• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego egzaminatorzy PORD strajkują? Kilkaset odwołanych egzaminów

Michał Jelionek
5 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Protestujący egzaminatorzy mają cztery główne postulaty. Protestujący egzaminatorzy mają cztery główne postulaty.

Strajk egzaminatorów. W poniedziałek zdecydowana większość egzaminatorów Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego nie stawiła się w pracy, przez co blisko 150 kandydatów na kierowców nie miało możliwości podejścia do egzaminu na prawo jazdy. Prognozy są jeszcze gorsze, bo podczas protestu odwołanych zostanie prawdopodobnie kilkaset egzaminów. Dlaczego egzaminatorzy strajkują?



Jak oceniasz egzaminatorów PORD?

W poniedziałek, 4 lipca, tuż po godz. 7 informowaliśmy naszych czytelników o problemach kadrowych w PORD. Przypomnijmy: od samego rana egzaminy przeprowadzać miało 12 egzaminatorów w ośrodkach w Gdańsku i w Gdyni. Tymczasem w pracy stawiło się zaledwie dwóch. Nieobecni tłumaczyli swoją absencję problemami zdrowotnymi. Efekt? Paraliż egzaminacyjnego grafiku. Już teraz wiadomo, że egzaminatorzy zastrajkowali. O ich postulatach przeczytacie poniżej.

Przez strajk egzaminatorów odwołano ich egzaminy, teraz są na końcu kolejki



W poniedziałkowy poranek wiele osób na marne pojawiło się w budynku PORD. Egzaminy z późniejszych godzin odwoływane były telefonicznie. W poniedziałkowy poranek wiele osób na marne pojawiło się w budynku PORD. Egzaminy z późniejszych godzin odwoływane były telefonicznie.
Pod naszym poniedziałkowym artykułem pojawiło się wiele komentarzy osób, które miały zaplanowane egzaminy 4 lipca. Były osoby, które do PORD-u przyjechały z daleka, wyruszając w drogę w środku nocy. Byli też tacy, którzy specjalnie na tę okazję musieli wziąć urlop w pracy. A większość z nich została odesłana do domów z kwitkiem.

Co gorsza, osoby, którym odwołano egzamin, automatycznie trafiają na sam koniec kolejki. A tym samym kilkaset osób na swoje podejście poczeka kolejne trzy tygodnie (to najszybszy nowy termin ich egzaminu).

Najbardziej poszkodowani w tej całej sytuacji są nasi klienci. Będziemy starali się otwierać nowe terminy, które od razu będą udostępniane w systemie InfoCar. Musimy jednak pamiętać, że w tych działaniach jesteśmy ograniczeni obowiązującymi przepisami prawa. Jednocześnie bardzo dziękuję egzaminatorom, którzy przyszli do pracy. Doceniam, że potrafią dbać o swoje zdrowie... - skomentował Roman Nowak, dyrektor PORD w Gdańsku.

Kiedy protestujący egzaminatorzy wrócą do pracy?



Zwolnienia lekarskie egzaminatorów kończą się w trzech termiach, dla części osób w środę, dla innych w czwartek i w piątek - dodaje.
W poniedziałkowe popołudnie przedstawiciele PORD-u poinformowali o kolejnych odwołanych egzaminach. W poniedziałkowe popołudnie przedstawiciele PORD-u poinformowali o kolejnych odwołanych egzaminach.

Strajk egzaminatorów: o co walczą egzaminatorzy?



Protest egzaminatorów to akcja ogólnopolska. Strajki odbywają się w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego w całym kraju. Warto zaznaczyć, że egzaminatorzy nie uderzają w dyrektorów placówek, a w Ministerstwo Infrastruktury, które odpowiada za aktualny system przeprowadzania egzaminów państwowych.

System egzaminowania podlega przepisom prawa, które mogą zmienić wyłącznie legislacyjne organy państwowe. Naprawa błędów w przepisach, zmiana systemu wynagradzania leży w gestii ministra. Urzędy marszałkowskie i podlegający im dyrektorzy są wyłącznie organami wykonawczymi, opartymi na obowiązujących przepisach prawa. Egzaminatorzy z całego kraju walczą o przyszłość swoją, rodziny, naszego zawodu i bezpieczeństwa ruchu drogowego - wyjaśnia Wiesław Kubowicz, egzaminator.
Oświadczenie protestujących egzaminatorów. Oświadczenie protestujących egzaminatorów.

Egzaminatorzy wystosowali cztery główne postulaty

.

Poniżej publikujemy ich treść.

1. Chcemy pełnej niezależności i obiektywności decyzji egzaminatora dotyczącej wyniku egzaminu.

  • Zależność pracownicza uniemożliwia realizację pełnej obiektywności oceny poziomu umiejętności zdającego. Z punktu widzenia psychologii zapis w ustawie mówi o czasie egzaminu w ruchu drogowym minimum 40 minut plus zadania na placu manewrowym ok. 15 minut, czyli w sumie ok. 1 godz. A zapis w rozporządzeniu dopuszcza egzaminy co 45 min, czyli z góry zakłada, że któraś z osób nie zaliczy egzaminu już na placu manewrowym,
  • Uzależnienie egzaminatora od decyzji pracodawcy w kwestii prowadzenia dodatkowej działalności zarobkowej. Dyrektor musi wyrazić zgodę na dodatkową działalność zarobkową. Są sytuacje, w których dyrektor celowo blokuje egzaminatora, nie dając mu takiej zgody, przez co nie ma możliwości zarobku z dodatkowej pracy. Również ustawa zabrania prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej. W tej sytuacji egzaminator jest zdany jedynie na pensję egzaminatora,
  • ochrony prawnej egzaminatora jako "funkcjonariusza publicznego" z pełnym zakresem prawnym ochrony.

2. Chcemy zmiany systemu egzaminowania w zakresie podniesienia poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

  • Uproszczenie systemu oceny kandydata w obecnie funkcjonującym procesie egzaminowania. Aktualnie działa system zadaniowy, który nie jest sprawiedliwy dla osób podchodzących do egzaminu państwowego. Są sytuacje, kiedy nawet minimalny błąd dyskwalifikuje osobę egzaminowaną, a egzaminator ma związane ręce, ponieważ musi każdy błąd wychwycić i całościowo ocenić. Gdybyśmy mieli system punktacji egzaminu, wówczas końcowa ocena należałaby do egzaminatora, biorąc pod uwagę całokształt egzaminu,
  • Wzmocnienie kompetencji egzaminatora w ocenie sprawności i poziomu umiejętności kandydata,
  • Wprowadzenie elementów oceny pomijanych w obecnym systemie egzaminowania, niezbędnych w bezpiecznym i czynnym uczestnictwie kandydata i przyszłego kierowcy w ruchu drogowym. W arkuszu przeprowadzania egzaminu zniknęły elementy ważne dla oceny samego egzaminu typu: dynamika jazdy czy kultura jazdy,
  • Wprowadzenie ogólnokrajowej unifikacji przepisów prawa w zakresie interpretacji i stosowania.

3. Chcemy zmiany systemu i poziomu wynagradzania osób realizujących zadania w zakresie zawodu egzaminatora.

  • System umożliwia nierówne traktowanie egzaminatorów,
  • System kategoryzuje egzaminatorów na "lepszych" i "gorszych", "przychylnych" i nieprzychylnych" kierownictwu ośrodka egzaminowania,
  • Poziom wynagrodzenia regulowany tabelą, niezmieniony od 14 lat,
  • Ignorowanie wniosków, postulatów i zwyczajnych ludzkich potrzeb przez Ministerstwo od ponad pięciu lat,
  • Brak systemu motywacji i atrakcyjności w procesie pozyskiwania nowej, młodej kadry w zawodzie egzaminatora,
  • Odpływ doświadczonej i środowiskowo cennej kadry egzaminacyjnej do innych zawodów, zdecydowanie atrakcyjniejszych finansowo,
  • Degradacja wiekowa i niska atrakcyjność zawodu w krótkim czasie stanie się przyczyną załamania funkcjonowania systemu egzaminowania,

- Jako dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku nie mam już wpływu na wysokość wynagrodzenia egzaminatorów, których zatrudniam. W chwili obecnej zarabiają maksymalne kwoty określone w stosownym rozporządzeniu - odpowiada na postulat dyrektor PORD.
4. Chcemy zmiany w systemie koordynacji i komunikacji w ramach wymiany informacji, oceny sytuacji i procedowania zmian w procesie legislacyjnym pomiędzy środowiskiem egzaminatorów a Ministerstwem Infrastruktury.

  • Wprowadzenie osób merytorycznie i stażowo przygotowanych do nadzorowania i organizacji pracy procesu egzaminowania kandydatów oraz procedowania zmian legislacyjnych. Stanowisko osoby przeprowadzającej kontrole z ramienia Urzędu Marszałkowskiego mogą zajmować osoby bez odpowiednich kompetencji, nieposiadających nawet prawa jazdy. Ocena z punktu widzenia osoby kontrolującej następuje poprzez wielokrotną możliwość obejrzenia fragmentu materiału filmowego, a egzaminator decyzję musi podjąć często w ułamku sekundy,
  • Sprawnego i dynamicznego reagowania na wnioski środowiska i obserwowane nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu,
  • Wprowadzenie systemu informacji ogólnodostępnej, przejrzystej i merytorycznej w zakresie propozycji i kalendarza zmian.

Miejsca

Opinie (107) 5 zablokowanych

  • ~Walczcie o swoje (1)

    Jakby mi pracodawca zakaz pracy dodatkowej to zgodziłbym się na to za dodatkowym wynagrodzeniem (podwyzka)

    • 3 1

    • To jest chore że ktoś walczy o prawo dodatkowej pracy gdy świat zmierza do 4dniowego tygodnia pracy Polandia to dziwny kraj

      • 0 0

  • Każdy walczy o swoje, może w końcu ktoś zauważy egzaminatorów (3)

    3200 na rękę, cios poniżej pasa.

    • 12 27

    • (1)

      niestety wiele osób ma takie wynagrodzenie przy równie lub bardziej odpowiedzialnej pracy

      • 19 3

      • Niech ujawnia oświadczenia majątkowe które składają to się dopiero zdziwisz Dyrektor Nowak w 2021 przytulił 200 tys zł Krzywda?

        • 0 0

    • Biedra

      Niech idzie do biedronki na kasę tam będzie miał więcej.Zapraszamy.

      • 5 1

  • Zdawałem z 6 razy (1)

    Nawet jeden ...... oblal mnie podczas parkowania przy krawężniku. Wyciągnął linijkę i z uśmiechem powiedział: przekroczył pan o 2cm odległość koła od krawężnika. To było na Abrahama w 1998 roku. Dzisiaj, gdy uznam, że podobny manewr jest niewystarczający, to bezstresowo poprawiam go i 20 razy. Prawo o Ruchu Drogowym nie okresla, jak szybko należy wykonać manewr parkowania, ani za którym razem, dlatego na egzaminach też nie powinno być takich utrudnień. To chyba jasne.

    • 3 0

    • To pokazuje absurd tych egzaminow.

      • 1 0

  • najwyższy czas skończyć z tą instytucją leśnych dziadków (3)

    • 15 4

    • Egzaminatorami w Gdańsku są tez kobiety (2)

      I są młode.

      • 3 4

      • nie chodziło tam o płeć czy wiek, ale o stan umysłu

        • 0 0

      • W glebi serca tez sa lesnymi dziadkami ;)

        • 4 2

  • Związek zawodowy (3)

    Rak każdego miejsca pracy. Wraz z działaczami Solidarności powinni być wyrugowani, zwolnieni i zapomnieni jak najszybciej.

    • 49 23

    • Na skanie (1)

      pisma związkowców wyraźnie widać opzz word, w tej chwili największej centrali związkowej. Solidarność stała się parodia i cieniem samej siebie.

      • 5 0

      • Ostatnie "osiągnięcie" tzw. "Solidarności"

        To załatwienie zniżki 30 gr/l na stacjach Orlenu. Oczywiście nie wszystkim, ale tylko swoim członkom. Za co płaci reszta obywateli, bo zyski tej spółki będą niższe o te rabaty.

        • 1 0

    • 100 % prawdy ... a najgorzej jest w szkołach.... maltula maltula pracuje i mi opowiada starzy nauczyciele + związki potrafią na swojego nadawać.....

      • 3 1

  • 1 raz (8)

    Ja zdałem za pierwszym razem. Ci co zdawaja po 7 może nie powinni jeździć. Dodać trzeba, że kurs trwa ledwo 30 godzin i nie da się w takim czasie nauczyć jeździć samochodem. Co najwyżej można nauczyć się jak odpalić samochód i przejechać z punktu a do b. Niestety takie są realia. Sam dopiero jak już zdałem to ile mogłem tyle jeździłem, nawet na imprezach nie piłem byle by tylko jeździć i nabrać wprawy. Nie wyprzedzałem, nie jeździłem po 220 na długiej czy mąciaku. Jeździłem z głową i tak jak czułem na ile mogę sobie pozwolić. Nawet teraz po 10 latach, nie lubię wyprzedzać jak nie muszę. Na Srebrzysko mi się nie spieszy. Każdego kierowcę na drodze traktuje jak i**otę i dzięki temu nie miałem jakiś wypadków. Nigdy nie wiadomo jaki czubek jest za kierownicą z samochód to nie zabawka a broń w nieodpowiednich rękach i jazda w wyżej wymienionych miejscach powinna być uznana za usiłowanie zabójstwa z premedytacją. Bez znaczenia czy ktoś jedzie pijany, naćpany.

    • 52 50

    • (3)

      Może Ty nie powinieneś jeździć, skoro masz takie lęki? Bardziej na ulicy są niebezpieczni właśnie tacy przestraszeni, nieprzewidywalni, jak Ty.

      • 9 19

      • (2)

        Zam gościa który jezdzi samochodem ładnych pare lat bez prawka tylko dlatego ze za każdym razem oblewał choćby dlatego ze lekko najechał na linie. Przez te lata nie spowodował zadnego wypadku, nie miał kolizji, nie łamie przepisów ale system albo jak kto waoli pan na siedzeniu pasażera zadecydował ze sie nie nadaje na kierowcę. sam oblałem pierwszy egzamin na jeździe i to tylko dlatego ze zjadł mnie stres , a był wiekszy niż przed matura

        • 6 1

        • A jazda bez prawka to nie łamanie przepisów?

          • 2 0

        • Nie łamie przepisów vs jeździ bez prawka

          wybierz jedno....

          • 4 0

    • Urzekła mnie ta historia. Ja zdałem za 6 razem już 5 lat temu. Od tamtej pory przyjechałam ok 200 tys km głównie po mieście i na trasach międzynarodowych- 0 wypadków, więc Twoja teoria o ilości podejść do egzaminu jest błędna. Wszystko to kwestia indywidualna. Jeździć uczymy się dopiero po egzaminie, egzamin to test tego, czy potrafimy obsłużyć samochód i po prostu się nie rozbić na znajomych odcinkach dróg.

      • 5 0

    • Cieszę się ,że po m ą ci a k u nie jeździłeś bo się nie da. To jak ty zdałeś egzamin skoro uczyłeś się jeżdzić dopiero po zdaniu egzaminu ? Ciekawe.

      • 3 0

    • Każdego kierowcę traktujesz jak i**ote, a jednocześnie piszesz "Mąciak". Coś tu się nie klei w tej historii

      • 5 0

    • Brawo Ty

      • 12 4

  • Popieram! Bardzo dobrze! (2)

    Im mniej kierowców, szczególnie tych niedouczonych, co to w pieszych na przystankach wjeżdżają, urządzają sobie rajdy po Długiej, itp. tym lepiej dla ogółu! Poziom szkolenia praktycznego to najczęściej żenada, którą ostatnio wszyscy obserwują na drogach. Nie każdy musi i powinien mieć prawo jazdy w tym kraju!

    • 30 36

    • Badz konsekwentny, zdaj prawo jazdy do urzedu miasta, tylko tak aktywnie przyczynisz sie do zmniejszenia ilosci kierowcow.

      • 0 0

    • Im mniej osób mających problem z czytaniem ze zrozumieniem, tym lepiej!

      Tak więc popieram! Jestem za odłączeniem internetu dzieciakom i tym którzy podstawówki nie przeszli

      • 8 2

  • Gdybyśmy mieli system punktacji egzaminu, wówczas końcowa ocena należałaby do egzaminatora, biorąc pod uwagę całokształt

    marzą o starych czasach gdy ocena zależała tylko od egzaminatora a nie od jazdy

    • 5 0

  • Żądają usunięcia kamerek z aut egzaminacyjnych?

    Hahaha

    • 3 1

  • W opakowaniu chipsów podobno większość znalazła prawo jazdy

    Monitoring i ryba też nie bierze

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Alfa Romeo?

 

Najczęściej czytane