• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperymentalne znaki na obwodnicy najszybciej za półtora roku

Maciej Naskręt
20 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Strzałki na jezdni zachęcające do trzymania odstępu - rozwiązanie z hiszpańskich autostrad. Strzałki na jezdni zachęcające do trzymania odstępu - rozwiązanie z hiszpańskich autostrad.

Znaki, które mają zachęcić kierowców do zachowania odstępów na Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni zdaniem ministerialnych urzędników będą mogły zostać wymalowane najszybciej za półtora roku. Jednak nawet jeśli się pojawią, będą i tak drogowym eksperymentem.



Co lub kto odpowiada za wypadki na obwodnicy?

Kilka dni temu pisaliśmy o propozycji wymalowania prostopadłych pasów, które miałyby kierowców zachęcać do zachowania odstępów między pojazdami. Znaki poziome powinny się pojawić w miejscach newralgicznych - na zjazdach i tam, gdzie często dochodzi do wypadków.

Poprzeczne pasy miałyby się pojawić co ok. 70 m. Dlaczego? Jadąc z prędkością 120 km/h (tyle można jechać maksymalnie na obwodnicy) w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać w odległości co najmniej dwa razy większej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza drogami ekspresowymi, nie może wprowadzić dodatkowych pasów. Dlaczego? Nie przewidują ich przepisy. Wymagana jest zatem ich nowelizacja. Zapytaliśmy o to ministerialnych urzędników.

Ministerstwo: jesteśmy za, ale potrzebujemy półtora roku

Okazuje się, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad wydaniem nowego rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

- Harmonogram przewiduje, że prace nad projektem zakończą się z końcem przyszłego roku - mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w Warszawie. - W ramach prac nad nowym rozporządzeniem rozważane będzie także włączenie niektórych znaków określanych jako oznakowanie eksperymentalne.
Ostateczny wygląd pasów, które miałyby pomóc kierowcom ocenić dystans, jaki mają do poprzedzającego auta, nie jest jeszcze przesądzony.

- W nowych przepisach zostanie uwzględnione jedynie oznakowanie eksperymentalne z badań prowadzonych na sieci dróg krajowych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, jeśli oczywiście zostanie pozytywnie ocenione i rekomendowane na podstawie tych badań - dodaje Huptyś.
Pasy zachęcające do trzymania odstępu stosowane na autostradach w Niemczech. Pasy zachęcające do trzymania odstępu stosowane na autostradach w Niemczech.
Głosy czytelników za i przeciw

W ankiecie przy poprzednim artykule 27 proc. czytelników Trojmiasto.pl bardzo dobrze oceniło pomysł wymalowania dodatkowych pasów na obwodnicy. Prawie tyle samo było temu przeciwnych. 30 proc. ankietowanych uznało, że kierowcy i tak nie będą się stosować do nowych znaków. Pozostali stwierdzili, że pomysł jest dobry, ale sprawdzi się wtedy, gdy policjanci będą wlepiać mandaty za brak odstępu.

Temat dodatkowych pasów prostopadłych wywołał burzę w komentarzach. Wśród czytelników pojawiły się głosy krytyczne - propozycja wymalowania dodatkowych pasów w żaden sposób nie poprawi bezpieczeństwa, a może jedynie jeszcze bardziej zakorkować obwodnicę.



Inni zwracali uwagę na fakt, że pasy są jak najbardziej potrzebne, bo to sprawdzony w wielu krajach trend. Na przykład w Hiszpanii zastosowano znaki poziome, tzw. strzałki, dzięki którym łatwiej ocenić odległość do auta poprzedzającego.

Masz inne pomysły na poprawę bezpieczeństwa na Obwodnicy Trójmiasta? Opisz swój pomysł i prześlij nam go na adres m.naskret@trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (145) 1 zablokowana

  • Jedno tylko lekarstwo (16)

    3 pasy od Gdyni do A1

    • 158 31

    • Polscy kierowcy mając bardzo kiepskie umiejętności... (1)

      są jednocześnie przekonani o swej maestrii za kółkiem. Typowi "miszczowie prostej" ze słabym refleksem, brakiem wyobraźni i gubiący się w sytuacji kryzysowej. Ilość pasów na obwodnicy nie ma tu znaczenia.

      • 8 1

      • słomy zderzenie z cywilizacją

        polaki czworonożne na łańcuchu watykanu
        liznęły cywilizacji człowieka wyprostowanego

        • 3 1

    • (1)

      My Polacy to znamy się na wszystkim!
      Szczególnie na tym, czym się nie zajmujemy, nie?

      • 8 3

      • polak najwyższą formą nadęcia się

        gorzej niż ruskie matoły

        • 2 1

    • Brs

      Powinno być jeszcze inaczej w każdym kierunku dwa pasy główne przelotowe wyzszej predkosci Plus dwa lub jeden pas zbiorczy. Coś jak między karczemkami a Matarnia. Patrz rozwiązania ring Rotterdam. Ring Antwerpia itp.

      • 2 1

    • żeby można było jeszcze szybciej (3)

      "świetny" pomysł

      • 15 31

      • A gdzieś poza Trójmiastem bywałeś? (2)

        Autostradowe obwodnice europejskich miast mają często nie tylko 3 a nawet 4 pasy + często np. wydzielone dwupasmowe łącznice równoległe do jezdni zasadniczej.

        • 26 3

        • (1)

          Oraz korek na trzech pasach zamiast dwóch . Bywalec gdzieś poza swoim Zalewem?

          • 17 27

          • Rozmowa z Tobą jak z jakimś przygłupem ze wsi.

            • 9 3

    • Wideoradary na całej długości obwodnicy - od bramek na A1 do Morskiej w Gdyni

      I robić fotki na wysokości każdego zjazdu i mierzyć odcinkowy pomiar prędkości. Tak aby nikt nie mógł szarżować. Gwarantuję, że system zwróciłby się bardzo szybko (o ile nie zabiorą się za niego ci sami nieudolni urzędnicy co odpowiadają za odcinkowy na Słowackiego).

      • 4 3

    • Jak dla mnie dobry pomysł łatwiej będzie się moża wcisnąć na lewy pas ;D

      .... a tak na poważnie .... pomysł z d.py , bo przecież jak takiej francy nie podjedziesz pod zderzak (a czasami jeszcze to nie wystarczy i trzeba światłami mrugnąć ) to inaczej nie zrozumie że w Polsce jest ruch prawostronny i ma zjechać na prawy pas i franca będzie jechała cały czas lewym pasem, bo przecież rozpędziła swój trupowóz do prędkości podświetlnej dzięki czemu być może wkrótce przy odrobinie szczęścia dogoni jakiegoś TIR-a.

      Najpierw weźcie się za edukację kierowców ! "miszczów" lewego pasa ! święte krowy zajeżdżające drogę ! wyścigi Tir-ów ! znaków na drogach różnego typu i tak już mamy najwięcej na świecie.

      • 9 6

    • (1)

      Rozwiązaniem byłyby regularne patrole nieoznakowanych radiowozów (nieuchronność kary za przekraczanie prędkości), po pewnym czasie różnice prędkości by się zniwelowały, a co za tym idzie płynność jazdy by wzrosła.

      • 18 5

      • Misiek

        A może też nieuchronnosc kary za jade lewym bez uzasadnienia?

        • 16 7

    • jedyne leakrstwo to kary za nie zachowanie odległości pomiędzy pojazdami. (1)

      taki zapis powinien się pojawić w kodeksie drogowym i rozwiązałoby to problem januszy w golfach siedzacych na zderzakach

      • 15 4

      • Tylko rozum tylko rozum.

        • 5 1

    • Znowu to samo

      Było mówione już parokrotnie, że budowa 3 pasa w każdą stronę nie jest taka prosta do zrealizowania, ponieważ o ile miejsca jest sporo na dodatkowy pas, o tyle prawie wszystkie wiadukty nie przewidują możliwości rozbudowy (są za wąskie przestrzenie pomiędzy podporami).

      • 8 4

  • Zacznijcie od osrodkow nauki jazdy (1)

    Dzis kursant idzie tam uczyc sie parkowania na centymetry..
    Aby sobie autka nie porysowac?
    Ubezpieczenia sa od tego! Ja uszkodzi to zaplaci i sie nauczy.
    Zamiast tego osrodki powinny polozyc szczegolny nacisk na KULTURE jazdy.
    Pokazywac mlodym kierowca drastyczne zdjecia oraz filmy z wypadkow....
    Organizacja spotkan z kims kto przeżył wypadek...
    Tak mozna cos zmienic..
    I Dziwnym jest fakt ze jezdzac po Niemczech zauważyłem ze Polacy az tak tam nie dzikuja jak w Polsce

    • 17 4

    • Kulturę to się wynosi z domu, ewentualnie nabywa w ciągu całego swojego życia, a nie na 30 godzinach kursu na PJ. A czemu w polak w niemczech jeździ normalnie? Bo patologia zostaje w kraju i nie wysuwa nosa poza granice.

      • 1 0

  • Radary

    Tylko odcinków pomiar prędkości

    • 1 1

  • mistrz rejestracji?

    Niestety jestem zmuszony glosowac za ograniczeniem predkosci, bo myslacym inaczej odbija, po drugie natychmiast zainstalowac bramki mierzace predkosc, a co teraz wam wyda sie dziwolongiem i tak zainstalowac bramki mierzace odleglosci miedzy pojazdami stosowane w Europie. I po klopocie. Z GDA i GWE I GKS a szczegolnie z GA, A ktos moze opublikujke kto jest mistrzem na obwodnicy po rejestracjach z dzwonami?

    • 2 1

  • Lepiej by odmalowali zwykle pasy w mieście bo teraz ciemno i mokro i nie widać co jest pasem a co ściętą nawierzchnią.

    • 1 1

  • lekarstwo

    najlepszym lekarstwem jest odcinkowy pomiar prędkości pomiędzy każdym zjazdem, a nie malowanie linii

    • 3 0

  • Wymalowanie znaków nic nie zmieni. W trakcie prac będą olbrzymie korki, co tylko spotęguje flustrację kierowców

    • 2 0

  • Policzcie może najpierw ile aut jest jednocześnie na obwodnicy w godzinach szczytu.

    Nagle okaże się, że gdyby ustawiać je co 70 metrów, to nie wystarczy obwodnicy przy obecnym natężeniu ruchu i 2 pasach.

    • 3 0

  • (6)

    Abstrahując od sensowności i skuteczności tego rozwiązania, zobaczcie, w jakim porąbanym kraju żyjemy - półtora roku (zakładam, że to pozytywny scenariusz) czekania na wymalowanie durnych znaczków na jezdni... Ilość biurokracji jest przerażająca

    • 156 3

    • To jest po prostu kuriozum !!!

      Wystarczy przepłynąć do Szwecji i tam w okolicach Sztokholmu funkcjonuje takie oznakowanie. Setki jak nie tysiące kierowców z Polski tam przejeżdźają każdego dnia (głównie "tir")i wiedzą o co chodzi i całość finkcjonuje - nie sa to tylko linie, ale jeszcze jakieś obrazki + znaki pionowe.

      W Polsce pewnie kilkaset osób będzie chciało się poczuć ważnym opiniować, uzasadniać protestować, oprotestowywać etc. etc.

      Chory kraj, chore prawo biurokracja do potęgi. Przez min 1,5 roku decydować o czymś by wymalować w ramach eksperymentu beczke farby co realnie zajmie kilku robotnikom jeden dzień.

      Malować, jak nie zagra to zlikwidować a nie paść biurwy...

      • 7 2

    • 'na wymalowanie durnych znaczków na jezdni'

      obecnie to te znaczki wprowadzalaby cie w blad bo niby nakaz zatrzymania sie ale nie ma znaku pionowego STOP. a potem bylyby cyrki w sadach bo nie wiadomo co z tym robic.

      • 7 3

    • (1)

      Przecież to ma być tylko sugestia, jaki zachować odstęp przy max dozwolonej prędkości i można by już namalować te znaki. A jeśli chcą łupać kasę z mandatów, to niech sobie wprowadzają nowe przepisy, tylko dlaczego to tyle czasu musi zawsze w Polsce trwać.

      • 4 4

      • Nie musi

        Dobra zmiana pokazala, ze jak sie chce to mozna wprowadzic napisane w dzien na kolanie prawo w jedna noc. Problemem w takim wypadku jest jedynie jakosc tak wprowadzanego prawa.
        Co do tych regulacji to przypuszczam, ze dotycza one nie tylko znaczkow odstepu a znacznie szerszych regulacji, ktore dla spojnosci przepisow beda musialy byc sprawdzone przez kilka innych komisji i ministerstw.

        • 8 2

    • Co za problem namalować (1)

      To tylko sugestia dla kierowców. Tak samo znak - suwak.

      • 13 0

      • Namalowac nie problem

        Problemem jest natomiast kwestia pieniedzy. Na oficjalne oznakowanie po prostu mozna je przeznaczyc z budzetu a jak sie wyda na takie "fanaberie" to nigdy nie wiadomo kto sie przyczepi do niezgodnie z prawem rozdysponowanych pieniedzy. Jezeli nawet ktos by sie na to zdecydowal to warto by bylo jednak malowac zgodnie z mozliwymi przyszlymi wytycznymi bo inaczej za poltorej roku sie okaze, ze oznakowanie niezgodne z normami i trzeba stare zamalowac a wykonac nowe.

        • 11 2

  • Polak potrafi

    Dodatkowe pytanie na testach nauki jazdy dojdzie a dla niektórych będzie pokazywać kierunek jazdy

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane