- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (53 opinie)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (42 opinie)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (202 opinie)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (356 opinii)
Czy opony wielosezonowe są bezpieczne? Odpowiadają eksperci z Politechniki Gdańskiej
Opony całoroczne są bezpieczne? Nagły atak zimy, długie kolejki u wulkanizatorów - te problemy nie dotyczą kierowców, którzy zdecydowali się opony letnie i zimowe zamienić na wielosezonowe. Czy są one jednak w pełni bezpieczne? Odpowiedź - zdaniem ekspertów z Politechniki Gdańskiej - nie jest jednoznaczna, a wybór odpowiednich opon powinniśmy uzależniać m.in. od miejsca zamieszkania czy rodzaju najczęściej pokonywanych tras.
- Opony całoroczne czy wymiana opon co sezon?
- Opony wielosezonowe odpowiednie na warunki panujące w północno-centralnej Polsce
- Opony zimowe na śnieg i lód?
- Opony całoroczne, zimowe czy letnie zachowają się podobnie przy kilku stopniach
Opony całoroczne czy wymiana opon co sezon?
Na pytania dotyczące opon wielosezonowych odpowiedzieli prof. Jerzy Ejsmont i dr Ryszard Woźniak z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej.
Co ciekawe, prof. Ejsmont na co dzień korzysta z opon całorocznych, natomiast dr Woźniak sezonowo wymienia opony.
Wulkanizacja - Gdańsk, Gdynia, Sopot
Opony wielosezonowe odpowiednie na warunki panujące w północno-centralnej Polsce
Kiedyś byłem przeciwnikiem opon wielosezonowych, a teraz sam ich używam. Dlaczego? Bo zmienił się nam klimat i zimy na Pomorzu nie są już tak silne jak przed laty. Mamy więcej mżawek i deszczu niż śniegu padającego tygodniami. Poza tym jeszcze tydzień temu mieliśmy 15 stopni Celsjusza, więc opona wielosezonowa radziła sobie lepiej od zimowej - mówi prof. Ejsmont.
Zdaniem prof. Ejsmonta w ostatnich latach producenci opon poczynili duży postęp w zakresie optymalizacji opon wielosezonowych do warunków w klimacie umiarkowanym.
Opony wielosezonowe są kompromisem pomiędzy średnio dobrymi oponami na zimę a średnio dobrymi oponami letnimi. Co innego gdybyśmy mieszkali w Skandynawii czy choćby Bieszczadach lub Tatrach. Wówczas, zimą, na pewno nie korzystałbym z opon wielosezonowych, tylko właśnie zimowych. Jednak w takich warunkach, jakie mamy w północno-centralnej części Polski, używanie opon wielosezonowych uważam za usprawiedliwione - dodaje profesor.
Opony zimowe na śnieg i lód?
Kiedy wymienić opony na zimowe?
Prof. Ejsmont dodaje też, że wśród opon zimowych nie ma takich, które byłyby dobre np. zarówno na lód, jak i śnieg.
Na lodzie najlepiej zachowują się opony mające dużo lamelek, czyli wąskich nacięć bieżnika, ale na śniegu będą mało skuteczne. Konieczne są bowiem wówczas grube "klocki" w bieżniku, przedzielone głębokimi i szerokimi rowkami pomagającymi usunąć śnieg. Producenci opon idą więc na kompromis i komercyjna opona zimowa ma trochę lamelek i trochę głębokich rowków. Wybieramy zatem i tak spośród opon, które oferują uśrednione warunki - tłumaczy prof. Ejsmont.
Przy doborze opon ważne są również takie aspekty, jak miejsce zamieszkania, adres zakładu pracy czy rodzaj najczęściej pokonywanych tras.
Jeśli mieszkamy z dala od miasta, gdzie służby nie odśnieżają każdego kawałka ulicy, zimą przydatna będzie opona wyglądająca wręcz jak terenowa, ale ona z kolei dużo gorzej poradzi sobie na gołoledzi. Ta jest jednak dużo bardziej niebezpieczna od zasp śnieżnych, które co najwyżej mogą uniemożliwić nam podróż. Może więc warto mieć w zapasie łańcuchy? - wskazuje prof. Ejsmont.
Przygotowanie auta do zimy. Co warto wozić w bagażniku?
Opony całoroczne, zimowe czy letnie zachowają się podobnie przy kilku stopniach
Jeśli jednak nie zdecydujemy się na zakup opon wielosezonowych, to pozostaje nam odwiedzać - przynajmniej dwa razy w roku - zakłady wulkanizacyjne. Czy jednak na pewno lepiej zrobić to dużo wcześniej, np. we wrześniu lub październiku?
Jak podkreśla dr Ryszard Woźniak, kierowcy, którzy "zapomnieli" ostatnio o wymianie opon z letnich na zimowe, mogą czuć się nieco usprawiedliwieni. Zwłaszcza że opony zimowe w wysokich temperaturach, które panowały jeszcze kilka dni wcześniej, zachowują się niestabilnie i szybciej się niszczą.
Zimowa opona jest przede wszystkim miękka i ma wobec tego w warunkach letnich o wiele dłuższą drogę hamowania niż opona letnia. A to bardzo niebezpieczne. Z kolei zimą jest dokładnie na odwrót. Natomiast każda opona, nieważne czy letnia, zimowa,czy wielosezonowa, w temperaturze do około 5-7 stopni Celsjusza zachowa się podobnie i będzie miała porównywalną przyczepność. Przy długotrwałych temperaturach ujemnych opona letnia to rzeczywiście najgorsze, co można sobie wyobrazić, i lepiej mieć wówczas co najmniej oponę wielosezonową, a najlepiej zimową - wyjaśnia dr Ryszard Woźniak.
Miejsca
Opinie (149) 5 zablokowanych
-
2022-11-24 20:16
Jezdze na wielosezonowych, naped 4×4, nigdy nie mialam problemow!!!
- 6 1
-
2022-11-24 17:02
Jak doic frajerów wystarczy powiedziec w lato potrzebne sa opony letnie zimą zimowe na wiosne wiosenne a na jesien przeciw (1)
- 39 22
-
2022-11-24 20:12
Wystarczy mieć 4 samochody ;)
- 8 0
-
2022-11-24 17:49
(1)
Nie znacie się. Coś wam powiem. Opona Michelin np 195/55/15. Zimowa. Produkcja Tadżykistan a produkcja np Niemcy to niebo a ziemia.
- 15 0
-
2022-11-24 18:01
Tadzykistan nie produkuje opon
na rynek europejski
- 4 3
-
2022-11-24 17:27
Mieszkałem w uk, jeździłem na letnich.
Wyleciałem do Kanady a tam tylko wielosezonowe. Może i są lato i zima, ale w standardzie montują 4season. Czy do Mustanga, czy do Sierry HD.
- 26 2
-
2022-11-24 16:46
(2)
Czyli wielosezonowe - bo takie używa profesor (a on wie lepiej niż doktor)...
- 26 7
-
2022-11-24 16:49
Oczywiste oczywistości. (1)
Większość czytających pewnie sama byłaby w stanie napisać taki artykuł. A tu aż panów ekspertów z PG zatrudniono....
- 13 1
-
2022-11-24 17:20
Ma się rozumieć , że nie za darmo .
- 4 1
-
2022-11-24 17:01
Od wielu lat na wielosezonówkach.
Do tego napęd 4x4.- 29 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.