• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe kontrakty na obsługę linii SKM i PKM

Michał Brancewicz
14 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Od grudnia umowy przewozowe na obsługę linii SKM i PKM będą wydłużone do 3 i 4 lat. Od grudnia umowy przewozowe na obsługę linii SKM i PKM będą wydłużone do 3 i 4 lat.

Nie jak dotąd na rok, lecz na trzy i cztery lata mają zostać podpisane najbliższe umowy na obsługę linii kolejowych SKM i PKM. Samorząd Pomorza, który jest organizatorem przewozów, chce w ten sposób zachęcić PKP do dalszych rozmów o oddaniu kontroli nad SKM. Z drugiej strony dłuższy kontrakt może przyspieszyć kupno nowych pociągów.



Czy wydłużenie umów przewozowych to dobry krok?

Od momentu uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jesienią 2015 roku, województwo pomorskie ogłasza co roku przetarg na obsługę połączeń na swoich liniach kolejowych, w tym na trasach SKM i PKM. Za każdym razem kontrakt podpisywany był na 12 miesięcy.

Czytaj też: 51 mln zł dla SKM za przewóz pasażerów

Od dawna kolejni prezesi Szybkiej Kolei Miejskiej domagają się się, by kontrakt był dłuższy, np. 5- lub 10-letni. Dlaczego? Bo taki kontrakt dawałby gwarancję stałych przychodów, co z kolei pozwoliłoby SKM zaciągać kredyt, np. na kupno nowych pociągów. Władze województwa odpowiadają, że dopóki nie będą mieli większościowego udziału w spółce SKM, nie zaryzykują tak długiej umowy. A na przejęcie udziałów nie chce zgodzić się PKP - większościowy właściciel Szybkiej Kolei Miejskiej.

Wiele wskazuje na to, że najbliższe umowy przewozowe w końcu będą zawierane na dłuższy okres. W biuletynie Unii Europejskiej pojawiło się ogłoszenie, w którym zapowiedziano udzielenie zamówienia na liniach:

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
  • Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat (9.12.2018 - 10.12.2022)
  • Kościerzyna - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kartuzy - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kościerzyna - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022


Dłuższy kontrakt dla kolejarzy to decyzja władz Pomorza



Skąd taka zmiana w podejściu?

- To jest nasza odpowiedź na postulaty Szybkiej Kolei Miejskiej. Przy okazji chcemy pokazać właścicielowi spółki - Polskim Kolejom Państwowym - że poważnie traktujemy sprawę usamorządowienia SKM-ki. Wydłużenie czasu kontraktu było jednym z warunków przystąpienia do dalszych rozmów - wyjaśnia Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego. - Od razu zaznaczę, że to nie jest ultimatum z naszej strony. Jeśli rozmowy znów utkną w martwym punkcie, to my się z tego i tak nie wycofamy.
Zobacz też: Marszałek nadal chce przejąć udziały w SKM-ce

Ale jest też druga strona medalu. Dłuższy kontrakt oznacza, że może się na niego połasić także inny przewoźnik, nie tylko SKM. Czas pokaże, czy tak się stanie.

Szansa na dłuższy kontrakt cieszy SKM



- To jest dobra wiadomość zarówno dla pasażerów, jak i naszych pracowników - przyznaje Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM Trójmiasto. - Dłuższy kontrakt pozwala wynegocjować lepsze warunki cen paliw i energii, łatwiej też utrzymać zatrudnienie, gdy los pracowników jest pewniejszy.
Dłuższy kontrakt może przyspieszyć również zakup nowego taboru. W lutym SKM-ka otrzymała zapewnienie o 160 mln zł dotacji unijnej na kupno 10 nowych pociągów. Drugie tyle musi jednak znaleźć zaciągając kredyt lub emitując obligacje.

- Harmonogram, jaki złożyliśmy w Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakłada, że przetarg ruszy za dwa lata. Jeśli szybciej uda się zawrzeć dłuższe umowy przewozowe, to będzie można przyspieszyć ten proces - przyznaje Lignowski.

Opinie (136) 2 zablokowane

  • (1)

    Niech ktoś mi wytłumaczy jak skm może przegrać taki przetarg, skoro nikt inny nie ma torów?

    • 6 0

    • Można wszystko kombinować, pasażer się nie połapie.

      Tory na liniach z numerami S5 – S11 należą do pkp plk i PKM a nie pkp skm. jeżeli koleje samorządowe w innych województwach korzystają z torów należących do pkp plk, to podobne rozwiązanie można wprowadzić również w woj. Pomorskim.

      Tabor na tych liniach S5 – S11 należy do samorządu, pkp skm obsługuje tylko tabor.

      Na pewno nie dojdzie do większych zmian, bo konkurs przeprowadzają 3 miesiące przed wejściem umowy w życie. pkp skm musi dalej obsługiwać linie, jeżeli wygra inna firma a pkp skm zaskarży konkurs. Wygra ktoś inny, to byłby dopiero teatr.

      Zagranicą przeprowadza się takie konkursy 3-4 lata wcześniej, aby można było szkolić kolejarzy albo rozstrzygnąć spór na drodze sądownej. Na SKM-ce (linie S1 - S4) zmian nie będzie, a na pozostałych zobaczymy.

      Tak teoretycznie samorząd wojewódzki może wynajmować tory u właściciela infrastruktury kolejowej. Również teoretycznie samorząd może wynajmować tabor, a obsługiwać tabor będzie ktoś inny. Samorząd może również kupić tabor a pkp skm będzie go obsługiwać.
      Można wszystko kombinować, pasażer się nie połapie.

      Problemem na Pomorzu jest brak wspólnego biletu. Tak naprawdę konkurs przeprowadzony przez samorząd wojewódzki musiałby wygrać Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej i zlecić przewóz jakiemuś przewoźnikowi. Tak długo jak samorząd wojewódzki zleca przewozy, nie będzie wspólnego biletu, bo samorząd wspólnego biletu nie organizuje. Tylko co wtedy z biletami na obszar poza MZKZG? Między Borkowem a Kartuzami nie obowiązuje taryfa mzkzg. również i na to są rozwiązania, np. tolerowanie biletów MZKZG poza obszarem związku komunikacyjnego tylko na liniach zlecanych przez mzkzg.

      Jest spółka „PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście” zarządca infrastruktury kolejowej czy jej właścicielem?

      SKM obsługuje linie, nie jest ich właścicielem:
      https://pl.wikipedia.org/wiki/PKP_Szybka_Kolej_Miejska_w_Tr%C3%B3jmie%C5%9Bcie#Po%C5%82%C4%85czenia

      • 0 0

  • Wybory przed nami - i tak pamiętamy że SKM a szczególnie Polregio jest zapuszczone

    • 1 2

  • 3-4 lata. Pomoże jak pokropek na pogrzebie.

    Tam potrzebne są wielomilionowe inwestycje. 15- 20 lat to mogłoby zadziałać. Na 3 lata to się warzywniak wynajmuje.

    • 1 0

  • A dzisiaj znowu odwołany poranny kurs PKM z Wrzeszcza do Gdyni...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Levante to pierwszy SUV w historii marki:

 

Najczęściej czytane