• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Citroen C5 X: sedan, kombi i SUV w jednym

Michał Jelionek
15 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowy Citroen C5 X Nowy Citroen C5 X

Citroen wraca do segmentu D w naprawdę dobrym stylu. Wszystko za sprawą swojego nowego reprezentanta - modelu C5 X. Jego cennik otwiera kwota 143 300 zł. Poznajcie go nieco bliżej.



Czy podoba ci się nowy Citroen C5 X?

Francuzi wycofali się z mocno obsadzonego segmentu D pięć lat temu, kiedy to przestali produkować na rynek europejski model C5. Podobny ruch wykonało jeszcze kilku producentów i zdaje się, że z biegiem lat takich decyzji będzie więcej. Tymczasem Citroen dość nieoczekiwanie postanowił wrócić ze swoim przedstawicielem do tej jakże popularnej grupy aut. Francuzi stworzyli samochód, który ma niemałe szanse przebić się w gąszczu chętnie kupowanych modeli. Czy tak się jednak stanie - czas pokaże.

Citroen C5 X oferuje dość nietypową konstrukcję "3 w 1", ale to poniekąd odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Mowa o połączeniu sedana i kombi z domieszką SUV-a. I rzeczywiście może to być strzał w dziesiątkę, bo przecież dziś większość klientów oczekuje od auta przestronności, funkcjonalności, komfortu podróżowania, nowinek technologicznych czy pakownego bagażnika. To wszystko C5 X ma.

Salony samochodowe - Gdańsk, Gdynia, Sopot


Nowy Citroen C5 X Nowy Citroen C5 X
Wspomniane wyżej nadwozie, ale i sama stylistyka C5 X są nieoczywiste. Może dlatego budzą takie zainteresowanie na drodze wśród innych uczestników ruchu. Trzeba oddać, że Citroen C5 X ma przyjemną dla oka sylwetkę. W tym przypadku wyczucie projektantów było bardzo istotne, bo Francuzom udało się stworzyć coś, co nie jest przesadzone ani nudne.

W pasie przednim dominują reflektory w kształcie litery Y oraz wyrazisty wlot powietrza w zderzaku. C5 X interesująco prezentuje się z profilu - projektanci w dość nietypowy sposób poprowadzili linię boczną, na którą zresztą mocno zachodzą lampy tylne. Wygląda to bardzo dobrze. W pas tylny wkomponowano także dodający zadziorności spojler. Mimo że nowy Citroen ma całkiem okazałe rozmiary, bryła prezentuje się dość lekko.

Nowy Citroen C5 X Nowy Citroen C5 X
Wspomniana wyżej przestronność to zasługa sporego gabarytu. C5 X mierzy 4805 mm długości (rozstaw osi: 2785 mm), 1865 mm szerokości i 1485 mm wysokości. Osoby zasiadające w drugim rzędzie mają do dyspozycji naprawdę dużo wolnej przestrzeni - nie powinni narzekać. Z kolei w bagażniku udało się wygospodarować 545 litrów (w hybrydzie plug-in bagażnik pomieści 485 litrów).

Skoro już mowa o wnętrzu i jego przestronności, to trzeba dodać także, że podróżowanie na pokładzie C5 X jest bardzo komfortowe. Francuzi skupili się na trzech aspektach: wygodnych fotelach, zawieszeniu i ciszy w kabinie, które rewelacyjnie ze sobą współgrają w C5 X.

  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
Fotele są szerokie, komfortowe i dobrze wyprofilowane. Czujemy się w nich prawie tak dobrze, jak w ulubionym, domowym fotelu. To zasługa wielowarstwowej pianki o różnej gęstości. Fotele oprócz tego, że są miękkie, to bardzo dobrze "trzymają" ciało.

Drugim, niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na wygodne podróżowanie jest oczywiście dopracowane zawieszenie, które skutecznie tłumi nierówności (układ doposażono w dodatkowe poduszki na amortyzatorach). W zasadzie jadąc tym samochodem, zapominamy o podziurawionych i nierównych drogach. To prawdziwy majstersztyk.

Resorowanie jest na najwyższym poziomie, ale C5 X nieco gorzej radzi sobie przy szybszej jeździe w zakrętach. Można poczuć nieznaczne przechyły i narastającą podsterowność. Dodajmy, że w C5 X z silnikami benzynowymi oferowane jest zawieszenie bez możliwości regulacji w trzech trybach pracy. Taka możliwość występuje jedynie w wersji hybrydowej.

W końcu dopełnieniem komfortowego szczęścia jest błoga cisza panująca w kabinie (użyto m.in. laminowanych szyb w celu zminimalizowania szumu wiatru). Myślę sobie, że w tej klasie aut, głównie za sprawą oferowanego komfortu, C5 X może naprawdę sporo ugrać.

Nowe modele aut w trójmiejskich salonach



  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
Wnętrze zostało przyjemnie skrojone przez projektantów. Nie ma w nim przepychu, a wszystko, czego potrzebujemy, dostępne jest pod ręką. Do obsługi multimediów wyświetlanych na 12-calowym ekranie centralnym, trzeba się jednak przyzwyczaić. Nie jest on idealny, jego obsługa mogłaby być bardziej intuicyjna. Podobnie jak to, gdzie znaleźć informację o średnim spalaniu. Musiałem przejechać ładnych kilkadziesiąt kilometrów, żeby w końcu trafić na mój wynik zużycia paliwa. Okazało się, że prezentowany jest na wyświetlaczu przeziernym, ale dopiero po kliknięciu przycisku na manetce od... wycieraczek. Niepotrzebne komplikacje.

Nowy Citroen C5 X Nowy Citroen C5 X
Samochód użyczony do jazd testowych posiada silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 181 KM (250 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Cóż można o nim powiedzieć? Na "papierze" 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego nie rzucają na kolana, ale muszę przyznać, że auto napędza się żwawo (sprint do "setki" trwa 8,1 sekundy, prędkość maksymalna - 230 km/h). Jednostka napędowa została zestrojona z precyzyjną, 8-biegową automatyczną skrzynią biegów.

Bez wątpienia sporym atutem 180-konnej jednostki jest przyzwoite zużycie paliwa. Podczas jazd testowych w cyklu mieszanym (miasto i drogi ekspresowe) średnie spalanie wyniosło 7,8 l paliwa na 100 km.

  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
Auto oferowane jest w czterech wersjach wyposażenia: Feel, Feel Pack, Shine i Shine Pack. Cennik Citroena C5 X otwiera kwota 143 300 zł - w zamian otrzymamy auto z silnikiem benzynowym PureTech o pojemności 1,2 litra i mocy 131 KM. Mocniejsza benzyna, którą miałem okazję przetestować, kosztuje co najmniej 177 800 zł. Testowy egzemplarz został wyceniony na kwotę 180 200 zł. Dodam tylko, że ceny hybrydy rozpoczynają się od 200 300 zł.

Samochód do jazdy testowej udostępnił dealer Citroen JD Kulej.

  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X
  • Nowy Citroen C5 X

Miejsca

Opinie (47) 2 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Piękny. Szkoda że nie ma wersji przynajmniej 2.0. Przykro- takie czasy. To niesamowite, że 30-40 lat temu potrafiliśmy robić niezawodne auta z trwałymi, równie oszczędnymi silnikami a dziś robimy przeładowane elektroniką jeżdżące miny które za chwilę będą tylko płatać figle i generować koszty. O wciskaniu nam elektryków nawet nie wspominam bo szkoda słów.

    • 15 4

  • "Cennik otwiera kwota 143 tys." (2)

    Pamietam jak równiutko 20 lat temu, za nieco mniejszą kwotę kupowałem w C5 V6 Exclusive, czyli najwyższy, możliwy wtedy, model Citroena. Cudowny był to samochód, nie zapomnę go nigdy ;)

    • 5 1

    • Pamietam jak

      8 lat temu od 177 tysi zaczynal sie cennik Merola A AMG 360 PS a teraz w tej cenie cytryna 180 KM

      • 1 0

    • Pochwaliłeś się a teraz weź biovital senior i lulu bo już późno

      • 2 4

  • W końcu jakieś auto z Francji... (2)

    ...które ma fizyczne przyciski i pokrętła od klimatyzacji! Brawo!

    • 21 2

    • Rzecz w tym, że nie z Francji, tylko z Chin.

      • 0 0

    • Berlingo

      też ma

      • 4 0

  • (1)

    Auto z 2022 r. starterpack:
    -prostokatna kierownica,
    -wielki tablet na środku deski rozdzielczej, jakby doklejony z jakiegoś aliexpress
    -udawanie Suva na siłę,
    -brak indywidualnych cech stylistycznych, jakie do tej pory odróżniały auta innych marek od siebie.

    • 19 1

    • Czego jak czego, osobliwej stylizacji c5x nie sposób odmówić

      • 1 0

  • Błędnie jest podana szerokość nadwozia w tekście - trzeba poprawić

    Pozdrawiam

    • 1 0

  • Wajha

    A gdzie wajha od biegów ?

    • 0 0

  • Citroen jest ,,piękny,, z odległości kilku metrów...

    A jak lukniesz dokładnie ,posprawdzasz z czego jest wykonany to niestety blacha falista i karton ....

    • 2 4

  • Gdyby nie ten 1.6.... silnik porażka, i nie o pojemność chodzi. (3)

    Segment D....

    Ech gdzie te stare ds, cx, xm czy C6....*

    * pewnie na złomie.

    • 6 3

    • (1)

      Jeździłem C5 2Gen z 1.6 thp i był całkiem żwawy. Ten ma 20km więcej.

      • 0 0

      • Mój sąsiad jeździł i chwalił

        przez pierwsze 50 tys kilometrów...

        • 2 0

    • Silnik nie jest zły, to nie jest 1.6thp tylko 1.6 puretech..

      • 1 0

  • Ok, a jest wersja bez ekranów? (3)

    Bo czegoś tu nie rozumiem - posługiwanie się komórką w czasie jazdy grozi mandatem. A klikanie w ekran na desce - nie. A rozprasza bardziej.

    • 26 5

    • przecież ma mało ekranów

      grzebanie w schowku, sięganie po kawę czy obserwacja pobocza tak samo rozprasza. Ja wiem że one są niewygodne bo trudno trafić w dotyk, ale już nie przesadzajmy. Prosty ekran jak w tym aucie nie rozprasza bardziej niż w normalnych

      • 1 0

    • Halo policja?

      Proszę przyjechać do internetu.

      • 3 0

    • Ale wiesz, że większość z kierownicy obslugujesz?

      • 6 1

  • Piękny

    W końcu Cytryna wraca do dużych aut limuzyn trochę suwiastych

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót FSM?

 

Najczęściej czytane