• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy seniorzy za "kółkiem" powinni przechodzić dodatkowe testy sprawnościowe?

mJ
23 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Czy starsi kierowcy powinni na nowo zdawać egzamin na prawo jazdy? Czy starsi kierowcy powinni na nowo zdawać egzamin na prawo jazdy?

Kilka dni temu ogólnopolskie media obiegła wiadomość o potrąceniu 10-letniej dziewczynki na pasach przez 92-letniego kierowcę. Sprawcą okazał się przedsiębiorca i były rajdowiec - Sobiesław Zasada. Przy tej okazji warto po raz kolejny poruszyć temat uprawnień do prowadzenia pojazdów przez starsze osoby.



Czy seniorzy powinni (powyżej 75. roku życia) ponownie przechodzić dodatkowe testy sprawnościowe?

Wydłużony czas reakcji, słabszy wzrok i słuch, a do tego długa lista codziennie zażywanych leków - to bolączki osób w podeszłym wieku, które z całą pewnością mają niemały wpływ na prowadzenie pojazdów przez seniorów. Osoby starsze za "kółkiem" - to temat trudny i delikatny, który powraca jak mantra. I tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy senior powinien zamienić fotel kierowcy na miejsce pasażera.

Wielokrotnie podejmowaliśmy tę kwestię, ale wciąż nic się w tym temacie nie zmienia. W tym artykule wprost zadajemy pytanie: czy seniorzy powinni przechodzić dodatkowe testy sprawnościowe?

Dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego jest na "nie".

Moim zdaniem żaden incydent nie buduje reguły. Niestety, codziennie dochodzi do wypadków drogowych, czy to z udziałem pieszych, czy rowerzystów. Powodują je kierowcy w każdym przedziale wiekowym. W związku z tym nie uważam, żeby jakakolwiek grupa wiekowa np. 70+ miałaby być kierowana na ponowny egzamin na prawo jazdy czy dodatkowe testy sprawnościowe. Zarówno umiejętności, jak i predyspozycje, są indywidualne i nie zawsze zależą od wieku kierowcy - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku.

Senior za kierownicą. Kiedy powinien powiedzieć "dość"?



Dodatkowe testy sprawnościowe - jak mogłyby wyglądać?



Jak mógłby wyglądać ponowny egzamin weryfikujący umiejętności starszego kierowcy? Jak mógłby wyglądać ponowny egzamin weryfikujący umiejętności starszego kierowcy?
Pomysł testów sprawnościowych dla seniorów zasygnalizował nasz czytelnik. Trzeba przyznać, że jest dość kontrowersyjny. Jak mogłoby to wyglądać w praktyce?

Przede wszystkim w pierwszej kolejności należałoby ustalić granicę, od której człowiek staje się seniorem. Powiedzmy, że to 70-75 lat. Taka osoba z automatu kierowana byłaby na badania lekarskie, a następnie na krótki test pod okiem egzaminatora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego . Wszystko po to, aby potwierdzić, że mimo wieku z jego umiejętnościami prowadzenia pojazdu jest wszystko w jak najlepszym porządku.

Dodam tylko, że kiedy byłem instruktorem nauki jazdy uczyłem pewnego pana w wieku powyżej 60. roku życia. Było to dość dawno, ale z tego co pamiętam, mężczyzna zdał egzamin państwowy za drugim razem, a za kierownicą zachowywał się bardzo rozważnie - dodaje Nowak.

A może częstsze badania?



Może zamiast kolejnego egzaminu dla osób starszych warto rozważyć efektywniejszy i regularny program badań lekarskich dla takich kierowców?

Dla porównania, zawodowi kierowcy po raz pierwszy przechodzą badania lekarskie jeszcze przed uzyskaniem uprawnień. To od nich zależy, czy dany kierowca może zajmować się przewożeniem osób i towarów zawodowo. Podczas takich badań sprawdzane są m.in. wzrok, słuch, koordynacja ruchowa i równowaga, kondycja, a także badania psychologiczne. Kierowca zawodowy musi przechodzić takie badania regularnie - do 60. roku życia co pięć lat, a po "sześćdziesiątce" raz na 30 miesięcy.
mJ

Opinie (179) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Zaraz się wypowiedzą 'specjalisty' z mądrościami (19)

    że statystycznie najwięcej wypadków jest spowodowanych przez kierowców w wieku 20-40 lat, ale nikt nie widzi tego, że kierowców w tym wieku jest najwięcej, a tych 70+ najmniej. Żadne statystyki nie ukazują jaki procent kierowców w danym wieku powoduje wypadki/kolizje w stosunku do ogółu.

    • 127 115

    • A skąd wiesz, że tych 20-40 jest najwięcej ?!

      • 28 9

    • (1)

      Nie chodzi o statystykę i procenty, chodzi o fakty! Starsi raczej nie jeżdżą po dopalaczach, czy narkotykach. Wypadki są udziałem młodych kierowców i wbrew Twojej opinii tych 70 + nie jest tak mało.

      • 47 9

      • ....

        Za to dużo starszych jeździ po pijaku, a za powiedzmy 20-30 lat i po narkotykach.

        • 1 2

    • starzy nie jeżdżą nad ranem i nie zabijają od razu kilku osób.

      • 38 6

    • A ubezpieczalnie to frajerzy i dają zniżki starym? (1)

      Ogarnij się trochę.

      • 40 9

      • W przeliczeniu na przejechany kilometr starsi płacą znacznie więcej.

        Ogarnij się trochę.

        • 7 5

    • nie umiesz w statystyki

      • 2 1

    • Czego się boisz? Skoro niby wszystko z tobą ok

      • 3 1

    • (8)

      Głupoty piszesz. Jeżeli był wypadek, to są i dane wszystkich uczestników, wiadomo, kto był sprawcą i w jakim był wieku. Policzenie, czy kierowcy 70+ stwarzają większe zagrożenie (per capita) to drobiazg. Żeby kierować ich na dodatkowe badania, trzeba najpierw udowodnić, że faktycznie są niebezpieczni.

      • 0 2

      • (7)

        a skąd weźmiesz dane o kierowcach 70+? bo sam fakt posiadania prawka nie oznacza, że ktoś jeździ.

        I tak ~20 spowoduje wypadek przez brawurę, ale 70+ spowoduje wypadek podczas teoretycznie bezpiecznej jazdy bo wolniej reaguje, wolniej myśli - zresztą, każdy kierowca wie, że na tipo z dziadkiem uważa się 2x bardziej niż na młodzika w golfie - bo po młodziku wiesz jakiej głupoty się możesz spodziewać, po dziadku nie

        • 1 1

        • (5)

          Wyszukaj w googlach: Wpływ generacji na ryzyko wypadków drogowych, w Urzędzie statystycznym, jest też o wieku.
          A przy okazji: szybka i brawurowa jazda ~20 latka to dużo gorsze konsekwencje niż wolna jazda 70+ latka.

          • 1 0

          • (4)

            Ta, taki wolny 70 latek prawie mi siostrę zabił bo wolno skręcał w lewo na pozamiejskiej drodze - nic nie widząc (bo dostawczak zasłaniał) . Zapominasz ze po drodze poruszają się tez inni i manewr 70 latka moze miec kiepskie skutki, a pieszego tez potrąca bo później zaczną hamować. Biologii nie oszukasz, ale sprawdzić sprawność możemy i powinniśmy

            • 1 0

            • Wydaje Ci się, że gdyby jechał szybciej, to było by lepiej?

              • 0 0

            • (1)

              Jeszcze mi się przypomniało, popełniasz błąd logiczny: wyciągasz ogólny wniosek na podstawie własnego, pojedynczego doświadczenia.

              • 0 0

              • Bardziej chodzi mi o to, że ta "bezpieczna wolna jazda" niczego nie daje jak nie myśli o tym, ze jak nie widzi to nie jedzie. Zresztą, ja nie chce zabraniać 70 latkowi za sam wiek zabrac uprawnień, a bardziej ze trzeba weryfikować zdrowie co jakis czas skoro wplywa to na uzyskanie uprawnień jak jestes młody i zdrowy to absurdem jest zakładać, ze będziesz mlody i zdrowy w wieku 70lat - zreszta, do pracy musisz miec badania, do wielu prac nawet całkiem regularnie to i uprawnienia do kierowania pojazdem powinny byc potwierdzane systematycznie.

                • 0 0

            • Znam kilku malolato w golfach 2 z 4 rurami niby GTI, którzy notorycznie mają stłuczki i kraksy.

              • 0 0

        • Bredxisz

          • 0 0

    • Statystycznie to czlowek z psem mają po 3 nogi...

      Statystyka niczego nie pokażę, chyba, że mediana policzona na konkretne grupy wiekowe biorąc pod uwagę liczebność grupy... A starsi ludzie powinni mieć przynajmniej badania bo niektórzy już chodzić nie mogą, a jeszcze pchają się za kierownicę...

      • 0 0

    • Nie masz racji..

      Kilka miesięcy temu w USA zrobiono badania wypadkowosci w grupach wiekowych. Najlepszy wynik uzyskala grupa 82-85 później 75-78 a trzeci 79-82.Doswiadczenie, przejechane kilometry i wyobraźnia są bezcenne. Natomiast uważam że należałoby sprawdzic utentycznosc prawka przybyszów ze wschodu.

      • 0 0

  • Problemem nie jest starszy wiek kierowców-seniorów, ale zdziczenie tych ......,

    którzy uważają się za bardzo dobrych kierowców i jeżdżą znacznie szybciej niż pozwalają przepisy. Ograniczone zaufanie ma sens, ale nie zawsze da się ocenić szybkość nadjeżdżającego pojazdu. Kiedy taki ............ pędzi 100 zamiast 50, to naprawdę zajechanie drogi wynikające z błędu spowodowanego przez nadmierną prędkość ............ nie powinno być traktowane jako naruszenie przepisów. Fizjologii i fizyki się nie oszuka.

    • 55 2

  • Kontrolne badania i testy dla 75+ to nie jest zły pomysł...

    ... ale skoro mamy dbać o bezpieczeństwo to jakieś bardziej przemyślane testy psychologiczne dla kierowców też by się przydały. Tak skonstruowane, by wyeliminować psychopatów z dróg - nie ważne w jakim wieku.

    • 65 6

  • Opinia wyróżniona

    Postanowienia (6)

    Pozytywna opinia Ministerstwa Infrastruktury oraz unijne przepisy oznaczają, że wkrótce w Polsce podobnie jak w wielu innych krajach europejskich zostaną wprowadzone obowiązkowe badania dla kierowców powyżej 60. roku życia. Cel to poprawa bezpieczeństwa na drogach.

    • 71 124

    • (2)

      PiS odrzuci bo to pomysł Brukseli a co za tym idzie Niemców jak bredzi Kaczyński.

      • 23 16

      • Oby

        Im Unia ma mniej do powiedzenia tym lepiej. Kompetencje Unii powinny ograniczać się do cła i niczego więcej.

        • 14 27

      • Czytasz coś wiecej niż nagłówki w Onecie?

        • 13 1

    • To zdura z jednego powodu w Polsce jest 10 razy wiecej wypadków niz w krajach europy zachodniej i wiek tutaj niema żadnego

      i jeszcze do POkemona bezmózgowcu politykja niema tu zadnego znaczenia,znam piratów drogowych i kazdy znich jest wyborca inne parti politycznej .Gdybys miał mózg bys to wiedział ale POkemon wszedzi widzi pisowców .

      • 12 17

    • Cel to nabijanie kasy komisjom i papierkowcom

      Unia jest największym producentem dyrektyw i rozporządzeń. Półprzewodników nie potrafią wyprodukować.

      • 17 9

    • Okresowe testy obowiązkowe jak najbardziej.

      Ale nie tylko dla seniorów, tylko dla każdego, np. raz na 5 lat

      • 17 5

  • (2)

    A może zacząć uczyć ludzi odpowiedzialności za własne i cudze zycie ?! Zmieniając przepisy na durne, robicie tylko zamieszanie w ruchu drogowym. niedługo pociągi będą musiały uważać na pieszych, samoloty na biedne ptaki, a statki na ryby. Ulica, to nie plac zabaw, tak jak się większości wydaje. Odnośnie kierowcow 75+, to maja takie samo prawo do poruszania się co młodzi kierowcy. Nie widzę roznicy !

    • 54 10

    • Prawo mają (1)

      Ale czy się nadają do kierowania. Krótkowidze też muszą robić badania okulistyczne co kilka lat. Sam jestem emerytem i uważam, że badania co 3-5 lat byłyby wskazane. Miałem znajomych, którzy z zaawansowaną demencją starczą wsiadali za kierownicę.

      • 1 2

      • Ty codziennie jesteś kimś innym, w innym wieku :) idz się na głowę leczyć

        • 1 0

  • Po 75 roku życia powinna być kontrola lekarska (z prawdziwego zdarzenia) (6)

    co rok. Sprawdzać wzrok, słuch, refleks.

    Po 65-tym co dwa lata.

    Zdarzają się sytuację, że ludzie jeżdzą mimo, że niemal nic nie widzą, albo mają demencję i nie pamiętają w zasadzie gdzie jechali.

    • 37 48

    • (1)

      Całkiem niedawno czekając na parkingu galerii handlowej obserwowałem kierowców parkujących swoje auta. Starsi ludzie parkowali na dwa razy, równiutko między liniami - ksiazkowo! Młodzi kierowcy po prostu zajmowali dwa miejsca. Tych powinni badać w pierwszej kolejności szczegółowo. Jak nie ma problemu ze wzrokiem, to do psychiatry.

      • 22 4

      • Co to ma do rzeczy

        Za to na drodze nie mają refleksu i wzroku. Parkowanie można zrobić na pamięć. Automat może zaparkować

        • 0 8

    • A co byś zalecił w sprawie młodszych, którzy cierpią na ślepotę telefoniczno-komórkową? (2)

      Takich na drogach jest kilka razy więcej niż seniorów, i jest to strasznie niebezpieczna banda, bo zarozumiała że aż strach.

      • 23 0

      • Cd.

        I nadpobudliwość....

        • 2 0

      • Temat telefonów w trakcie jazdy jest bardzo prosty do wyeliminowania. Robi to już Spotify, robi też Ford ze swoimi aplikacjami. Działa to tak, że aplikacje są w stanie zanalizować zmianę położenia telefonu de facto wykrywając, że użytkownik telefonu porusza się samochodem. Fordpass wyświetli komunikat pytając czy aby na pewno nie prowadzimy, Spotify zaleci przerwę w klikaniu aby się nie dekoncentrować. Potrzebne jest rozwiązanie na poziomie systemowym, które zwyczajnie odetnie możliwość posługiwania się telefonem w ręce.

        • 0 0

    • Zgoda w 100 %

      • 0 0

  • Samochody starsze niż 5 lat są badane raz w roku. A kierowcy z bezterminowym prawem jazdy, raz w życiu. (4)

    Od dawna mnie to dziwi.
    Najwyższy czas wprowadzić obowiązkowe badania.

    • 29 48

    • od 2030 roku nie bedzie bezterminowych praw jazdy...

      wszystkie beda wazne 5 lat

      • 1 7

    • (2)

      Człowiek to nie samochód

      • 7 0

      • Właśnie. Człowiek im starszy tym bardziej doświadczonym kierowcą jest. (1)

        • 6 0

        • I coraz mniej sprawnym motorycznie.

          • 1 2

  • to (1)

    obowiązkowe badania to najgorsza rzecz jaką można wymyśleć !nie może wiek decydować o przydatności lub nie-to tak samo określić że młody to zdrowy i nadaje się jako kierowca,30 latek już mniej a 40 latek jako pasażer tramwaju,50 latek jako pasażer autobusu itd....jednostkowe przypadki nie stanowią reguły,a oprócz tego nie znamy szczegółów tego zdarzenia a wydajemy wyroki-to wydawanie wyroków przez ulice to stało się takim polskim standartem

    • 37 7

    • No właśnie przecież dzięki badaniom to nie wiek będzie decydował, a sprawność człowieka.

      Myślmy, moi drodzy, nim coś napiszemy. Chyba że jesteśmy trollami, którzy piszą aby pisać na zlecenie.

      • 2 1

  • a co z młodymi piratami drogowymi, którzy zaraz po egzaminie popisują sie na drogach ? (3)

    • 57 2

    • (1)

      To samo, co z niedowidzącymi dziadkami.

      • 1 4

      • To samo z Julkami piszącymi SMS-y podczas jazdy.

        • 4 0

    • dla nich sa juz mandaty 3000 zl, najmniej 1000

      • 0 0

  • To pretekst do zwijania kasy

    Tak wyjdzie jak zawsze

    • 42 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu:

 

Najczęściej czytane