- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (94 opinie)
- 2 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (135 opinii)
- 3 Auto wjechało w pieszych i w budynek (305 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (202 opinie)
- 5 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (113 opinii)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
Bez elektrycznej rewolucji w Trójmieście
Mówi się, że samochody zasilane prądem są przyszłością motoryzacji. Jest w tym sporo prawdy, ale póki co w Trójmieście o elektrycznej rewolucji nie ma mowy. Co prawda na drogach zwiększa się liczba pojazdów elektrycznych, w jakimś stopniu rozwija się także sieć ładowarek, ale to wszystko dzieje się raczej w ślimaczym tempie.
Zrobiliśmy drobny rekonesans po trójmiejskiej elektromobilności.
Czytaj także: Standardy ładowania w Trójmieście
Karta - przepustka do prądu
Aktualnie na terenie Trójmiasta właściciele samochodów elektrycznych mogą korzystać z kilkunastu ogólnodostępnych ładowarek (zobacz mapę). Najwięcej terminali postawiła firma Energa, bo aż sześć. Trzy należą do miasta Gdańsk (Galactico), a dwie do Greenway Polska. Pojedyncze stacje ładowania można znaleźć przy salonach samochodowych, w galeriach handlowych czy na parkingach hotelowych. Pobieranie prądu jest bezpłatne, ale w większości przypadków trzeba posiadać specjalną kartę dostępu.
Karty dostępu wymagane są w ładowarkach Energi, Galactico i Greenway Polska. Oczywiście nie ma jednej, uniwersalnej karty. Każda firma wydaje swoją kartę i żeby ją wyrobić, należy zarejestrować się na stronie operatora. Samo wyrobienie jest bezpłatne, a karta przychodzi pocztą.
Wspominaliśmy, że ładowanie aut jest bezpłatne. Zgadza się, ale dla jednego operatora to się zmieni 7 maja. Od tego dnia Greenway Polska, która posiada dwie stacje ładujące w Gdańsku, wprowadzi opłaty za korzystanie ze swoich ładowarek.
Sprawdź, gdzie w Trójmieście naładujesz samochód elektryczny
Ładowanie bywa problematyczne
Kiedy już macie kartę dostępu - możecie do woli ładować swoje samochody elektryczne. Korzystanie z ładowarek bywa jednak kłopotliwe z kilku powodów:
- nie wszystkie stacje wyposażone są we wszystkie standardy ładowania (wtyczki)
- miejsca postojowe przeznaczone do ładowania często zajmowane są przez "zwykłe" samochody
- wielu właścicieli aut elektrycznych - pomimo pełnego naładowania samochodu - traktuje stacje ładujące jako miejsce parkingowe pod pracą, blokując przy tym dostęp do ładowarki innym użytkownikom
- nie wszystkie ładowarki wyposażone są w odpowiednie kable, a zakup własnego kabla wiąże się ze sporym wydatkiem
Zajętość stacji ładujących to niestety duży problem. Z pewnością sporym ułatwieniem jest wprowadzenie przez firmę Galactico, która na swojej stronie internetowej na bieżąco informuje o zajętości ich ładowarek.
W kwietniu planujemy przekonać się na własnej skórze, jak wygląda ładowanie samochodów elektrycznych w Trójmieście. Przetestujemy, z wykorzystaniem różnych modeli aut, kilka ładowarek z różnymi standardami ładowania. Czekajcie na nasz materiał.
Czytaj także: Profity dla właścicieli aut elektrycznych
Opinie (131) 2 zablokowane
-
2018-03-26 19:07
Zapyziałe miasta, w małym Szczecinie jest o wiele lepiej. Szkoda gadać, wioskowe klimaty u nas.
- 2 1
-
2018-03-26 17:24
nowe toyoty nie potzebuja ladowania!!! (2)
ten asrtykol nie ma sensu, wszystkie toyoty nie potrzebuje stacji ladowania i nawet nie maja juz kabla: auta hybrydowe laduja sie podczas jazdy o predkosci wyzszej niez 50kmh oraz podczas hamowania. redaktor nie jest na czasie
- 2 6
-
2018-03-26 18:16
To są zwykłe hybrydy a nie auta elektryczne :) odróźniaj :) są jeszcze hybrydy plug in, które potrzebują kabla, ale dzięki temu są w stanie przejechać kilkanaście-kilkadziesiąt km na prądzie.
- 5 0
-
2018-03-26 17:31
poczekaj na wymiane ogniw:)
- 1 2
-
2018-03-26 18:06
nie ma czegoś takiego jak 3miasto?
sprecyzujcie, nie widzę w niczym związku?!?
Czyli elektryki nie dla kogo?- 2 1
-
2018-03-26 13:09
a mnie stac na tesle i se bede w domu ladowal a nie jak biedak jakis z miasta (5)
- 13 8
-
2018-03-26 15:19
o, i to jest gość ! (2)
sam zarobi na zachcianki
i sam płaci swe rachunki !
A nie jakieś POpłuczyny ,co wszystko chcieli ukraść i nawet wino wychlać za państwowe- 1 0
-
2018-03-26 17:42
a kto płaci za zachcianki Jarosława i jego kolegów?
- 0 0
-
2018-03-26 17:12
No nie, lepiej zajrzeć do czyjejś kieszeni jak pan o. T. R
- 0 0
-
2018-03-26 14:38
shumi
to podziel sie jak masz tyle
- 1 0
-
2018-03-26 14:30
A potem przerobisz na gaz...
- 4 0
-
2018-03-26 16:23
Wprowadzić od 2020 r. zakaz rejestrowania nowych aut osobowych z silnikiem diesla! (1)
- 7 12
-
2018-03-26 17:40
Bo ?
Możesz to uzasadnić dlaczego ?
- 2 1
-
2018-03-26 13:36
(5)
Badania dowodzą, że elektryczne oraz hybrydowe pojazdy wcale nie są bardziej "eko" od tych z napędem spalinowym...nie rozumiem dlaczego to jest tak promowane
- 20 15
-
2018-03-26 14:24
źródło tych badań? (2)
Sam fakt, że samochód elektryczny nie warczy i nie kopci w mieście jest wystarczający.
- 8 11
-
2018-03-26 16:03
ogniwa (1)
A produkcja i utylizacja ogniw elektrycznych oraz produkcja prądu i urządzeń do przesyłu, magazynowania i dystrybucji?
- 12 2
-
2018-03-26 17:31
A huty do robienia bloków silników to już są czyste?
Urządzenia do przesyłu prądu już mamy.
Urządzeń do magazynowania nie potrzebujemy.
Urządzenia do dystrybucji są wiele prostsze, niż dystrybutory paliwa, więc też mniej trują w produkcji.
I najważniejsze - prąd możemy robić bez irańskiej ropy i rosyjskiego gazu...- 3 3
-
2018-03-26 16:26
(1)
Jak nie rozumiesz?
W latach 90 - diesle maja mały udział rynku - wszystkie media mówią, że diesel największy przyjaciel środowiska według badaczy i naukowców, trwały, drogi ale wynagradza droższy zakup
Lata 2000 - diesel przeważa w udziale rynku, więc staje się największa zaraza środowiska, wrzućmy tony filtrów i innych bo truje, niech się psuje wszystko na potęgę. Benzyna to przyszłość bo jest super eko i czysta!
Rośnie udział benzyn, 2015/2016, breaking news!!!11, benzyna równie truje co diesel, dajmy im też filtry cząstek stałych, zakazy wszędzie! Tylko na prąd!
Niewiarygodne jak nauka rozwinęła się od lat 90 do teraz.
W latach 90ych nie wiedzieli jeszcze co jest złe a co dobre.
Brak logiki nie ma znaczenia.
Ciemny lud to kupi.
Nie zapłacą im za to, ale i tak będą siać zamęt.
Uj tam, że jak jak stanę przy rurze autobusu miejskiego to wyglądam jak murzunek bambo bez swej czytanki.- 4 4
-
2018-03-26 17:28
Sięgnij do kieszeni, wyjmij z niej komputer, który w latach 90 zajmowałby kilka pokoi.
I użyj go do pisania, jak bardzo technologia się nie rozwinęła od tamtej pory.
- 0 3
-
2018-03-26 16:22
Kary (1)
Za takie parkowanie normalnego auta na miejscu przeznaczonym dla aut elektrycznych powinny być kary , nie których kierowców trzeba uczyć kultury . Kara fonsowoa nauczy parkować tam gdzie powinien . Przykład najlepiej barć z Norwegii
- 7 4
-
2018-03-26 17:15
Piłeś? Nie pisz,
- 1 1
-
2018-03-26 15:26
Tutaj widac jak na dłoni. (2)
Wspieranie bogatego posiadacza elektrycznego auta dając jemu możliwość darmowego ładowania.
Zgadnij cie KTO za to płaci?- 6 2
-
2018-03-26 15:50
W Gdańsku miasto i Energa (1)
Zawsze możesz zmienić dostawcę prądu lub miejsce zamieszkania, jak Ci to nie pasuje :-)
- 1 3
-
2018-03-26 17:15
Zapomniałeś dodać literkę "I" pomiędzy "P" oraz "S"
- 2 0
-
2018-03-26 16:37
Jak wszystko w tym kraju. Bylejakość i zacofanie na każdym ktoku.
- 6 4
-
2018-03-26 16:24
póki co w Trójmieście o elektrycznej rewolucji nie ma mowy
Dziękuję, można się rozejść
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.