• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez elektrycznej rewolucji w Trójmieście

Michał Jelionek
26 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Aktualnie w Trójmieście jest kilkanaście ogólnodostępnych ładowarek. Aktualnie w Trójmieście jest kilkanaście ogólnodostępnych ładowarek.

Mówi się, że samochody zasilane prądem są przyszłością motoryzacji. Jest w tym sporo prawdy, ale póki co w Trójmieście o elektrycznej rewolucji nie ma mowy. Co prawda na drogach zwiększa się liczba pojazdów elektrycznych, w jakimś stopniu rozwija się także sieć ładowarek, ale to wszystko dzieje się raczej w ślimaczym tempie.



Czy chciał(a)byś jeździć autem elektrycznym?

W Polsce auta elektryczne to wciąż melodia przyszłości. Rozwój tej innowacyjnej technologii skutecznie blokują nie tylko wysokie ceny samochodów elektrycznych, ale też słabo rozwinięta infrastruktura, brak ujednoliconych standardów ładowania i podstawowej wiedzy wśród potencjalnych nabywców takich pojazdów - dokładnie od tych słów rozpoczyna się opublikowany dwa lata temu tekst na temat trójmiejskich punktów ładowania aut elektrycznych. Od tamtego czasu niewiele się zmieniło i tak naprawdę aktualny artykuł mógłby zaczynać się dokładnie tak samo.

Zrobiliśmy drobny rekonesans po trójmiejskiej elektromobilności.

Czytaj także: Standardy ładowania w Trójmieście

Karta - przepustka do prądu



Trzy różne karty dostępu do trójmiejskich ładowarek. Obecnie wyrobienie każdej z nich jest bezpłatne i dostępne przez internet. Trzy różne karty dostępu do trójmiejskich ładowarek. Obecnie wyrobienie każdej z nich jest bezpłatne i dostępne przez internet.
Aktualnie na terenie Trójmiasta właściciele samochodów elektrycznych mogą korzystać z kilkunastu ogólnodostępnych ładowarek (zobacz mapę). Najwięcej terminali postawiła firma Energa, bo aż sześć. Trzy należą do miasta Gdańsk (Galactico), a dwie do Greenway Polska. Pojedyncze stacje ładowania można znaleźć przy salonach samochodowych, w galeriach handlowych czy na parkingach hotelowych. Pobieranie prądu jest bezpłatne, ale w większości przypadków trzeba posiadać specjalną kartę dostępu.

Karty dostępu wymagane są w ładowarkach Energi, GalacticoGreenway Polska. Oczywiście nie ma jednej, uniwersalnej karty. Każda firma wydaje swoją kartę i żeby ją wyrobić, należy zarejestrować się na stronie operatora. Samo wyrobienie jest bezpłatne, a karta przychodzi pocztą.

Wspominaliśmy, że ładowanie aut jest bezpłatne. Zgadza się, ale dla jednego operatora to się zmieni 7 maja. Od tego dnia Greenway Polska, która posiada dwie stacje ładujące w Gdańsku, wprowadzi opłaty za korzystanie ze swoich ładowarek.

Sprawdź, gdzie w Trójmieście naładujesz samochód elektryczny

Ładowanie bywa problematyczne



"Zwykły" samochód na miejscu przeznaczonym do ładowania aut elektrycznych. To niestety częsty obrazek. "Zwykły" samochód na miejscu przeznaczonym do ładowania aut elektrycznych. To niestety częsty obrazek.
Kiedy już macie kartę dostępu - możecie do woli ładować swoje samochody elektryczne. Korzystanie z ładowarek bywa jednak kłopotliwe z kilku powodów:

  • nie wszystkie stacje wyposażone są we wszystkie standardy ładowania (wtyczki)
  • miejsca postojowe przeznaczone do ładowania często zajmowane są przez "zwykłe" samochody
  • wielu właścicieli aut elektrycznych - pomimo pełnego naładowania samochodu - traktuje stacje ładujące jako miejsce parkingowe pod pracą, blokując przy tym dostęp do ładowarki innym użytkownikom
  • nie wszystkie ładowarki wyposażone są w odpowiednie kable, a zakup własnego kabla wiąże się ze sporym wydatkiem

W niektórych stacjach ładujących wymagane są własne kable. W niektórych stacjach ładujących wymagane są własne kable.
Zajętość stacji ładujących to niestety duży problem. Z pewnością sporym ułatwieniem jest wprowadzenie przez firmę Galactico, która na swojej stronie internetowej na bieżąco informuje o zajętości ich ładowarek.

W kwietniu planujemy przekonać się na własnej skórze, jak wygląda ładowanie samochodów elektrycznych w Trójmieście. Przetestujemy, z wykorzystaniem różnych modeli aut, kilka ładowarek z różnymi standardami ładowania. Czekajcie na nasz materiał.

Czytaj także: Profity dla właścicieli aut elektrycznych

Tylko jeden operator ( Galactico ) na bieżąco informuje o zajętości swoich terminali do ładowania. Tylko jeden operator ( Galactico ) na bieżąco informuje o zajętości swoich terminali do ładowania.

Opinie (131) 2 zablokowane

  • powinni płacić i to podwójnie, w Poslce energia elektryczna pochodzi z brudnych źródeł, najczęściej ze spalania węgla. (17)

    • 74 35

    • Jakby zabrać dopłaty do węgla, szybko by się  to zmieniło. (2)

      • 20 2

      • q (1)

        I co w zamian za to - OZE? Bez dopłat też się nie opłaca.

        • 0 1

        • q

          Ale za to nie truje

          • 2 0

    • q

      Podobnie w Niemczech. To tam najwięcej w Europie spala się węgla i produkuje magicznego CO2.

      • 0 1

    • do tego akumulatory (8)

      nikt nie pisze i nie mówi na ile ładowań starczą > ile kosztują > i że pozbycie się ich to spory koszt dla środowiska , Elektryczne samochody To pseudo ekologia !!!
      Zresztą czy prąd pochodzi z elektrowni węglowej czy atomowej , co to za różnica ? atomowej bym powiedział że jest jeszcze gorzej , odpady radio aktywne,trzeba gdzieś zabetonować , a jak będzie awaria co już nie raz się zdarzyło to skażenie środowiska nieporównywalnie większe niż 100 lat używania elektrowni węglowej,ba 1000 lat

      • 11 8

      • Normalnie wystarczaja na 10 lat

        Duzy minus spada ich efektywnosc ponizej -10

        • 2 0

      • Mamy wiatr, mamy wodę, mamy słońce, mamy energię geotermalną (tylko nie pod Toruniem)... (5)

        Akumulatory tej wielkości raczej nie wylądują w śmietniku, za dużo w nich cennych metali, które można ponownie przetworzyć.

        • 6 7

        • jakich metali cennych matole ? (4)

          tu chodzi o ten płyn co pozostaje po akumulatorach

          • 5 12

          • (1)

            Nie płyn tylko toksyczny kwas siarkowy..

            • 2 4

            • Właśnie odwrotnie, elektryczne samochody nie potrzebują akumulatorów z toksycznym kwasem siarkowym.

              Zawsze jedna rzecz mniej do utylizacji

              • 4 1

          • Jaki płyn?

            Widziałeś kiedyś litowy akumulator?

            • 6 1

          • Uwazam, ze osoby, ktore nie skonczyly podstawowki nie powinny miec prawa komentowac cokolwiek. Wracaj na
            chemie matole.

            • 8 3

      • walić pseudo ekologię i ekologów

        • 5 8

    • Polski najbardziej energetyczny i najczystszych węgiel w UE

      Renegocjować umowy na sh*t miał i syf wiadomo zkąd!

      • 1 4

    • oPOdatkować masakrycznie ropniaki!

      Jak w EU!
      A jak już mówisz o węglu to najpierw trzeba by było sprawdzić czemu ludzie płacą za wegiel, czym ta papa i po przemysłowe radz ckie coś nie jest!!!

      • 1 3

    • czemu pracownicy E nie płacą ?!?

      • 1 0

    • dlatego wolę kupić samochód

      z 5 litrowym silnikiem i nie bawić się w te wasze ekologiczne bzdury.
      Zycie jest za krótkie by wiecznie na wszystkim oszczędzać i oszczędzać.

      • 16 14

  • a ja sobie podjeżdżam do stacji ładującej (2)

    bul bul bul i w kilka minut jestem naładowany na 100% na 700 kilometrów
    fajnie co nie?

    • 8 3

    • nie (1)

      bo na 400km padnie ci turbina

      • 2 6

      • nie każde auto ma turbinę

        ale co ty możesz dzieciaku o świecie wiedzieć, ledwo z pieluch wyrosłeś :)

        • 1 0

  • W Norwegi za 3 lata niebedzie ani jednego auta spalinowego!!Ale ciemnota z trójmiasta nie moze sobie tego wyobrazic:) (2)

    • 4 8

    • Norwegów jest tylko 5 mln, gęstość zaludnienia

      15 osób/km2, w Polsce jest to 122 osoby/km2.
      PKB na osobę 60 tys usd - Polska 12 tys.
      Mogą pozwolić sobie na takie fanaberie.
      Prąd tańszy niż w Polsce.

      • 1 0

    • a czasami w norwegii nie mają taniego pradu

      i wszyscy grzeją prądem z elektrowni wodnych

      • 8 1

  • W chwili obecnej auta osobowe na prąd w skali masowej to utopia. (5)

    W Polsce energetyka jest przestarzała a stan sieci i infrastruktury jest delikatnie rzecz ujmując nie wystarczający. Nawet w skali globalnej poziom produkcji energii jest zbyt mały a udział źródeł odnawialnych nieporównanie mały w stosunku do potrzeb. Jakieś dziesięć lat temu mówiło się w międzynarodowych środowiskach akademickich, że aby populacja ludzi na Ziemi mogła żyć na równym i niewygórowanym poziomie potrzebne były by 4 takie planety jak nasza. I to jest podstawowa kluczowa kwestia od 100 lat "zawijana przez polityków w papierek", i bagatelizowana przez inne organizacjie społecznej kontroli. Tym się entuzjaści nowinek zainteresujcie.

    • 29 11

    • Oho - neomaltuzjanizm. Kiedy prawa depopulacyjne i eksterminacja ?

      • 1 0

    • obecnie w Polsce (2)

      Energetyka dałaby radę, bowiem w użytku są coraz oszczędniejsze urządzenia.

      Problemem jest nadal nie dość doskonała technologia tkwiąca w autach na prąd.
      Mają za mały zasięg, uzupełnienie zapasu energii trwa za długo, ich sprawność znacząco spada w zimę, zwłaszcza, jeśli chcemy ogrzać kabinę pasażerską.

      Poza tym ekologiczny aspekt produkcji i utylizacji tych aut, ogniw i prądu nie jest moim zdaniem jednoznacznie korzystniejszy dla środowiska, w zestawieniu z autami tradycyjnymi.

      • 2 1

      • (1)

        Energetyka dalaby rade? Dokupujemy prad z zagranicy juz teraz, a gdyby nagle polowa ludzi zminila auta na elektryczne?

        • 0 0

        • Może wtedy armia nie musiałaby kupować taktycznych rezerw węgla...

          • 0 0

    • "w chwili obecnej"

      to można się również zainteresować nauką języka polskiego.

      • 2 5

  • dlaczego pobieranie pradu jest "bezplatne"? (11)

    Przeciez wszyscy musimy sie w ostatecznym rachunku zlozyc na fanaberie bogatych uzytkownikow drog, ktorych stac na zakup auta elektrycznego. Nie mam nic przeciwko autom elektrycznym ale faworyzowanie ich kosztem innym uzytkownikow drog jest naduzyciem. Wszelkie ulgi, czy darmowe miejsca parkingowe to nie forma zachety tylko dyskryminacji wiekszosci.

    • 67 24

    • Dlatego, że wszyscy musimy się zrzucać na leczenie chorób spowodowanych spalinami. (9)

      Promowanie samochodów elektrycznych się po prostu opłaca na dłuższą skalę.

      • 14 21

      • auta elektryczne powinny promowac sie same (6)

        cena i parametrami technicznymi, jak na razie to za 1 nowy samochod elektryczny mam 2 podobne z silnikiem benzynowym, nie mowie o hybrydach, bo to nie "elektryki"
        problem w PL jest spalaniu tysiecy ton wegla rocznie, tutaj jest przyczyna zanieczyszczen: w jaki sposob jest uzyskiwana energia elektrycznia w PL ?

        • 20 6

        • I zaczną promować się same, za 20 lat. (5)

          Kiedy Niemcy zaczną oddawać pierwszą falę elektryków na złom.

          Tesla 3 kosztuje koło 200k pln i ma 4.6s do setki. Ile kosztuje auto spalinowe o podobnych osiągach?

          • 14 3

          • za 200kzl to mozna kupic 2 porzadne kompakty (3)

            w bardzo dobrym wyposazeniu, lub 3 nieco gorsze, roznica na starcie ogromna, a zasieg Tesli? nie powala, zwlaszcza w naszym klimacie: ogrzewanie zima, to nie Kalifornia. Czy jedyny istony parametr auta to "przyspieszenie do setki"?

            • 16 6

            • Istotne jest, żeby porównywać samochody w tej samej kategorii. (2)

              Tanich elektrycznych kompaktów jeszcze nie ma, zawsze innowacja zaczyna się od droższych modeli i schodzi do tańszych.

              • 6 2

              • prius i leaf są kompaktami. (1)

                a za 100-110 k (czyli 70% ich ceny) masz 240 konną alfę giuliettę z czasem 6 ,0 do setki...co da to 1,4 sekundy mniej? :) a właściwie to 0,7, bo oficjalny czas do 100 to 5,3 dla wersji szybszej i 5,6 dla wolniejszej.
                a, zapomniałem. przecież tesli nie można kupić. można ja tylko zamówić i czekać minimum 2 lata:)

                • 2 0

              • Tja kompakt

                Od razu trzeba było Caterhama wybrać do porównania, jeszcze tańszy by był.

                Porównaj teraz wyposażenie i rozmiar jednego i drugiego...

                • 0 0

          • I za 200tys masz auto z wnetrzem zrobionym z plastiku z lat 90.

            • 1 0

      • (1)

        A promowanie ogrzewania domów prądem zamiast węglem już się nie opłaca?

        • 5 1

        • Nie, bo możemy podłączyć domy do miejskiej sieci ciepłowniczej i to się promuje.

          Ciepło wygodniej przenieść rurą, niż kablem.

          • 0 2

    • to może w ramach ekologii niech mi zrobią darmowy prąd w chałupie

      • 10 1

  • Faza

    Bardziej ekologiczna eksploatacja to tylko miejska legenda. Sprawność elektrowni węglowej jest podobna do sprawności silnika benzynowego. O produkcji i utylizacji akumulatorów lepiej nie wspominać.

    • 4 0

  • skąd prąd? (1)

    Jeżeli już uda się namówić przeciętnego mieszkańca do kupienia 3 razy droższego i niefunkcjonalnego samochodu elektrycznego, to skąd weźmie się taka ilość prądu?
    Ile potrzeba ładowarek żeby doładować duża ilość samochodów, jaka jest potrzebna moc
    i możliwość jej przesyłania siecią?

    • 3 3

    • spytaj Norwegów albo Amerykanów a niedługo Niemców

      • 0 1

  • Mam VW w tedełii (1)

    Jak go podłączyć do prądu?

    • 0 0

    • Zero do ziemi a fazę na karoserię.

      • 1 0

  • za dużo uwagi przywiązuje się do samochodów elektrycznych (1)

    dużo za mało uwagi przywiązuje się do rowerów wspomaganych elektrycznie.

    Liczba tych rowerów kupowanych dobrowolnie przez klientów w krajach takich jak Holandia czy Niemcy kilkakrotnie przewyższa liczbę kupowanych tam samochodów elektrycznych, które są dofinansowywane szczodrze z funduszy publicznych.

    Koszt ładowania takiego roweru jest minimalny, można ładować przy pomocy zasilaczy ze zwykłej sieci miejskiej, jedno ładowanie wystarczy na przejechanie 80 kilometrów bez wspomagania ze strony pedałującego (ze wspomaganiem kilkakrotnie więcej).

    Koszty infrastruktury rowerowej są kilkadziesiąt razy niższe niż koszty infrastruktury do jazdy i parkowania samochodów (bez względu na ich napęd).

    • 1 8

    • znowu ten sam i jego brednie

      • 1 0

  • dlaczego nie promuje się LPG? to jedne z najczystszych silników. (8)

    • 75 9

    • (2)

      bo za mało Państwo na nim zarabia, ot cała filozofia
      a ciekawostka - samo wyprodukowanie akumulatorów do hybryd daje tyle CO2 do atmosfery co przejechanie ok 200tyś km dieslem :D

      • 13 3

      • A ile NOx?

        • 1 0

      • tyś moja mila wracaj do szkoly

        • 4 1

    • Wg mojej wiedzy LPG to paliwo.

      • 4 0

    • Pamiętaj (1)

      że LPG nie może być parkowane w zamkniętych halach garażowych.

      • 4 2

      • Oczywiście, że mogą. Wystarczy, że jest odpowiednia wentylacja. Swojego "gazika" trzymam w domowym garażu. A nawet dwa!

        • 4 0

    • Jak był wprowadzany LPG w Trójmieście do eksploatacji to były zniżki na podatek drogowy .

      Byłem jednym z pierwszych użytkowników tego rodzaju paliwa którym zacząłem zasilać Poloneza . Na Chyloni był warsztat w zakładzie gazowniczym który montował urządzenia do LPG firmy Lovato . Ciekawostką było samo tankowanie samochodu - dystrybutor był bez licznika ilości litrów zatankowanego gazu . Tankowało się LPG do pełna za ryczałt ustalony przez gazownie . Wtedy były tylko trzy punkty tankowania gazu w Trójmieście : Chyloni , Kiełpinek baza paliw i Pruszcz Gdański . Chyba pierwszym dystrybutorem wyposażonym w licznik litrów zatankowanego gazu był dystrybutor we Wrzeszczu należący do bazy samochodowej Łączności . Co do zniżki za podatek drogowy był on udzielany za stosowanie paliwa ekologicznego . No ale obecnie nie ma już podatku drogowego od samochodów osobowych i przywileje zginęły śmiercią naturalną dla tego ekologicznego paliwa . Do dzisiejszej pory eksploatuję samochód benzynowy z zasilaniem gazowym nic nie robiąc sobie z haseł na niektórych samochodach że ropa jest do traktorów a gaz do kuchenek . Mity co do tego rodzaju paliwa i jego szkodliwości dla silników to bujda na kółkach - warunkiem prawidłowej eksploatacji tych instalacji to regularne przeglądy w serwisie uprawnionym do tego rodzaju napraw . W swojej karierze widziałem uszkodzone silniki samochodowe tak benzynowe i diesla jak były one niechlujnie eksploatowane i to samo dotyczy samochodów zasilanych LPG . Dbaj o instalacje i będziesz jeździł bezpiecznie i tanio !!!

      • 16 0

    • To proste!

      Bo jest ich za dużo. Zaraz by się okazało, że chętnych do różnych subwencji właścicieli pojazdów byłoby zbyt wielu. Tak więc tę naszą "ekologię" pomniejszono o pojazdy zasilane LPG, bo tak jest wygodniej i taniej dla miasta. Tu akurat robimy wyjątek i nie bierzemy przykładu z rozwiązań Europy zachodniej, bo tak i już. Zrozum, tu nie chodzi o ekologię, ważniejszy jest bełkot to za przywileje spadną na tych, którzy będą "EKO", bo to jest trendy, bo to ludzie "lajkują" no i można wejść w 4-litery kilku dealerom samochodowym (bo akurat oni mają te super eko auta). A LPG mogą mieć wszyscy i to do obecnych aut, a to już nie jest trendy... i tego nie lajkujemy. A to, że jest paliwem czystszym niż benzyna o autach zasilanych ropą już nie wspominając to tu nikogo nie interesuje.

      • 33 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Infiniti znajduje się w:

 

Najczęściej czytane