• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperymentalne znaki na obwodnicy najszybciej za półtora roku

Maciej Naskręt
20 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Strzałki na jezdni zachęcające do trzymania odstępu - rozwiązanie z hiszpańskich autostrad. Strzałki na jezdni zachęcające do trzymania odstępu - rozwiązanie z hiszpańskich autostrad.

Znaki, które mają zachęcić kierowców do zachowania odstępów na Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni zdaniem ministerialnych urzędników będą mogły zostać wymalowane najszybciej za półtora roku. Jednak nawet jeśli się pojawią, będą i tak drogowym eksperymentem.



Co lub kto odpowiada za wypadki na obwodnicy?

Kilka dni temu pisaliśmy o propozycji wymalowania prostopadłych pasów, które miałyby kierowców zachęcać do zachowania odstępów między pojazdami. Znaki poziome powinny się pojawić w miejscach newralgicznych - na zjazdach i tam, gdzie często dochodzi do wypadków.

Poprzeczne pasy miałyby się pojawić co ok. 70 m. Dlaczego? Jadąc z prędkością 120 km/h (tyle można jechać maksymalnie na obwodnicy) w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać w odległości co najmniej dwa razy większej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza drogami ekspresowymi, nie może wprowadzić dodatkowych pasów. Dlaczego? Nie przewidują ich przepisy. Wymagana jest zatem ich nowelizacja. Zapytaliśmy o to ministerialnych urzędników.

Ministerstwo: jesteśmy za, ale potrzebujemy półtora roku

Okazuje się, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad wydaniem nowego rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

- Harmonogram przewiduje, że prace nad projektem zakończą się z końcem przyszłego roku - mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w Warszawie. - W ramach prac nad nowym rozporządzeniem rozważane będzie także włączenie niektórych znaków określanych jako oznakowanie eksperymentalne.
Ostateczny wygląd pasów, które miałyby pomóc kierowcom ocenić dystans, jaki mają do poprzedzającego auta, nie jest jeszcze przesądzony.

- W nowych przepisach zostanie uwzględnione jedynie oznakowanie eksperymentalne z badań prowadzonych na sieci dróg krajowych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, jeśli oczywiście zostanie pozytywnie ocenione i rekomendowane na podstawie tych badań - dodaje Huptyś.
Pasy zachęcające do trzymania odstępu stosowane na autostradach w Niemczech. Pasy zachęcające do trzymania odstępu stosowane na autostradach w Niemczech.
Głosy czytelników za i przeciw

W ankiecie przy poprzednim artykule 27 proc. czytelników Trojmiasto.pl bardzo dobrze oceniło pomysł wymalowania dodatkowych pasów na obwodnicy. Prawie tyle samo było temu przeciwnych. 30 proc. ankietowanych uznało, że kierowcy i tak nie będą się stosować do nowych znaków. Pozostali stwierdzili, że pomysł jest dobry, ale sprawdzi się wtedy, gdy policjanci będą wlepiać mandaty za brak odstępu.

Temat dodatkowych pasów prostopadłych wywołał burzę w komentarzach. Wśród czytelników pojawiły się głosy krytyczne - propozycja wymalowania dodatkowych pasów w żaden sposób nie poprawi bezpieczeństwa, a może jedynie jeszcze bardziej zakorkować obwodnicę.



Inni zwracali uwagę na fakt, że pasy są jak najbardziej potrzebne, bo to sprawdzony w wielu krajach trend. Na przykład w Hiszpanii zastosowano znaki poziome, tzw. strzałki, dzięki którym łatwiej ocenić odległość do auta poprzedzającego.

Masz inne pomysły na poprawę bezpieczeństwa na Obwodnicy Trójmiasta? Opisz swój pomysł i prześlij nam go na adres m.naskret@trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (145) 1 zablokowana

  • Modernizacja oznakowan

    Urzednik rzecz swieta. Nic i nikt nie zmieni mentalnosci urzedniczej, kazda decyzja to odpowiedzialna sprawa wiec wymaga odpowiedniego czasu.

    • 1 0

  • Za półtora roku to ta trasa będzie zakorkowana na całej długości przez większość czasu.

    • 3 0

  • Zachowując takie (70m) odstępy znacząco zmniejszy się przepustowość drogi, korki będą dłużej.

    Potrzebne dodatkowe pasy, trzy miejscami cztery. Ale remont kompletnie sparaliżuje obwodnicę.

    • 2 1

  • Obwodnica (2)

    Powinna być większa kontrola policji na obwodnicy dotycząca blokowania lewego pasa ,kiedy prawy jest wolny!! Kierowcy chcąc jechać szybciej lewym pasem jadą przy zderzaku takiego marudera, wtedy o kolizje łatwo. To samo na Autostradzie przy większym ruchu. Dodatkowo brak trzeciego pasa i brak możliwości płynnego zjazdu na węzłach z obwodnicy - to są problemy

    • 4 9

    • (1)

      Na obwodnicy obowiązuje prędkość dopuszczalna 120 km/godz. Czy ktoś jadący lewym pasem /i wyprzedając tych z prawej strony/ jest maruderem jeżeli jedzie z prędkością max 120 km/godz. ??? Nie blokuje pasa, jedzie przepisowo, przy okazji nie daje szans piratowi, który za chwilę pojedzie 200 km/godz., spowoduje wypadek, może komuś zniszczy życie a przy okazji gigant korek na obwodnicy !!! Gościu popukaj się w łepetynę zanim coś napiszesz !!! A może przypadkiem ktoś z Twojej rodziny będzie jechał spokojnie obwodnicą a Ten wariat /któremu chcesz dać szanśe szybkiej jazdy/ zabije ci bliską osobę !!! Kumasz !!!

      • 6 3

      • Czytaj lepiej gościu! Przecież pisze że maruda czyli jadący mniej niż 120 kiedy prawy jest wolny. Najczęściej Gka i Gda

        • 3 3

  • kupiło się tanie domeczki to trzeba znosić koreczki

    • 2 0

  • PiS

    Sądownictwo reformować można w jedna noc, przepisy dotyczące infrastruktury i bezpieczeństwa obywatela - półtora roku.
    Brawo

    • 2 2

  • Ale ustawy niezgodne z konstytucją (2)

    to można przepchnąć w jedną noc i już rano dnia następnego Adrian podpisuje.

    • 73 16

    • Ale masz smutne życie.
      Konstytucja demokracja 24/7

      • 6 1

    • Mówisz o kradzieży środków z ofe czy wydłużeniu wieku emerytalnego?

      • 13 16

  • Bez przepisu który by to nakazywał, wieśniaki z BMW na 100% będą się wpychać na chama. A nawet i przepis niewiele pomoże

    • 1 2

  • fotoradary, odcinkowe pomiary...

    To nie lepiej rozwiązać problem bliżej źródła? Kazać montować w autach ogranicznik prędkości, a w drogach czujniki. Auto będzie samo wiedziało ile może jechać. W mieście nie pojedzie więcej niż 50, a na autostradzie do 140 i już. Wszyscy zarobią (oprócz kierowców rzecz jasna) :)

    • 3 1

  • Mam pomysl: (1)

    Odcinkowy pomiar predkosci z kamerami odczytujacymi tablice. Takie np jak na zakopiance.
    Pomiar predkosci:

    karczemki>matarnia
    osowa>karwiny
    wiczlino>chylonia

    Do tego puscic jakis 200km radiowoz. Najlepiej na lewy pas.

    • 7 0

    • Najlepiej to na lewy i prawy pas jednocześnie puszczać jakiegoś złoma, co by nikt nie mógł gazować szybciej niż 120.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Urus to SUV marki:

 

Najczęściej czytane