- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (44 opinie)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (29 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (356 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
Czy opony wielosezonowe są bezpieczne? Odpowiadają eksperci z Politechniki Gdańskiej
Opony całoroczne są bezpieczne? Nagły atak zimy, długie kolejki u wulkanizatorów - te problemy nie dotyczą kierowców, którzy zdecydowali się opony letnie i zimowe zamienić na wielosezonowe. Czy są one jednak w pełni bezpieczne? Odpowiedź - zdaniem ekspertów z Politechniki Gdańskiej - nie jest jednoznaczna, a wybór odpowiednich opon powinniśmy uzależniać m.in. od miejsca zamieszkania czy rodzaju najczęściej pokonywanych tras.
- Opony całoroczne czy wymiana opon co sezon?
- Opony wielosezonowe odpowiednie na warunki panujące w północno-centralnej Polsce
- Opony zimowe na śnieg i lód?
- Opony całoroczne, zimowe czy letnie zachowają się podobnie przy kilku stopniach
Opony całoroczne czy wymiana opon co sezon?
Na pytania dotyczące opon wielosezonowych odpowiedzieli prof. Jerzy Ejsmont i dr Ryszard Woźniak z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej.
Co ciekawe, prof. Ejsmont na co dzień korzysta z opon całorocznych, natomiast dr Woźniak sezonowo wymienia opony.
Wulkanizacja - Gdańsk, Gdynia, Sopot
Opony wielosezonowe odpowiednie na warunki panujące w północno-centralnej Polsce
Kiedyś byłem przeciwnikiem opon wielosezonowych, a teraz sam ich używam. Dlaczego? Bo zmienił się nam klimat i zimy na Pomorzu nie są już tak silne jak przed laty. Mamy więcej mżawek i deszczu niż śniegu padającego tygodniami. Poza tym jeszcze tydzień temu mieliśmy 15 stopni Celsjusza, więc opona wielosezonowa radziła sobie lepiej od zimowej - mówi prof. Ejsmont.
Zdaniem prof. Ejsmonta w ostatnich latach producenci opon poczynili duży postęp w zakresie optymalizacji opon wielosezonowych do warunków w klimacie umiarkowanym.
Opony wielosezonowe są kompromisem pomiędzy średnio dobrymi oponami na zimę a średnio dobrymi oponami letnimi. Co innego gdybyśmy mieszkali w Skandynawii czy choćby Bieszczadach lub Tatrach. Wówczas, zimą, na pewno nie korzystałbym z opon wielosezonowych, tylko właśnie zimowych. Jednak w takich warunkach, jakie mamy w północno-centralnej części Polski, używanie opon wielosezonowych uważam za usprawiedliwione - dodaje profesor.
Opony zimowe na śnieg i lód?
Kiedy wymienić opony na zimowe?
Prof. Ejsmont dodaje też, że wśród opon zimowych nie ma takich, które byłyby dobre np. zarówno na lód, jak i śnieg.
Na lodzie najlepiej zachowują się opony mające dużo lamelek, czyli wąskich nacięć bieżnika, ale na śniegu będą mało skuteczne. Konieczne są bowiem wówczas grube "klocki" w bieżniku, przedzielone głębokimi i szerokimi rowkami pomagającymi usunąć śnieg. Producenci opon idą więc na kompromis i komercyjna opona zimowa ma trochę lamelek i trochę głębokich rowków. Wybieramy zatem i tak spośród opon, które oferują uśrednione warunki - tłumaczy prof. Ejsmont.
Przy doborze opon ważne są również takie aspekty, jak miejsce zamieszkania, adres zakładu pracy czy rodzaj najczęściej pokonywanych tras.
Jeśli mieszkamy z dala od miasta, gdzie służby nie odśnieżają każdego kawałka ulicy, zimą przydatna będzie opona wyglądająca wręcz jak terenowa, ale ona z kolei dużo gorzej poradzi sobie na gołoledzi. Ta jest jednak dużo bardziej niebezpieczna od zasp śnieżnych, które co najwyżej mogą uniemożliwić nam podróż. Może więc warto mieć w zapasie łańcuchy? - wskazuje prof. Ejsmont.
Przygotowanie auta do zimy. Co warto wozić w bagażniku?
Opony całoroczne, zimowe czy letnie zachowają się podobnie przy kilku stopniach
Jeśli jednak nie zdecydujemy się na zakup opon wielosezonowych, to pozostaje nam odwiedzać - przynajmniej dwa razy w roku - zakłady wulkanizacyjne. Czy jednak na pewno lepiej zrobić to dużo wcześniej, np. we wrześniu lub październiku?
Jak podkreśla dr Ryszard Woźniak, kierowcy, którzy "zapomnieli" ostatnio o wymianie opon z letnich na zimowe, mogą czuć się nieco usprawiedliwieni. Zwłaszcza że opony zimowe w wysokich temperaturach, które panowały jeszcze kilka dni wcześniej, zachowują się niestabilnie i szybciej się niszczą.
Zimowa opona jest przede wszystkim miękka i ma wobec tego w warunkach letnich o wiele dłuższą drogę hamowania niż opona letnia. A to bardzo niebezpieczne. Z kolei zimą jest dokładnie na odwrót. Natomiast każda opona, nieważne czy letnia, zimowa,czy wielosezonowa, w temperaturze do około 5-7 stopni Celsjusza zachowa się podobnie i będzie miała porównywalną przyczepność. Przy długotrwałych temperaturach ujemnych opona letnia to rzeczywiście najgorsze, co można sobie wyobrazić, i lepiej mieć wówczas co najmniej oponę wielosezonową, a najlepiej zimową - wyjaśnia dr Ryszard Woźniak.
Miejsca
Opinie (149) 5 zablokowanych
-
2022-11-25 08:26
Wbrew pozorom opony całoroczne gorzej sprawdzają się latem niż zimą
przy obecnym klimacie na Pomorzu zimą nie powinno być problemu. Natomiast latem przy temp pow 25st i jeździe po autostradzie różnica jest wyraźna. Całoroczna jest wtedy "miękka" do tego głośniejsza i powoduje większe spalanie. Jak ktoś jeździ głównie po mieście to z całorocznej będzie zadowolony, dla pozostałych to kiepski wybór. Koszt wymiany szybko zwróci się na paliwie latem.
- 10 0
-
2022-11-25 06:37
Nie zmieniamy opon co kilka miesięcy. Tylko jak bieżnik zetrzemy.
Gdy ciepło, to przednionapędowe na letnich, gdy zimno, permanentny 4x4 z zimowymi. Hybryda w dieslu (kiedyś diesel) latem, zimą czołg azjatycki w wolnossącej V8 (na rynek poza unijny)
- 0 7
-
2022-11-24 19:46
Od 20 lat jeżdżę na całorocznych (2)
oponach i bardzo sobie chwalę.
- 10 6
-
2022-11-25 05:35
I to na tych samych xD
- 6 0
-
2022-11-24 19:50
Szofer to z francuskiego
palacz w lokomotywie parowej więc opony cie nie dotyczą.
- 1 4
-
2022-11-24 19:47
Wielosezonowki zużywają się 2 razy szybciej (4)
Dwa sezony i śmietnik gdzie na lato/zimą latasz spokojnie do 5 sezonów
- 9 22
-
2022-11-24 23:39
(2)
moje są z 2014. ale ja rabię max 10 tys. rocznie. po mieście jestem wożony trajtkiem
- 1 0
-
2022-11-25 02:35
2014r to już dawno powinny być na śmietniku.
- 1 1
-
2022-11-25 01:39
Tak samo
- 0 0
-
2022-11-24 20:17
Gdzie dwa razy, dwanaście razy szybciej i jeszcze trzeba wyważać co miesiąc, a jeden z piszących tutaj to nawet do Chorwacji nie dojechał na wielosezonowych
- 13 0
-
2022-11-24 23:34
Zimowe oszustwo oponowe
Przez jakiś czas w sieci był dostępny artykuł Adac-u pt. ,zimowe oszustwo oponowe". Pytanie retoryczne brzmi: czy biznes motoryzacyjny zarabia na wymianach i przechowywaniu opon?
Czy naprawdę chodzi o nasze bezpieczeństwo?- 6 7
-
2022-11-24 20:09
Zimówki (1)
Jeżdżę cały rok na zimówkach i jest ok. Na autostradzie trochę głośniejsza.
- 4 6
-
2022-11-24 23:27
Hamowanie nie ma końca
- 3 3
-
2022-11-24 22:32
Czym teraz jeździ J.Ejsmont?
Za moich czasów było to mondeo st220- najmocniejszy temat na wydziale mechanicznym.
- 0 0
-
2022-11-24 19:47
(1)
Już myślałem, że nasza kuźnia noblistów przeprowadza eksperymenta naukawe i będzie krytyka nieraz ponad 100 letnich koncernów, ale nie... To tylko doktór i profesór wyrażają jakże głebokie przemyślenia, poparte solidnym przeglądem forum typu ceneo na poruszany tu temat
- 15 2
-
2022-11-24 22:20
beka
AutoŚwiaty i inne robia testy w warunkach śnieg, deszcz, sucho, hamowanie, prowadzenie, wytrwałosc, a nasze profesory z wielkiej PG poopowiadali jak to widzą subiektywnie, a nie empirycznie .
- 4 1
-
2022-11-24 21:26
Wielosezonowe
Od wielu lat używam wielosezonowych i sobie chwalę. Co by nie mówić, jeśli jest słaby kierowca to i najlepsze opony nie pomogą.
- 9 2
-
2022-11-24 20:34
Zauważyłem (1)
Że przez zbyt duże posypanie solą jezdni wytwarza się film na asfalcie i opona gorzej się sprawuje czy to zimowa czy wielosezonowa
- 3 1
-
2022-11-24 20:51
dlatego letnie są najlepsze
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.