• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: pożary aut elektrycznych niepokoją, bo palą się... nowe auta

Mateusz
30 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (356)
Pożar elektrycznego Forda Mustanga Mach-E w Gdańsku, 28.05.2023 r. Pożar elektrycznego Forda Mustanga Mach-E w Gdańsku, 28.05.2023 r.

Coraz częściej docierają do nas niepokojące sygnały o pożarach aut elektrycznych. A najbardziej niepokojący w tym wszystkim jest fakt, że zapalają się nowe samochody - pisze nasz czytelnik, pan Mateusz.



Co myślisz o pożarach aut elektrycznych?

W minioną niedzielę na stacji paliw w Gdańsku zapalił się elektryczny Ford Mustang Mach-E, 2 miesiące temu nieopodal Trójmiasta doszczętnie spłonął pierwszy "elektryk" na Pomorzu. Akcja dogaszania baterii elektrycznego Mercedesa trwała rekordowo długo, bo w sumie aż 21 godzin.

Z naszą redakcją skontaktował się pan Mateusz z Gdyni, który podzielił się swoim zdaniem w tym temacie. Poniżej pełna treść jego wiadomości.


Palą się nowe samochody



Ze sporym niepokojem patrzę na to, co się dzieje z autami elektrycznymi. Najpierw rekordowo długie gaszenie "elektryka" w Tuchomiu, teraz pożar elektrycznego Mustanga na stacji paliw w Gdańsku.

Powiecie: ale przecież palą się także auta spalinowe, i to częściej od "elektryków". Tak, palą, ale zasadnicza różnica polega na tym, że do samozapłonu "elektryków" dochodzi w nowych autach, które niedawno opuściły salon. A jak już słyszymy o pożarze samochodu z silnikiem benzynowym albo diesla, to z reguły jest to mocno zmęczony pojazd z nieudolnie przerabianą elektryką czy zdezelowanym silnikiem z wieloma wyciekami.

Czy auta elektryczne będą miały zakaz wjazdu na promy? Czy auta elektryczne będą miały zakaz wjazdu na promy?

A to, że spalinówki palą się częściej, to chyba zrozumiałe. Jest ich zdecydowanie więcej, a wśród nich jest cała masa aut, których "żywot" jest na pograniczu jeżdżenia a... złomowca. Gdyby pozbyć się takich samochodów z naszych dróg - pożarów "spalinówek" byłoby dużo mniej.

Pożar elektrycznego Mustanga na stacji paliw Pożar elektrycznego Mustanga na stacji paliw
Pożar elektrycznego Forda Mustanga Mach-E w Gdańsku, 28.05.2023 r. Pożar elektrycznego Forda Mustanga Mach-E w Gdańsku, 28.05.2023 r.

A co jeśli zapali się w hali garażowej?



Tak chyba być nie powinno? Nie wyobrażam sobie zakupu nowego samochodu elektrycznego, który w każdej chwili może się... zapalić. A co, jeśli będzie akurat zaparkowany w hali garażowej albo w domowym garażu? Przecież w hali garażowej, w której zaparkowanych jest kilkadziesiąt aut, akcja gaszenia będzie zdecydowanie bardziej utrudniona, a do tego zająć mogą się pozostałe auta.

Czy strażacy potrafią gasić auta elektryczne? Czy strażacy potrafią gasić auta elektryczne?
Nie ma przecież oficjalnego zakazu wjazdu samochodów elektrycznych do hal garażowych. A moim zdaniem powinno się go zacząć stosować, tak jak w przypadku samochodów zasilanych LPG, choć wydaje mi się, że autogaz jest dziś zdecydowanie bezpieczniejszy od modnych "elektryków".

Mateusz

Opinie (356) 9 zablokowanych

  • zakazać elektryków

    • 19 2

  • Mlody a juz napalony.

    • 7 1

  • Jedno pytanie (3)

    Czy palący samochód elektryczny również jest ekologiczny?

    • 30 1

    • ekologia everywhere

      Jak najbardziej

      • 3 0

    • Biodegraduje do atmosfery w błyskawicznym tempie.

      • 5 0

    • Nie jest, dlatego nie podpalaj go.

      • 0 0

  • W Norwegii jest aferka (1)

    Bo większość lokalnych armatorów promowych zakazała elektrykom wjazdu na statki. Sytuacja o tyle ciekawa że w Norwegii były realizowane gigantyczne dopłaty i ulgi do każdego zakupionego elektryka i jest ich tam kilkadziesiąt razy więcej niż u nas.

    • 33 1

    • Norwegia wiedzie prym w ochronie srodowiska.

      Greta Thundberg o to sie starala.

      • 0 0

  • (2)

    Większość tych aut to w większości straszne paszczury, brzydkie i takie jakieś niewydarzone a ludzie kupujący je to chyba w większości snoby szukające lansu na ekomode albo ideologicznie zmanipulowani którzy naprawdę wierzą że w ten sposób ratują ziemię przed katastrofą klimatyczna

    • 23 2

    • W punkt !

      • 5 1

    • No ale ten Mustang jest piękny.

      • 0 1

  • dziwne, że nie słyszałem jeszcze o płonącej toyocie prius (6)

    a produkują je zdaje się od 1997 roku. Dziwne, że jak płoną to zawsze marki które dopiero raczkują w elektrykach. Toyota też raczkowała, ale chyba nie robiła testów samochodów na drogach za pomoca klientów narażając ich na najgorszą możliwą śmierć przez spłonięcie :D Żeby nie było, nie lubię marki toyota.

    • 9 2

    • Prius to hybryda (3)

      • 5 1

      • I co z tego? (2)

        Hybryda też ma identyczną baterie, tylko mniejszą ;)

        • 2 2

        • tylko? w porównaniu z elektrykiem ma niezwykle małą bateryjkę, którą można łatwo schłodzić! (1)

          A ponadto z uwagi na jej wielkość to nie zagrzeje się tak jak u elektryka

          • 5 2

          • tylko co to znaczy, "można ją łatwo schłodzić"

            wentylatorki dają radę, a przy dużej baterii nie dają i dlatego producenci narażają ludzi na śmierć? bo nie da się schłodzić baterii? to nie powinno się sprzedawać takiego syfu, skoro się nie da

            • 0 0

    • W Priusach montowano akumulatory niklowo-wodorkowe,

      a to inna bajka, jeśli chodzi o samozapłon przy przeładowaniu lub nadmiernym rozładowaniu. Od 2015 można sobie dopłacić do lżejszego akumulatora litowego.

      • 0 0

    • jkkkj

      a prius to nie hybryda

      • 0 1

  • Przypominam, że: (8)

    - nie ma środka gaśniczego do gaszenia litu !!!!!
    - po polaniu litu (bez obudowy lub w nieszczelnej obudowie) wodą następuje samozapłon litu
    - woda używana do "gaszenia" tak naprawdę służy do schłodzenia baterii, aby jej temperatura nie wzrosła powyżej 160 stC
    - temperatura baterii wzrasta również podczas m.in ładowania lub przeciążenia baterii
    - jeżeli ogniwo baterii osiągnie 160stC nastąpi tzw. thermal runaway effect" - samozapłon baterii
    - jeżeli podczas tego efektu wzrośnie temperatura ogniw sąsiednich to mamy efekt łańcuchowy
    - woda schładza ogniwa, ale tylko te, które mają szczelne obudowy
    - uszkodzona obudowa zezwala na dostanie się wody do litu i następuje samozapłon ogniwa
    - w wyniku polewania wodą litu oprócz samozapłonu następuje reakcja chem. - wydziela się czysty tlen oraz wodór, które są akceleratorami spalania przyspieszając oraz potęgując reakcję
    - ślad zahaczenie obudową akumulatora samochodu elektrycznego dyskwalifikuje go do dalszej eksploatacji, co wiąże się z wymianą, a koszt to ponad połowa wartości samochodu, czyli mamy szkodę całkowitą
    - temperatura palącego się litu to ok. 2000 stC, zaś temperatura topnienia stali to 1200 stC, a aluminium to 660 stC
    - większość samochodów elektrycznych ma aluminiowe elementy konstrukcji , żeby być lżejszym, a i tak tej samej wielkości samochodu elektryczne są dużo cięższe niż spalinowe (ciężka bateria)
    - lit w połączeniu z aluminium powoduje pożary termitowe (reakcja egzotermiczna), a wtedy może osiągać temperatury do ok.3000-3800 stC
    - pożar litu spali doszczętnie konstrukcję samochodu generalnie wszystko dokoła oraz może wypalić niezłą dziurę w betonie
    - w wyniku pożaru baterii litowych w zeszłym roku stracono samochodowiec (statek do wożenia samochodów), prom oraz kilkanaście dużych jachtów
    - pewien norweski armator zakazał po tych wydarzeniach przewozu samochodów elektrycznych na niektórych (nowszych) swoich promach z napędem gazowym oraz z bateriami
    - wszelkie te informacje są ogólnodostępne

    • 44 3

    • Następny.

      W słonych paluszkach jest chlor, a to trujący gaz!

      Tak samo Ty o licie.

      • 0 6

    • Super info dla pseudoekologów :)))

      • 2 0

    • Zgadza się, ale... (2)

      - samochód osobowy również jeździ ze zbiornikiem kilkudziesięciu litrów płynnego paliwa, który po kontakcie z ogniem również jest wybuchowy
      - czy zbiorniki paliwa wybuchają? W pewnych przypadkach tak
      - czy baterie zaczynają się palić? W pewnych przypadkach tak
      - z paliwem sobie radzimy, bo używamy ich od przeszło 100 lat, a baterie nie.
      - baterie mają systemy zabezpieczające, po prostu musimy jeszcze dopracować technologię

      • 1 5

      • (1)

        Do benzyny i diesla masz wszędzie gaśnice, a do baterii Li-Ion nie ma środka gaśniczego!!!! A jak zastosujesz tradycyjne środki, co może być powszechne, bo nikt ludzi o tym nie edukuje, to jeszcze drastycznie pogorszysz sytuację!!! Elektryki tak, ale jak wymyślą skuteczny i szybki środek gaśniczy - jak w spalinowych. Swoją drogą ciekawe jak one dostały homologację?! Ekologia - tfu!

        • 4 1

        • strach się bać

          raz że zużywają rzadkiego typu pierwiastki więc już są nieekologiczne bo powodują rozgrabianie ziemi, po drugie odpady - czasochłonność rozbierania aut zdecydowanie przemawia na korzyść samochodów spalinowych, po trzecie pożary elektryków zanieczyszczają środowisko w którym żyjemy czego samochód spalinowy w przypadku pożaru nie uczyni z powietrzem , ziemią i skażeniem wody.

          • 3 0

    • Dane lekko nieaktualne - obecnie kilku innych armatorów, głównie europejskich, zakazało przewożenia samochodów z napędem elektrycznym, zarówno pełen elektryk, jak i hybryda.

      • 1 0

    • chemik (1)

      szanowny kolego, w bateriach litowo-jonowych nie mamy metalicznego litu! to podstawowy błąd myślowy.
      Bateria Li-ion składa się z anody i katody i materiałem katodowym są materiały zawierające tlenki litu. W bateriach jest bardzo dużo tlenu i dlatego taka bateria sama się pali bo tlen zawarty w materiałach podtrzymuje pożar. A rozpuszczalniki stosowane w elektrolicie są łatwopalne.

      • 1 0

      • Może i błąd myślowy, ale bateria litowo-jonowa typu paluszek, czyli AA po uszkodzeniu obudowy i wrzuceniu do wody sama się zapala. Wygląda na to, że niezależnie od tego czy to się nazwie tlenki litu, czy w skrócie lit, efekt jest taki sam. Również niezależnie od tego, czy to błąd myślowy, czy nie, podczas reakcji następuje uwolnienie dużej ilości tlenu, niezależnie czy to z tlenków, czy to z reakcji litu z wodą, Dodatkowo wydziela się duża ilość wodoru, który powstaje z tlenem w trakcie reakcji z litem, co jest wielokrotnie wykazywane przy okazji różnych testów. Reasumując - jak zwał tak zwał - ale tego g... nie da się ugasić dostępnymi środkami. Nie mówiąc nic o toksyczności...
        "Emitted gases have been studied for various lithium-ion battery compositions to assess flammability and toxicity. Based on a review of experimental work published over the last two decades, major emitted gases were hydrogen, carbon monoxide, total hydrocarbons, and carbon dioxide (Baird et al. 2020). More minor but highly toxic components were hydrogen fluoride and phosphoryl fluoride (Larsson et al. 2017; Sun et al. 2016). The greater toxicity of hydrogen fluoride relative to other emitted gases was demonstrated by using fractional effective (FE) dose and FE concentration models for an LFP battery fire (Peng et al. 2020). The findings indicate that respiratory protection for acid gases would be needed in the event of lithium-ion battery thermal runaway."

        • 1 1

  • (2)

    Parafrazujac ,spieszmy sie kochać elektryki,tak szybko odchodzą

    • 17 2

    • Albo

      Tak szybko się palą :) Dosłownie i w przenośni.

      • 1 0

    • Moje już 11 i 12 lat mają i nie chcą jakoś odejść :-)

      • 0 0

  • Pomyślcie co się będzie działo jak będą stare (2)

    Bo palą się głównie nowe dlatego że EV są nowością no to się palą nowe, bo starych nie ma.
    Natomiast jak w każdym urządzeniu ilość awarii rośnie z czasem.

    I równie dobrze może się okazać że tak jak pojazdy spalinowe w większości kończą życie wypadkiem bądź zardzewieniem, to większość elektryków w ciągu 10 lat życia skończy w pożarze baterii, która z czasem będzie coraz bardziej podatna na zapłon.

    • 26 0

    • chyba niestety ale masz rację :O)

      • 3 0

    • Święta racja, tak jak laptopy i komórki w większości kończą.

      • 0 0

  • a miały być bezpieczne i mniej szkodliwe... szkoda gadać

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Acura?

 

Najczęściej czytane