• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Burzliwa dyskusja o rozszerzeniu strefy parkowania w Gdyni

Patryk Szczerba
30 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Problem z parkowaniem na Wzgórzu i Działkach Leśnych można rozwiązać przez wprowadzenie płatnego parkowania, ale taka ewentualność budzi emocje. Problem z parkowaniem na Wzgórzu i Działkach Leśnych można rozwiązać przez wprowadzenie płatnego parkowania, ale taka ewentualność budzi emocje.

Ponieważ dyskusję o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o Działki Leśne i Wzgórze św. Maksymiliana w Gdyni zorganizowano w piątek o godz. 13, uczestniczyło w niej tyle samo mieszkańców, co urzędników. Większość z dyskutantów była przeciwna zmianom.



Czy rozszerzenie strefy płatnego parkowania o Działki Leśne i Wzgórze ma sens?

O branym coraz poważniej pod uwagę rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o Działki Leśne i Wzgórze św. Maksymiliana mówi się w Gdyni od kilku miesięcy. Coraz więcej kierowców traktuje bowiem ulice i chodniki tych dzielnic jak darmowe parkingi. To w połączeniu z parkującymi mieszkańcami i klientami zlokalizowanych tu instytucji powoduje drogowy chaos, nad którym nikt nie potrafi zapanować.

Czytaj też: Mieszkańcy chcą większej strefy płatnego parkowania

Zmiany w obu dzielnicach

W zeszłym roku na Wzgórzu św. Maksymiliana zaczęła pojawiać się częściej straż miejska, zakładająca blokady zastawiającym chodniki. To spowodowało wzburzenie mieszkańców, którzy tłumaczyli, że nie mają gdzie parkować. W efekcie protestów zniesiono zakaz zatrzymywania po lewej stronie ul. Bp. Dominika. Miasto obiecuje, że w najbliższych dwóch latach miejsc parkingowych przybędzie, ale inwestycje i tak nie zaspokoją wszystkich potrzeb.

Na Działkach Leśnych próby uporządkowania sytuacji trwają od blisko 10 lat, kiedy to wprowadzono tu pierwsze ulice jednokierunkowe. Ten proces trwa: 5 lipca zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy na części ul. Pomorskiej oraz ul. Słupeckiej, ograniczając przy tym częściowo możliwość postoju.

Dyskusja nie o strefie, lecz o innych problemach

Piątkowa dyskusja miała być rozmową o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o obie dzielnice. Skończyła się jednak awanturą o brak miejsc postojowych w okolicy. Obecni na sali mieszkańcy skupili się na prezentowaniu własnych problemów, dyskutując głównie o ostatnich zmianach na Działkach Leśnych.

W trakcie dyskusji nie brakowało emocji.

- Prawo nie może być ponad potrzebami kierowców. Nie mamy gdzie parkować, więc przepisy nas nie interesują. W Gdyni wszyscy parkują jak chcą, nie pozostawiając 1,5 metra na chodniku, więc dlaczego my mamy robić inaczej? - grzmiał jeden z nich, poparty przez wielu obecnych na sali.
Rolę moderatorów dyskusji od przedstawicieli organizującego spotkanie Zarządu Dróg i Zieleni i prowadzących je przedstawicieli Laboratorium Innowacji Społecznych właściwie już na początku przejęli członkowie stowarzyszenia Miasto Wspólne, na których w głównej mierze skrupiła się złość mieszkańców. Przypomnijmy: to właśnie społecznicy wraz z Radą Dzielnicy Działki Leśne jako pierwsi wyszli z oficjalną propozycją rozszerzenia strefy, rozpoczynając na ten temat debatę.

- Nie sądziliśmy, że będziemy rozmawiali o wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego na Działkach Leśnych, ale o problemie braku miejsc do parkowania. Kodeksu Drogowego w Gdyni nie zmienimy. Przez rozszerzenie strefy mamy szansę na łatwiejsze znalezienie miejsca parkingowego - tłumaczyli Łukasz PiesiewiczPaweł Różyński ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Mieszkańcy: Jakie propozycje, oprócz rozszerzenia strefy?

Spotykali się jednak z negatywną reakcją mieszkańców.

- Czy miasto ma w planach przebudowę miejsc i jakiekolwiek inwestycje w miejsca do parkowania? Mamy do czynienia z latami zaniedbań i teraz próbuje się to zmienić za pomocą farby i pędzla. Kiedyś zabrakło działań, teraz nie ma pieniędzy i mamy tego efekty - odpowiadał jeden z mieszkańców.
Uczestniczący w dyskusji radni dzielnicy i urzędnicy przekonywali, że nic nie zostało postanowione, a spotkanie jest punktem wyjścia do dyskusji. Dodawali, że to ostateczne rozwiązanie, by uporządkować sytuację.

Radnych miasta na spotkaniu nie było

- Nie będziemy nic zmieniać na siłę, wbrew mieszkańcom. Wiedziałem, że nasza petycja o rozszerzeniu SPP będzie włożeniem kija w mrowisko, ale trzeba o tym rozmawiać, bo nie zanosi się na to, że miejsc parkingowych w dzielnicy przybędzie - opowiadał Wojciech Jankowski, przewodniczący Rady Dzielnicy Działki Leśne.
Ewentualne decyzje o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania zostaną podjęte przez radnych miasta, których jednak na sali w piątkowe popołudnie nie było.

Miejsca

Opinie (228) 3 zablokowane

  • (3)

    Piękne wypowiedzi mieszkańców. W całej Gdyni nikt nie przestrzega przepisów więc czemu u nas ma być inaczej hahahahah. I jeszcze- kierowców nie interesują przepisy, on ma mieć swiete, dożywotnie prawo do dewastacji chodnika. Bo tak. Bo tak było 20 lat temu, pan starszy się przyzwyczaił i tak ma zostać. Tylko data inna, czasy inne, ilość samochodów inna. Miejsce do parkowania to luksus. Niestety wina urzędu miasta, które latami przymykalo oko na anarchie i dewastacje trawników i chodników. Teraz nie ma na co czekać, dzialajcie lenie!!

    • 35 11

    • Stare komuchy i tyle.

      • 0 0

    • 100% prawdy (1)

      tak było i tak ma zostać hehe.

      "Prawo nie może być ponad potrzebami kierowców" heheheh

      To była pewnie wypowiedź dziadka byłego SBka.

      • 9 0

      • A ja mysle,ze zaden starszy mieszkaniec dzielnicy sie tam nie pojawil, a ww argumentow uzywali przyjezdni..

        • 0 0

  • Odnośnie postulatu (5)

    "Żeby mieć samochód trzeba wykupić miejsce" czy "Dlaczego mam płacić za czyjeś miejsce parkingowe" można również dobrze powiedzieć:
    - chcesz jeździć rowerem - jeździj po prywatnej ścieżce rowerowej (dlaczego ja mam za nią płacić)
    - chcesz biegać - biegaj po prywatnym terenie
    Generalnie to wprowadźmy ogrodzenia, prywatne chodniki, prywatne parkingi, prywatne ścieżki rowerowe ... Miasto ma zaspokoić wszystkich mieszkańców!!!

    A do tych co używają terminu: "blachosmrody" powiem tak: Jak dla mnie autobus bywa "Wewnątrzsmrodem" bo spora część pasażerów zapomina, że dezodorantu używa się po a nie zamiast prysznica...

    • 13 10

    • (4)

      nietrafione porównanie. ścieżki rowerowe czy chodniki podobnie jak jezdnie służą do przemieszczania, a nie do zostawiania na nich swoich prywatnych przedmiotów.

      nikt ci za jezdnie nie karze płacić, powinieneś płacić za pojazd pozostawiony na przestrzeni publicznej.

      • 4 5

      • (1)

        Płacimy w opłacie paliwowej, nie tylko za rozwód dróg i autostrad, ale także rozwój kolei. Poczytaj sobie trochę idioto to może przestaniesz powtarzac te kłamstwa o darmowym parkowaniu.

        • 1 3

        • ale za budowe i utrzymanie dróg w miescie nie.

          • 3 1

      • A stojaki dla rowerów... (1)

        • 4 0

        • obecnie stojaki jedynie służa jako słupki ograniczające parkowanie w miejscu gdzie stoją.

          • 2 0

  • sprawa jest prosta blachosmrody chca miec wszystko zadarmo i pod nosem najbardziej roszczeniwa grupa (2)

    Burak by na plaży parkował przy parawanie gdyby mu pozwolono!!

    • 7 12

    • Za darmo????? Najpierw przeczytaj upośledzeńcu, a potem się wypowiadaj. (1)

      Ważną częścią ceny jest opłata paliwowa (3-6 proc.). Pieniądze te trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego oraz Funduszu Kolejowego i finansują inwestycje drogowe i kolejowe. Obydwa fundusze zostały utworzone w Banku Gospodarstwa Krajowego.
      Opłata paliwowa jest jednym z podstawowych źródeł zasilania KFD . Fundusz ten stanowi wsparcie dla realizacji rządowego Programu Budowy Dróg i Autostrad. W 2013 roku z opłaty paliwowej tylko do KFD trafiło 3 mld 584 mln zł.

      • 0 1

      • opłata paliwowa 3.5mld? jedna nitka drogi do elbląga 3.7mld. a gdzie inne inwestycje w całej Polsce? a z czego gotowe drogi jeszcze utrzymać?

        • 2 1

  • Do wszystkich półgłowków uważających, że darmowy parking się nie należy. (1)

    My kierowcy płacimy za budowę dróg, czy kolei. Jest to w cenie paliwa.
    Ważną częścią ceny jest opłata paliwowa (3-6 proc.). Pieniądze te trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego oraz Funduszu Kolejowego i finansują inwestycje drogowe i kolejowe. Obydwa fundusze zostały utworzone w Banku Gospodarstwa Krajowego.
    Opłata paliwowa jest jednym z podstawowych źródeł zasilania KFD . Fundusz ten stanowi wsparcie dla realizacji rządowego Programu Budowy Dróg i Autostrad. W 2013 roku z opłaty paliwowej tylko do KFD trafiło 3 mld 584 mln zł.

    Tak, "darmowy" parking nam się należy.

    • 5 7

    • tak. dróg krajowych i autostrad zgadza sie. tu jest mowa jednak o drogach i miejscach postojowych w MIESCIE. ktore utrzymuje miasto z podatkow sciaganych od mieszkancow, a nie z żadnych zawartych w paliwie

      • 6 0

  • Potrzeba miejsca parkingowego (2)

    Na działkach jest ogromny problem z parkowaniem zwłaszcza przy przychodni wprowadzenie jednokierunkowej nic nie da wladze powinny porządnie się zająć rozwiązaniem tego problemu

    • 5 1

    • jakieś zgodne z prawem i niezbyt kosztowne pomysły? (1)

      Czy "mi dajcie, bo mi się należy"?

      • 1 2

      • Nie musisz korzystać, inni skorzystają chętnie.

        • 0 1

  • Działki Leśne (9)

    Przepraszam , ale rozszerzenie strefy płatnego parkowania to nabijanie miejskiej kasy nic więcej.Te dzielnice to sypialnie, przecież nie ma tam centrów handlowych ani biurowców zwłaszcza na Działkach Leśnych.
    Pytanie: co niby ma ułatwić strefa płatnego parkowania?
    Odp: no ma dać w skali roku od jednego mieszkańca który parkuje pod swoim domem 360 zł, bo tyle kosztuje abonament

    • 121 31

    • 360 zł /rok to 12 zł miesięcznie

      W Gdańsku Śródmieście opłata wynosi 300 zł miesięcznie. W Gdyni wychodzi więc tanio. Czysta okazja.

      • 1 6

    • Hahaha, sypialnia. Dwie ulice od centrum. Dobry dowcip :)))))

      • 4 6

    • głupoty (4)

      Nie masz kompletnie racji, na Działkach Leśnych jest dużo biur (Wolności, Podlaska no i kompleks biurowy na Śląskiej), a do tego coraz więcej chcących oszczędzić, a pracujących np. na 10 lutego lub Starowiejskiej parkuje na Działkach i piechotą idą do pracy. Rozszerzenie strefy nie jest idealnym rozwiązaniem, ale da efekty. Od czegoś trzeba zacząć, i to jest krok w dobrym kierunku. Innym tematem jest podejście straży miejskiej i władz jeśli chodzi o egzekwowanie przepisów ruchu drogowego. Sam jestem kierowcą i zawsze staram się parkować zgodnie przepisami nie szczędząc kilku złotych na parking i tego też oczekiwałbym od innych kierowców.

      • 17 14

      • ok ale ty mnie kolego nie rozumiesz (3)

        To co napisałeś o biurach na ul Wolności to troszkę się roześmiałem.Ale masz wiele racji.Może rozwiązaniem uniwersalnym byłoby wprowadzenie płatnej strefy , ale bez abonamentu dla mieszkańców.Pamiętaj jedno Działki Leśne to nie jest młoda dzielnica , większość mieszkańców to starsi ludzie którzy liczą każdy grosz.

        • 14 2

        • (2)

          Uwazasz,ze abonament 30zl/rok to duzo przy oplatach za auto, jego naprawy, OC to majatek i nie stac starszych ludzi ktorzy defakto nie maja aut lub mieszkaja w domach z garazami? Mieszkancy beda placic,zeby bezpiecznie chodzic po chodnikach i przejsciach ktore notorycznie sa zastawiane przez samochody..

          • 4 9

          • 30 zł za rok? (1)

            Chyba za miesiac matole

            • 14 0

            • zieew

              polactwo rozkminia z języczkiem w kącie ust i z wypiekami na gębie
              problemy dawno rozwiązane gdzie indziej

              • 0 5

    • Abonament na pierwszy samochód za darmo. Za kolejny - 50 zł miesięcznie. (1)

      Na gospodarstwo/adres.

      • 8 2

      • to nie 500+. opłata powinna byc od kazdego auta

        • 2 3

  • (2)

    Kiedy, pytam kiedy piesi w końcu zaczną płacić za korzystanie z chodników w centrum miasta? Za darmo mają śmieci? Pluć i zatruwać powietrze papierosami? Z jakiej okazji osoby, które płacą podatek drogowy mają ponosić dodatkowe koszta ba rzecz miast a ta banda pieszych ma zanieczyszczeń centra miast za darmo, Pluć na chodniki!

    • 8 12

    • W centrum Gdyni nie byłem już kilka lat i nie mam zamiaru tam jeździć a co do opłat to chyba wszyscy równo mamy być traktowani. Piesi szczekają na kierowców to kierowcy na pieszych a szczególnie na takich idiotów jak ty pacanie. Co, ty chcesz wszędzie za darmo? Inni niech płacą albo nie przyjeżdżają? Więc Ty płać.

      • 1 2

    • Brawo buraku udowodniłes swoją głupote i tylko potwierdziłes jakimi idiotamisą kierowcy.

      Na szczęście nie wszyscy.Ale pisz dalej pochwal sie swoja głupotą chętnie się pośmiejemy.Co będzie dalej Oc dla matek z wózkami bo w końcu to pewnie pojazdy sa :) i parking na plaży

      • 4 3

  • strefę parkowania proponuję rozszerzyć o chodnik przed urzędem miasta, tam często (1)

    stoją samochody sprawujących najwyższe funkcje w mieście, niech przykład idzie z góry

    • 45 3

    • Trzy minusy = trzy samochody, które tam stoją

      • 1 1

  • Dzień dobry :-) Przy biurze paszportów w Gdyni petenci nie mają szans na zaparkowane auta i załatwienie sprawy w urzędzie ponieważ parking przed biurem jest zajęty przez auta pracowników biura paszportowego i sąsiadującego z nim SKOKu. Logicznym byłoby wprowadzenie strefy ograniczonego parkowania, np. do 2 godz. Pisałem w tej sprawie do UM Gdynia, niestety, odzewu brak:-(

    • 8 1

  • Władze miast (zarówno Gdyni jak i Gdańska i Sopotu) na problemy z parkowaniem maja tylko

    JEDNĄ receptę. - KASA !!!! Świadczy to wyjątkowo WROGIM stosunkiem tzw. władzy do mieszkańców.
    Te "władze" powinny jednak sobie uświadomić, że są "władzą" tylko dlatego że tak zechcieli mieszkańcy. A sprawa wygląda prosto: każdy mieszkaniec chce mieć swój samochód pod swoim domem, a g*wnianym czy też psim OBOWIĄZKIEM!!!!!! "władzy" jest mu to ZAPEWNIĆ !!! Ot, cały problem.....

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Acura?

 

Najczęściej czytane