0 5

        • Super

          • 1 0

  • Konkurencja jest duza za podobne pieniadze

    Jest Opel astra, seat Leon, skoda Rapid, r. Megane, p. 308, hiunday i 30, Kia ceed. Pytanie jest co ma takiego ten fiat żeby go wybrać spośród ten gamy

    • 0 0

  • Do jednego kubła wsadzili Focusa, i30 i Rapida (3)

    Rapid to segment b, Octavia to ta sama klasa co Focus, i30 czy testowany tu Tippo.

    • 3 2

    • (1)

      Oj ignoranci. To jest ten sam segment C.

      • 1 1

      • Tippo tak Rapid nie, Rapid podobnie jak Fabia jest w segmencie B.

        • 1 1

    • dokładnie, Rapida zbudowanego na platformie Polo

      istny czeski film, co do Włocha, świetna cena, wróżę sukces.

      • 2 2

  • bardzo fajne autko (2)

    za mały pieniądz spokój na kilka lat. "Kartuzy nie rozumiejo". "Lepij aszóstko" z zeszłego tysiąclecia

    • 105 10

    • taaaaa (1)

      wszystko pięknie gdyby nie to logo, chętnie udostępnię segregator napraw "nowego fiata" a raczej włoskiej padliny która do dziś nie została naprawiona a serwisy w Gdyni i Wejherowie rozkładają ręce.

      • 1 0

      • a co tam sie ma psuć? to tak proste samochody że jedyne co to zanotują jakieś błahe usterki

        • 0 1

  • I te zdjęcia ciemnego samochodu robione w nocy... Gratuluję! (8)

    • 69 7

    • i dać jeszcze murzyna za kierownicę

      • 2 0

    • fiat :))) (4)

      ford g*wno wart a fiat to jego brat :)))

      • 6 16

      • (1)

        No tak, brakowało tego januszowego tekstu

        • 2 1

        • szcz*ł w dziesiątkę dobrze celował , pewnie był po paru piwach.

          • 1 0

      • Nie każda morda pasuje do Forda ...

        • 3 2

      • Rowery mają pedały.

        • 3 1

    • brak zdjęcia prezentującego wnętrze :(

      • 4 2

    • a do tego jedno z ujęć pojawia się 3 razy

      co za niechlujstwo

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Drywa to trójmiejski przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane