- 1 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (96 opinii)
- 2 Nowe zatoki na styku dwóch gmin (57 opinii)
- 3 16-latek miał 1,5 promila i jechał rowerem... obwodnicą (18 opinii)
- 4 Drogie auta będą jeszcze droższe (255 opinii)
- 5 Miała 1,8 promila i uderzyła w kilka aut (23 opinie)
- 6 Wandale niszczą "auta na minuty" (104 opinie)
80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza
Po zmianie organizacji ruchu na ul. Piramowicza w godzinach szczytu powstają ogromne korki.
Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza nie poprawiło bezpieczeństwa w okolicy, a zmiana utrudniła życie kierowcom. Takiego zdania jest 80 proc. naszych czytelników, którzy oddali głos w ankiecie przy okazji publikacji dotyczącej pomiaru ruchu w okolicy ul. Piramowicza i al. Hallera. Problemem są także olbrzymie korki, które - wraz z początkiem września - jeszcze mocniej dają się we znaki uczestnikom ruchu. Kierowcy oczekują, że miasto wycofa się z budzącej kontrowersje decyzji.
Miejscy urzędnicy wprowadzając zmiany, uzasadniali je względami bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Tymczasem zdaniem większości naszych czytelników reorganizacja ruchu, zamiast pomóc - zaszkodziła.
Już po niespełna miesiącu funkcjonowania nowych zasad na krzyżówce Piramowicza i Zwycięstwa aż 80 proc. głosujących w naszej ankiecie uznało, że w okolicy nie tylko nie jest bezpieczniej, ale na dodatek sama zmiana utrudniła życie kierowcom.
O skali zainteresowania tematem świadczy m.in. fakt, że we wspomnianej sondzie udział wzięło prawie 3 tys. osób, a pod publikacją pojawiło się ponad 750 komentarzy, w przytłaczającej większości krytykujących pomysł odwrócenia ruchu przy ul. Piramowicza.
Kierowcy: rozwiązanie jest nielogiczne
Do naszej redakcji regularnie wpływają także sygnały od niezadowolonych mieszkańców, których czas dojazdu do pracy znacznie się wydłużył i którzy zarzucają rozwiązaniom brak logiki.
- Obecna organizacja ruchu jest praktycznie bezużyteczna. Kierowca skręcający z al. Zwycięstwa w Piramowicza ma bowiem dwie opcje, a każda z nich jest pozbawiona sensu: może on zjechać do końca Piramowicza i wyjechać przy wiadukcie na Hallera, gdzie niełatwo jest się włączyć do ruchu w godzinach szczytu. Poza tym i tak kierowca wraca do punktu wyjścia, czyli na al. Zwycięstwa. Absurdem jest zakładanie, że ktokolwiek będzie wybierał tę trasę, aby udać się w kierunku Brzeźna czy przez węzeł Kliniczna do Nowego Portu - zauważa pan Emil.
Powrót do szkół i większe korki
Wspomniany problem stał się jeszcze bardziej palący wraz z 1 września i początkiem roku szkolnego, czyli w czasie kiedy w całym Trójmieście rośnie ruch samochodowy.
Na al. Hallera powstają obecnie olbrzymie korki, nawet do skrzyżowania z ul. Mickiewicza.
Swoboda przejazdu samochodów mniejszym priorytetem
Co na to miejscy urzędnicy? Tomasz Wawrzonek, dyrektor ds. zarządzania w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, przyznaje, że jeżeli pojawi się rozwiązanie, które zapewni bezpieczeństwo na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza, przywrócenie "starej" organizacji ruchu może zostać wzięte pod uwagę. Na razie jednak ponowne "odwrócenie" kierunku jazdy samochodów nie wchodzi w grę - i to mimo olbrzymich korków w godzinach szczytu.
- Dla nas kluczową sprawą jest bezpieczeństwo. Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza było ostatecznością. Przypominam, że wcześniej podjęliśmy szereg działań, by ustabilizować sytuację na skrzyżowaniu przy ul. Piramowicza: powstał m.in. wyniesiony przejazd rowerowy, zbudowana została także wysepka oraz podjęto działania zmierzające do ograniczenia prędkości rowerzystów, poruszających się drogą rowerową - wylicza Tomasz Wawrzonek.
Urzędnik podkreśla, że podjęte działania nie wpłynęły na mniejszą liczbę wypadków, należało więc "zważyć" priorytety: swobodę przejazdu samochodów i bezpieczeństwo rowerzystów.
- W tej chwili odwrócenie ruchu ponownie przywróci sytuację zagrożenia bezpieczeństwa na przejeździe rowerowym wzdłuż al. Zwycięstwa - podkreśla Tomasz Wawrzonek.
Bez zdarzeń z udziałem pieszych, dwie kolizje rowerzystów
Czy faktycznie jednak na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza - przed odwróceniem kierunku ruchu - dochodziło do wielu groźnych wypadków? O statystyki poprosiliśmy gdańskich policjantów.
Jak poinformowała nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, od stycznia do sierpnia tego roku w tej okolicy nie doszło do żadnej kolizji czy wypadku z udziałem pieszych. Faktycznie, odnotowano dwie kolizje (w styczniu i czerwcu), przy których kierowca samochodu nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście.
W tym samym czasie w Gdańsku odnotowano w sumie 253 wypadków (285 osób rannych i 7 zabitych) oraz 4341 kolizji. Wśród najniebezpieczniejszych tras znalazły się m.in.:
- al. Grunwaldzka - 16 wypadków, 19 osób rannych, 360 kolizji,
- ul. Kartuska - 16 wypadków drogowych, 17 osób rannych, 158 kolizji.
Niewielkie pole manewru urzędników. Czas, by się wycofać?
Tymczasem pracownicy GZDiZ - by nieco rozładować korki w okolicy Hallera i Zwycięstwa - kalibrują sygnalizację świetlną na krzyżówce tych dwóch ulic. Chodzi o kilkusekundowe dłuższe zielone światło dla aut wyjeżdżających z al. Hallera
Manipulacja przy czasie wyświetlania świateł jest jednak delikatną sprawą: przedłużające się zielone światło może bowiem zakorkować al. Zwycięstwa.
Innych działań w okolicy kierowcy spodziewać się jednak nie powinni. Urzędnicy bowiem przyznają, że na razie nie mają większego pola manewru.
W obliczu tego otwarte pozostaje pytanie, czy negatywne aspekty dla płynności ruchu w jednym z najbardziej newralgicznych punktów Gdańska nie stanowią na tyle dużego utrudnienia, by osoby odpowiedzialne za organizację ruchu w mieście wysłuchały głosu większości mieszkańców i wycofały się z budzącej kontrowersje decyzji odwrócenia ruchu na ul. Piramowicza.
Opinie (874) ponad 50 zablokowanych
-
2020-09-16 20:38
bloki budują ludzi spraszają a ruch w miescie ograniczają przecież to doprowadzi do jakiejs rewolty a juz na pewno do zmiany władzy
- 4 1
-
2020-09-16 20:36
bardzo proste rozwiazanie
zeby zwiekszyc bezpieczenstwo wystarczy na al. Zwyciestwa postawic na drodze rowerowej znak STOP. Dlaczego rowerzysci maja pierwszenstwo przed wszystkimi
- 10 5
-
2020-09-16 20:23
Prominentny
A może w okolicy mieszka ktoś prominentny z miasta i to specjalnie dla niego aby mu się lepiej żyło. Może tu podobnie jak z przedłużeniem ul. Słowackiego od ETC czy tam galerii zaspa w stronę stadionu. Nie liczy się ogół tylko jednostka
- 6 2
-
2020-09-16 15:24
Jeżdżę dużo rowerem, samochodem też jeżdżę. (2)
Gdyby przestrzegano przepisów ruchu drogowego, lepiej żyłoby się wszystkim.
- 12 1
-
2020-09-16 16:20
(1)
Szczególnie gdyby tzw. pedałowicze przestrzegali przepisów.
- 2 6
-
2020-09-16 20:20
Nie, mlotku, gdyby wszyscy Polacy zaczeli.
- 2 0
-
2020-09-16 18:34
upór dla zasady (2)
Ilość wypadków rowerzystów ( za ostatnie 4 lata 24 wypadki) to i tak mało , patrząc na wyczyny niektórych pędzących bez patrzenia na innych 2 kołowców na tym skrzyżowaniu . Jeździłem tam regularnie i bardzo często widziałem takich "husarzy" gnających ile sił w pedałach . Aż dziw ,że tak mało było wypadków . Wystarczyłoby ( tak jak kiedyś w Sopocie na promenadzie nadmorskiej ) wprowadzić ograniczenie prędkości dla rowerów na np 10 km na godzinę na krótkim odcinku w okolicy Piramowicza .
- 7 4
-
2020-09-16 19:23
(1)
a ile to jest ile sił w pedałach?
rowerzysta ma tam prawo jechać nawet 50kmh.
kierowcy obok z jaką prędkością tam jeżdżą?
kierowca może jechać 90kmh, a rowerzyście nie wolno nawet 30kmh, bo to dla tych jadących 90kmh jest za szybko?
Banda hipokrytów.- 2 4
-
2020-09-16 20:19
Mozesz jechac po chodniku 50 lm/h, bo jakis i**ota na nim znak postawil? Jestes chory psychicznie.
- 2 0
-
2020-09-16 16:35
Sparaliżowali pół Wrzeszcza (2)
i udają że nic się nie stało! Ktoś powinien za takie coś polecieć ze stołka.
- 9 7
-
2020-09-16 19:36
(1)
ale nie chronieni użytkownicy dróg nie padają już tam jak muchy
- 1 1
-
2020-09-16 20:17
Przeciez nigdy nie padali.
- 1 1
-
2020-09-16 20:00
Potrzebny rozsadek
Ja tylko prosze zeby Pani Prezydent zrobila z porzadek ze swoimi pseudourzednikami i aby wrocil zdrowy rozsadek i wywazenie w podejmowaniu decyzji, auta stojace w korku dluzej , bardziej zanieczyszczaja. Niestety czasem nalezyzachowac stare rozwiazania , wbrew ogolnemu parciu i poparci dla rowerzystow i ekologii, bo poprostu znajdziemy sie w slepym zaulku i mamy zle decyzje. Zmieniajmy tam gdzie jest efekt lub mozliwosc, ale nie za wszelka cene. Tak sie nie da budowac. Nie jest grzechem wycofanie sie ze zlej decyzji!!!! Zrozumienie i przyznanie sie do bledu to jest cos, czego brak nie tylko Naszym urzednikom.
- 6 3
-
2020-09-16 14:06
Bezpieczeństwo? Chyba kpiny! (4)
Czy bezpieczeństwo ma polegać na tym, że pogotowie, straż pożarna czy policja ma przebijać się przez dodatkowe korki, które wygenerowali swoimi decyzjami urzędnicy?
- 12 10
-
2020-09-16 14:37
Spokojnie, oni na sygnale mogą jechać pod prąd. (2)
Przyjadą szybciej niż przy poprzedniej organizacji.
- 4 4
-
2020-09-16 16:58
(1)
Mylisz się, nie przejadą pod prąd bo z drugiego kierunku tez są tam wieczne korki teraz!
- 2 2
-
2020-09-16 20:00
W drugą stronę "wieczne korki teraz"? I to nie spowodowane zamknięciem Piramowicza? No patrzcie państwo, to może nie o Piramowicza chodzi, a o koordynację świateł?
- 0 0
-
2020-09-16 19:11
To po co tworzysz te korki jak tak cie to martwi?
- 2 0
-
2020-09-16 15:32
Znak STOP dla rowerzystów !!!! (8)
Czy naprawdę tak ciężko przed tym skrzyżowaniem na ścieżce rowerowej postawić dla cyklistów znak STOP? Gdzie w polskim prawie drogowym jest zapisane że w każdej sytuacji cykliści mają być traktowani priorytetowo? Nigdzie.
A potem zdziwienie włodarzy miasta że ludzie na nich w wyborach nie głosują, faktycznie bardzo dziwne.- 14 12
-
2020-09-16 16:23
przecież to był wyjazd z podporządkowanej (1)
Samochody na alei Zwycięstwa widać czy też powinny dostać znak "Stop" żeby umożliwić wyjazd z podporządkowanej?
- 4 2
-
2020-09-16 19:54
Ustalmy jedno, gdyby tam byla taka jak trzeba droga dla rowerow, a nie radosne malowanie chodnika...
To dopiero wowczas moznaby stwierdzic, ze problem stwarzaja kierowcy, rowerzysci, czy piesi. Bez tego problem stwarza nieudolna infrastruktura i radosna tworczosc urzedasow, ktorzy postawia na chodniku znak droga dla rowerow i umywaja rece od konsekwencji swoich absurdalnych pomyslow.
- 0 1
-
2020-09-16 16:47
Zapomniałeś,
że tamtędy wędruje sporo pieszych, którzy na znaki STOP nie patrzą> Tylko światła. Tanio, prosto i bezpiecznie.
- 1 1
-
2020-09-16 15:59
(1)
Oj b.ciężko. Kto by to czytał? Tzw. święte krowy rowerowy przecież czytać znaków nie potrafią.
- 1 5
-
2020-09-16 16:39
Większość pełnoletnich rowerzystów posiada prawo jazdy na samochód.
- 3 2
-
2020-09-16 15:37
Gdyby kierowcy nie stwarzali tam zagrozenia (1)
dla pieszych i rowerzystow, zadne zmiany nie bylyby potrzebne. I kropka.
- 5 4
-
2020-09-16 16:37
Kierofcy rowerów.
- 1 4
-
2020-09-16 15:38
Znak "stop" dla rowerów w tym miejscu byłby niezgodny z przepisami.
Jeżdżę często rowerem al. Zwycięstwa. Przed skrzyżowaniami zwalniam. Nigdy nie miałem kłopotów mijając ul. Piramowicza.
- 6 2
-
2020-09-16 10:30
Miasto sie nie wycofa (1)
Bo ta zmiana była na zlecenie "znajomka" a nie dla poprawienia ruchu dla kilku rowerów na ścieżce (i to w sezonie). Przypomnę, że jest tam budynek pracodawców pomorza... śmietanka biznesmenów... A im przeszkadzał ruch w okolicy + chyba ktoś ze znajomkow ma w pobliżu wykupiony teren/dom?
W innym przypadku poprostu zrobili by obowiązkowy znak stop/spowalniacze dla rowerów, korona z głowy nie spadnie jak przez jedno skrzyżowanie przejdą z rowerem lub zwolnią.- 14 5
-
2020-09-16 19:49
Poki ludzie sie nie skrzykną
To będzie takie biadolenie. W grupie siła!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.