• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperymentalne znaki na obwodnicy najszybciej za półtora roku

Maciej Naskręt
20 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Strzałki na jezdni zachęcające do trzymania odstępu - rozwiązanie z hiszpańskich autostrad. Strzałki na jezdni zachęcające do trzymania odstępu - rozwiązanie z hiszpańskich autostrad.

Znaki, które mają zachęcić kierowców do zachowania odstępów na Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni zdaniem ministerialnych urzędników będą mogły zostać wymalowane najszybciej za półtora roku. Jednak nawet jeśli się pojawią, będą i tak drogowym eksperymentem.



Co lub kto odpowiada za wypadki na obwodnicy?

Kilka dni temu pisaliśmy o propozycji wymalowania prostopadłych pasów, które miałyby kierowców zachęcać do zachowania odstępów między pojazdami. Znaki poziome powinny się pojawić w miejscach newralgicznych - na zjazdach i tam, gdzie często dochodzi do wypadków.

Poprzeczne pasy miałyby się pojawić co ok. 70 m. Dlaczego? Jadąc z prędkością 120 km/h (tyle można jechać maksymalnie na obwodnicy) w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać w odległości co najmniej dwa razy większej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza drogami ekspresowymi, nie może wprowadzić dodatkowych pasów. Dlaczego? Nie przewidują ich przepisy. Wymagana jest zatem ich nowelizacja. Zapytaliśmy o to ministerialnych urzędników.

Ministerstwo: jesteśmy za, ale potrzebujemy półtora roku

Okazuje się, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad wydaniem nowego rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

- Harmonogram przewiduje, że prace nad projektem zakończą się z końcem przyszłego roku - mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w Warszawie. - W ramach prac nad nowym rozporządzeniem rozważane będzie także włączenie niektórych znaków określanych jako oznakowanie eksperymentalne.
Ostateczny wygląd pasów, które miałyby pomóc kierowcom ocenić dystans, jaki mają do poprzedzającego auta, nie jest jeszcze przesądzony.

- W nowych przepisach zostanie uwzględnione jedynie oznakowanie eksperymentalne z badań prowadzonych na sieci dróg krajowych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, jeśli oczywiście zostanie pozytywnie ocenione i rekomendowane na podstawie tych badań - dodaje Huptyś.
Pasy zachęcające do trzymania odstępu stosowane na autostradach w Niemczech. Pasy zachęcające do trzymania odstępu stosowane na autostradach w Niemczech.
Głosy czytelników za i przeciw

W ankiecie przy poprzednim artykule 27 proc. czytelników Trojmiasto.pl bardzo dobrze oceniło pomysł wymalowania dodatkowych pasów na obwodnicy. Prawie tyle samo było temu przeciwnych. 30 proc. ankietowanych uznało, że kierowcy i tak nie będą się stosować do nowych znaków. Pozostali stwierdzili, że pomysł jest dobry, ale sprawdzi się wtedy, gdy policjanci będą wlepiać mandaty za brak odstępu.

Temat dodatkowych pasów prostopadłych wywołał burzę w komentarzach. Wśród czytelników pojawiły się głosy krytyczne - propozycja wymalowania dodatkowych pasów w żaden sposób nie poprawi bezpieczeństwa, a może jedynie jeszcze bardziej zakorkować obwodnicę.



Inni zwracali uwagę na fakt, że pasy są jak najbardziej potrzebne, bo to sprawdzony w wielu krajach trend. Na przykład w Hiszpanii zastosowano znaki poziome, tzw. strzałki, dzięki którym łatwiej ocenić odległość do auta poprzedzającego.

Masz inne pomysły na poprawę bezpieczeństwa na Obwodnicy Trójmiasta? Opisz swój pomysł i prześlij nam go na adres m.naskret@trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (145) 1 zablokowana

  • Nic nie pomoże sierota za kierownica, jazda na zderzaku.

    • 6 0

  • Gdyby wszyscy przestrzegali (1)

    odległości 70 m pomiędzy samochodami na obwodnicy , zakorkowali by jeszcze bardziej wszystkie już zakorkowane dojazdy do niej. Wystarczy policzyć :odległości pomiędzy ,pomnożone przez ilość samochodów pokonywujących tą trasę w godzinach szczytu. Obwodnica musiałaby być kilkukrotnie dłuższa aby je pomieścić. Oczywiście szlag mnie trafia jak jakiś osioł siedzi mi na tyłku i mruga , a ja nie mam możliwości zmiany pasa , bo jedzie cała kolumna z tą samą prędkością , lub mimo zakazu wyprzedzają sę tiry. Jednak malowanie kolejnych znaków tylko po to aby szwagier zarobił nie zmieni nic oprócz stanu konta szwagra i stanu podatków.

    • 15 2

    • proste do policzenia, przy założeniu odstępów 70 m, na całej obwodnicy ok 1000 samochód w jednym kierunku. abstrakcja

      • 2 0

  • Zacznijcie od osrodkow nauki jazdy (1)

    Dzis kursant idzie tam uczyc sie parkowania na centymetry..
    Aby sobie autka nie porysowac?
    Ubezpieczenia sa od tego! Ja uszkodzi to zaplaci i sie nauczy.
    Zamiast tego osrodki powinny polozyc szczegolny nacisk na KULTURE jazdy.
    Pokazywac mlodym kierowca drastyczne zdjecia oraz filmy z wypadkow....
    Organizacja spotkan z kims kto przeżył wypadek...
    Tak mozna cos zmienic..
    I Dziwnym jest fakt ze jezdzac po Niemczech zauważyłem ze Polacy az tak tam nie dzikuja jak w Polsce

    • 17 4

    • Kulturę to się wynosi z domu, ewentualnie nabywa w ciągu całego swojego życia, a nie na 30 godzinach kursu na PJ. A czemu w polak w niemczech jeździ normalnie? Bo patologia zostaje w kraju i nie wysuwa nosa poza granice.

      • 1 0

  • na gdynskim odcinku obwodnicy (2)

    Znaki pojawia się dużo szybciej.
    Gdyż inwestycje za pomocą wiadra farby I pędzla wychodzą tutaj najlepiej

    • 14 2

    • Szczurek nic nie ma do obwodnicy (1)

      • 2 2

      • chyba ma

        w Gdyni jest ograniczenie do 100km/h na obwodnicy :)

        • 2 0

  • Żaden pas...

    ...nie zastąpi myślenia na drodze. I nie piszę o myśleniu o samym sobie, co jest najpowszechniejsze.

    • 5 4

  • patrol policji , gdzie są ? za biurkiem i kawka ?

    • 6 2

  • Pasy

    ciekawe jak deszcz popada przy hamowaniu co się będzie działo

    • 4 3

  • I co to pomoże

    Jest za dużo samochodów i żadne malowanie nic już nie da,szukajcie innego rozwiązania.

    • 4 3

  • I co to pomoże

    Jest za dużo samochodów i żadne malowanie nic już nie da,szukajcie innego rozwiązania.

    • 5 2

  • ja proponuję 4 (3)

    Po 4 pasy w każdą stronę, bo 3 wystarczą na chwilę, a za parę lat okaże się znowu, że to za mało...

    • 4 3

    • Od razu 12;)

      • 2 1

    • każdy pojazd powinien mieć swój własny pas

      • 2 1

    • Estakady, górne piętro w jedna stronę, w drugą stronę na innym piętrze.

      To jest nieuniknione, np. prędzej czy później tak trzeba będzie zrobić np. Spacerową (Oliwa), Kwiatkowskiego (Gdynia), inne, bo nie ma miejsca. Nie zawsze będziemy gołodupcami, których na nic nie stać.

      I owszem, to się będzie psuć, oraz i tak w końcu zatka się korkiem, bo całą komunikację oparto bezalternatywnie o samochody, a hojnie finansowany postęp techniczny (bezzałogowce, elektryki) tylko będą sprzyjać gęstnieniu korków.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon marek Jaguar i Land Rover znajduje się w:

 

Najczęściej czytane