• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z obowiązkową jazdą na suwak?

Michał Jelionek
16 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców
Jazda na suwak dla wielu kierowców to wciąż obce zjawisko. Jazda na suwak dla wielu kierowców to wciąż obce zjawisko.

Miała być obowiązkowa, ale wciąż pozostaje kwestią uprzejmości kierowców. Mowa o jeździe na suwak, która w dalszym ciągu mocno kuleje na trójmiejskich drogach. Czy w końcu doczekamy się obowiązku jazdy na tzw. zakładkę?



Czy obowiązkowa jazda na suwak poprawiłaby sytuację na drogach?

We wrześniu 2016 roku informowaliśmy o pomyśle Ministerstwa Infrastruktury, które mocno optowało za wprowadzeniem obowiązkowej jazdy na suwak. Wydawało się, że prace resortu, czyli przygotowanie odpowiednich zapisów prawnych i stworzenie znaków drogowych prędzej czy później przyniesie planowane zmiany. Mówiło się o czwartym kwartale ubiegłego roku. Po ponad dwóch latach starania zakończyły się fiaskiem. Co dalej?

- W Ministerstwie Infrastruktury prowadzone są prace nad kompleksowymi zmianami przepisów rozporządzeń w zakresie znaków i sygnałów drogowych, w tym dotyczących zasad jazdy na suwak. Analizowana jest także potrzeba wprowadzenia zasady ruchu jazdy na suwak do ustawy Prawo o ruchu drogowym. Na tym etapie prac jest za wcześnie na określenie terminu wprowadzenia w życie nowych rozwiązań - wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Mogłoby się wydawać, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby wprowadzić ten obowiązek. Przecież w kilku europejskich krajach od lat kierowcy stosują się do tego przepisu. Nieformalny znak D-56 miał zostać sformalizowany. Nie został i nadal zostaje wyłącznie sugestią dla kierowców.

Jazda na suwak wciąż kuleje


Pół żartem, pół serio Pół żartem, pół serio
Niestety, przez ponad dwa lata niewiele się na trójmiejskich drogach zmieniło. Kultura jazdy wciąż pozostawia sporo do życzenia. Wielu kierowców nie wie, a może po prostu nie chce wiedzieć, czym jest tzw. jazda na suwak. Z kolei osoby stosujące się do tej metody uznawane są za drogowych cwaniaków.

Gdyby udało się wprowadzić nakaz jazdy na zakładkę, wówczas kierowcy byliby zobligowani do ustępowania pierwszeństwa pojazdom ze zwężającego się pasa. W świetle nowych przepisów obowiązywałaby prosta zasada: każdy wpuszcza jeden samochód.

Aktualnie prawo pierwszeństwa ma pojazd znajdujący się na niezwężonym pasie. Po wprowadzeniu nakazu jazdy na suwak to by się zmieniło.

Warto również wyraźnie zaznaczyć, że za "szeryfowanie" grozi mandat w wysokości od 50 do 500 zł.

W Trójmieście miejsc, w których powinna obowiązywać przymusowa jazda na suwak jest przynajmniej kilka. W Gdańsku to chociażby ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska (w kierunku centrum), al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (przed skrzyżowaniem z ul. Łostowicką) czy ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska (zaraz za obwodnicą Trójmiasta, za skrzyżowaniem z ul. Kalinową). Z kolei w Gdyni taki znak przydałby się z pewnością na końcu Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Pogórza.

Opinie (229) 3 zablokowane

  • Nieprawda

    Trochę się zmieniło. Kierowcy wypuszczają częściej tylko ci z lewego pasa panikują i zbyt wcześniej się ładują na prawy. Lub na odwrót...
    To też powoduje większe korki...

    • 1 0

  • Po prostu musi odejść pokolenie szpakowatych panów. (1)

    Ponadto gwe również oderwane od rzeczywistości.

    • 4 2

    • A wraz z nimi GD - kurtyna.

      • 0 0

  • (30)

    Czy mógłby ktoś podać podstawę prawną karania za 'szeryfowanie'.
    Z góry dziękuję.

    • 24 68

    • Krzycz Trybson! (23)

      Kodeks wykroczeń:
      Rozdział XI Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji
      Art. 90. Kto tamuje lub utrudnia ruch na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania,podlega karze grzywny albo karze nagany.

      • 80 1

      • (21)

        Przecież szeryf nie tamuje ruchu bo też się porusza z prędkością prawego pasa a przepustowość zwężenia z tego powodu nie maleje natomiast utrudnieniem w ruchu nie jest tak samo jak każdy inny toczący się w korku samochód.

        Wg mnie ten przepis nie ma tu zastosowania.
        Czy istnieje jakaś linia orzecznicza w tej kwestii?
        Z góry dziękuję.

        • 11 83

        • z góry proszę (5)

          Oczywiście że tamuje ruch, coza bzdury piszesz o przepustowości, nie ma to znaczenia do przepisu przytoczonego o blokowaniu pasa.
          Jeżeli sa dwa pasy ruchu w jedną stronę i prawy jedzie 20km/h to ty deklu jedziesz lewym pustym też 20km/h?? Bo jeżeli tak, to jesteś d... i dodatkowo podpadasz pod paragraf tamowania ruchu.

          • 11 2

          • (4)

            No jak nie ma znaczenia?
            Według Twojej logiki już samo postawienie zwężenia przez drogowców podlega pod ten przepis, tak samo jak nadmiar samochodów w ruchu również.
            Według takiej interpretacji każdy pojazd stojący w korku tamuje ruch samą swoją obecnością.
            Druga kwestia jest taka, że jeżeli nawet uznasz że szeryf wydłuża czas twojego przejazdu lewym pasem to jednocześnie skraca czas przejazdu każdego pojazdu przed nim na prawym pasie więc jednoćzesnie tamuje i udrażnia a bilans jest zerowy.
            Czy są jakieś orzeczenia sądowe w tej kwestii?

            • 1 6

            • nie dyskutuj z psem Pawłowa z passata (1)

              • 1 4

              • A jakie znasz jeszcze marki, No napisz co wczoraj w kolorowance było...

                • 0 0

            • Ręce opadają. (1)

              W PL cały czas panuje ruch prawostronny, pas lewy na ulicy wielojezdniowej służy do wyprzedzania, więc albo jedziesz z prędkością pojazdu poprzedzającego albo szybciej niż pojazdy na prawym pasie.
              Jazda na suwak zwiększa przepustowość o ile jest płynna, dzięki zmniejszeniu odległości pomiędzy pojazdami (na zwężeniu prędkość pojazdów i odległość pomiędzy nimi jest mniejsza niż na odcinku niezwężonym).

              • 1 2

              • Uwielbiam ludowe prawidła przyjęte bez podstaw w ustawach.

                Na drodze wielojezdniowej prawy pas służy tak samo do wyprzedzania jak lewy.
                A jazda na zderzaku daje jeszcze większą przepustowość 'o ile jest płynna' (lol).

                • 3 1

        • (8)

          To wyobraź sobie, że wszyscy jadą tylko prawym pasem i sznur samochodów jest wtedy dwukrotnie dłuższy, co powoduje korki na skrzyżowaniu PRZED zwężeniem.

          • 43 3

          • a dzięki suwakowi czas przejechania tego odcinka wydłuża się nie 2x, ale 3x (7)

            • 5 34

            • czas nie wydłuża się (6)

              100 kierowców na 2 pasach na suwak przejedzie ten odcinek w tym samym czasie co 100 kierowców jadących jednym pasem. Skróci się za to długość korka i nie będą blokowały skrzyżowania poprzedzające.

              • 38 1

              • przecież to nie lewy pas blokuje skrzyżowanie poprzedzające ale w 99% pojazdy z prawego pasa

                Szeryfowanie niczego tu nie zmienia a może wręcz pomaga bo udrażnia właśnie prawy pas.

                • 0 5

              • Psychol tego nie zrozumie (1)

                bo broni urojonego prawa do sprawowania porządków w przestrzeni publicznej. Takim deklom powinni odbierać od razu PJ. Tacy właśnie mitomani doprowadzają do wypadków, gdyż np. stwierdzają, że mogą dodać gazu gdy są wyprzedzani, bo wyprzedzający w tej chwili jednak nie powinien ich wyprzedzać, a ten rowerzysta powinien jechać przez kałużę na wprost i należy mu się nauka!
                To nie jest tak, że to jest tylko kwestia jakiegoś suwaka, naprawdę, to jest chory łeb!

                • 14 1

              • to jest zaniżone poczucie włąsnej wartości

                "nie będzie miał inny lepiej ode mnie"

                • 3 0

              • nieprawda - suwak spowalnia (2)

                jego jedyną zaletą jest odkorkowanie wcześniejszego skrzyżowania

                • 2 21

              • nie prawda że nie prawda. Suwak nie spowalnia.

                • 3 1

              • w Polsce spowalnia

                bo trzeba się upewniać nadmiernie.

                • 10 1

        • Nie umiesz czytać

          przepisów ze zrozumieniem.

          • 1 0

        • (1)

          bez sensu bijesz pianę i stajesz okoniem. Jak ruszysz głową to na youtubie znajdziesz pełno filmów, gdy takich szeryfów zgarnia policja, jak na nich trafi. Jak myślisz, dlaczego tak robią? Odpowiem ci i ułatwię - bo takie są przepisy (przytoczone przez kogoś wyżej), że się nei blokuje pasa..

          • 34 3

          • Akurat to że kogoś zgarnia policja prawie nic nie znaczy.
            Sam miałem sytuację bycia zgarniętym przez policję a skończyło się na pouczeniu policjanta...

            • 0 8

        • O matko (1)

          To szeryfowie mają swoich przedstawicieli, którzy drążą w ustawach:D

          Nie no level up:D
          Niedługo ludzie będa szukać uzasadnenia do wyprzedzania na ciągłej:D

          • 2 0

          • Lepiej drążyć w ustawach i wiedzieć jak jest niż poddawać się zbiorowym wyobrażeniom tego jak powinno być bo może Ciebie kiedyś spotkać zdziwienie w stylu:
            - czemu będąc wyprzedzanym przez samochód przy skręcaniu w lewo mam pierwszeństwo a przy skręcaniu w prawo będąc wyprzedzanym przez rower już nie
            - czemu gdy skręcam w lewo nie muszę się upewniać czy ktoś mnie wyprzedza a muszę zanim sam kogoś wyprzedzę
            - dlaczego rowerzysta ma prawo jechać jezdnią nawet gdy wzdłuż niej prowadzi droga dla rowerów i pieszych albo czemu dzieciak na rowerze w wieku lat 10-13 musi korzystać z jezdni choć nawet jeżeli spowoduje wypadek to nie ponosi winy
            - czemu pomimo posiadania OC po spowodowaniu wypadku możesz ponosić koszty na rzecz ofiary do końca swojego lub jej życia
            itd.itd.

            • 1 0

        • jest

          Bo na jego pasie można by było spokojnie jechać do końca, a on o uniemożliwia.

          • 24 2

      • jeżeli na odcinku kończącego sie pasa stoi zakaz wyprzedzania

        To każdy ma obowiązek jechać jak szeryf Takie znaki...

        • 4 14

    • PORD

      Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga - szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie.

      Kierujący pojazdem jest obowiązany:
      1) jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym;
      2) hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia;

      • 0 0

    • Człowieku, masz jakieś uprawnienia do sterowania ruchem?

      Jesteś z Policji, nadzoru ruchu, straży granicznej itd.?
      Za szeryfowanie powinni nakładać grzywnę i zawieszać PJ, a nawet odbierać.

      • 1 1

    • Blokowanie pasa ruchu. Wyobraź sobie, że są 2 pasy o długości 40metrów, a za tymi pasami rondo. Na dwóch pasach zmieści się więcej aut i dzięki temu udrażniają rondo i ruch na nim. Takie szeryf owanie blokuje rondo i pasy ruchu, a nawet całe miasto. Podstawa prawna "Blokowanie lewego pasa ruchu art. 90 k.w. art. 1 i 7" dostajesz dwa mandaty przez sąd.
      Pierwszy za to że stoisz i nie dajesz kierunku w którą strone jedziesz bo zazwyczaj szeryf stoi na środku, drugi za zajmowanie pasa ruchu. Trzeba dojechać do końca pasa ruchu.
      Jeżeli jedzie kolumna dwóch pasów po równo idzie wszystko płynnie. Jeżeli jestem kierowcą z innego miasta to skąd mam wiedzieć, że kończy się pas? Jeżeli nie ma strzałek nakazujących zjechania na prawy pas to mam obowiązek jechać do końca i nie mogę się zatrzymywać w połowie drogi jak szeryf. Za takie zabawy jest 500zł mandatu.

      • 3 0

    • odpowiedź

      Blokowanie i utrudnianie ruchu, jazda dwoma pasami równocześnie - art. 90, 97 Kodeksu wykroczeń.

      • 4 0

    • Podstawa

      Blokowanie pasa ruchu

      • 5 0

    • odpowiedź

      Jazda dwoma pasami jednocześnie, blokowanie ruchu - zakazy, które szeryf narusza.

      • 4 1

  • Ciekawe, jak taki przepis o suwaku miałby brzmieć...

    • 0 0

  • Ludzie nie bójcie się dojeżdżać do końca pasa na suwaku (1)

    Znam człowieka co dojeżdża do końca a nie wcina się 200m wczesniej i mówił, że to nie boli. Będźcie jak Magellan czy Kolumb. Odkrywajcie jazdę na zamek.

    • 6 1

    • Ale to jest niezgodne z obowiązującymi przepisami.

      • 0 3

  • Cwaniactwo. (1)

    Nie zadziała, dopóki cwaniaki będą celowo gnać kończącym się pasem i wpychać się na siłę innym kierowcom na ich pas, bez migacza. Taki nigdy nie zrozumie wpuszczania 1 na 1. Lepiej byłoby wprowadzić mandaty za wielometrowe odstępy pomiędzy samochodami w korkach.

    • 0 0

    • Należy jechać do końca kończącego się pasa i należy wpuszczać innych 1:1, nikt nie będzie gnał gdy pas będzie zajęty - problemem jest Janusz, który musi się wcisnąć wcześniej.

      • 0 0

  • między 7 a 8 rano na Chwarznieńskiej

    suwak pięknie działa
    tylko czasami ktoś nie wytrzymuje ciśnienia i wpycha się 50, 100 metrów przed zwężeniem, bo boi się, że na końcu go nie wpuszczą

    • 2 0

  • Pół żartem, pół serio

    Pół żartem, pół serio, a gdzie z prawej miejsce dla rowerów?
    Polskie przepisy chyba cos mówia w tym temacie...

    • 0 0

  • Polska dziki kraj

    Zauwazylem ze kobieta nigdy nie wpusci.niestety prawda

    • 3 2

  • nie zgadzam sie (1)

    Tylko ze w większości to cisną do końca i wciskają się na sile , a nie wykorzystują wolne miejsca zeby łagodnie wjechać , przez takie zachowanie tamują ruch na prawym pasie , przerabiałem to wiele razy

    • 0 5

    • Do końca!

      Inaczej nie ma suwaka. Spróbuj zapiąć kurtkę, wpinając od czasu do czasu wcześniejsz ząbek z prawej strony.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaki bilet należy kupić, aby poruszać się komunikacją miejską po całym Trójmieście?

 

Najczęściej czytane