• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperymentalne znaki na obwodnicy najszybciej za półtora roku

Maciej Naskręt
20 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Strzałki na jezdni zachęcające do trzymania odstępu - rozwiązanie z hiszpańskich autostrad. Strzałki na jezdni zachęcające do trzymania odstępu - rozwiązanie z hiszpańskich autostrad.

Znaki, które mają zachęcić kierowców do zachowania odstępów na Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni zdaniem ministerialnych urzędników będą mogły zostać wymalowane najszybciej za półtora roku. Jednak nawet jeśli się pojawią, będą i tak drogowym eksperymentem.



Co lub kto odpowiada za wypadki na obwodnicy?

Kilka dni temu pisaliśmy o propozycji wymalowania prostopadłych pasów, które miałyby kierowców zachęcać do zachowania odstępów między pojazdami. Znaki poziome powinny się pojawić w miejscach newralgicznych - na zjazdach i tam, gdzie często dochodzi do wypadków.

Poprzeczne pasy miałyby się pojawić co ok. 70 m. Dlaczego? Jadąc z prędkością 120 km/h (tyle można jechać maksymalnie na obwodnicy) w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać w odległości co najmniej dwa razy większej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza drogami ekspresowymi, nie może wprowadzić dodatkowych pasów. Dlaczego? Nie przewidują ich przepisy. Wymagana jest zatem ich nowelizacja. Zapytaliśmy o to ministerialnych urzędników.

Ministerstwo: jesteśmy za, ale potrzebujemy półtora roku

Okazuje się, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad wydaniem nowego rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

- Harmonogram przewiduje, że prace nad projektem zakończą się z końcem przyszłego roku - mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w Warszawie. - W ramach prac nad nowym rozporządzeniem rozważane będzie także włączenie niektórych znaków określanych jako oznakowanie eksperymentalne.
Ostateczny wygląd pasów, które miałyby pomóc kierowcom ocenić dystans, jaki mają do poprzedzającego auta, nie jest jeszcze przesądzony.

- W nowych przepisach zostanie uwzględnione jedynie oznakowanie eksperymentalne z badań prowadzonych na sieci dróg krajowych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, jeśli oczywiście zostanie pozytywnie ocenione i rekomendowane na podstawie tych badań - dodaje Huptyś.
Pasy zachęcające do trzymania odstępu stosowane na autostradach w Niemczech. Pasy zachęcające do trzymania odstępu stosowane na autostradach w Niemczech.
Głosy czytelników za i przeciw

W ankiecie przy poprzednim artykule 27 proc. czytelników Trojmiasto.pl bardzo dobrze oceniło pomysł wymalowania dodatkowych pasów na obwodnicy. Prawie tyle samo było temu przeciwnych. 30 proc. ankietowanych uznało, że kierowcy i tak nie będą się stosować do nowych znaków. Pozostali stwierdzili, że pomysł jest dobry, ale sprawdzi się wtedy, gdy policjanci będą wlepiać mandaty za brak odstępu.

Temat dodatkowych pasów prostopadłych wywołał burzę w komentarzach. Wśród czytelników pojawiły się głosy krytyczne - propozycja wymalowania dodatkowych pasów w żaden sposób nie poprawi bezpieczeństwa, a może jedynie jeszcze bardziej zakorkować obwodnicę.



Inni zwracali uwagę na fakt, że pasy są jak najbardziej potrzebne, bo to sprawdzony w wielu krajach trend. Na przykład w Hiszpanii zastosowano znaki poziome, tzw. strzałki, dzięki którym łatwiej ocenić odległość do auta poprzedzającego.

Masz inne pomysły na poprawę bezpieczeństwa na Obwodnicy Trójmiasta? Opisz swój pomysł i prześlij nam go na adres m.naskret@trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (145) 1 zablokowana

  • Przy braku perspektywy poszerzenia obwodnicy... (3)

    i braku przepustowości pozostaje tylko ograniczenie prędkości do 100km/h na całym odcinku trasy a przy węzłach do 70 km z odcinkowym pomiarem prędkości. Coś za coś. Nie ma efektywnego narzędzia powodującego zachowanie odległości pomiędzy autami. Jedyna zauważalna zależność - im większa prędkość jazdy tym zachowanie odległości od aut jest mniejsze a to spowodowane jest po prostu brawurą jazdy, a ta z kolei jest jedynym powodem wypadków.

    • 10 1

    • Idąc takim tokiem rozumowania (1)

      to jak zamkniemy obwodnice zupełnie to nie będzie wypadków.

      • 3 3

      • Dokładnie nie

        Statystyki wykazują, że to właśnie nadmierna prędkość, przez którą trudno zachować bezpieczną odległość jest najczęstszą przyczyną wypadków. Można w ogóle znieść bariery, to wtedy rzeczywiście tak jak wspomniałeś obwodnica będzie permanentnie zamknięta przez wypadki.
        Poza tym kultury jazdy nie zmienią zakazy w dłuższej perspektywie. Należy uczyć od podstaw i moim zdaniem robić cykliczne badania psychologiczne, żeby odsiać potencjalnych psycholi;)

        • 4 1

    • Szkoda, że nie myśli się po prostu o zmiennym oznakowaniu, dostosowywanym do aktualnych warunków na drodze. Noc i mały ruch - 120 km/h. Stwierdzenie dużego ruchu - ostrzeżenie, ograniczenie do 70 km/h. Jakoś choćby w Niemczech to działa i do tego bardzo dobrze.
      Ale to bardziej złożone od wiadra z farbą.
      Najlepsze jest podawanie przykładu Hiszpanii ;) - bo kultura jazdy to jest tam akurat zbliżona do naszej, a odniosłem nawet wrażenie, że bywa z tym gorzej.

      • 3 0

  • Potrzebne są trzy pasy, a nie eksperymenty...

    Potrzebne są trzy pasy, a nie eksperymenty...

    • 5 6

  • Mam pomysl: (1)

    Odcinkowy pomiar predkosci z kamerami odczytujacymi tablice. Takie np jak na zakopiance.
    Pomiar predkosci:

    karczemki>matarnia
    osowa>karwiny
    wiczlino>chylonia

    Do tego puscic jakis 200km radiowoz. Najlepiej na lewy pas.

    • 7 0

    • Najlepiej to na lewy i prawy pas jednocześnie puszczać jakiegoś złoma, co by nikt nie mógł gazować szybciej niż 120.

      • 1 1

  • Interesuje mnie coś oinnego

    jesteśmy za, ale potrzebujemy półtora roku - co robią urzędnicy że na zmodyfikowanie regulacji potrzebują półtora roku. Jak tak się pracuje to nie dziwmy sie że jest źle. Weżmy taką Chwarznienską na odcinku Witomino był projekt który ciągle jest modyfikowany i ostatni chyba polega na zrobieniu bus-pasa i pomalowaniu farbą dwóch lewoskrętów myślę że takie sprawy nadają sie dla prokuratora.

    • 4 0

  • Ta...

    Można i postawiać co 50 metrów g*wno poślizgowe, ale to nic nie pomoże, dopóki nie zmieni się kultura jazdy u polskich kierowców, gdzie każdy jest najważniejszy. Nie mówię, że kazdy tak ma, ale niestety wciąż zbyt wielu uważa się za króla drogi.

    • 3 0

  • 3 pas... obwodnica już dawno przestała nią być

    A na a1...mandaty na bramkach dla tych którzy się stak spieszą

    • 6 0

  • czasowe ograniczenia prędkości (1)

    Jeśli mówimy o kopiowaniu dobrych rozwiązań z Niemiec, można pomyśleć o wprowadzeniu tymczasowych ograniczeń prędkości. Np. ograniczenie do 80 km/h w godz. 7-9 i 15-18. Wtedy natężenie ruchu jest największe, przepustowość tak naprawdę największa jest przy prędk. ok. 40km/h, ponieważ wtedy bezpieczne odległości między samochodami są mniejsze. Przy prędkości 80km.h odległość między samochodami mogłaby wynosić zapewne ok. 50m. Takie rozwiązanie poprzedzone kampanią informacyją wprowadzono na obwodnicy Paryża. Przy tej prędkości przepustowość wzrasta, ruch jest płynniejszy, spada ryzyko kolizji, czyli spada ryzyko korków.

    • 9 0

    • Przy prędkości 5 km/h

      masz odległości 70m.

      • 1 3

  • haha (2)

    A jak się zmieszczą te wszystkie samochody na obwodnicy z takimi odstępami? ;)

    • 7 1

    • Tak samo jak teraz - będą jechać płynniej więc efektywność drogi wzrośnie, spadnie ilość spalin (płynna jazda to mniejsze spalanie), spadnie ilość wypadków (a wiec i korków).
      Same plusy.

      • 0 6

    • normalnie

      trzeba będzie w końcu zwolnić, przy tym natężeniu ruchu nie da sie utrzymywać 120 km/h. żeby utrzymać prawidłową odległość trzeba będzie jechać pewnie maks 90 km/h

      • 1 4

  • Za 1.5 roku (1)

    Obwodowa bedzie 1 wielkim korkiem

    • 9 0

    • haha

      Zgadza się, bo otworzą nowe odcinki S7.

      • 2 1

  • zamiast eksperymentować trzeba postawić na logiczne i proste rozwiazania

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane