• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: pożary aut elektrycznych niepokoją, bo palą się... nowe auta

Mateusz
30 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (356)
Pożar elektrycznego Forda Mustanga Mach-E w Gdańsku, 28.05.2023 r. Pożar elektrycznego Forda Mustanga Mach-E w Gdańsku, 28.05.2023 r.

Coraz częściej docierają do nas niepokojące sygnały o pożarach aut elektrycznych. A najbardziej niepokojący w tym wszystkim jest fakt, że zapalają się nowe samochody - pisze nasz czytelnik, pan Mateusz.



Co myślisz o pożarach aut elektrycznych?

W minioną niedzielę na stacji paliw w Gdańsku zapalił się elektryczny Ford Mustang Mach-E, 2 miesiące temu nieopodal Trójmiasta doszczętnie spłonął pierwszy "elektryk" na Pomorzu. Akcja dogaszania baterii elektrycznego Mercedesa trwała rekordowo długo, bo w sumie aż 21 godzin.

Z naszą redakcją skontaktował się pan Mateusz z Gdyni, który podzielił się swoim zdaniem w tym temacie. Poniżej pełna treść jego wiadomości.


Palą się nowe samochody



Ze sporym niepokojem patrzę na to, co się dzieje z autami elektrycznymi. Najpierw rekordowo długie gaszenie "elektryka" w Tuchomiu, teraz pożar elektrycznego Mustanga na stacji paliw w Gdańsku.

Powiecie: ale przecież palą się także auta spalinowe, i to częściej od "elektryków". Tak, palą, ale zasadnicza różnica polega na tym, że do samozapłonu "elektryków" dochodzi w nowych autach, które niedawno opuściły salon. A jak już słyszymy o pożarze samochodu z silnikiem benzynowym albo diesla, to z reguły jest to mocno zmęczony pojazd z nieudolnie przerabianą elektryką czy zdezelowanym silnikiem z wieloma wyciekami.

Czy auta elektryczne będą miały zakaz wjazdu na promy? Czy auta elektryczne będą miały zakaz wjazdu na promy?

A to, że spalinówki palą się częściej, to chyba zrozumiałe. Jest ich zdecydowanie więcej, a wśród nich jest cała masa aut, których "żywot" jest na pograniczu jeżdżenia a... złomowca. Gdyby pozbyć się takich samochodów z naszych dróg - pożarów "spalinówek" byłoby dużo mniej.

Pożar elektrycznego Mustanga na stacji paliw Pożar elektrycznego Mustanga na stacji paliw
Pożar elektrycznego Forda Mustanga Mach-E w Gdańsku, 28.05.2023 r. Pożar elektrycznego Forda Mustanga Mach-E w Gdańsku, 28.05.2023 r.

A co jeśli zapali się w hali garażowej?



Tak chyba być nie powinno? Nie wyobrażam sobie zakupu nowego samochodu elektrycznego, który w każdej chwili może się... zapalić. A co, jeśli będzie akurat zaparkowany w hali garażowej albo w domowym garażu? Przecież w hali garażowej, w której zaparkowanych jest kilkadziesiąt aut, akcja gaszenia będzie zdecydowanie bardziej utrudniona, a do tego zająć mogą się pozostałe auta.

Czy strażacy potrafią gasić auta elektryczne? Czy strażacy potrafią gasić auta elektryczne?
Nie ma przecież oficjalnego zakazu wjazdu samochodów elektrycznych do hal garażowych. A moim zdaniem powinno się go zacząć stosować, tak jak w przypadku samochodów zasilanych LPG, choć wydaje mi się, że autogaz jest dziś zdecydowanie bezpieczniejszy od modnych "elektryków".

Mateusz

Opinie (356) 9 zablokowanych

  • Co za artykuł... Pozostaje odpowiedzieć na pytanie z tytułu

    To dlaczego płoną nowe auta elektryczne?

    • 11 1

  • (3)

    Hipokryci - jest dużo więcej filmików i dowodów na to że palą się baterię w telefonach, a wy i tka trzymacie je w kieszeni, przy łóżku albo dajecie dzieciom. Dlatego w kwestiach technicznych nie można pytać się społeczeństwa o zdanie, bo wyraźnie się nie zna. Kilka lat, kilka (dosłownie) pożarów i się wszystko ogarnie

    • 7 29

    • Tyle że samochodów elektrycznych na całym świecie jest jakieś 15 milionów a telefonów 15 miliardów. Ponadto bateria w samochodzie elektrycznym ma pojemność 40 tys. do nawet 100 tys. razy większą niż w telefonie. To trochę jakbyś powiedział "Czemu nie boisz się szczoteczki elektrycznej? Przecież ona ma silnik elektryczny. Szlifierka kątowa też ma silnik elektryczny i może ci obciąć rękę"

      • 22 0

    • Haha co za porównanie....Ekoświr

      • 3 2

    • W żadnej kwestii nie powinno się pytać społeczeństwa

      Bo z założenia się na tym nie zna:) i to nie tylko Ci gorzej wykształceni- wybitny ekspert w jednej dziedzinie musi być zupełna nogą w innych. W niektórych może się orientować, ale nie ma wiedzy eksperckiej. Tylko gdzie jest granica? Np. osobiście uważam, że prawa wyborcze powinny mieć osoby mające minimalna wiedzę ekonomiczną. Ale jak to sprawdzić? Nie da się, poza tym naruszamy prawa innych. Nawet jeśli byłoby lepiej dla nich, gdyby nie głosowali :) pozostaje edukować społeczeństwo, czego nie chce żaden polityk

      • 1 1

  • Może nie jest największym problemem to, że się zapalają, tylko, że nie potrafimy ugasić w zarodku. (1)

    Pozostaje liczyć na wyjątkowe szczęście w nieszczęściu.
    Gaśnie za to chęć posiadana miejskiego wozidełka na prąd.

    • 17 3

    • W jakim zarodku? Zaczyna palic sie tak szybko ze nie zdazysz nic zrobic.

      • 2 0

  • Wprowadzić zakaz wjazdu elektr. aut do garaży podziemnych i centrum miast !!!!

    • 29 2

  • Są już zakazy pod budynkami i na promach morskich

    Są już zakazy w niektórych galeriach, a po pożarze na podziemnym parkingu pod warszawskim blokiem i basenem też zakaz, pożar naruszył konstrukcję całego budynku, nie ma póki co technologii szybkiego gaszenia baterii. I nie są to żadne eko, bo produkcja baterii i ich utylizacja to gorsze niż lata jeżdżenia spalinowym, a prąd w gniazdku z wiatraków, he,he,

    • 44 3

  • Opinia wyróżniona

    zgadzam sie w 100% (37)

    Zapłony spalinówek zdarzaja sie niemalże tylko podczas ich pracy i zdecydowana wiekszość z nich jest znacznie przechodzona i w kiepskim stanie technicznym - cześć winy wiec jest po stronie zaniedbań samych użytkowników/właścicieli.
    Natomiast zapalające sie "elektryki" nie dość że są młode to jeszcze stosunkowo często do samozapłonu dochodzi w czasie postoju.

    • 395 24

    • (14)

      Autor artykuły wysunął zupełnie błędne wnioski - płoną również i nowe auta spalinowe, często w wyniku błędów w projekcie konstrukcji, albo wadliwej części montowanej w modelach z danego okresu produkcyjnego, ale nie słyszy się o tym tak często, ponieważ pojazd spalinowy łatwo ugasić, jeśli zrobi się to dość szybko i zdławi pożar w zarodku - mało świadków i "nikt nic nie widział".

      Z autami elektrycznymi jest zupełnie inaczej - pożar elektryczny to nie reakcja spalania, a chemiczna i trwa tak długo, dopóki jest paliwo zasilające cały proces, w tym wypadku najczęściej dotyczy to baterii. Wystarczy zwarcie w jednym ogniwie (a takich są w jednym samochodzie tysiące) i pożar gotowy. I nie da się tego ugasić - lanie wodą ma zapobiec przegrzaniu pozostałych ogniw i innych elementów, by i one nie zaczęły się "palić". Dlatego gaszenie trwa wieczność i robi się z tego sensacja naokoło.

      • 12 56

      • wnioski zupełnie prawidłowe (12)

        samozapłon w spalinówkach raczej tylko w czasie pracy wieć jest od razu zauważony ii niekoniecznie jest gwałtowny przez co udaje się go opanować
        samozapłon w elektrykach często w pustych autach na postoju (więc nie ma kto zareagować) a poza tym przebieg reakcji raczej uniemożliwia szybkie wygaszenie i pali się aż do wypalenia.
        Poza tym elektryki to są auta kilkuletnie więc są w miarę "nowe" w porównaniu z wiekiem spalinówek jeżdzących po drogach

        samozpałony elektryków są dużo bardziej niepokojace zwłaszcza biorąc pod uwagę ich niewielki udział w rynku. Gdyby były tak powszechne jak spalinówki to dopiero byłoby niewesoło.

        • 63 4

        • (11)

          bzdura auta elektryczne gasi się tak samo jak spalinowe i zajmuje to tyle samo czasu, wiedzę czerpcie od strażaków nie z miejskich legend.
          Obecnie częścią procedury jest moczenie przez 8h i później powstają takie potworki o akcji gaśniczej trwającej kilkanaście godzin gdzie 99% czasu to było czekanie na kontener bo procedura nakazuje :) a głąby przeczytają że się samochód palił kilkanaście godzin gdzie samo gaszenie to 20-25 minut tyle co konwencjonalnego samochodu ;D

          • 8 71

          • D (10)

            chyba nie widziałeś jak wygląda zapłon ogniwa. W sieci jest sporo filmów.

            • 30 3

            • (2)

              tak i jakoś nigdy to nie był samozapłon ;)

              • 2 23

              • Wcale nie był samozapłon....wpisz sobie (1)

                An Electric Bus Caught Fire After Battery Explosion in Paris

                Znam kilka takich przypadków, które nie zostały nagrane lub upublicznione.

                • 21 2

              • super każdy pożar jest inny a jak widzimy w tym artykule straż pożarna poradziła sobie z tym gaszeniem i nikt nie czekał aż się samo wypali wbrew obiegowym opiniom i miejskim mitom :)

                • 1 1

            • (2)

              Polska to jednak zacofanie i zabobon :D w każdą bzdurę uwierzą jak "nowa" technologia wchodzi. Maszty 5G też będziecie wycinać i w czołach z foli chodzicie? Bo z tymi pożarami to ten sam stek bzdor co z tym "elektro smogiem"

              • 4 37

              • To co napisałeś wystarczająco dużo mówi o twojej wiedzy na ten temat. (1)

                Potem jeden z drugim zdzwieni, że im chata z dymem leci albo, że magiczny autopilot lub asystent pasa ruchu i systemy bezpieczeństwa nie zapobiegły np wypadnięciu z drogi lub najechaniu na auto z przodu, gdy kierowca akurat oglądał film na komórce...

                • 19 1

              • no tak eksperci swoje ale internet i tak wie lepiej ;D

                • 3 2

            • (3)

              Przecież sama ta publikacja na trójmiasto jest dowodem na to że nie jest ciężko ugasić pożar samochodu elektrycznego :D patrzą na zdjęcia i dalej swoje a tak na marginesie to nie jest pierwszy model tej marki co się pali sam z siebie ;)

              • 4 1

              • No widać. Kilkadziesiąt minut. (2)

                Ile się pali Passat b5 z pełnym bakiem?

                • 1 0

              • (1)

                straz gasi passata w kilka minut a nie kilkadziesiat do kilku godzin jak w przypadku elektyka

                • 2 1

              • przeczytaj ten artykuł o tej akcji gaśniczej co trwała 21 godzin dokładnie bo robisz z siebie głupka ;)

                • 1 1

      • Palą się nowe

        Bo stare już się spaliły.
        Czy to takie dziwne.

        • 4 1

    • BMW (10)

      A słynne pożary BMW wywoływane wadliwymi zaworami EGR?

      • 11 5

      • Wada konstrukcyjna, która została usunięta (9)

        Baterii zdolnej do samozapłonu nie można usunąć z elektryka :)

        • 26 3

        • Poza tym (1)

          Taka przypadłość w spalinówkach dotyczy zwykle konkretnej marki i modelu, w którym coś zostało skopane, natomiast elektryki palą się jak leci.

          • 20 1

          • To wymień chociaż 50 tych "jak leci".

            • 0 0

        • (3)

          Samozapłon baterii to też wada konstrukcyjna która się usuwa ;)

          • 3 9

          • Poprzez całopalenie?

            ;)

            • 16 1

          • Więc jaką wadę konstrukcyjną posiadał ten elektryk? (1)

            Oczywiście, oprócz wady baterii składającej się z dużej ilości ogniw?
            Wraz z ilością ogniw w takiej baterii rośnie prawdopodobieństwo uszkodzenia (zwarcia) któregokolwiek z nich. W efekcie następuje miejscowy wzrost temperatury i kolejne ogniwa lecą po kolei. Znasz zasadę domina?

            • 11 1

            • zwarcie to ty masz półkul mózgowych, zwarcie w ogniwie jest tylko i wyłącznie wadą fabryczną w postaci np źle wykonanej warstwy izolacyjne ilość ogniw lub jakiegoś innego defektu fabrycznego.
              ilość ogniw nie ma znaczenia ;)

              • 2 12

        • Pewnie myślisz że każda marka moto ma swoją fabrykę akumulatorów? I że akumulatora nie da się wymienić?
          Problemem jest identyfikacja usterki samego akumulatora żeby zapobiec zapłonowi ale pewnie nad tym pracują

          • 0 0

        • Jak się spali, to już nie można!
          Baterie można naprawiać i wymienić pojedyncze ogniwa albo jeden pakiet.

          • 0 1

        • A jednak można - Chevrolet Bolt ma akcję wymiany, chyba też jakiś Hyundai.

          • 0 0

    • (2)

      Chciałbym napomknąć, że w Polsce pali się około 1000 sztuk rocznie

      • 3 2

      • Niemożliwe (1)

        Ja sam palę 10 dziennie

        • 12 2

        • Co to jest Marboro ?

          Marlboro

          • 0 0

    • Poczekajmy aż się spali elektryczny autobus z pasażerami wtedy będą wszyscy beczeć. (3)

      • 21 3

      • Niejeden spalinowy już się spalił. (1)

        To co, zakazujemy spalinówek?

        • 0 4

        • ale z dużo mniejszą gwałtownością, no i łatwiej ugasić

          dlatego spalinowe są pod tym względem dużo bezpieczniejsze

          • 1 0

      • Poczekajmy aż spadnie jeden samolot z pasażerami i się spali, wtedy będą wszyscy beczeć.

        • 0 0

    • spokojnie to tylko testy.... (1)

      ...w 2060/70 jak juz zostana tylko same elektryki, zamiast 5G bedzie 9G, bedzie mozna podbic dowolny kraj bez 1 czolgu, wystarczy zhakowac system, wywolac zwarcie w ukladzie elektrycznym i wszystkie elektryki jednej nocy ida z dymem w calym kraju......

      • 7 0

      • W jaki sposób zwarcie w systemie miałoby spowodować zapłon podłączonych do niego odbiorników?

        • 0 1

    • d**ilizm

      Serio nawet mi nie szkoda d**ili, którzy kupują elektryki. Szkoda mi tych strażaków, że marnowany jest ich cenny czas przez d**ilizm innych. Elektryki ładowane prądem, a ten prąd to nie węgla zero śladu węglowego - zero!

      • 6 1

    • nie-zgadzam sie w 100%

      Sam piszesz, że palą się również auta z silnikami spalinowymi.
      Taki pożar w garażu podziemnym sam przeżyłem. Też w czasie postoju, jak to dodał poprzedni komentujący.

      Auto, które się zapali - obojętnie z jakim napędem, stoi w pełnym ogniu w przeciągu paru minut.
      A przy pożarze w spalinowym może wybuchnąć paliwo w zbiorniku.

      Co jest lepsze?
      Czyli trzeba zabronić wjazdu do hal garażowych wszystkim pojazdom!

      • 1 3

  • Bo cała koncepcja jest i**otyczna (i powoduje inne problemy) (7)

    Pomijam typ baterii, bo chyba jeden jest szczególnie podatny na zapłon, ale po co w ogóle baterie są integralną częścią samochodu?

    Gdyby to były wymienne ogniwa, to:

    - łatwo byłoby wyjąć z samochodu te felerne czy palące się
    - nie byłoby potrzeba tylu akumulatorów
    - wymiana ogniw na stacjach byłaby dosłownie chwilą
    - samochody zachowałyby swój dotychczasowy ciężar

    i pewnie wiele innych pozytywów o których nie pomyślałem

    To zaczyna przypominać samochody jednorazowe, ciekawe swoją droga jaki wpływ będą miały takie przypadki na podniesienie kosztów ubezpieczenia dla wszystkich...

    Dodam jeszcze, że jak ogólnie jestem za elektrykami, to od jakiegoś roku, jak zapoznałem się z problemami palących się elektryków, doszedłem do wniosku, że nigdy bym takiego typu NIE kupił. Tu coś musi się zmienić i to na poważnie.

    • 28 2

    • Zgadzam się, że wyjmowane baterie a zwłaszcza ładowanie poza samochodem to byłoby znakomite rozwiązanie (1)

      ale niestety nie przy obecnej technologii. Wyjmować co najmniej 300 kg w ramach eksploatacji?
      Zmiany nie ułatwią też sami producenci samochodów, którzy nie są skorzy do unifikacji. Nawet włączanie wycieraczek w samochodach każdy robi po swojemu.

      • 1 0

      • Wyjmowane baterie są i w rowerach i w skuterach

        oczywiście że ważą mniej, ale nie o to chodzi by na jednej baterii samochód elektryczny miał jechać 300km

        Ja wolałbym (i lata temu myślałem, że tak to będzie zorganizowane) być w stanie wymienić ogniwo czy parę z nich na stacji i być w stanie przejechać 100km - większość ludzi i tak porusza się w okolicy, a nawet jadąc z np. Warszawy to byłoby parę chwilowych postoi.

        Ostatnio mówi się o zakazie parkowania w wielopoziomowych parkingach, bo te nie były przewidziane na tak ciężkie samochody osobowe (a jeden się już zawalił).

        • 5 0

    • Swego czasu czytałem artykuł o płynnym elektrolicie. (2)

      Tylko że to bardziej w ciężarówkach. Na 40ton.net. Naładowany elektrolit normalnie ładowało by się do baterii z dystrybutora. Wcześniej zużyty elektrolit odsysając.

      • 1 0

      • a to ci dopiero ciekawe...

        • 0 0

      • koledzy Iron Man'a tego używają

        • 0 0

    • To nie takie łatwe... i czy się opłaca? (1)

      - Wiesz ile zajmuje ładowanie baterii? Na szybkiej ładowarce autostradowej... 15 do 30 minut. Te szybkie ładowarki są już również w Polsce. Za granicą to norma.
      - Wymienne baterie to duży problem logistyczny, który skończyłby się jeszcze wyższymi kosztami. Bo trzeba mieć co najmniej kilka wersji zunifikowanych baterii.
      - należałoby ich przechowywać spory zapas... Bo chyba nie chcesz rezerwować baterii na konkretny dzień, w konkretne miejsce na autostradzie?
      - wymiana takiego pakietu w jakimś automatycznym punkcie wymiany... myślę, że też minimum 5-10 min, a w tym czasie masz naładowane 50% baterii na szybkiej ładowarce.
      - Zestaw baterii waży jakieś... pewnie 200-300 kg.
      - Cały zestaw baterii składa się z mniejszych pakietów, które oczywiście mogą być wymieniane (w tym wypadku pewnie zależy od producenta, ale znam rozwiązania jednej z dużych marek)
      - konstrukcja zestawu baterii musi być odporna na uderzenia mechaniczne, szczelna, wytrzymała
      -
      Każda nowa technologia ma kłopoty. Tesla i Toyota, które są liderami na rynku mają tych problemów mniej. Po prostu pozostali muszą się tego nauczyć. Taki lajf.

      • 1 4

      • logistyka - kiedyś nie było stacji benzynowych i to był problem

        logistycznie wystarczy do tego się odpowiednio przygotować i wszystko staje się możliwe

        chyba kompletnie brak ci wyobraźni, nawet nie chce mi się komentować poszczególnych punktów bo są dosyć bzdurne i tendencyjnie przedstawiane

        • 0 0

  • W końcu ktoś zwrócił na to uwagę i cieszę się, że nie jestem sam w tych przekonaniach (4)

    Bo od dyskusji ze zwolennikami, że "przecież pali się taki sam % pojazdów" (bodaj 4%) już ręce opadają. Mam dom z garażem, ale w życiu nie kupię elektryka, żeby którejś nocy mnie żywcem usmażył (mam sypialnię nad garażem).

    • 155 9

    • nie bądź naiwny samochody same nie płoną w lesie ;)

      • 5 9

    • (2)

      przepraszam ale na co zwrócił uwagę??? Auta hybrydowe z tą samą technologią akumulatorów litowych już ponad dekadę jeżdżą po naszych drogach i nikt się ich nie boi ;) więc jak to jest albo macie hybrydowe granaty czekające tylko na samozapłon albo uwierzyliście w miejskie legendy...

      • 3 7

      • Jesteś w błędzie (1)

        Hybrydy Toyoty, a tylko te jeżdżą po naszych drogach więcej niż 5 lat. miały do roku 2020 montowane baterie niklowo wodorkowe (NiMH). Ten typ baterii nie zulega samozapłonom. Nawet w przypadku zwarcia nie osiągają tak wysokich temperatur jak baterie litowe. Niestety w nowszych autach Toyoty są już baterie litowe - większa pojemność.

        • 8 0

        • Każda bateria może samo zaplanac jak ja źle zrobią i przykładów było całemnostwo tak jak i każdej innej technologii z błędami inżynieryjnymi, projektowymi

          • 1 3

  • Jestem ciekaw czy te samochody były kupione w salonie, czy przyjechały nieudolnie naprawione po całce zza granicy...

    • 6 12

  • Zmechanizowany transport zawsze będzie w jakimś stopniu szkodliwy dla środowiska

    Samochody na ropę/benzynę/gaz szkodzą środowisku i to jest fakt, z którym trzeba coś zrobić. Natomiast nie jestem przekonany co do samochodów elektrycznych - skądś trzeba uzyskać prąd do ich ładowania, a w Polsce króluje węgiel... Obecnie samochodów elektrycznych jest niewiele oraz są jeszcze w miarę nowe. Wraz z wzrostem ilości elektryków oraz ich starzeniem, to wzrasta częstotliwość pożarów takich aut, a akcje gaśnicze nie należą do krótkich. Nawet jeśli wprowadzimy jakieś dodatkowe regulacje czy kontrole, by takich zagrożeń było mniej, to i tak za to wszystko zapłacą ludzie/konsumenci.

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Która firma wyprodukowała autobus przedstawiony na zdjęciu?

 

Najczęściej czytane