• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z obowiązkową jazdą na suwak?

Michał Jelionek
16 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców
Jazda na suwak dla wielu kierowców to wciąż obce zjawisko. Jazda na suwak dla wielu kierowców to wciąż obce zjawisko.

Miała być obowiązkowa, ale wciąż pozostaje kwestią uprzejmości kierowców. Mowa o jeździe na suwak, która w dalszym ciągu mocno kuleje na trójmiejskich drogach. Czy w końcu doczekamy się obowiązku jazdy na tzw. zakładkę?



Czy obowiązkowa jazda na suwak poprawiłaby sytuację na drogach?

We wrześniu 2016 roku informowaliśmy o pomyśle Ministerstwa Infrastruktury, które mocno optowało za wprowadzeniem obowiązkowej jazdy na suwak. Wydawało się, że prace resortu, czyli przygotowanie odpowiednich zapisów prawnych i stworzenie znaków drogowych prędzej czy później przyniesie planowane zmiany. Mówiło się o czwartym kwartale ubiegłego roku. Po ponad dwóch latach starania zakończyły się fiaskiem. Co dalej?

- W Ministerstwie Infrastruktury prowadzone są prace nad kompleksowymi zmianami przepisów rozporządzeń w zakresie znaków i sygnałów drogowych, w tym dotyczących zasad jazdy na suwak. Analizowana jest także potrzeba wprowadzenia zasady ruchu jazdy na suwak do ustawy Prawo o ruchu drogowym. Na tym etapie prac jest za wcześnie na określenie terminu wprowadzenia w życie nowych rozwiązań - wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Mogłoby się wydawać, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby wprowadzić ten obowiązek. Przecież w kilku europejskich krajach od lat kierowcy stosują się do tego przepisu. Nieformalny znak D-56 miał zostać sformalizowany. Nie został i nadal zostaje wyłącznie sugestią dla kierowców.

Jazda na suwak wciąż kuleje


Pół żartem, pół serio Pół żartem, pół serio
Niestety, przez ponad dwa lata niewiele się na trójmiejskich drogach zmieniło. Kultura jazdy wciąż pozostawia sporo do życzenia. Wielu kierowców nie wie, a może po prostu nie chce wiedzieć, czym jest tzw. jazda na suwak. Z kolei osoby stosujące się do tej metody uznawane są za drogowych cwaniaków.

Gdyby udało się wprowadzić nakaz jazdy na zakładkę, wówczas kierowcy byliby zobligowani do ustępowania pierwszeństwa pojazdom ze zwężającego się pasa. W świetle nowych przepisów obowiązywałaby prosta zasada: każdy wpuszcza jeden samochód.

Aktualnie prawo pierwszeństwa ma pojazd znajdujący się na niezwężonym pasie. Po wprowadzeniu nakazu jazdy na suwak to by się zmieniło.

Warto również wyraźnie zaznaczyć, że za "szeryfowanie" grozi mandat w wysokości od 50 do 500 zł.

W Trójmieście miejsc, w których powinna obowiązywać przymusowa jazda na suwak jest przynajmniej kilka. W Gdańsku to chociażby ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska (w kierunku centrum), al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (przed skrzyżowaniem z ul. Łostowicką) czy ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska (zaraz za obwodnicą Trójmiasta, za skrzyżowaniem z ul. Kalinową). Z kolei w Gdyni taki znak przydałby się z pewnością na końcu Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Pogórza.

Opinie (229) 3 zablokowane

  • Nie bendem wpószczała cfaniaków z lewego. (10)

    Niech stoią jak inni gszecznie na prawym pasie.

    • 50 107

    • (1)

      Proste pytanie. To na ch... są dwa pasy skoro w twoim mniemaniu wszyscy powinni stać w kilometrowy korku na prawym pasie zamiast w 500metrowym na dwóch? Tam gdzieś za Tobą prz3z osoby "myslace" jak ty blokują się skrzyżowania. Zacznijcie myśleć a nie widzieć tylko swój czubek nosa. Jesteś przykładem odlotów na drogach mających się Bóg wie kogo.

      • 3 1

      • Słusznie prawisz

        szkoda tylko, że do kogoś, kto sobie żartuje. To bez odpowiedniego emotikona nie da się dziś już wyczyć ironii, nawet tak grubymi nićmi szytej?

        • 1 0

    • sie śmiej, akurat kobiety mają z tym największy problem (3)

      uczepi się zderzaka auta z przodu i udaje że nie widzi. Nie wpuści bo przecież nie jest frajerką żeby za darmo komuś miejsce oddać

      • 33 4

      • (2)

        mów za siebie mądralo

        • 2 2

        • nie mogę bo nie jestem kobietą, mówię za te które obserwuję że nie wpuszczają (1)

          Wśród facetów może z 10% nie wpuszcza, wśród kobiet 10% wpuszcza

          • 3 2

          • O widzę, że przeprowadził Pan w tym zakresie bardzo szczegółowe badania, pff.

            • 1 3

    • Marna prowokacja, Ci co ją negują nie potrafią wyczuć, że są podpuszczani. (1)

      • 5 2

      • Czyli dobra prowokacja

        • 7 1

    • Królowa szosy

      Rozumiem, że jeszcze przyspieszasz jak ktoś Cię wyprzedza? Bo "Królowa szosy" jedzie

      • 2 1

    • Dziwna pisownia idioty !

      • 11 11

  • Najlepszy suwak widziałem w Neapolu

    Włosi są raczej sceptycznie nastawieni do kierunkowskazów. Zwężająca się jezdnia z dwóch pasów na jeden. Idealnie wszyscy jechaki jeden na jeden w miejscu zwężenia i ani raz żaden migacz nie błysnął. Zero pomyłek, żednego wpychania się wcześniej, żadnego blokowania, po prostu sprawna maszynka, no to też wjechałem bez ociągania we właściwe miejsce i żeby się nie narażać na śmieszniść nie użyłem migacza, bo i po co, skoro wszystko wiadomo? Byłem pod wrażeniem.

    • 1 0

  • (7)

    Suwak sobie,życie sobie. Taka prawda niestety.

    • 50 4

    • (6)

      Dlaczego nie zrobią lewego pasa do końca tzn do skrętu w lewo na skrzyżowaniu A.Krajowej/Łostowicka?? Przecież gdyby zlikwidować te 100m ziemi to nie byłoby wogóle korka w stronę obwodnicy od "tunelu" na wysokości zjazdu na chełm.

      • 50 2

      • Estakada (1)

        Bo w planach jest estakada ale to tylko plany juz od kilkunastu lat.

        • 5 0

        • Kilkudziesięciu :)

          Powstanie estakady oraz linii tramwajowej było planowane za Gierka.

          • 0 0

      • Co z tego że ty byśmy płynnie przejechali jak większa ilość pojazdów która by przyjechała AK zakorkowałaby następne skrzyżowania (3)

        • 1 7

        • Estakada (2)

          Ale w korkach nie stali by ci, którzy skręcają w Havla i Łostowicką. Czyli na kolejnym skrzyżowaniu byłby korek, ale dwa razy mniejszy.

          • 3 1

          • o naiwności (1)

            • 0 4

            • Argumenty

              Podaj jakieś argumenty, dlaczego musi być większy korek przy Łostowickiej a nie mniejszy przy Forum?

              • 1 1

  • W przypadku zwężonego pasa, oczywiście, że SUWAK (1)

    ale: często jeżdżę ul. Czarny Dwór w kierunku Przymorza. Zobaczcie co wyprawiają cwaniaczki na lewym pasie (do skrętu w Jana PawłaII). Cisną tymże pasem do końca, po czym tuż przed skrzyżowaniem wciskają się na prawy pas, bo nie chcą stać w korku tak jak reszta...Tam powinna być policja albo kamera. Każdemu cwaniaczkowi wlepiać najwyższy możliwy mandat!

    • 1 1

    • Tylko betonowe barierki od wysokości znaku zakręt w lewo by pomogły , tak samo na zjezdzie z południowej w kierunku Gdyni , tam pajace nawet na tych wystających ( polamanych) odblaskach i lini ciągłej się wciskają. Nic tylko kupić kamerkę i walić w nich

      • 0 0

  • Nie ma tragedii Ja tam wpuszczam (7)

    • 106 1

    • Krzycz Trybson! (6)

      Ja też, o ile ktoś nie próbuje się wepchnąć w połowie drogi do końca kończącego się pasa. Zgodnie ze sztuką należy dojechać jak najdalej, żeby nie zaburzać proporcji 1:1.

      • 38 3

      • Co to jest Trybson? (1)

        • 6 2

        • cymbał z czegoś podobnego do Big Brothera

          i zapewne krzyczał bezsensownie przez co teraz on tak wszystkich nazywa

          • 3 2

      • racja, ale minus za krzycztrybsona (3)

        • 3 4

        • dlaczego minus (2)

          to jest bekowe i do tego ma dluga tradycje i fajnie ze czasem cos takiego z przeszlosci

          • 3 3

          • jasne, jak taki tekst jest uzasadniony to spoko

            ale wyzywać wszystkich od jakiś Trybsonów? Mniemam że to jakiś jełop więc to obraźliwe porównanie.

            • 0 2

          • Tradycją to jest strojenie choinki na święta

            a nie jakiś durny tekst ćwierćgłówka z reality show, którym podnieca się stado skretyniałych gimbazowców.

            • 5 4

  • Doleje oliwy jeszcze. Proponuje jeszcze zalegalizować jazdę na suwak a właściwie wjazd na suwak przed rower, przed ciężarówkę, przed traktor i przed autobus. Jak usiadłem wyżej czyli ciężarówce to za głowę się złapałem jaka jest skala pokonywania przeszkód typu autobus czy zwężenie na naszych drogach, nieraz jako ciężarowy stałem grzecznie oglądając jak na jeden samochód przedemna wjeżdża 100 ( mówię o dużych korkach jak trakt św w czasie remontu) wiec zaczolem szeryfowac, zreszta jak tu nie szeryfowac tirem jak obcy mi kierowcy z autobusów czy ciężarówek podjeżdżali i pytali czy blokujemy bo człowiek chciał już od godziny do domu a tu setki swaniakow tez się spieszyło, potem dowiedziałem się ze za to inni szeryfowie wystawiają mandat. Dla mnie to chore. Taki kierowca kończącego się pasa to największy burak jakiego spotkałem na drodze. Najpierw przekracza dozwolona prędkość migających na tych co przed nim bo on nie zdąży się wystarczająco wbić przed korek potem jak już mu ten przed nim zjedzie to leci, na koniec ten co mu zjechał jest już na prawidłowym pasie ale znowu trafia na pana szybkiego co go nie wpuści No bo to bezsens skoro go już wyminął, zreszta zasada jest prosta wpuszczać ma tylko ten jadący prawidłowo, jeżeli nie należy wtedy wymusić, w żadnym wypadku nie powinno się zatrzymać bezpiecznie samochodu w przypadku gdy na pasie na który chcemy wjechać nie ma miejsca, należy zajechać drogę i zacząć się awanturować, potem za karę przyhamować pare razy a na koniec w domu wysmarować na forum frajera. Jak miałbym ten przepis porównać jako obserwujący od nastu lat kierowca zawodowy trójmiejski to podziagnol bym go pod podżeganie do nienawiści w społeczeństwie, sam już znak czy forma w srod takiego chamstwa i buractwa powinna być zakazana joł

    • 2 2

  • (1)

    Wpuszczanie z zwężającego pasa ma sens w przypadku poruszania się takich pojazdów do końca zwężenia. Niestety kierowcy z zwężającego się pasa wymuszają wpuszczenie ich na pas z pierwszeństwem dużo wcześniej przed zwężeniem

    • 0 0

    • mialoby sens gdyby 2 pasami jechaly auta - ale jak sie szlachta ustawia tylko w jednym pasie no to mamy koreczek :D

      • 1 0

  • Bez przesady Panie Jelionek! (1)

    Zmieniło się sporo, nie tylko kończący się lewy pas, ale również wpuszczanie z prostopadłych podporządkowanych z prawej, na tej samej zasadzie.

    Jedyne co mnie denerwuje, ze taki 'wpuszczony' czasem zapomni podziękować awaryjnymi - myśląc sobie że przycwaniaczył i się wbił sam.

    • 0 1

    • Bo dziekowanie awaryjnymi jest nielegalne i obarczone ryzykiem mandatu za niepoprawne uzywanie swiatel awaryjnych, 1 punkt karny i maksymalnie 300zl. Prosze sie wiec nie obruszac ze ktos nie mignal swiatlami, bo po prostu zgodnie z prawem nie powininen ich do tego celu uzywac.

      • 1 0

  • A czyli teraz bede mógł legalnie rozpędzić się na konczacym się pasie i wjechać w prawidłowo jadącego, poczym zadzwonię na policję w celu nałożenia mandatu za nie zachowanie zasady suwak tak? Nie przyjol bym ani jednego i nie polecam. To nie kraj na takie zasady,

    • 0 2

  • To może niech wszystkie drogi zrobią jednopasmowe!

    To po co ten pas ?
    Ano właśnie po to ażeby po nim jeździć!

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku zadebiutowały trolejbusy Solaris Trollino 18?

 

Najczęściej czytane