• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niesprawni seniorzy za kółkiem - "Nie możemy nic zrobić"

Czytelnik Trojmiasto.pl
20 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Często osoby starsze, pomimo swojego wieku i ograniczeń z nim związanych, decydują się samodzielnie prowadzić samochód. Nie zawsze jest to rozsądny wybór, ale... na chwilę obecną nic nie można z tym zrobić. Często osoby starsze, pomimo swojego wieku i ograniczeń z nim związanych, decydują się samodzielnie prowadzić samochód. Nie zawsze jest to rozsądny wybór, ale... na chwilę obecną nic nie można z tym zrobić.

Są osobami w podeszłym wieku, często z zaburzeniami psychicznymi, cierpią na choroby mózgu, mają problemy z koncentracją, trudności w wykonywaniu dwóch czynności naraz, zaburzenia funkcji wzrokowo-przestrzennych. Mimo to wciąż są aktywnymi uczestnikami ruchu drogowego i chętnie wsiadają za kółko.



Czy osoby starsze powinny kierować pojazdami?

Na naszą skrzynkę przyszedł list od jednego z trójmiejskich lekarzy geriatrów (imię i nazwisko do wiadomości redakcji), który zwraca uwagę na problem poruszania się samochodami przez osoby do tego niezdolne.

Oto opowieść naszego czytelnika.

Jesteśmy zespołem lekarzy i psychologów zajmujących się rozpoznawaniem i leczeniem zespołów otępiennych i innych zaburzeń psychicznych u osób w podeszłym wieku. Chcemy podzielić się obserwacją niepokojącego nas zjawiska, z którym w naszej pracy mamy do czynienia coraz częściej.

Osoby starsze chorujące na choroby zwyrodnieniowe mózgu (w tym chorobę Alzheimera) coraz częściej prowadzą pojazdy i są samodzielnymi uczestnikami ruchu drogowego - o czym mówią otwarcie w chwili, gdy przychodzą na terapię czy zajęcia do naszego ośrodka. Poza rozpoznaniem i rozmową z rodziną my, lekarze, nie jesteśmy w stanie nic zrobić, ponieważ jest to prawnie nieuregulowane.

Czytaj także: Czy senior za kółkiem jest zagrożeniem na drodze?

Podczas konsultacji i badań neuropsychologicznych u starszych wiekiem pacjentów stwierdzamy deficyty funkcji poznawczych, które jednoznacznie sugerują, że osoby te nie powinny być kierowcami. Są to przykładowo trudności w długotrwałym utrzymaniu uwagi, nadmierna podatność na dystraktory, trudności w wykonywaniu dwóch czynności naraz, zaburzenia funkcji wzrokowo-przestrzennych, sugerujące kłopoty z oceną odległości czy relacji miedzy obiektami. Wyniki testów psychologicznych są nam pomocne w diagnozowaniu i różnicowaniu chorób otępiennych. Nie są one jednak w żadnym wypadku podstawą do podjęcia decyzji o ograniczeniu uprawnień do prowadzenia samochodu.

Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że osoby cierpiące na zespoły otępienne, w tym na chorobę Alzheimera, mają zaburzenia myślenia i obniżony krytycyzm. Często to rodzina takiej osoby musi podjąć trudną decyzję o ograniczeniu lub wręcz zakazaniu choremu prowadzenia samochodu.

Problem, który podejmujemy jest duży i stwarza ogromne zagrożenie (nie tylko dla zdrowia i życia naszych pacjentów, ale też innych uczestników ruchu drogowego), a my jesteśmy wobec niego bezradni.

Przekazaliśmy nasze obserwacje i obawy policji, ta może jednak zareagować dopiero, kiedy dojdzie do zdarzenia drogowego i tylko wtedy, kiedy zauważy oczywiste zaburzenia w zachowaniu kierowcy.

Zgodnie z zaleceniem policji powinniśmy zawiadamiać pracowników wydziałów komunikacji w odpowiednich dla miejsca zamieszkania urzędach miejskich. Taka procedura jest jednak niemożliwa ze względu na obowiązek zachowania tajemnicy lekarskiej i ochronę danych osobowych (GIODO).

Dysponujemy alkomatami, wiemy, jak identyfikować kierowców po spożyciu alkoholu, ale po naszych drogach poruszają się osoby, które z powodu chorób mózgu od dawna nie powinny zajmować w samochodzie miejsca kierowcy.

Czy naprawdę jedyne co możemy zrobić w tej sytuacji to czekać na zdarzenie drogowe?
Czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (250)

  • kolejny sponsoring?

    A ilu pijanych byczków codziennie się porusza po drodze ? - zakazać!, a co sadzicie o pijanych policjantach za kółkiem - kto ich skontroluje ? należy pamiętać o sędziach , prokuratorach i oczywiście o samorządowcach i posłach - co są poza prawem i oceną medyczną? - jak widzicie państwo świętych krów nie brakuje !
    - proponuję zlikwidować samochody i rozebrać drogi - to będą super oszczędności! - piechotą doktorzy wszechnauk debilizmu - a czy ten po psychiatrii to jest zdrowy? niech okaże popiery !!!

    • 4 2

  • Może i doświadczony ale ...

    Dużo osób opiera się na statystykach wypadków, młodzi powodują więcej a starsi mniej, można na to spojrzeć z drugiej strony młodzi są zdrowsi, sprawniejsi od starszych(takie są statystyki) którzy z wiekiem tracą wzrok, koordynacje ruchową, jeśli nie ćwiczy to refleks się pogarsza. Tylko jak taki kierowca może spowodować wypadek gdy jedzie na tyle wolno że go rowerzyści wyprzedzają ?! Obowiązkowe badania po 60 roku życia !!!

    • 0 5

  • Obowiązkowe badania lekarskie dla każdego kierowcy co 5 lat dla ludzi 60+ co roku i problem z głowy lekarz nie dopusci i dziękuję jak dla zawodowych

    • 3 3

  • Uważam, że powinny wejść jakies regulacje prawne dot. okresowych badań kierowców pow. 55/60 roku życia. Często nie zdajemy sobie sprawy ze swojego stanu zdrowia: Choroby oczu, cukrzyca... Moja babcia lat 80 po operacji zaćmy na obu oczach mimo, że nie powinna- prowadzi i nie przyjmuje naszych próśb i uwag, że czas oddać kluczyki, a siłą przecież jej nie odbierzemy. W nocy ledwo co widzi, jeździ środkiem jezdni i to z niemałą prędkością... I NIC nie możemy zrobić :(

    • 3 1

  • Problem jest marginalny

    Statystyki ubezpieczeniowe są tu bezlitosne i dlatego starzy ludzie mają najniższe stawki ubezpieczeniowe, bo są znacznie mniej szkodowi.

    Prawda jest taka że nawet dziadzio z Alzheimerem swoim maluchem nadal jeździ bezpieczniej niż młody, super sprawny, dynamiczny 30-to latek w nowoczesnym samochodzie.

    Składa się na to kilka czynników - po pierwsze starzy ludzie zazwyczaj jeżdżą bardzo mało. A jak się jeździ mało, to nawet jeśli nie jedzie się dobrze, to statystycznie powoduje się mniej wypadków.

    Do tego jeżdżą zazwyczaj doskonale znaną drogą - często jedną jedyną.
    Raz w tygodniu gdzieś na działkę, albo do kościoła kilka kilometrów.
    Taki człowiek nawet jak prawie oślepnie, to nadal da radę.

    Jeżdżą też bardzo powoli - tamują ruch, utrudniają, ale z jazdy za wolno rzadko wynikają poważne wypadki.

    Dlatego taki dziadzio zapłaci 4x mniej za OC niż młody i sprawny 30-to latek.
    Bo statystycznie szkód jest znacznie mniej.

    Do tego jako grupa wiekowa powodują około 2-3% wypadków, ale to z kolei z powodu że wśród dzisiejszych 70+ latków naprawdę mało kto ma prawo jazdy, a wśród 30-40-to latków prawie każdy. Więc tu proporcje mogą się nieco zmienić za 40 lat.

    • 3 1

  • Napiszcie,ze ta babcia za kółkiem to fotoszop,proszę!

    • 1 1

  • TU wiedzą najlepiej.

    Proszę sprawdzić ile w zależności od wieku płaci się za polisę OC. Dlaczego młodzi o błyskawicznym refleksie i błyskotliwym umyśle płacą najwięcej?

    • 2 1

  • Republika Kolesiów.

    Lekarze chcą ssać kasę od emerytów, jeszcze im mało, już kombinują, żenada!!!!!!

    • 1 2

  • "Umysłowi starcy"

    A te wszystkie niedorozwoje z telefonem przy uchu, jadące 3-ci pasem, 40-ści na godzinę! Kiedy będą zabierane im prawo jazdy?

    • 2 0

  • Też będziemy starzy

    Osoby starsze powinny przechodzić badania lekarskie np.co dwa lata.kwestia tylko ustalenia granicy wiekowej.dzisiaj ktoś kto ma 70 lat nie jest jeszcze stary.ale nie wszyscy w tym wieku są w pełni sprawni.powinien decydować lekarz.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Midibus widoczny na zdjęciu przejeżdża przez:

 

Najczęściej czytane