• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego egzaminatorzy PORD strajkują? Kilkaset odwołanych egzaminów

Michał Jelionek
5 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Protestujący egzaminatorzy mają cztery główne postulaty. Protestujący egzaminatorzy mają cztery główne postulaty.

Strajk egzaminatorów. W poniedziałek zdecydowana większość egzaminatorów Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego nie stawiła się w pracy, przez co blisko 150 kandydatów na kierowców nie miało możliwości podejścia do egzaminu na prawo jazdy. Prognozy są jeszcze gorsze, bo podczas protestu odwołanych zostanie prawdopodobnie kilkaset egzaminów. Dlaczego egzaminatorzy strajkują?



Jak oceniasz egzaminatorów PORD?

W poniedziałek, 4 lipca, tuż po godz. 7 informowaliśmy naszych czytelników o problemach kadrowych w PORD. Przypomnijmy: od samego rana egzaminy przeprowadzać miało 12 egzaminatorów w ośrodkach w Gdańsku i w Gdyni. Tymczasem w pracy stawiło się zaledwie dwóch. Nieobecni tłumaczyli swoją absencję problemami zdrowotnymi. Efekt? Paraliż egzaminacyjnego grafiku. Już teraz wiadomo, że egzaminatorzy zastrajkowali. O ich postulatach przeczytacie poniżej.

Przez strajk egzaminatorów odwołano ich egzaminy, teraz są na końcu kolejki



W poniedziałkowy poranek wiele osób na marne pojawiło się w budynku PORD. Egzaminy z późniejszych godzin odwoływane były telefonicznie. W poniedziałkowy poranek wiele osób na marne pojawiło się w budynku PORD. Egzaminy z późniejszych godzin odwoływane były telefonicznie.
Pod naszym poniedziałkowym artykułem pojawiło się wiele komentarzy osób, które miały zaplanowane egzaminy 4 lipca. Były osoby, które do PORD-u przyjechały z daleka, wyruszając w drogę w środku nocy. Byli też tacy, którzy specjalnie na tę okazję musieli wziąć urlop w pracy. A większość z nich została odesłana do domów z kwitkiem.

Co gorsza, osoby, którym odwołano egzamin, automatycznie trafiają na sam koniec kolejki. A tym samym kilkaset osób na swoje podejście poczeka kolejne trzy tygodnie (to najszybszy nowy termin ich egzaminu).

Najbardziej poszkodowani w tej całej sytuacji są nasi klienci. Będziemy starali się otwierać nowe terminy, które od razu będą udostępniane w systemie InfoCar. Musimy jednak pamiętać, że w tych działaniach jesteśmy ograniczeni obowiązującymi przepisami prawa. Jednocześnie bardzo dziękuję egzaminatorom, którzy przyszli do pracy. Doceniam, że potrafią dbać o swoje zdrowie... - skomentował Roman Nowak, dyrektor PORD w Gdańsku.

Kiedy protestujący egzaminatorzy wrócą do pracy?



Zwolnienia lekarskie egzaminatorów kończą się w trzech termiach, dla części osób w środę, dla innych w czwartek i w piątek - dodaje.
W poniedziałkowe popołudnie przedstawiciele PORD-u poinformowali o kolejnych odwołanych egzaminach. W poniedziałkowe popołudnie przedstawiciele PORD-u poinformowali o kolejnych odwołanych egzaminach.

Strajk egzaminatorów: o co walczą egzaminatorzy?



Protest egzaminatorów to akcja ogólnopolska. Strajki odbywają się w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego w całym kraju. Warto zaznaczyć, że egzaminatorzy nie uderzają w dyrektorów placówek, a w Ministerstwo Infrastruktury, które odpowiada za aktualny system przeprowadzania egzaminów państwowych.

System egzaminowania podlega przepisom prawa, które mogą zmienić wyłącznie legislacyjne organy państwowe. Naprawa błędów w przepisach, zmiana systemu wynagradzania leży w gestii ministra. Urzędy marszałkowskie i podlegający im dyrektorzy są wyłącznie organami wykonawczymi, opartymi na obowiązujących przepisach prawa. Egzaminatorzy z całego kraju walczą o przyszłość swoją, rodziny, naszego zawodu i bezpieczeństwa ruchu drogowego - wyjaśnia Wiesław Kubowicz, egzaminator.
Oświadczenie protestujących egzaminatorów. Oświadczenie protestujących egzaminatorów.

Egzaminatorzy wystosowali cztery główne postulaty

.

Poniżej publikujemy ich treść.

1. Chcemy pełnej niezależności i obiektywności decyzji egzaminatora dotyczącej wyniku egzaminu.

  • Zależność pracownicza uniemożliwia realizację pełnej obiektywności oceny poziomu umiejętności zdającego. Z punktu widzenia psychologii zapis w ustawie mówi o czasie egzaminu w ruchu drogowym minimum 40 minut plus zadania na placu manewrowym ok. 15 minut, czyli w sumie ok. 1 godz. A zapis w rozporządzeniu dopuszcza egzaminy co 45 min, czyli z góry zakłada, że któraś z osób nie zaliczy egzaminu już na placu manewrowym,
  • Uzależnienie egzaminatora od decyzji pracodawcy w kwestii prowadzenia dodatkowej działalności zarobkowej. Dyrektor musi wyrazić zgodę na dodatkową działalność zarobkową. Są sytuacje, w których dyrektor celowo blokuje egzaminatora, nie dając mu takiej zgody, przez co nie ma możliwości zarobku z dodatkowej pracy. Również ustawa zabrania prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej. W tej sytuacji egzaminator jest zdany jedynie na pensję egzaminatora,
  • ochrony prawnej egzaminatora jako "funkcjonariusza publicznego" z pełnym zakresem prawnym ochrony.

2. Chcemy zmiany systemu egzaminowania w zakresie podniesienia poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

  • Uproszczenie systemu oceny kandydata w obecnie funkcjonującym procesie egzaminowania. Aktualnie działa system zadaniowy, który nie jest sprawiedliwy dla osób podchodzących do egzaminu państwowego. Są sytuacje, kiedy nawet minimalny błąd dyskwalifikuje osobę egzaminowaną, a egzaminator ma związane ręce, ponieważ musi każdy błąd wychwycić i całościowo ocenić. Gdybyśmy mieli system punktacji egzaminu, wówczas końcowa ocena należałaby do egzaminatora, biorąc pod uwagę całokształt egzaminu,
  • Wzmocnienie kompetencji egzaminatora w ocenie sprawności i poziomu umiejętności kandydata,
  • Wprowadzenie elementów oceny pomijanych w obecnym systemie egzaminowania, niezbędnych w bezpiecznym i czynnym uczestnictwie kandydata i przyszłego kierowcy w ruchu drogowym. W arkuszu przeprowadzania egzaminu zniknęły elementy ważne dla oceny samego egzaminu typu: dynamika jazdy czy kultura jazdy,
  • Wprowadzenie ogólnokrajowej unifikacji przepisów prawa w zakresie interpretacji i stosowania.

3. Chcemy zmiany systemu i poziomu wynagradzania osób realizujących zadania w zakresie zawodu egzaminatora.

  • System umożliwia nierówne traktowanie egzaminatorów,
  • System kategoryzuje egzaminatorów na "lepszych" i "gorszych", "przychylnych" i nieprzychylnych" kierownictwu ośrodka egzaminowania,
  • Poziom wynagrodzenia regulowany tabelą, niezmieniony od 14 lat,
  • Ignorowanie wniosków, postulatów i zwyczajnych ludzkich potrzeb przez Ministerstwo od ponad pięciu lat,
  • Brak systemu motywacji i atrakcyjności w procesie pozyskiwania nowej, młodej kadry w zawodzie egzaminatora,
  • Odpływ doświadczonej i środowiskowo cennej kadry egzaminacyjnej do innych zawodów, zdecydowanie atrakcyjniejszych finansowo,
  • Degradacja wiekowa i niska atrakcyjność zawodu w krótkim czasie stanie się przyczyną załamania funkcjonowania systemu egzaminowania,

- Jako dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku nie mam już wpływu na wysokość wynagrodzenia egzaminatorów, których zatrudniam. W chwili obecnej zarabiają maksymalne kwoty określone w stosownym rozporządzeniu - odpowiada na postulat dyrektor PORD.
4. Chcemy zmiany w systemie koordynacji i komunikacji w ramach wymiany informacji, oceny sytuacji i procedowania zmian w procesie legislacyjnym pomiędzy środowiskiem egzaminatorów a Ministerstwem Infrastruktury.

  • Wprowadzenie osób merytorycznie i stażowo przygotowanych do nadzorowania i organizacji pracy procesu egzaminowania kandydatów oraz procedowania zmian legislacyjnych. Stanowisko osoby przeprowadzającej kontrole z ramienia Urzędu Marszałkowskiego mogą zajmować osoby bez odpowiednich kompetencji, nieposiadających nawet prawa jazdy. Ocena z punktu widzenia osoby kontrolującej następuje poprzez wielokrotną możliwość obejrzenia fragmentu materiału filmowego, a egzaminator decyzję musi podjąć często w ułamku sekundy,
  • Sprawnego i dynamicznego reagowania na wnioski środowiska i obserwowane nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu,
  • Wprowadzenie systemu informacji ogólnodostępnej, przejrzystej i merytorycznej w zakresie propozycji i kalendarza zmian.

Miejsca

Opinie (107) 5 zablokowanych

  • Żal.pl

    • 6 2

  • Każdy walczy o swoje, może w końcu ktoś zauważy egzaminatorów (3)

    3200 na rękę, cios poniżej pasa.

    • 12 27

    • (1)

      niestety wiele osób ma takie wynagrodzenie przy równie lub bardziej odpowiedzialnej pracy

      • 19 3

      • Niech ujawnia oświadczenia majątkowe które składają to się dopiero zdziwisz Dyrektor Nowak w 2021 przytulił 200 tys zł Krzywda?

        • 0 0

    • Biedra

      Niech idzie do biedronki na kasę tam będzie miał więcej.Zapraszamy.

      • 5 1

  • nigdzie nie ma zawarte ile zarabiaja ,dla 90% to jest drugi lub trzeci etat wiec o co chodzi? (4)

    • 20 7

    • Ale bzdury wypisujesz

      • 7 7

    • (2)

      no właśnie nie kolejny etat, bo muszą zezwolenie od dyrektora dostać, żeby sobie gdzie indziej popracować

      • 3 1

      • chyba że są na mundurowej-wczesnej emeryturce

        • 5 1

      • A co, że dyrektor niby nie daje pozwoleń? ;)

        • 3 1

  • Nie dziwię się im

    Kamery podsłuchy afery nawet na legalu nie można w łapie wziąć

    • 19 4

  • A może trzeba by przetrzepać lekarzy którzy dają takie zwolnienia ? :)

    • 47 9

  • Dziecinada (2)

    Kolejna grupa, która uważa, że jest niezastąpiona. Polska nawet przez przejściowy brak egzaminów na prawo jazdy się nie zawali. Także śmiało - nie musicie chorować, możecie się nawet pozwalniać.

    • 59 24

    • Akurat egzaminator musi posiadać wysokie kompetencje i powinien otrzymywać za swoją pracę godziwe wynagrodzenie. (1)

      Praca jest mocno stresująca - w pełni popieram.

      • 2 11

      • Jeśli ma wysokie kompetencje to wszędzie znajdzie pracę.

        • 3 0

  • Won wszystkich na zbity pysk, niech poznaja, co to znaczy praca. (3)

    • 24 5

    • Do kasy ich dać do Biedry! Choć może to za dobre stanowisko?

      • 2 1

    • (1)

      Bo ich praca jest kompletnie nieważna...? Za mało "hardkorowa"? Czy że jak będą gdzie indziej pracować to poznają "trudy pracy", bo teraz się obijają? Zanim coś napiszesz, to pomyśl dwa razy, a nie wrzucaj wszystkich w danej grupie społecznej do jednego wora, zwłaszcza że z wielkim prawdopodobieństwem nie masz zielonego pojęcia o pracy tych ludzi (tak jak zdecydowana większość komentujących).

      • 2 3

      • Ja myślę, że większość krytycznych uwag dotyczących pracy egzaminatorów odnosi się do tajemniczej choroby, która rozprzestrzeniła się w tym środowisku.

        • 3 0

  • Wielce wielmozni

    Egzaminatorzy uważają się za coś lepszego. Zawsze im mało ile by nie dostali kasy, wiecznie mało. Teraz znowu chcą sami decydować kto zada ,kto nie zda egzaminu. Znowu zacznie się wszechobecna korupcja, która tam panuje.
    Za tym strajkiem stoi ten lalus ich dyrektor.,ktory wyrwał się i dorwać do władzy przy pomocy znajomości z urzędu .
    Zwolnić dyrektora a atmosfera się oczyści.

    • 39 9

  • (4)

    Widze, ze wystawianie lewych zwolnien trwa w najlepsze. Gdzie sa organy scigania? Tutaj wszystko jest podane na tacy. Mozna, a nawet trzeba pociagnac pewne osoby do odpowiedzialnoaci karnej. Falszowanie dokumentów to jedno z najgorszych przestepstw.

    • 62 12

    • Lewe zwolnienia ? (1)

      Co Ty bredzisz ??? Znane jest Ci pojęcie "wypalenie zawodowe" ? To jednostka chorobowa wpisana do ICD-11.

      • 3 11

      • bredzisz to ty

        przecież wiadomo, że to lewizna, którą zapewne dobrze znasz.

        • 0 0

    • błędne myślenie (1)

      Pracownik ma prawo do urlopu na żądanie - właśnie ze względu na ból głowy.

      • 3 1

      • Urlop na zadanie tak. Po to wlasnie ustawodawca dal taka możliwość. Lewe zwolnienia to oszustwo, ktore powinno byc karane.

        • 0 0

  • Przecież cała część postulatów dotyczących systemu egzaminowania to jest defacto powrót do uznaniowości egzaminatora.

    A przypomnę, że z tamtego systemu zrezygnowano, bo w środowisku egzaminatorów skala korupcji z jego powodu była olbrzymia. Powrót do takiego systemu to powrót korupcji, jeśli połączyć go z innym postulatem zniesieniem obowiązkowej zgody kierownictwa na prowadzenie dodatkowej działalności. Taka zgoda obowiązuje w całej sferze budżetowej kochani egzaminatorzy. Szczególnie, gdy dochodzi do konfliktu interesów. Jeśli chcecie prowadzić np. restaurację nie ma problemu, ale jeśli chcecie pracować w szkole nauki jazdy lub prowadzić własną szkołę to jaką dajecie gwarancję, że uczciwie podejdziecie do egzaminu osoby, którą uczyliście, albo wykupiła u was jazdy dodatkowe i że nie wzięliście od niej łapówki?
    Powiecie, że losowanie egzaminatora... A ja powiem, że wystarczy, że jeden z was założy szkołę i zatrudni w niej kolegów i losowanie nie ma znaczenia.

    Zresztą obecny system dopuszcza pewną uznaniowość. Pamiętam swój egzamin w 2017, który zdałem mimo kilku minimalnych błędów: nie dojechania do końca tyłem w prostokąt na pasie ruchu (przednie koła równo na linii wyznaczającej prostokąt - wielu egzaminatorów tego nie zalicza), skręcie z podporządkowanej tam zaraz przy PORD jak to określił "na ryzyku", ale zaznaczył że hamulca nie nacisnął tylko dlatego, że to był dynamiczny manewr w moim wykonaniu i niewyhamowaniu do zera przed znakiem stop.

    Reszty nie neguję, bo podwyżka wraz z podwyżką opłat za egzaminy się wam należy.

    • 27 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Cullinan to luksusowy SUV marki:

 

Najczęściej czytane