• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza

Szymon Zięba
16 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Po zmianie organizacji ruchu na ul. Piramowicza w godzinach szczytu powstają ogromne korki.

Odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka nie poprawiło bezpieczeństwa w okolicy, a zmiana utrudniła życie kierowcom. Takiego zdania jest 80 proc. naszych czytelników, którzy oddali głos w ankiecie przy okazji publikacji dotyczącej pomiaru ruchu w okolicy ul. Piramowicza i al. Hallera. Problemem są także olbrzymie korki, które - wraz z początkiem września - jeszcze mocniej dają się we znaki uczestnikom ruchu. Kierowcy oczekują, że miasto wycofa się z budzącej kontrowersje decyzji.



Jakie działania powinni podjąć urzędnicy ws. ulicy Piramowicza?

Przypomnijmy: od 31 lipca na ul. Piramowicza we Wrzeszczu obowiązuje nowa organizacja ruchu. Samochody poruszają się od al. ZwycięstwaMapka w kierunku al. HalleraMapka. Do tej pory było odwrotnie.

Miejscy urzędnicy wprowadzając zmiany, uzasadniali je względami bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Tymczasem zdaniem większości naszych czytelników reorganizacja ruchu, zamiast pomóc - zaszkodziła.

Już po niespełna miesiącu funkcjonowania nowych zasad na krzyżówce Piramowicza i Zwycięstwa aż 80 proc. głosujących w naszej ankiecie uznało, że w okolicy nie tylko nie jest bezpieczniej, ale na dodatek sama zmiana utrudniła życie kierowcom.

O skali zainteresowania tematem świadczy m.in. fakt, że we wspomnianej sondzie udział wzięło prawie 3 tys. osób, a pod publikacją pojawiło się ponad 750 komentarzy, w przytłaczającej większości krytykujących pomysł odwrócenia ruchu przy ul. Piramowicza.

Kierowcy: rozwiązanie jest nielogiczne



Do naszej redakcji regularnie wpływają także sygnały od niezadowolonych mieszkańców, których czas dojazdu do pracy znacznie się wydłużył i którzy zarzucają rozwiązaniom brak logiki.

Większość naszych czytelników negatywnie oceniła reorganizację ruchu przy ul. Piramowicza. Większość naszych czytelników negatywnie oceniła reorganizację ruchu przy ul. Piramowicza.
- Obecna organizacja ruchu jest praktycznie bezużyteczna. Kierowca skręcający z al. Zwycięstwa w Piramowicza ma bowiem dwie opcje, a każda z nich jest pozbawiona sensu: może on zjechać do końca Piramowicza i wyjechać przy wiadukcie na Hallera, gdzie niełatwo jest się włączyć do ruchu w godzinach szczytu. Poza tym i tak kierowca wraca do punktu wyjścia, czyli na al. Zwycięstwa. Absurdem jest zakładanie, że ktokolwiek będzie wybierał tę trasę, aby udać się w kierunku Brzeźna czy przez węzeł Kliniczna do Nowego Portu - zauważa pan Emil.

Powrót do szkół i większe korki



Wspomniany problem stał się jeszcze bardziej palący wraz z 1 września i początkiem roku szkolnego, czyli w czasie kiedy w całym Trójmieście rośnie ruch samochodowy.

Na al. Hallera powstają obecnie olbrzymie korki, nawet do skrzyżowania z ul. Mickiewicza.

Swoboda przejazdu samochodów mniejszym priorytetem



Co na to miejscy urzędnicy? Tomasz Wawrzonek, dyrektor ds. zarządzania w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, przyznaje, że jeżeli pojawi się rozwiązanie, które zapewni bezpieczeństwo na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza, przywrócenie "starej" organizacji ruchu może zostać wzięte pod uwagę. Na razie jednak ponowne "odwrócenie" kierunku jazdy samochodów nie wchodzi w grę - i to mimo olbrzymich korków w godzinach szczytu.

- Dla nas kluczową sprawą jest bezpieczeństwo. Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza było ostatecznością. Przypominam, że wcześniej podjęliśmy szereg działań, by ustabilizować sytuację na skrzyżowaniu przy ul. Piramowicza: powstał m.in. wyniesiony przejazd rowerowy, zbudowana została także wysepka oraz podjęto działania zmierzające do ograniczenia prędkości rowerzystów, poruszających się drogą rowerową - wylicza Tomasz Wawrzonek.
Urzędnik podkreśla, że podjęte działania nie wpłynęły na mniejszą liczbę wypadków, należało więc "zważyć" priorytety: swobodę przejazdu samochodów i bezpieczeństwo rowerzystów.

- W tej chwili odwrócenie ruchu ponownie przywróci sytuację zagrożenia bezpieczeństwa na przejeździe rowerowym wzdłuż al. Zwycięstwa - podkreśla Tomasz Wawrzonek.

Bez zdarzeń z udziałem pieszych, dwie kolizje rowerzystów



Czy faktycznie jednak na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza - przed odwróceniem kierunku ruchu - dochodziło do wielu groźnych wypadków? O statystyki poprosiliśmy gdańskich policjantów.

Jak poinformowała nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, od stycznia do sierpnia tego roku w tej okolicy nie doszło do żadnej kolizji czy wypadku z udziałem pieszych. Faktycznie, odnotowano dwie kolizje (w styczniu i czerwcu), przy których kierowca samochodu nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście.

W tym samym czasie w Gdańsku odnotowano w sumie 253 wypadków (285 osób rannych i 7 zabitych) oraz 4341 kolizji. Wśród najniebezpieczniejszych tras znalazły się m.in.:

  • al. Grunwaldzka - 16 wypadków, 19 osób rannych, 360 kolizji,
  • ul. Kartuska - 16 wypadków drogowych, 17 osób rannych, 158 kolizji.


Niewielkie pole manewru urzędników. Czas, by się wycofać?



Tymczasem pracownicy GZDiZ - by nieco rozładować korki w okolicy Hallera i Zwycięstwa - kalibrują sygnalizację świetlną na krzyżówce tych dwóch ulic. Chodzi o kilkusekundowe dłuższe zielone światło dla aut wyjeżdżających z al. Hallera

Manipulacja przy czasie wyświetlania świateł jest jednak delikatną sprawą: przedłużające się zielone światło może bowiem zakorkować al. Zwycięstwa.

Innych działań w okolicy kierowcy spodziewać się jednak nie powinni. Urzędnicy bowiem przyznają, że na razie nie mają większego pola manewru.

W obliczu tego otwarte pozostaje pytanie, czy negatywne aspekty dla płynności ruchu w jednym z najbardziej newralgicznych punktów Gdańska nie stanowią na tyle dużego utrudnienia, by osoby odpowiedzialne za organizację ruchu w mieście wysłuchały głosu większości mieszkańców i wycofały się z budzącej kontrowersje decyzji odwrócenia ruchu na ul. Piramowicza.

Opinie (874) ponad 50 zablokowanych

  • bloki budują ludzi spraszają a ruch w miescie ograniczają przecież to doprowadzi do jakiejs rewolty a juz na pewno do zmiany władzy

    • 4 1

  • bardzo proste rozwiazanie

    zeby zwiekszyc bezpieczenstwo wystarczy na al. Zwyciestwa postawic na drodze rowerowej znak STOP. Dlaczego rowerzysci maja pierwszenstwo przed wszystkimi

    • 10 5

  • Prominentny

    A może w okolicy mieszka ktoś prominentny z miasta i to specjalnie dla niego aby mu się lepiej żyło. Może tu podobnie jak z przedłużeniem ul. Słowackiego od ETC czy tam galerii zaspa w stronę stadionu. Nie liczy się ogół tylko jednostka

    • 6 2

  • Jeżdżę dużo rowerem, samochodem też jeżdżę. (2)

    Gdyby przestrzegano przepisów ruchu drogowego, lepiej żyłoby się wszystkim.

    • 12 1

    • (1)

      Szczególnie gdyby tzw. pedałowicze przestrzegali przepisów.

      • 2 6

      • Nie, mlotku, gdyby wszyscy Polacy zaczeli.

        • 2 0

  • upór dla zasady (2)

    Ilość wypadków rowerzystów ( za ostatnie 4 lata 24 wypadki) to i tak mało , patrząc na wyczyny niektórych pędzących bez patrzenia na innych 2 kołowców na tym skrzyżowaniu . Jeździłem tam regularnie i bardzo często widziałem takich "husarzy" gnających ile sił w pedałach . Aż dziw ,że tak mało było wypadków . Wystarczyłoby ( tak jak kiedyś w Sopocie na promenadzie nadmorskiej ) wprowadzić ograniczenie prędkości dla rowerów na np 10 km na godzinę na krótkim odcinku w okolicy Piramowicza .

    • 7 4

    • (1)

      a ile to jest ile sił w pedałach?
      rowerzysta ma tam prawo jechać nawet 50kmh.

      kierowcy obok z jaką prędkością tam jeżdżą?
      kierowca może jechać 90kmh, a rowerzyście nie wolno nawet 30kmh, bo to dla tych jadących 90kmh jest za szybko?

      Banda hipokrytów.

      • 2 4

      • Mozesz jechac po chodniku 50 lm/h, bo jakis i**ota na nim znak postawil? Jestes chory psychicznie.

        • 2 0

  • Sparaliżowali pół Wrzeszcza (2)

    i udają że nic się nie stało! Ktoś powinien za takie coś polecieć ze stołka.

    • 9 7

    • (1)

      ale nie chronieni użytkownicy dróg nie padają już tam jak muchy

      • 1 1

      • Przeciez nigdy nie padali.

        • 1 1

  • Potrzebny rozsadek

    Ja tylko prosze zeby Pani Prezydent zrobila z porzadek ze swoimi pseudourzednikami i aby wrocil zdrowy rozsadek i wywazenie w podejmowaniu decyzji, auta stojace w korku dluzej , bardziej zanieczyszczaja. Niestety czasem nalezyzachowac stare rozwiazania , wbrew ogolnemu parciu i poparci dla rowerzystow i ekologii, bo poprostu znajdziemy sie w slepym zaulku i mamy zle decyzje. Zmieniajmy tam gdzie jest efekt lub mozliwosc, ale nie za wszelka cene. Tak sie nie da budowac. Nie jest grzechem wycofanie sie ze zlej decyzji!!!! Zrozumienie i przyznanie sie do bledu to jest cos, czego brak nie tylko Naszym urzednikom.

    • 6 3

  • Bezpieczeństwo? Chyba kpiny! (4)

    Czy bezpieczeństwo ma polegać na tym, że pogotowie, straż pożarna czy policja ma przebijać się przez dodatkowe korki, które wygenerowali swoimi decyzjami urzędnicy?

    • 12 10

    • Spokojnie, oni na sygnale mogą jechać pod prąd. (2)

      Przyjadą szybciej niż przy poprzedniej organizacji.

      • 4 4

      • (1)

        Mylisz się, nie przejadą pod prąd bo z drugiego kierunku tez są tam wieczne korki teraz!

        • 2 2

        • W drugą stronę "wieczne korki teraz"? I to nie spowodowane zamknięciem Piramowicza? No patrzcie państwo, to może nie o Piramowicza chodzi, a o koordynację świateł?

          • 0 0

    • To po co tworzysz te korki jak tak cie to martwi?

      • 2 0

  • Znak STOP dla rowerzystów !!!! (8)

    Czy naprawdę tak ciężko przed tym skrzyżowaniem na ścieżce rowerowej postawić dla cyklistów znak STOP? Gdzie w polskim prawie drogowym jest zapisane że w każdej sytuacji cykliści mają być traktowani priorytetowo? Nigdzie.

    A potem zdziwienie włodarzy miasta że ludzie na nich w wyborach nie głosują, faktycznie bardzo dziwne.

    • 14 12

    • przecież to był wyjazd z podporządkowanej (1)

      Samochody na alei Zwycięstwa widać czy też powinny dostać znak "Stop" żeby umożliwić wyjazd z podporządkowanej?

      • 4 2

      • Ustalmy jedno, gdyby tam byla taka jak trzeba droga dla rowerow, a nie radosne malowanie chodnika...

        To dopiero wowczas moznaby stwierdzic, ze problem stwarzaja kierowcy, rowerzysci, czy piesi. Bez tego problem stwarza nieudolna infrastruktura i radosna tworczosc urzedasow, ktorzy postawia na chodniku znak droga dla rowerow i umywaja rece od konsekwencji swoich absurdalnych pomyslow.

        • 0 1

    • Zapomniałeś,

      że tamtędy wędruje sporo pieszych, którzy na znaki STOP nie patrzą> Tylko światła. Tanio, prosto i bezpiecznie.

      • 1 1

    • (1)

      Oj b.ciężko. Kto by to czytał? Tzw. święte krowy rowerowy przecież czytać znaków nie potrafią.

      • 1 5

      • Większość pełnoletnich rowerzystów posiada prawo jazdy na samochód.

        • 3 2

    • Gdyby kierowcy nie stwarzali tam zagrozenia (1)

      dla pieszych i rowerzystow, zadne zmiany nie bylyby potrzebne. I kropka.

      • 5 4

      • Kierofcy rowerów.

        • 1 4

    • Znak "stop" dla rowerów w tym miejscu byłby niezgodny z przepisami.

      Jeżdżę często rowerem al. Zwycięstwa. Przed skrzyżowaniami zwalniam. Nigdy nie miałem kłopotów mijając ul. Piramowicza.

      • 6 2

  • Miasto sie nie wycofa (1)

    Bo ta zmiana była na zlecenie "znajomka" a nie dla poprawienia ruchu dla kilku rowerów na ścieżce (i to w sezonie). Przypomnę, że jest tam budynek pracodawców pomorza... śmietanka biznesmenów... A im przeszkadzał ruch w okolicy + chyba ktoś ze znajomkow ma w pobliżu wykupiony teren/dom?

    W innym przypadku poprostu zrobili by obowiązkowy znak stop/spowalniacze dla rowerów, korona z głowy nie spadnie jak przez jedno skrzyżowanie przejdą z rowerem lub zwolnią.

    • 14 5

    • Poki ludzie sie nie skrzykną

      To będzie takie biadolenie. W grupie siła!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Car-sharing to:

 

Najczęściej czytane