• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: dlaczego kierowcy nie potrafią ustawiać trójkąta?

Rafał
8 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
"Kierowcy bagatelizują poprawne ustawianie na drodze trójkąta ostrzegawczego" - twierdzi nasz czytelnik. "Kierowcy bagatelizują poprawne ustawianie na drodze trójkąta ostrzegawczego" - twierdzi nasz czytelnik.

Już któryś raz mijam na drodze zepsuty samochód, którego kierowca nie potrafi porządnie i przede wszystkim widocznie dla innych kierujących ustawić trójkąta ostrzegawczego - pisze pan Rafał, czytelnik Trojmiasto.pl. Czy rzeczywiście kierowcy mają problem z odpowiednim ustawieniem trójkąta ostrzegawczego w razie awarii czy kolizji?



Zazwyczaj kierowcy rozstawiają trójkąty ostrzegawcze:

Poniżej przedstawiamy treść wiadomości od czytelnika do naszej redakcji.

Bardzo proszę redakcję o poruszenie tematu kierowców bagatelizujących poprawne ustawianie trójkąta ostrzegawczego. Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć, jak ten z pozoru błahy przedmiot jest ważny dla bezpieczeństwa uczestników ruchu.

Kilka dni temu omal nie wpakowałbym się w uszkodzony na drodze pojazd, który "rozkraczył" się zaraz za zakrętem w obszarze niezabudowanym. Kompletnie go nie widziałem, bo nie dość, że było już szaroburo, to widoczność ograniczały drzewa. Co gorsza, kierowca zepsutego auta ustawił trójkąt odblaskowy z 10-15 m za pojazdem. Naprawdę niewiele brakowało, a oprócz mechanika, właściciel potrzebowałby także blacharza i lakiernika. Nie wiem co nim kierowało? Brak wiedzy, wyobraźni? A może lenistwo? W takich sytuacjach na usta cisną się jedynie mało parlamentarne słowa.

Dlaczego ludzie nie myślą? Przecież chodzi o ich bezpieczeństwo. A ustawienie trójkąta nieco dalej, w zdecydowanie lepiej widocznym miejscu nic nie kosztuje. Pamiętajmy również o stosowaniu świateł awaryjnych.

Przypomnijmy, że trójkąt ostrzegawczy to obowiązkowy element wyposażenia każdego pojazdu. Należy go rozkładać w sytuacjach, w których doszło do awarii lub kolizji/wypadku.

Odległość w jakiej powinien zostać ustawiony trójkąt ostrzegawczy, zależy od rodzaju drogi. W przypadku, gdy do unieruchomienia doszło na autostradzie bądź drodze ekspresowej - trójkąt należy rozstawić w odległości 100 m od samochodu.

Na drodze poza terenem zabudowanym trójkąt należy ustawić w odległości od 30 do 50 m za autem. W przypadku obszaru zabudowanego przepisy nie określają, w jakiej odległości za pojazdem powinno się ustawić trójkąt. Kierowca powinien ocenić sytuację i według własnego uznania rozstawić trójkąt.

Za brak trójkąta w pojeździe można otrzymać mandat karny w wysokości od 20 do 500 zł. Natomiast za brak bądź nieodpowiednie sygnalizowanie postoju pojazdu po uszkodzeniu lub wypadku - policjant może nałożyć na kierowcę mandat w wysokości 150-300 zł.

W oddzielnym artykule wytłumaczymy, w jakich sytuacjach nie trzeba stosować trójkąta ostrzegawczego.


Stąd też mój apel do wszystkich kierowców: nie prowokujmy niebezpiecznych sytuacji na drodze. Wystarczy uruchomić wyobraźnię, przewidzieć ewentualne zagrożenie i zadbać o bezpieczeństwo wszystkich dookoła. To naprawdę nic nie kosztuje.
Rafał

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (73) 1 zablokowana

  • Dlaczego takie zdziwienie?Typowy bural z blachosmroda jak ma przejsc te 30 metrow to dostanie zadyszki .Wiec to jest norma (1)

    • 5 1

    • Dokładnie to jest powodem. To ci sami, co parkują pod drzwiami sklepu czy klatki, bo przecież przejść się kilkadziesiąt metrów to męczarnia i wstyd.

      • 2 1

  • (9)

    Szanowany Autorze
    Ulica to nie tor wyścigowy na zamkniętym terenie, gdzie organizator gwarantuje, że "za zakrętem" nie ma przeszkody. Na drodze zawsze trzeba brać pod uwagę, że za zakrętem może być przeszkoda. Prędkość musi być taka, by umożliwiała zatrzymanie się w takiej sytuacji. Wyobraźmy sobie sytuację, że samochód właśnie się zatrzymał i kierowca jeszcze nie zdążył ustawić trójkąta. Jakiś czas temu w tunelu zatrzymała się ciężarówka i wjechał w nią samochód wjeżdżający z Marynarki Polskiej.

    • 36 10

    • Chodzi o sytuację w ktorej trójkąt już stoi

      Odnośnie dostosowywania prędkości do warunków na drodze można napisać drugi artykuł. Ten artykuł porusza konkretną sytuację gdzie trójkąt już stoi za pojazdem zbyt blisko pojazdu.

      • 1 0

    • nie zgadzam sie (2)

      Autor poruszył ważny aspekt bezpieczeństwa na drodze, nie tylko swojego. Wiele razy widziałem jak trójkąt na "szosie" ustawiony był tuż za uszkodzonym autem. Na takich drogach lepiej być widocznym i należy pamiętać że ustawiając trójkąt w odpowiedniej odległości dbamy również o swoje bezpieczeństwo. Wiadomo że nie wszyscy są świetnymi kierowcami w tym i ja i może się zdarzyć że nie dopasuję prędkości do warunków na drodze, zabraknie mi wyobraźni i czegoś nie przewidzę, przełączę stację radiową etc i niech będzie że wina będzie po mojej stronie w 100%, to czy jednak nie lepiej zrobić parę kroków więcej i ustawić trójkąt prawidłowo aby zminimalizować skutki głupoty bądź błędów innych kierowców?

      • 9 0

      • (1)

        Problem w tym, że w Polsce, jeśli się postawi trójkąt dalej, to zostanie on rozjechany lub ukradziony.

        • 3 3

        • A na obwodnicy czesto... Zwiewa go wiatr.

          • 0 0

    • (1)

      Ja zawsze przed zakrętem wysyłam żonę, aby sprawdziła czy mogę jechać. Biedaczka trochę się nalata, ale bezpieczeństwo jest najważniejsze.

      • 12 7

      • Ja wysylam meza. Ale cieszy sie. Lubi biegac. Tez mowi, ze bezpieczenstwo ponad wszystko.

        • 6 0

    • Szanowny autorze komentarza... (1)

      .... nie ośmieszaj się . Właśnie dlatego jest potrzebny trojkat aby ostrzegać przed takimi sytuacjami. Po to sa stosowane rozne ograniczenia predkosci w roznych miejscach Chyba że chcesz jeszcze bardziej spowolnić ruch ba ulicach ,,, może do 30kmh ?

      • 2 2

      • Po co kolejne ograniczenie? Prędkość ma być dostosowana do warunków na drodze. Nie mam żadnego przepisu, który by gwarantował, że za zakrętem nic nie ma. Są przepisy zabraniające, ale nie ma gwarancji. Wobec tego trzeba brać pod uwagę, że coś może tam być.
        Podobnie jest z odstępem od poprzedzającego pojazdu. Utrzymywanie odstępu jest obowiązkiem kierowcy pojazdu podążającego. On ponosi winę w przypadku kolizji. Zawsze. Tak więc odstęp musi być taki, by nie doszło do kolizji nawet w przypadku, gdy "poprzednik" zobaczy na drogę wbiegające zwierzę i zahamuje. Jedynym możliwym przypadkiem obwinienia kierowcy pojazdu poprzedzającego są ogóle przepisy o utrudnianiu ruchu i powodowaniu zagrożenia w ruchu. Awaryjne hamowanie w celu uniknięcia kolizji ze zwierzęciem nie podpada pod to.

        • 4 1

    • Dokładnie

      Jak zwykle jakiś pieniacz musial zrobić aferę z niczego.

      • 1 6

  • Czytelnik: dlaczego kierowcy nie potrafią ustawiać trójkąta?

    Żona się nie zgadza.

    ba dum tssssss, kurtyna

    • 4 0

  • Przecież kierowcy włączają światła awaryjne

    gdy zatrzymują się w miejscu niedozwolonym

    • 3 2

  • Czy na tych trójkatach są podane te informacje?

    Bo powinny. Wiem że każdy ma znać przepisy, ale w stresie ludzie nie myślą zbyt logicznie, a już mogą zapomnieć jakie odległości obowiązują, gdy zdawali na prawo dawno temu.

    Taka informacja to żaden problem dla producenta.

    • 3 5

  • Na autostradzie najlepiej wezwać

    służby do zabezpieczenia auta stojącego na poboczu. Po niedługim czasie przyjeżdżają i obstawiają słupkami miejsce zatrzymania. Oczywiście do ich przyjazdu należy mieć wystawiony trójkąt i najlepiej być oddalonym w bezpiecznej odległości od pojazdu.

    • 1 0

  • Pewnie nie chce im sie daleko isc od auta

    • 4 2

  • jak ustawisz w przepisowej odległości

    to inny Ci go ukradnie, w imię tego staropolskiego hasła: okazja czyni złodzieja.

    • 2 6

  • bo nikt ich tego nie uczy (2)

    a zreszta polscy kierowcy sa najlepsi i wiedza wszystko nieprawda ? wysyarczy zobaczyc co sie wyprawie codziennie m.in na obwodnicy trojmiasta

    • 11 5

    • Uczy uczy, a przynajmniej próbuje

      niestety zarówno poziom nauczania jak i poziom kursantów pozostawia wieeeele do życzenia.

      • 5 0

    • jak nie uczy. A kurs na prawo jazdy i przepisy?
      Po prostu prawo jazdy w chipsach i kucie tylko tych przepisów, które są na egzaminie, po linii najmniejszego oporu. Jak wszędzie dookoła, byle jak, byle zaliczyć.

      • 6 1

  • Czy aby za dużo nie wymagamy?

    Jak taki kierowca ma ogarnąć odpowiednie ustawienie trójkąta, jak on nawet odległości od poprzedzającego go auta nie potrafi odpowiednio ocenić i siedzi wciąż na zderzaku, a, że gościa mimo to dobrze nie widzi to wspomaga się światłami dlugimi aby go dojrzeć.
    Czy aby nie za dużo wymagamy od takich elementów drogowych??

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane