• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez elektrycznej rewolucji w Trójmieście

Michał Jelionek
26 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Aktualnie w Trójmieście jest kilkanaście ogólnodostępnych ładowarek. Aktualnie w Trójmieście jest kilkanaście ogólnodostępnych ładowarek.

Mówi się, że samochody zasilane prądem są przyszłością motoryzacji. Jest w tym sporo prawdy, ale póki co w Trójmieście o elektrycznej rewolucji nie ma mowy. Co prawda na drogach zwiększa się liczba pojazdów elektrycznych, w jakimś stopniu rozwija się także sieć ładowarek, ale to wszystko dzieje się raczej w ślimaczym tempie.



Czy chciał(a)byś jeździć autem elektrycznym?

W Polsce auta elektryczne to wciąż melodia przyszłości. Rozwój tej innowacyjnej technologii skutecznie blokują nie tylko wysokie ceny samochodów elektrycznych, ale też słabo rozwinięta infrastruktura, brak ujednoliconych standardów ładowania i podstawowej wiedzy wśród potencjalnych nabywców takich pojazdów - dokładnie od tych słów rozpoczyna się opublikowany dwa lata temu tekst na temat trójmiejskich punktów ładowania aut elektrycznych. Od tamtego czasu niewiele się zmieniło i tak naprawdę aktualny artykuł mógłby zaczynać się dokładnie tak samo.

Zrobiliśmy drobny rekonesans po trójmiejskiej elektromobilności.

Czytaj także: Standardy ładowania w Trójmieście

Karta - przepustka do prądu



Trzy różne karty dostępu do trójmiejskich ładowarek. Obecnie wyrobienie każdej z nich jest bezpłatne i dostępne przez internet. Trzy różne karty dostępu do trójmiejskich ładowarek. Obecnie wyrobienie każdej z nich jest bezpłatne i dostępne przez internet.
Aktualnie na terenie Trójmiasta właściciele samochodów elektrycznych mogą korzystać z kilkunastu ogólnodostępnych ładowarek (zobacz mapę). Najwięcej terminali postawiła firma Energa, bo aż sześć. Trzy należą do miasta Gdańsk (Galactico), a dwie do Greenway Polska. Pojedyncze stacje ładowania można znaleźć przy salonach samochodowych, w galeriach handlowych czy na parkingach hotelowych. Pobieranie prądu jest bezpłatne, ale w większości przypadków trzeba posiadać specjalną kartę dostępu.

Karty dostępu wymagane są w ładowarkach Energi, GalacticoGreenway Polska. Oczywiście nie ma jednej, uniwersalnej karty. Każda firma wydaje swoją kartę i żeby ją wyrobić, należy zarejestrować się na stronie operatora. Samo wyrobienie jest bezpłatne, a karta przychodzi pocztą.

Wspominaliśmy, że ładowanie aut jest bezpłatne. Zgadza się, ale dla jednego operatora to się zmieni 7 maja. Od tego dnia Greenway Polska, która posiada dwie stacje ładujące w Gdańsku, wprowadzi opłaty za korzystanie ze swoich ładowarek.

Sprawdź, gdzie w Trójmieście naładujesz samochód elektryczny

Ładowanie bywa problematyczne



"Zwykły" samochód na miejscu przeznaczonym do ładowania aut elektrycznych. To niestety częsty obrazek. "Zwykły" samochód na miejscu przeznaczonym do ładowania aut elektrycznych. To niestety częsty obrazek.
Kiedy już macie kartę dostępu - możecie do woli ładować swoje samochody elektryczne. Korzystanie z ładowarek bywa jednak kłopotliwe z kilku powodów:

  • nie wszystkie stacje wyposażone są we wszystkie standardy ładowania (wtyczki)
  • miejsca postojowe przeznaczone do ładowania często zajmowane są przez "zwykłe" samochody
  • wielu właścicieli aut elektrycznych - pomimo pełnego naładowania samochodu - traktuje stacje ładujące jako miejsce parkingowe pod pracą, blokując przy tym dostęp do ładowarki innym użytkownikom
  • nie wszystkie ładowarki wyposażone są w odpowiednie kable, a zakup własnego kabla wiąże się ze sporym wydatkiem

W niektórych stacjach ładujących wymagane są własne kable. W niektórych stacjach ładujących wymagane są własne kable.
Zajętość stacji ładujących to niestety duży problem. Z pewnością sporym ułatwieniem jest wprowadzenie przez firmę Galactico, która na swojej stronie internetowej na bieżąco informuje o zajętości ich ładowarek.

W kwietniu planujemy przekonać się na własnej skórze, jak wygląda ładowanie samochodów elektrycznych w Trójmieście. Przetestujemy, z wykorzystaniem różnych modeli aut, kilka ładowarek z różnymi standardami ładowania. Czekajcie na nasz materiał.

Czytaj także: Profity dla właścicieli aut elektrycznych

Tylko jeden operator ( Galactico ) na bieżąco informuje o zajętości swoich terminali do ładowania. Tylko jeden operator ( Galactico ) na bieżąco informuje o zajętości swoich terminali do ładowania.

Opinie (131) 2 zablokowane

  • Zapyziałe miasta, w małym Szczecinie jest o wiele lepiej. Szkoda gadać, wioskowe klimaty u nas.

    • 2 1

  • nowe toyoty nie potzebuja ladowania!!! (2)

    ten asrtykol nie ma sensu, wszystkie toyoty nie potrzebuje stacji ladowania i nawet nie maja juz kabla: auta hybrydowe laduja sie podczas jazdy o predkosci wyzszej niez 50kmh oraz podczas hamowania. redaktor nie jest na czasie

    • 2 6

    • To są zwykłe hybrydy a nie auta elektryczne :) odróźniaj :) są jeszcze hybrydy plug in, które potrzebują kabla, ale dzięki temu są w stanie przejechać kilkanaście-kilkadziesiąt km na prądzie.

      • 5 0

    • poczekaj na wymiane ogniw:)

      • 1 2

  • nie ma czegoś takiego jak 3miasto?

    sprecyzujcie, nie widzę w niczym związku?!?
    Czyli elektryki nie dla kogo?

    • 2 1

  • a mnie stac na tesle i se bede w domu ladowal a nie jak biedak jakis z miasta (5)

    • 13 8

    • o, i to jest gość ! (2)

      sam zarobi na zachcianki
      i sam płaci swe rachunki !

      A nie jakieś POpłuczyny ,co wszystko chcieli ukraść i nawet wino wychlać za państwowe

      • 1 0

      • a kto płaci za zachcianki Jarosława i jego kolegów?

        • 0 0

      • No nie, lepiej zajrzeć do czyjejś kieszeni jak pan o. T. R

        • 0 0

    • shumi

      to podziel sie jak masz tyle

      • 1 0

    • A potem przerobisz na gaz...

      • 4 0

  • Wprowadzić od 2020 r. zakaz rejestrowania nowych aut osobowych z silnikiem diesla! (1)

    • 7 12

    • Bo ?

      Możesz to uzasadnić dlaczego ?

      • 2 1

  • (5)

    Badania dowodzą, że elektryczne oraz hybrydowe pojazdy wcale nie są bardziej "eko" od tych z napędem spalinowym...nie rozumiem dlaczego to jest tak promowane

    • 20 15

    • źródło tych badań? (2)

      Sam fakt, że samochód elektryczny nie warczy i nie kopci w mieście jest wystarczający.

      • 8 11

      • ogniwa (1)

        A produkcja i utylizacja ogniw elektrycznych oraz produkcja prądu i urządzeń do przesyłu, magazynowania i dystrybucji?

        • 12 2

        • A huty do robienia bloków silników to już są czyste?

          Urządzenia do przesyłu prądu już mamy.
          Urządzeń do magazynowania nie potrzebujemy.
          Urządzenia do dystrybucji są wiele prostsze, niż dystrybutory paliwa, więc też mniej trują w produkcji.

          I najważniejsze - prąd możemy robić bez irańskiej ropy i rosyjskiego gazu...

          • 3 3

    • (1)

      Jak nie rozumiesz?
      W latach 90 - diesle maja mały udział rynku - wszystkie media mówią, że diesel największy przyjaciel środowiska według badaczy i naukowców, trwały, drogi ale wynagradza droższy zakup
      Lata 2000 - diesel przeważa w udziale rynku, więc staje się największa zaraza środowiska, wrzućmy tony filtrów i innych bo truje, niech się psuje wszystko na potęgę. Benzyna to przyszłość bo jest super eko i czysta!
      Rośnie udział benzyn, 2015/2016, breaking news!!!11, benzyna równie truje co diesel, dajmy im też filtry cząstek stałych, zakazy wszędzie! Tylko na prąd!

      Niewiarygodne jak nauka rozwinęła się od lat 90 do teraz.
      W latach 90ych nie wiedzieli jeszcze co jest złe a co dobre.
      Brak logiki nie ma znaczenia.
      Ciemny lud to kupi.
      Nie zapłacą im za to, ale i tak będą siać zamęt.
      Uj tam, że jak jak stanę przy rurze autobusu miejskiego to wyglądam jak murzunek bambo bez swej czytanki.

      • 4 4

      • Sięgnij do kieszeni, wyjmij z niej komputer, który w latach 90 zajmowałby kilka pokoi.

        I użyj go do pisania, jak bardzo technologia się nie rozwinęła od tamtej pory.

        • 0 3

  • Kary (1)

    Za takie parkowanie normalnego auta na miejscu przeznaczonym dla aut elektrycznych powinny być kary , nie których kierowców trzeba uczyć kultury . Kara fonsowoa nauczy parkować tam gdzie powinien . Przykład najlepiej barć z Norwegii

    • 7 4

    • Piłeś? Nie pisz,

      • 1 1

  • Tutaj widac jak na dłoni. (2)

    Wspieranie bogatego posiadacza elektrycznego auta dając jemu możliwość darmowego ładowania.
    Zgadnij cie KTO za to płaci?

    • 6 2

    • W Gdańsku miasto i Energa (1)

      Zawsze możesz zmienić dostawcę prądu lub miejsce zamieszkania, jak Ci to nie pasuje :-)

      • 1 3

      • Zapomniałeś dodać literkę "I" pomiędzy "P" oraz "S"

        • 2 0

  • Jak wszystko w tym kraju. Bylejakość i zacofanie na każdym ktoku.

    • 6 4

  • póki co w Trójmieście o elektrycznej rewolucji nie ma mowy

    Dziękuję, można się rozejść

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Alpina produkuje auta na bazie marki:

 

Najczęściej czytane