• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niesprawni seniorzy za kółkiem - "Nie możemy nic zrobić"

Czytelnik Trojmiasto.pl
20 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Często osoby starsze, pomimo swojego wieku i ograniczeń z nim związanych, decydują się samodzielnie prowadzić samochód. Nie zawsze jest to rozsądny wybór, ale... na chwilę obecną nic nie można z tym zrobić. Często osoby starsze, pomimo swojego wieku i ograniczeń z nim związanych, decydują się samodzielnie prowadzić samochód. Nie zawsze jest to rozsądny wybór, ale... na chwilę obecną nic nie można z tym zrobić.

Są osobami w podeszłym wieku, często z zaburzeniami psychicznymi, cierpią na choroby mózgu, mają problemy z koncentracją, trudności w wykonywaniu dwóch czynności naraz, zaburzenia funkcji wzrokowo-przestrzennych. Mimo to wciąż są aktywnymi uczestnikami ruchu drogowego i chętnie wsiadają za kółko.



Czy osoby starsze powinny kierować pojazdami?

Na naszą skrzynkę przyszedł list od jednego z trójmiejskich lekarzy geriatrów (imię i nazwisko do wiadomości redakcji), który zwraca uwagę na problem poruszania się samochodami przez osoby do tego niezdolne.

Oto opowieść naszego czytelnika.

Jesteśmy zespołem lekarzy i psychologów zajmujących się rozpoznawaniem i leczeniem zespołów otępiennych i innych zaburzeń psychicznych u osób w podeszłym wieku. Chcemy podzielić się obserwacją niepokojącego nas zjawiska, z którym w naszej pracy mamy do czynienia coraz częściej.

Osoby starsze chorujące na choroby zwyrodnieniowe mózgu (w tym chorobę Alzheimera) coraz częściej prowadzą pojazdy i są samodzielnymi uczestnikami ruchu drogowego - o czym mówią otwarcie w chwili, gdy przychodzą na terapię czy zajęcia do naszego ośrodka. Poza rozpoznaniem i rozmową z rodziną my, lekarze, nie jesteśmy w stanie nic zrobić, ponieważ jest to prawnie nieuregulowane.

Czytaj także: Czy senior za kółkiem jest zagrożeniem na drodze?

Podczas konsultacji i badań neuropsychologicznych u starszych wiekiem pacjentów stwierdzamy deficyty funkcji poznawczych, które jednoznacznie sugerują, że osoby te nie powinny być kierowcami. Są to przykładowo trudności w długotrwałym utrzymaniu uwagi, nadmierna podatność na dystraktory, trudności w wykonywaniu dwóch czynności naraz, zaburzenia funkcji wzrokowo-przestrzennych, sugerujące kłopoty z oceną odległości czy relacji miedzy obiektami. Wyniki testów psychologicznych są nam pomocne w diagnozowaniu i różnicowaniu chorób otępiennych. Nie są one jednak w żadnym wypadku podstawą do podjęcia decyzji o ograniczeniu uprawnień do prowadzenia samochodu.

Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że osoby cierpiące na zespoły otępienne, w tym na chorobę Alzheimera, mają zaburzenia myślenia i obniżony krytycyzm. Często to rodzina takiej osoby musi podjąć trudną decyzję o ograniczeniu lub wręcz zakazaniu choremu prowadzenia samochodu.

Problem, który podejmujemy jest duży i stwarza ogromne zagrożenie (nie tylko dla zdrowia i życia naszych pacjentów, ale też innych uczestników ruchu drogowego), a my jesteśmy wobec niego bezradni.

Przekazaliśmy nasze obserwacje i obawy policji, ta może jednak zareagować dopiero, kiedy dojdzie do zdarzenia drogowego i tylko wtedy, kiedy zauważy oczywiste zaburzenia w zachowaniu kierowcy.

Zgodnie z zaleceniem policji powinniśmy zawiadamiać pracowników wydziałów komunikacji w odpowiednich dla miejsca zamieszkania urzędach miejskich. Taka procedura jest jednak niemożliwa ze względu na obowiązek zachowania tajemnicy lekarskiej i ochronę danych osobowych (GIODO).

Dysponujemy alkomatami, wiemy, jak identyfikować kierowców po spożyciu alkoholu, ale po naszych drogach poruszają się osoby, które z powodu chorób mózgu od dawna nie powinny zajmować w samochodzie miejsca kierowcy.

Czy naprawdę jedyne co możemy zrobić w tej sytuacji to czekać na zdarzenie drogowe?
Czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (250)

  • osoby po 50 roku życia obowiązkowo powinny mieć badania lekarskie terminowe i od tego uzależnione byłoby czy mogą prowadzić pojazdy mechaniczne

    • 0 4

  • 2 sytuacje z wczoraj (1)

    1. W Sopocie na Armii Krajowej starsza kobieta (choć nie staruszka jak na zdjęciu), wyjeżdżająca z jednej z poprzecznych ulic, najpierw zajechała drogę rowerzyście przede mną, a potem nawet nie patrząc na mnie (prosta droga, zero przeszkód) ruszyła, i tylko cudem nie zahaczyła mnie, bo udało mi się zrobić unik. Nawet się nie zatrzymała, żeby zobaczyć, czy nic się nie stało - minęła mnie o milimetry. Może nie starsza, ale ślepa. A na pewno tępa.

    2. W Gdyni-Karwinach na skrzyżowaniu koło przychodni stał spory sedan, w którym dziadek (ale taki bardzo stary_ najpierw przez jakieś 3 minuty starał się zjechać z krawężnika (gasł mu silnik ciągle), a potem z 5 minut stał przy dojeździe do Wielkopolskiej, bojąc się wyjechać: a właściwie nie wiem, co robił, bo a to ruszał dziko, a to stawał i cofał się. Masakra.

    • 1 1

    • no i co z tego?
      Mnie codziennie probuja rozjezdzac mlodzi, spieszacy sie i jezdzacy bardzo niebezpiecznie kierowcy.

      • 1 0

  • ten artykuł nie powinien się pojawić. Dlaczego?
    Bo to czysta demagogia "PANA" lekarza.
    Proszę o liczby i statystyki. Owszem osoby chore psychiczne nie powinny siadać za kółkiem - jednak bez względu na wiek.
    Z moich obserwacji natomiast wynika że 80% kierowców to frustraci, którzy uważają że najlepiej znają prawo ruch drogowego i że inni kierowcy to debile, że wszyscy w ułamku sekundy muszą ruszać jak zapali się zielone. Zawsze muszą być pierwsi - to oni wyprzedzają - ich się nie wyprzedza. Na obwodnicy siedzą zawsze na tylnym zderzaku samochodu przed.
    Szczerze nie wiem czy dziadek jadący grunwaldzką swoją 30 letnią skodą 50 km/h który zapomniał gdzie chce pojechać jest gorszy od tego TYPA.
    Pana lekarza zapraszam na zachód Europy gdzie ludzie są bardziej wyrozumiali a osoby starsze (pewnie z lekką demencją) za kółkiem to norma.
    Medice, cura te ipsum

    • 4 2

  • Tajemnica lekarska? WTF?

    Każda osoba, która odbiera prawo jazdy, powinna podpisywać pozwolenie na przekazywanie informacji lekarskiej o ograniczonej zdolności do prowadzenia pojazdu i uczestnictwa w ruchu drogowym (oraz o przywróceniu tej zdolności) do odpowiedniego organu administracji, który władny jest zatrzymać prawo jazdy takiej osoby.
    W Polsce nie ma ustawowego obowiązku jazdy samochodem. Skoro wymagany jest okresowy przegląd maszyny, to oczekiwanie sprawności od jej mózgu (czyli kierowcy) jest jeszcze bardziej zasadne. Nawet brak informacji od lekarza nie powinien dawać nieograniczonej czasowo możliwości korzystania z prawa jazdy. Co 5-10 lat powinny być wymagane bezwzględnie badania, szczególnie w przypadku osób w wieku ponad 50 lat, gdy ujawniają się różne choroby, a refleks z roku na rok słabnie.

    I nie, nie jest to dyskryminacja. Co najmniej tak samo, jeśli nie bardziej niebezpieczni za kierownicą są "młodzi nieśmiertelni".

    • 4 0

  • Moze tak wiecej zaufania do ludzi

    a nie jakiś gamoń będzie za innych decydował? A co starsze osoby to jacyś gorsi obywatele? Też będziemy kiedyś starzy.

    • 2 4

  • Gdy tata skończył 78 lat , widzieliśmy, że zaczął niemalże nagle popełniać błędy, jeździł mega nonszalancko.... (1)

    zrobiliśmy naradę rodzinną (bez taty niestety) i ustaliliśmy, że młodsze pokolenia 9dzieci i wnuki) teraz będą jeździć z dziadkiem, załatwiać sprawy, do lekarza, do parku, itp.
    Dziadek cieszył się, że rodzina mu towarzyszy, jednak dziwił się, że nagle wszyscy chcą kierować jego wozikiem.
    Delikatnie sugerowaliśmy mu, że już nie czas dla niego, by był kierowcą, nie zgadzał się z nami, ale bardzo cenił to, że jesteśmy z nim i wtedy odpuszczał.

    Lekarka pozwoliła mu prowadzić w jakimś spokojnym, nieruchliwym miejscu gdy obok siedzi młodszy członek rodziny.
    Znaleźliśmy takie, uliczka "wewnętrzna" a dość długa z dwoma zakrętami
    wokół większego parkingu, prawie nieuczęszczana.
    Nie było to łatwe- ustalaliśmy "dyżury" - wszyscy pracujemy, uczymy się, ale udało się, trwało to 3 lata.

    Tata już nie żyje, a nam brakuje tych wspólnych chwil " za kółkiem"...

    • 6 0

    • p.s. nie "9"-cioro dzieci, a miał to być nawias :-)

      • 1 0

  • Po 65 roku życia szczegółowe badania lekarskie co rok. I sprawa rozwiązana :)

    • 3 1

  • A co mówi statystyka ?

    Dlaczego nie zadał Pan sobie trudu, Panie Redaktorze, ażeby podeprzeć swoje stanowisko i opinię, statystyką.
    Ja bardzo chętnie bym przeczytał, jak to wygląda od tej strony.
    Zamieszczony obrazek też jest tendencyjny. Wybrany przykład, rzadko spotykany.
    Tak jak rzadko się spotyka, ażeby 70-ciolatek nie miał na tyle krytycyzmu ażeby nie potrafił ocenić swej sprawności psycho-fizycznej i swej zdolności do prowadzenia samochodu. Odrobinę zaufania do tych ludzi - Panie Redaktorze.
    Starzy, doświadczeni kierowcy na szosie zachowują się odpowiedzialnie. Jeżdżą z rozwagą. Kultura też się bardzo liczy.
    Czego nie można powiedzieć o młodych chojrakach, "kozakach", wyprzedzających w nieprawdopodobnych miejscach i sytuacjach.
    Lecz najlepiej by było pokazać to na liczbach, statystycznie.
    Szerokiej drogi.

    • 10 4

  • Wieksze niebezpieczenstwo stwarzaja mlodzi ludzie za kierownica, tzw. szybcy i wsciekli co to szybko i bezpiecznie robia sobie rajdy po ulicach i morduja ludzi.
    To jest dopiero plaga.
    99% starszych ludzi jezdzi bardzo spokojnie i rozwaznie.
    Fajnie by bylo jakby wszyscy jezdzili tak jak oni.

    • 6 1

  • Wielu mlodych niby sprawni a jezdza jakby nie mieli mozgow

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaką długość ma Obwodnica Trójmiasta?

 

Najczęściej czytane