• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość?

Michał Sielski
20 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Liczby nie kłamią. Do zdecydowanie największej liczby wypadków dochodzi na prostych, dwupasmowych drogach w słoneczny dzień. Liczby nie kłamią. Do zdecydowanie największej liczby wypadków dochodzi na prostych, dwupasmowych drogach w słoneczny dzień.

"Łapanka na prostych drogach", "stoją na dwupasmówkach, gdzie nie ma pieszych", "nabijanie statystyk" - po wtorkowym tekście o tym, że siedmioro kierowców z Gdańska już straciło prawo jazdy za zbyt szybką jazdę, w komentarzach zaroiło się od niepochlebnych opinii na temat miejsc, które policja wybiera do przeprowadzania kontroli. A wiecie, gdzie jest najwięcej wypadków? I w jakich okolicznościach do nich dochodzi?



Popierasz zabieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym?

Publiczne statystyki dotyczące wypadków są najczęściej bardzo ogólne. Zazwyczaj przedstawiają "suche" liczby, bez odniesienia do warunków atmosferycznych, a często także miejsca i innych istotnych okoliczności. Dotarliśmy jednak do policyjnych rejestrów, które bardzo dokładnie przedstawiają wszystkie dane na temat wypadków, do których doszło w Trójmieście w 2014 roku. Wnioski mogą być dla wielu kierowców zaskakujące.

Czytaj także: Wyższe kary dla drogowych piratów.

W minionym roku w Gdańsku, Gdyni i Sopocie zdarzyło się 8499 wypadków, w których 892 osoby zostały ranne, a 24 zginęły. Warto zaznaczyć, że w statystyce nie są ujęte kolizje, których jest wielokrotnie więcej - kiedy nie było rannych lub zabitych, a "ucierpiały" tylko samochody. Dla jednych to dużo, dla innych mało. Na pewno jednak każda śmierć to ogromny dramat dla rodziny i najbliższych.

Kiedy jednak dochodzi do tragicznych zdarzeń? W przeważającej większości w ciągu dnia, przy doskonałej widoczności. 6507 wypadków miało miejsce przy świetle dziennym, podczas dobrej pogody, najczęściej słonecznej. Zaledwie 838 z 8499 zdarzyło się podczas opadów deszczu, śniegu lub po nich. Wynika więc z tego, że ponad 90 proc. wypadków, w których byli poszkodowani, zdarzyło się przy doskonałych warunkach atmosferycznych. Właśnie wtedy, gdy droga była "sucha i bezpieczna i wszystko było widać."

To jeszcze jednak niczego nie dowodzi, bo nawet przy dobrych warunkach atmosferycznych są miejsca bardziej i mniej niebezpieczne. Intuicyjnie można założyć - i większość naszych czytelników tak zrobiła - że najbardziej niebezpiecznie jest na drogach krętych oraz na skrzyżowaniach. Logiczne? Teoretycznie tak, większość kierowców się z tym zgodzi. Tylko że w tym przypadku jest tak, jak na Giełdzie Papierów Wartościowych - większość nie ma racji.

Czytaj także: To nie naćpani bandyci są największym zagrożeniem na drogach.

4410 wypadków, do których w minionym roku doszło w Trójmieście, zdarzyło się na prostej drodze. Na odcinku całkiem prostym, bez skrzyżowania, przejścia dla pieszych, zatoczki autobusowej, torowiska itd. Po prostu podczas rzekomo najmniej skomplikowanej jazdy przed siebie. Tylko 443 wypadki wydarzyły się na zakręcie lub łuku ulicy. Pozostałe przypadki to wzniesienia, parking, place, skrzyżowania itd.

Obwodnica - pięć wypadków i kolizji dziennie

4120 trójmiejskich wypadków miało miejsce na jednojezdniowych drogach dwukierunkowych, a aż 2787 tam, gdzie są dwie jezdnie dwukierunkowe - oddzielone barierkami, pasem zieleni z osobnymi pasami do skrętu, pasami do włączenia się do ruchu i bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Przykłady? Choćby obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska, na której wszystkie skrzyżowania są teoretycznie bezkolizyjne, są rozbudowane węzły, a w niektórych miejscach po trzy pasy. W 2014 roku doszło tam do 524 wypadków. Kolizji było dwa razy więcej. Daje to astronomiczną liczbę średnio pięciu wypadków i kolizji każdego dnia. A to przecież "prosta i szeroka droga". Tylko, że regularnie zablokowana przez pojazdy, które się zderzyły.

Nie obwodnica dzierży jednak palmę pierwszeństwa. Najwięcej wypadków w 2014 roku zdarzyło się na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Na w większości trzypasmowej, a częściowo dwukierunkowej ulicy było 613 zdarzeń z rannymi i zabitymi. Jakie arterie są jeszcze w czołówce? Słowackiego zobacz na mapie Gdańska (głównie dwa pasy) w Gdańsku - 304 wypadki, Morska zobacz na mapie Gdyni (głównie dwa pasy) w Gdyni 263 wypadki, Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (głównie trzy pasy) w Gdańsku - 226 wypadków. Dopiero na szóstej lokacie jest ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku (222 wypadki), w większości jednopasmowa. Potem mamy jednak znowu szerokie, dwu- i trzypasmowe drogi: Niepodległości zobacz na mapie Sopotu w Sopocie (169), Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni (274), Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni (141), Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (135), Władysława IV zobacz na mapie Gdyni (108) w Gdyni, Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska (140) i prostą jak struna Hallera zobacz na mapie Gdańska 137 w Gdańsku. Na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie pierwszego dnia obowiązywania nowych przepisów odebrano już prawo jazdy, były w 2014 aż 53 wypadki, czyli średnio jeden w tygodniu.

Pozostaje więc jeszcze raz zadać pytanie: gdzie policja powinna mierzyć prędkość?

Opinie (540) 5 zablokowanych

  • Mądrale piszą stosuj się do znaków ,a zazwyczaj to same społeczniaki sami się nie stosują !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! w tm kraju nie ma dróg przetrzyjcie na oczy co piszecie bzdury ,a państwo robi na tym kase !!!!!!!!!!!!!!!! brak słów są proste odcinki gdzie jest po 40km/h tuż za rogiem stoją i mają żniwa bo pojechał kowalski 50km/h na 40km/h!!!

    • 0 0

  • jest pirat

    zapraszam na ul. Wybickiego odcinek w Kolbudach, teren zabudowany i jeździ prawie codziennie późne popołudnie lub wieczorkiem, czerwony tuningowany szaleniec. Postaram się nagrać...

    • 1 0

  • Nateżenie wypadkow a natezenie ruchu

    Logiczne chyba jest to ze drogi 2 pasmowe są dużo bardziej natężone od np. Kartuskiej. Kto jedzie obecnie np. do centrum handlowego położonego na Kartuskiej lub na Jasień nie obwodnica?

    • 1 0

  • policja się boi

    Pytanie zasadnicze dlaczego policja się boi tych w samochodach z ciemnymi szybami, młodzieży która śmiga furami bogatych tatusiów , którzy wola kupić auto o dużej mocy niż porozmawiać przy stole.
    Jest godz 22:00 lub 22:30 policja do domu a wariaci na drogi. Wprowadzono obszary ulic z ograniczeniem do 30 km/h. A kto sprawdza to? Policja nie jest od takich rzeczy , lepiej podkulić ogony jeśli jeszcze się jeszcze ma, zabrać prawo jazdy za przekroczenie prędkości na prostym i pustym odcinku drogi. To daje wynik i premię.

    • 2 0

  • W lesie policja mierzyć prędkość powinna.

    • 0 0

  • ISKRA

    Iskrą to sobie mogą na podwórku w komendzie mierzyć :)

    • 1 0

  • u mnie w kuchni na ulicy Gołębiej ..bo tak szybko jeżdzą , że marki samochodu nie można rozpoznać..ani koloru ustalić..

    • 1 0

  • Młody i dziki....

    szczególnie zwracać uwagę na młodych nieodpowiedzialnych wyrostków,którzy nie patrzą na nic i nie liczą się z otaczającą rzeczywistością są chamscy i wulgarni najczęściej z telefonem przy uchu,a głośną muzyczkę słychać na odległość.Takimi się skutecznie zająć będzie mniej wypadków.... o tym policja już wie i co.

    • 0 0

  • Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość?

    WSZĘDZIE !!! W szczególności w mieście. Wiem z doświadczenia ze w nowoczesnym samochodzie bardzo trudno utrzymać na liczniku 50 - kę. Mężczyźni maja " cięższą nogę, sam sie na tym łapię że często ja przekraczam. ( 55, do 70 ) tej szybkości się po prostu nie odczuwa. Moja samokontrola zdjęcia nogi z gazu jest bezlitośnie otrąbiona z paluszkiem do nieba - przez innych. Taki owczy pęd. Inni pędzą to ja też. itd. W przeciwieństwie do innych opinii uważam że nic tak nie daje do myślenia jak " lezący policjant na drodze " ! tzw. garb. Uczy rozumu jak nic innego. Znajomy zlekceważył i .....wymieniał zawieszenie wydał .....a to zabolało teraz uważa !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest TPMS?

 

Najczęściej czytane