- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (317 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 4 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (141 opinii)
- 5 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (28 opinii)
- 6 Nowa Skoda Superb - co się zmieniło? (111 opinii)
Czy seniorzy za "kółkiem" powinni przechodzić dodatkowe testy sprawnościowe?
Kilka dni temu ogólnopolskie media obiegła wiadomość o potrąceniu 10-letniej dziewczynki na pasach przez 92-letniego kierowcę. Sprawcą okazał się przedsiębiorca i były rajdowiec - Sobiesław Zasada. Przy tej okazji warto po raz kolejny poruszyć temat uprawnień do prowadzenia pojazdów przez starsze osoby.
Wielokrotnie podejmowaliśmy tę kwestię, ale wciąż nic się w tym temacie nie zmienia. W tym artykule wprost zadajemy pytanie: czy seniorzy powinni przechodzić dodatkowe testy sprawnościowe?
Dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego jest na "nie".
Moim zdaniem żaden incydent nie buduje reguły. Niestety, codziennie dochodzi do wypadków drogowych, czy to z udziałem pieszych, czy rowerzystów. Powodują je kierowcy w każdym przedziale wiekowym. W związku z tym nie uważam, żeby jakakolwiek grupa wiekowa np. 70+ miałaby być kierowana na ponowny egzamin na prawo jazdy czy dodatkowe testy sprawnościowe. Zarówno umiejętności, jak i predyspozycje, są indywidualne i nie zawsze zależą od wieku kierowcy - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku.
Senior za kierownicą. Kiedy powinien powiedzieć "dość"?
Dodatkowe testy sprawnościowe - jak mogłyby wyglądać?
Pomysł testów sprawnościowych dla seniorów zasygnalizował nasz czytelnik. Trzeba przyznać, że jest dość kontrowersyjny. Jak mogłoby to wyglądać w praktyce?
Przede wszystkim w pierwszej kolejności należałoby ustalić granicę, od której człowiek staje się seniorem. Powiedzmy, że to 70-75 lat. Taka osoba z automatu kierowana byłaby na badania lekarskie, a następnie na krótki test pod okiem egzaminatora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego . Wszystko po to, aby potwierdzić, że mimo wieku z jego umiejętnościami prowadzenia pojazdu jest wszystko w jak najlepszym porządku.
Dodam tylko, że kiedy byłem instruktorem nauki jazdy uczyłem pewnego pana w wieku powyżej 60. roku życia. Było to dość dawno, ale z tego co pamiętam, mężczyzna zdał egzamin państwowy za drugim razem, a za kierownicą zachowywał się bardzo rozważnie - dodaje Nowak.
A może częstsze badania?
Może zamiast kolejnego egzaminu dla osób starszych warto rozważyć efektywniejszy i regularny program badań lekarskich dla takich kierowców?
Dla porównania, zawodowi kierowcy po raz pierwszy przechodzą badania lekarskie jeszcze przed uzyskaniem uprawnień. To od nich zależy, czy dany kierowca może zajmować się przewożeniem osób i towarów zawodowo. Podczas takich badań sprawdzane są m.in. wzrok, słuch, koordynacja ruchowa i równowaga, kondycja, a także badania psychologiczne. Kierowca zawodowy musi przechodzić takie badania regularnie - do 60. roku życia co pięć lat, a po "sześćdziesiątce" raz na 30 miesięcy.
Opinie wybrane
-
2022-10-23 10:39
Zaraz się wypowiedzą 'specjalisty' z mądrościami (19)
że statystycznie najwięcej wypadków jest spowodowanych przez kierowców w wieku 20-40 lat, ale nikt nie widzi tego, że kierowców w tym wieku jest najwięcej, a tych 70+ najmniej. Żadne statystyki nie ukazują jaki procent kierowców w danym wieku powoduje wypadki/kolizje w stosunku do ogółu.
- 127 115
-
2022-10-30 19:27
Nie masz racji..
Kilka miesięcy temu w USA zrobiono badania wypadkowosci w grupach wiekowych. Najlepszy wynik uzyskala grupa 82-85 później 75-78 a trzeci 79-82.Doswiadczenie, przejechane kilometry i wyobraźnia są bezcenne. Natomiast uważam że należałoby sprawdzic utentycznosc prawka przybyszów ze wschodu.
- 0 0
-
2022-10-25 16:05
Statystycznie to czlowek z psem mają po 3 nogi...
Statystyka niczego nie pokażę, chyba, że mediana policzona na konkretne grupy wiekowe biorąc pod uwagę liczebność grupy... A starsi ludzie powinni mieć przynajmniej badania bo niektórzy już chodzić nie mogą, a jeszcze pchają się za kierownicę...
- 0 0
-
2022-10-24 09:51
(8)
Głupoty piszesz. Jeżeli był wypadek, to są i dane wszystkich uczestników, wiadomo, kto był sprawcą i w jakim był wieku. Policzenie, czy kierowcy 70+ stwarzają większe zagrożenie (per capita) to drobiazg. Żeby kierować ich na dodatkowe badania, trzeba najpierw udowodnić, że faktycznie są niebezpieczni.
- 0 2
-
2022-10-24 11:16
(7)
a skąd weźmiesz dane o kierowcach 70+? bo sam fakt posiadania prawka nie oznacza, że ktoś jeździ.
I tak ~20 spowoduje wypadek przez brawurę, ale 70+ spowoduje wypadek podczas teoretycznie bezpiecznej jazdy bo wolniej reaguje, wolniej myśli - zresztą, każdy kierowca wie, że na tipo z dziadkiem uważa się 2x bardziej niż na młodzika w golfie - bo po młodziku wiesz jakiej głupoty się możesz spodziewać, po dziadku nie- 1 1
-
2022-10-24 15:50
Bredxisz
- 0 0
-
2022-10-24 12:59
(5)
Wyszukaj w googlach: Wpływ generacji na ryzyko wypadków drogowych, w Urzędzie statystycznym, jest też o wieku.
A przy okazji: szybka i brawurowa jazda ~20 latka to dużo gorsze konsekwencje niż wolna jazda 70+ latka.- 1 0
-
2022-10-24 15:09
(4)
Ta, taki wolny 70 latek prawie mi siostrę zabił bo wolno skręcał w lewo na pozamiejskiej drodze - nic nie widząc (bo dostawczak zasłaniał) . Zapominasz ze po drodze poruszają się tez inni i manewr 70 latka moze miec kiepskie skutki, a pieszego tez potrąca bo później zaczną hamować. Biologii nie oszukasz, ale sprawdzić sprawność możemy i powinniśmy
- 1 0
-
2022-10-24 15:52
Znam kilku malolato w golfach 2 z 4 rurami niby GTI, którzy notorycznie mają stłuczki i kraksy.
- 0 0
-
2022-10-24 15:38
(1)
Jeszcze mi się przypomniało, popełniasz błąd logiczny: wyciągasz ogólny wniosek na podstawie własnego, pojedynczego doświadczenia.
- 0 0
-
2022-10-24 17:14
Bardziej chodzi mi o to, że ta "bezpieczna wolna jazda" niczego nie daje jak nie myśli o tym, ze jak nie widzi to nie jedzie. Zresztą, ja nie chce zabraniać 70 latkowi za sam wiek zabrac uprawnień, a bardziej ze trzeba weryfikować zdrowie co jakis czas skoro wplywa to na uzyskanie uprawnień jak jestes młody i zdrowy to absurdem jest zakładać, ze
Bardziej chodzi mi o to, że ta "bezpieczna wolna jazda" niczego nie daje jak nie myśli o tym, ze jak nie widzi to nie jedzie. Zresztą, ja nie chce zabraniać 70 latkowi za sam wiek zabrac uprawnień, a bardziej ze trzeba weryfikować zdrowie co jakis czas skoro wplywa to na uzyskanie uprawnień jak jestes młody i zdrowy to absurdem jest zakładać, ze będziesz mlody i zdrowy w wieku 70lat - zreszta, do pracy musisz miec badania, do wielu prac nawet całkiem regularnie to i uprawnienia do kierowania pojazdem powinny byc potwierdzane systematycznie.
- 0 0
-
2022-10-24 15:26
Wydaje Ci się, że gdyby jechał szybciej, to było by lepiej?
- 0 0
-
2022-10-24 08:35
Czego się boisz? Skoro niby wszystko z tobą ok
- 3 1
-
2022-10-24 07:21
nie umiesz w statystyki
- 2 1
-
2022-10-23 15:57
A ubezpieczalnie to frajerzy i dają zniżki starym? (1)
Ogarnij się trochę.
- 40 9
-
2022-10-24 07:41
W przeliczeniu na przejechany kilometr starsi płacą znacznie więcej.
Ogarnij się trochę.
- 7 5
-
2022-10-23 15:53
starzy nie jeżdżą nad ranem i nie zabijają od razu kilku osób.
- 38 6
-
2022-10-23 14:08
(1)
Nie chodzi o statystykę i procenty, chodzi o fakty! Starsi raczej nie jeżdżą po dopalaczach, czy narkotykach. Wypadki są udziałem młodych kierowców i wbrew Twojej opinii tych 70 + nie jest tak mało.
- 47 9
-
2022-10-24 11:12
....
Za to dużo starszych jeździ po pijaku, a za powiedzmy 20-30 lat i po narkotykach.
- 1 2
-
2022-10-23 12:17
A skąd wiesz, że tych 20-40 jest najwięcej ?!
- 28 9
-
2022-10-23 10:56
Postanowienia (6)
Pozytywna opinia Ministerstwa Infrastruktury oraz unijne przepisy oznaczają, że wkrótce w Polsce podobnie jak w wielu innych krajach europejskich zostaną wprowadzone obowiązkowe badania dla kierowców powyżej 60. roku życia. Cel to poprawa bezpieczeństwa na drogach.
- 71 124
-
2022-10-23 21:31
Okresowe testy obowiązkowe jak najbardziej.
Ale nie tylko dla seniorów, tylko dla każdego, np. raz na 5 lat
- 17 5
-
2022-10-23 15:56
Cel to nabijanie kasy komisjom i papierkowcom
Unia jest największym producentem dyrektyw i rozporządzeń. Półprzewodników nie potrafią wyprodukować.
- 17 9
-
2022-10-23 15:10
To zdura z jednego powodu w Polsce jest 10 razy wiecej wypadków niz w krajach europy zachodniej i wiek tutaj niema żadnego
i jeszcze do POkemona bezmózgowcu politykja niema tu zadnego znaczenia,znam piratów drogowych i kazdy znich jest wyborca inne parti politycznej .Gdybys miał mózg bys to wiedział ale POkemon wszedzi widzi pisowców .
- 12 17
-
2022-10-23 14:09
(2)
PiS odrzuci bo to pomysł Brukseli a co za tym idzie Niemców jak bredzi Kaczyński.
- 23 16
-
2022-10-24 07:12
Czytasz coś wiecej niż nagłówki w Onecie?
- 13 1
-
2022-10-23 17:33
Oby
Im Unia ma mniej do powiedzenia tym lepiej. Kompetencje Unii powinny ograniczać się do cła i niczego więcej.
- 14 27
-
2022-10-23 11:41
Zasada to nie najlepszy pretekst (3)
Jest o wiele lepszym kierowcą niż większość tu komentujacych, łącznie ze mną. Zdarza się każdemu, a satystycznie najwięcej wypadków powodują młodzi kierowcy. Gdyby wypadek spowodował 19-latek byłaby dyskusja, jak ukrócić szaleństwa szczeniaków za kółkiem.
Mówiąc krótko: nie pakujmy wszystkiego do jednego worka, tylko patrzmy indywidualnie- 211 22
-
2022-10-23 15:31
(2)
Właśnie po to, aby patrzeć indywidualnie, warto zrobić badania. Wtedy będzie wiadomo, że senior Kowalski nie powinien siadać za kołkiem, a jego kolega-rówieśnik Nowak może jeździć nawet zestawem ciężarowym.
- 21 5
-
2022-10-23 18:26
To zrób też badania pozostałym grupom wiekowym. Ja jeżdżę 40 lat bez wypadku. Jak będę czuł się źle nie będę jeździł. (1)
- 14 9
-
2022-10-24 11:24
ja mam regularnie badanie wzroku - czemu wszyscy go nie mają? ślepy 70latek który miał dobry wzrok jak robił prawko nagle ich robić nie musi.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.