• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Dlaczego egzaminatorzy PORD strajkują? Kilkaset odwołanych egzaminów

Michał Jelionek
5 lipca 2022, godz. 06:00 
Opinie (107)
Najnowszy artykuł na ten temat Co dalej z protestem egzaminatorów?
Protestujący egzaminatorzy mają cztery główne postulaty. Protestujący egzaminatorzy mają cztery główne postulaty.

Strajk egzaminatorów. W poniedziałek zdecydowana większość egzaminatorów Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego nie stawiła się w pracy, przez co blisko 150 kandydatów na kierowców nie miało możliwości podejścia do egzaminu na prawo jazdy. Prognozy są jeszcze gorsze, bo podczas protestu odwołanych zostanie prawdopodobnie kilkaset egzaminów. Dlaczego egzaminatorzy strajkują?



Jak oceniasz egzaminatorów PORD?

W poniedziałek, 4 lipca, tuż po godz. 7 informowaliśmy naszych czytelników o problemach kadrowych w PORD. Przypomnijmy: od samego rana egzaminy przeprowadzać miało 12 egzaminatorów w ośrodkach w Gdańsku i w Gdyni. Tymczasem w pracy stawiło się zaledwie dwóch. Nieobecni tłumaczyli swoją absencję problemami zdrowotnymi. Efekt? Paraliż egzaminacyjnego grafiku. Już teraz wiadomo, że egzaminatorzy zastrajkowali. O ich postulatach przeczytacie poniżej.

Przez strajk egzaminatorów odwołano ich egzaminy, teraz są na końcu kolejki



W poniedziałkowy poranek wiele osób na marne pojawiło się w budynku PORD. Egzaminy z późniejszych godzin odwoływane były telefonicznie. W poniedziałkowy poranek wiele osób na marne pojawiło się w budynku PORD. Egzaminy z późniejszych godzin odwoływane były telefonicznie.
Pod naszym poniedziałkowym artykułem pojawiło się wiele komentarzy osób, które miały zaplanowane egzaminy 4 lipca. Były osoby, które do PORD-u przyjechały z daleka, wyruszając w drogę w środku nocy. Byli też tacy, którzy specjalnie na tę okazję musieli wziąć urlop w pracy. A większość z nich została odesłana do domów z kwitkiem.

Co gorsza, osoby, którym odwołano egzamin, automatycznie trafiają na sam koniec kolejki. A tym samym kilkaset osób na swoje podejście poczeka kolejne trzy tygodnie (to najszybszy nowy termin ich egzaminu).

Najbardziej poszkodowani w tej całej sytuacji są nasi klienci. Będziemy starali się otwierać nowe terminy, które od razu będą udostępniane w systemie InfoCar. Musimy jednak pamiętać, że w tych działaniach jesteśmy ograniczeni obowiązującymi przepisami prawa. Jednocześnie bardzo dziękuję egzaminatorom, którzy przyszli do pracy. Doceniam, że potrafią dbać o swoje zdrowie... - skomentował Roman Nowak, dyrektor PORD w Gdańsku.

Kiedy protestujący egzaminatorzy wrócą do pracy?



Zwolnienia lekarskie egzaminatorów kończą się w trzech termiach, dla części osób w środę, dla innych w czwartek i w piątek - dodaje.
W poniedziałkowe popołudnie przedstawiciele PORD-u poinformowali o kolejnych odwołanych egzaminach. W poniedziałkowe popołudnie przedstawiciele PORD-u poinformowali o kolejnych odwołanych egzaminach.

Strajk egzaminatorów: o co walczą egzaminatorzy?



Protest egzaminatorów to akcja ogólnopolska. Strajki odbywają się w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego w całym kraju. Warto zaznaczyć, że egzaminatorzy nie uderzają w dyrektorów placówek, a w Ministerstwo Infrastruktury, które odpowiada za aktualny system przeprowadzania egzaminów państwowych.

System egzaminowania podlega przepisom prawa, które mogą zmienić wyłącznie legislacyjne organy państwowe. Naprawa błędów w przepisach, zmiana systemu wynagradzania leży w gestii ministra. Urzędy marszałkowskie i podlegający im dyrektorzy są wyłącznie organami wykonawczymi, opartymi na obowiązujących przepisach prawa. Egzaminatorzy z całego kraju walczą o przyszłość swoją, rodziny, naszego zawodu i bezpieczeństwa ruchu drogowego - wyjaśnia Wiesław Kubowicz, egzaminator.
Oświadczenie protestujących egzaminatorów. Oświadczenie protestujących egzaminatorów.

Egzaminatorzy wystosowali cztery główne postulaty

.

Poniżej publikujemy ich treść.

1. Chcemy pełnej niezależności i obiektywności decyzji egzaminatora dotyczącej wyniku egzaminu.

  • Zależność pracownicza uniemożliwia realizację pełnej obiektywności oceny poziomu umiejętności zdającego. Z punktu widzenia psychologii zapis w ustawie mówi o czasie egzaminu w ruchu drogowym minimum 40 minut plus zadania na placu manewrowym ok. 15 minut, czyli w sumie ok. 1 godz. A zapis w rozporządzeniu dopuszcza egzaminy co 45 min, czyli z góry zakłada, że któraś z osób nie zaliczy egzaminu już na placu manewrowym,
  • Uzależnienie egzaminatora od decyzji pracodawcy w kwestii prowadzenia dodatkowej działalności zarobkowej. Dyrektor musi wyrazić zgodę na dodatkową działalność zarobkową. Są sytuacje, w których dyrektor celowo blokuje egzaminatora, nie dając mu takiej zgody, przez co nie ma możliwości zarobku z dodatkowej pracy. Również ustawa zabrania prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej. W tej sytuacji egzaminator jest zdany jedynie na pensję egzaminatora,
  • ochrony prawnej egzaminatora jako "funkcjonariusza publicznego" z pełnym zakresem prawnym ochrony.

2. Chcemy zmiany systemu egzaminowania w zakresie podniesienia poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

  • Uproszczenie systemu oceny kandydata w obecnie funkcjonującym procesie egzaminowania. Aktualnie działa system zadaniowy, który nie jest sprawiedliwy dla osób podchodzących do egzaminu państwowego. Są sytuacje, kiedy nawet minimalny błąd dyskwalifikuje osobę egzaminowaną, a egzaminator ma związane ręce, ponieważ musi każdy błąd wychwycić i całościowo ocenić. Gdybyśmy mieli system punktacji egzaminu, wówczas końcowa ocena należałaby do egzaminatora, biorąc pod uwagę całokształt egzaminu,
  • Wzmocnienie kompetencji egzaminatora w ocenie sprawności i poziomu umiejętności kandydata,
  • Wprowadzenie elementów oceny pomijanych w obecnym systemie egzaminowania, niezbędnych w bezpiecznym i czynnym uczestnictwie kandydata i przyszłego kierowcy w ruchu drogowym. W arkuszu przeprowadzania egzaminu zniknęły elementy ważne dla oceny samego egzaminu typu: dynamika jazdy czy kultura jazdy,
  • Wprowadzenie ogólnokrajowej unifikacji przepisów prawa w zakresie interpretacji i stosowania.

3. Chcemy zmiany systemu i poziomu wynagradzania osób realizujących zadania w zakresie zawodu egzaminatora.

  • System umożliwia nierówne traktowanie egzaminatorów,
  • System kategoryzuje egzaminatorów na "lepszych" i "gorszych", "przychylnych" i nieprzychylnych" kierownictwu ośrodka egzaminowania,
  • Poziom wynagrodzenia regulowany tabelą, niezmieniony od 14 lat,
  • Ignorowanie wniosków, postulatów i zwyczajnych ludzkich potrzeb przez Ministerstwo od ponad pięciu lat,
  • Brak systemu motywacji i atrakcyjności w procesie pozyskiwania nowej, młodej kadry w zawodzie egzaminatora,
  • Odpływ doświadczonej i środowiskowo cennej kadry egzaminacyjnej do innych zawodów, zdecydowanie atrakcyjniejszych finansowo,
  • Degradacja wiekowa i niska atrakcyjność zawodu w krótkim czasie stanie się przyczyną załamania funkcjonowania systemu egzaminowania,

- Jako dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku nie mam już wpływu na wysokość wynagrodzenia egzaminatorów, których zatrudniam. W chwili obecnej zarabiają maksymalne kwoty określone w stosownym rozporządzeniu - odpowiada na postulat dyrektor PORD.
4. Chcemy zmiany w systemie koordynacji i komunikacji w ramach wymiany informacji, oceny sytuacji i procedowania zmian w procesie legislacyjnym pomiędzy środowiskiem egzaminatorów a Ministerstwem Infrastruktury.

  • Wprowadzenie osób merytorycznie i stażowo przygotowanych do nadzorowania i organizacji pracy procesu egzaminowania kandydatów oraz procedowania zmian legislacyjnych. Stanowisko osoby przeprowadzającej kontrole z ramienia Urzędu Marszałkowskiego mogą zajmować osoby bez odpowiednich kompetencji, nieposiadających nawet prawa jazdy. Ocena z punktu widzenia osoby kontrolującej następuje poprzez wielokrotną możliwość obejrzenia fragmentu materiału filmowego, a egzaminator decyzję musi podjąć często w ułamku sekundy,
  • Sprawnego i dynamicznego reagowania na wnioski środowiska i obserwowane nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu,
  • Wprowadzenie systemu informacji ogólnodostępnej, przejrzystej i merytorycznej w zakresie propozycji i kalendarza zmian.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (107)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ogłoszenia polecane

Wydarzenia

25. Grand Prix Sopot - Gdynia

zawody / wyścigi

OVERGROUND - JDM spot

zlot

Street Meeting Poland 2022

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

4MOTION to napęd na wszystkie koła stosowany przez którego producenta?