• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Feralny zakręt na ul. Potokowej

Michał Jelionek
22 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wypadnięcie z niebezpiecznego zakrętu najczęściej kończy się dachowaniem. Wypadnięcie z niebezpiecznego zakrętu najczęściej kończy się dachowaniem.

Niebezpiecznych punktów na drogowej mapie Trójmiasta jest sporo. Do listy takich miejsc można dopisać ul. Potokową i feralny zakręt, który co rusz zbiera żniwo. Od września 2017 roku doszło tu do siedmiu zdarzeń. Warto poważnie zastanowić się nad rozwiązaniem, które poprawi bezpieczeństwo na tym odcinku drogi.



Pod koniec października opisywaliśmy temat zakrętu-katapulty na Trasie WZ. Zdaje się, że podobnym przykładem jest łuk drogi na ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska. To w tym miejscu kierowcy prowadzący swoje samochody z nadmierną prędkością, przy niesprzyjających warunkach pogodowych, często po prostu z nich wypadają, najczęściej kończąc... na dachu.

Pechowy zakręt znajduje się tuż przed salonem samochodowym Auto Plus, na skrzyżowaniu z ul. Ogrodową zobacz na mapie Gdańska. Codziennie pokonują go kierowcy jadący z Niedźwiednika na Morenę.

- Najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków w tym miejscu jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Główny problem leży w kwestii przestrzegania przez kierujących przepisów drogowych i dostosowania techniki jazdy do warunków panujących na drodze - tłumaczy nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku.
Pechowy zakręt jest zlokalizowany na ul. Potokowej. Wypadają z niego kierowcy jadący z Niedźwiednika na Morenę. Pechowy zakręt jest zlokalizowany na ul. Potokowej. Wypadają z niego kierowcy jadący z Niedźwiednika na Morenę.
Samochody, które wypadają z zakrętu na ul. Potokowej są bardzo dużym zagrożeniem dla przechodniów, bo przecież najczęściej auto po kilkudziesięciometrowym poślizgu czy dachowaniu zatrzymuje się dopiero na ogrodzeniu salonu samochodowego, na wysokości zatoczki przystanku autobusowego i przejścia dla pieszych. O tragedię nietrudno.

- Od początku istnienia naszego obiektu, czyli od września 2017 roku, w lokalizacji, o której mowa, miało miejsce siedem zdarzeń drogowych i wypadków. Większość z nich zmuszało nas do naprawy ogrodzenia. Uszkodzone były również maszty, a nawet zaparkowane na terenie obiektu samochody - wyjaśnia Malwina Dunst z salonu Auto Plus.
Czytaj także: Najniebezpieczniejsze ulice w Trójmieście

Auto po poślizgu zatrzymało się dopiero na ogrodzeniu, zaraz za przystankiem autobusowym i tuż przed przejściem dla pieszych. Auto po poślizgu zatrzymało się dopiero na ogrodzeniu, zaraz za przystankiem autobusowym i tuż przed przejściem dla pieszych.
Dopuszczalna prędkość na ul. Potokowej wynosi 50 km/h.

- Prowadzimy w tej sprawie korespondencję z Urzędem Miejskim w Gdańsku. Na zlecenie UM zostały wykonane pomiary prędkości, z których jasno wynika, że znaczna część kierowców przekracza na problematycznym odcinku ul. Potokowej dozwoloną prędkość. Zmierzona średnia prędkość pojazdów wyniosła 61 km/h, a 15 proc. pojazdów przekroczyło 70 km/h. Obecnie czekamy aż Komisja ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego podejmie stosowne kroki celem zabezpieczenia tej lokalizacji - dodaje.
Ten samochód dachował... na przystanku autobusowym. Ten samochód dachował... na przystanku autobusowym.
Co można zrobić w celu poprawy bezpieczeństwa w tym miejscu? Pomysłów jest kilka. Nieoficjalnie mówi się o przeniesieniu przystanku autobusowego i przejścia dla pieszych w bardziej bezpieczne miejsce, a także o zabezpieczeniu pasa biegnącego wzdłuż salonu barierami energochłonnymi. Takie działania z pewnością podniosłyby bezpieczeństwo pieszych, ale wciąż nie rozwiązałyby problemu wpadających w poślizg aut.

- Mamy kilka sugestii na poprawę bezpieczeństwa w tym miejscu. Warto pomyśleć o przebudowaniu profilu zakrętu, aby ograniczyć siły działające na samochody pokonujące łuk. Można przeprowadzić śrutowanie nawierzchni, czyli dokładnie taki sam zabieg, który wykonano na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Poprawa przyczepności nie zniweluje złego profilu jezdni, więc jest to jedynie półśrodek. Najbardziej oczywistym rozwiązaniem jest ustawienie przed newralgicznym punktem fotoradaru - zakończyła Dunst.
Warto zaznaczyć, że niełatwe zadanie mają również kierowcy, którzy włączają się do ruchu, wyjeżdżając z ul. Ogrodowej w ul. Potokową w kierunku Moreny. Skrzyżowanie zlokalizowane na łuku drogi, niesie za sobą spore ryzyko kolizji bądź wypadku.

  • W większości przypadków dealer zmuszony jest do wymiany ogrodzenia.

Miejsca

Opinie (291) 4 zablokowane

  • Fotoradar

    Postawić fotoradar i skończą się problemy

    • 1 0

  • dlaczego wy wszystko wszystkim chcecie ludzie zabraniać ? Trzeba zachęcać, to skuteczniejsza metoda !

    Postawić solidny, żel-betonowy mur z napisem "rezerwacja dla idiotów". I niech się bezmózgowi rajdowcy roztrzaskują. Będzie ich mniej, będzie bezpieczniej na drogach.

    • 1 0

  • (21)

    Zauważyłem dziwne zjawisko na polskich drogach. Nie ważne jaki samochód posiadają to w mieście ogień 50km/h to oni tylko na znaku widzą i to samo na zwykłych drogach pozamiejskich. A jak wpada na autostradę lub drogę szybkiego ruchu to nagle nie jadą więcej jak 100-110 i często spowalnia swoim Innym zachowaniem ruch

    • 230 20

    • jedynym rozwiązaniem - to podwyższenie wys. mandatów x10 (6)

      x10 przynajmniej za prędkość i nieustąpienie pieszemu na pasach !!!! ...

      • 26 11

      • (5)

        Ty weś się sam najlepiej ukaraj a potem opowiedzialnych za projekt tak spapranej drogi, kto wyraził zgodę na budowę takiego bubla? jak i na wiele innych w Gdańsku, weś się jego czep a nie użytkowników drogowego bubla. Możemy jeździć i 30km/h narobić więcej świateł tylko wtedy całkowicie zakorkujesz ulice

        • 3 10

        • Ta droga w tym stanie jest już kupę lat...

          I to nie ja trzeba zmienić, tylko sposób jazdy kierowców... strach tamtędy chodzić, nie mówiąc już o tamtejszym przystanku autobusowym.Moja mama czekając na autobus prawie została potrącona- uratowało ją to, że uciekła na sąsiadującą skarpę. Gdyby parzala w przeciwną stronę, strach pomyśleć co by bylo

          • 2 2

        • Ty weś = wieś

          Należy jechać 50 km/h i tyle. A korki robią właśnie ci, którzy jadą szybciej, bo przez to w jednostce czasu do węzła dojeżdża większa liczba pojazdów powodując zator.

          • 3 1

        • A ty WEŹ kup słownik matołku jeden! (2)

          Spaprana droga... jasne. Na tym zakręcie 90% kierowców jedzie około 100km/h. Raz prawie ludzi zabili którzy tamtędy szli chodnikiem.

          • 6 4

          • Bo tam powinno być 100 (1)

            • 2 2

            • Jasne przecież to nie jest osiedlowa droga

              • 1 3

    • spowalnianie ruchu w wielu przypadkach ma głęboki sens (3)

      MIeszkaniec ma przypuszczalnie trudności ze zrozumieniem prostego faktu: ograniczenie prędkości do mniej niż 50 km/h zwiększa przepustowość pasa drogowego - to jest oczywiście istotne w mieście, na autostradzie poruszają się pociągi tzw. TiRów które spowalniają ruch jedynie wtedy, gdy na sąsiednim pasie nie ma miejsca do wyprzedzenia ich.

      • 7 7

      • (1)

        Tylko czy biedne społeczeństwo na to stać? Ja teraz rozworzę towar do 15 slepów. Jak spowolnisz ruch czyli do reszty zakorkujesz miasto to dojadę do może do 7 sklepów. Czyli pracodawca będzie musiał wysłać drugiego a może i trzeciego do pozostałych 7 sklepów. czyli podniesie cenę i sklep też podniesie cenę towaru i będziesz miał drożej ale wolniej. Komputer sobie spowolnij, będzie wydajniejszy.

        • 5 8

        • Przeczytaj poprzedni wpis ze zrozumieniem

          • 3 1

      • ograniczenie oograniczenia a pozniej jad i szczekanie jeden drugiego. Typowe dla prymitywu ktoremu wmawia sie ze jest jednak czyms wiecej i w dodatku dobrze mysli :)

        • 1 2

    • Czy w tym kraju nikt juz nie potrafi myslec????

      Mijacie sie z prawda na tym portalu!
      OPONY, opony i jeszcze raz opony. Jadac na smietnikowej oponie to nawet przy ograniczeniu do 10km/h w pozlizg wpadniecie.
      Patrzcie na tego GOLFa z czerwonym zderzakiem, ma smietnikowe opony i to kazde kolo jest INNE!

      • 3 3

    • (1)

      Najlepiej nie prostować drogi lecz wręcz przeciwnie - należy ustawić jakiś slalom.

      • 5 1

      • Dobrze ze nie masz za dużo do powiedzenia

        • 1 2

    • Misiowi przy aucie

      Juz sie nie spieszy

      • 1 0

    • (1)

      Twoja opinia, to dobra zagadka logiczna na uruchomienie myślenia z rana. Finalnie ją rozwiązałem i z jej przesłaniem się zgadzam :)

      • 14 7

      • Można się TYLKO domyślać...

        • 5 0

    • Najgorsi są "górale" - stała prędkość 70 km/h na obszarze zabudowanym i poza, przewożenie dzieci w bagażnikach swoich poniemieckich Transporterów T4...

      • 5 3

    • Co za bzdura

      • 5 3

    • Prosiłbym o nie używanie mowy nienawiści w stosunku do kierowców przekraczających prędkość

      • 21 9

    • Amen

      • 2 0

  • Głównym i jedynym problemem jest oplakany stan nawierzchni na samym wejsciu w łuk. Zapadniete studzienki i koleiny powoduja ze mocno zarzuca samochodem. Ci co oszczedzaja na oponach i amortyzatorach lecą pierwsi. Mi sie nigdy nie udalo ale jak zrobilem ten sam odcinek pozyczonym, mniej zadbanym autem to odczulem duża roznice..

    • 0 0

  • Niestety

    Chyba łatwiej przebudować zakręt niż mentalność kierowców. Jak dwa pasu to minimum 70 i jeszcze, żeby ten na sąsiednim pasie nie wyprzedził. Strach jeździć.

    • 0 0

  • (2)

    Ciekawe zjawisko!!! 99 aut przejechało bez problemu a te setne wypadło z drogi.Kim są ci kierowcy a z reguły białe kołnierzyki co to im się spieszy zawsze z telefonem w łapie.Nie mają pojęcia żadnego o przepisach ruchu drogowego o technice jazdy kompletne dno !!!! Nie myślą i nie potrafia panować na pojazdem i z tego są te wypadki.Potem przez takich są utrudnienia na drogach o ubezpieczalnie podnoszą stawki OC bo takie gamonie rozwalają samochody.

    • 30 3

    • te proporcje to raczej 99999:1

      • 0 0

    • Lepiej jeździć w brudnym kołnierzyku ??? Jaki ma to związek ???? Dbajmy o czystość i higienę, myjmy się codziennie i zmieniajmy bieliznę i ubiór, proszę.

      • 2 1

  • Tak zwolnij tam Dzbanie to nie uderzysz w nic. (1)

    Czy ten portal jest dla oszolomów?
    Napiszcie moze artykuł: Zwolnij do 50km/h 8 nie wylecisz z drogi tam. Jeżdżę tam jakieś 30 lat i nigdy mnie tam nie wyrzuca.... czy to lato czy to zima.. czy to deszcz, śnieg czy sucho. Dzban jedzie ponad 50tke i zdziwiony jest...

    • 2 0

    • Bardzo dobrze , trzaska się na swoją odpowiedzialność, powinny być surowe kary do takich dzbanow

      • 0 0

  • "Zły profil jezdni"

    Sama masz zły profil jezdni. Masz kasę to przebuduj. Ja nie mam zamiaru marnować kasy z moich podatków bo jakiś jeden idiota z drugim zapierdziela 70 w deszczu na łuku drogi.

    • 5 0

  • Skończmy z tym! (24)

    Idioci się rozbijają, a cierpieć maja wszyscy??!! A jak pieszego zabija na przejściu, to przeniosą ulice z „dala od przejścia?” Kto wymyślił żeby za moje pieniądze coś srutowac albo za miliony przebudowywać??!! Nie zgadzam się. Jak nie potrafią jechać 50 w mieście to albo radar albo szykanę z betonu zwężająca do 1 pasa bo 2 to za szeroko dla polskiego miszcza. W samym Gdańsku radarów powinno być kilkaset. Ruch by się upłynnił bo tak to ciagle na zielonym muszę hamować do zera jak miszczowie zamiast dojechać na zielonym kwitną tam na czerwonym od minuty bo nie wiedza co to 50.

    • 282 29

    • bardzo dobry komentarz w pełni się zgadzam (4)

      Jest tylko jedno miejsce gdzie gaz do dechy jest pożądany: wjazd na autostradę. Mam dość torów wyścigowych jakim są dwupasmówki w mieście i to że lewy pas jest do wyprzedzania dla ludzi mających w d.. ograniczenia prędkości. Na lewym i prawym obowiązuje ograniczenie i nic Wam do tego jeśli jadę lewym równo z prawym.
      Przekraczanie prędkości to szczególny wyraz egoizmu wśród ludzi wobec okolicznych mieszkańców (większy hałas) i pieszych.

      • 23 5

      • (3)

        A wiesz, że jest nakaz jezdzenia prawym pasem?

        • 2 4

        • a wiesz że nei obowiązuje na trzypasmowej jezdni? (2)

          • 3 5

          • obowiązuje zawsze (1)

            wyprzedzać można prawym ale jeśli możliwa jest jazda prawym to lewym ani środkowym nie wolno, chyba że skręcamy ze skrajnego lewego

            • 2 0

            • Jeżeli możliwa jest jazda prawym - kluczowe sformułowanie

              • 1 0

    • gdzie ci sie upłynni ruch od jedżenia 50km/h?! (12)

      1. w trojmieście praktycznie nie ma zielonej fali (chyba że grzejesz 70-80km/h)
      2. od kiedy im mniejsza prędkość tym więcej pojazdów przejedzie w tym samym czasie? Jakaś rewolucja w fizyce nastąpiła ostatnio?

      • 2 12

      • największa plynność na drodze jest przy ~35km/h (5)

        wynika to z mniejszych odległości między pojazdami, a więc krotszych faz na światłach, płynniejszego włączania się z bocznych ulic, mniejszego niebezpieczenstwa najechania na tyl poprzedzającego auta itd.

        Tego uczą już na studiach, ale żaden polityk nie zgodzi się na ograniczenie predkości, bo go słoiki w pasatach w wyborach popędzą

        • 7 1

        • płynność to nie jest to samo co liczba aut które ten dystans przejadą w tym czasie (4)

          to harmonijność, mniej hamowań, mniej zatrzymań. Ale nie oznacza to większej przepustowości

          • 0 2

          • lepsza płynność ruchu - wystarczy (3)

            przepustowości - bez kosztownej przebudowy dróg i zmiany organizacji ruchu - tego nie przeskoczysz / ... tu szybkość w gęstym ruchu miejskim - to niewiele, lub nic nie zmieni /

            • 2 1

            • nie przeskoczysz, ale jak ograniczysz prędkość do 35 to tę przepustowość pogorszysz (2)

              tyle ile jest teraz jest na tyle wolno że nie ma sensu zmniejszać kosztem przepustowości

              • 0 0

              • ale nikt tego 50km/h nie przestrzega (1)

                najczęściej dochodzą do 70-80km/h i potem haaaaaaamowanie na kolejnych światłach

                • 3 0

              • 30 też nikt nie będzie przestrzegał

                wszyscy dopasowują styl jazdy do jakości drogi, z lepszym lub gorszym skutkiem

                • 0 0

      • im szybciej jedziesz tym więcej "powierzchni" zajmujesz w danym momencie (3)

        gdzieś czytałem że największa przepustowość jest przy ok 35 kmh. Wtedy odległości w stosunku do prędkości są najbardziej optymalne. Przepustowość to maksym ilość aut mogących przejechać przez jakiś punkt w jakimś czasie, ale nie jest to czas jazdy danego auta przez jakiś odcinek drogi. Największa przepustowość to jest ten moment gdy jest gęsty ruch ale jeszcze nie ma korka. Nie pośmigasz wtedy ale dla ogółu kierowców jest największa korzyść. Stąd ograniczenia prędkości przyczyniają sie do zwiększenia przepustowości - wtedy więcej osób może skorzystać z drogi bez ryzyka korku). Gwałtowna jazda zbyt silne przyspieszanie i hamowanie przed czerwonym zamiast wcześniej zwalniać nie upłynniają ruchu.

        • 5 2

        • zajmujesz zawsze tyle samo powierzchni (2)

          Przy 60 km/h przejeżdżasz dwa razy większy dystans niż przy 30 km/h. Zatem więcej samochodów przejedzie. To co ty czytałeś mówiło o tym że nie przejedzie ich 2 razy więcej, ale na pewno nie mniej. Stosunek ilości aut które przejechały do prędkości może być największy w pewnych okolicznościach, szczególnie w mieście. Ale nie będą to wartości bezwględne, tylko ów wspomniany iloraz. Powodów jest wiele, choćby stan i szerokość dróg, częstotliwość zmiany świateł, kultura jazdy kierowców itp.

          • 1 5

          • przy szybszej jeździe zajmujesz więcej miejsca, (1)

            bo musisz zachować większy odstęp od innego pojazdu. Wolniejsza jazda = mniejsze odstępy = więcej samochodów jadących na danym odcinku. Przy wolniejszej jeździe na danym odcinku zmieszczą się nawet trzy samochody, a przy 60km i szybszej tylko 1. Dochodzi do tego czas rekcji na nieoczekiwane zdarzenie, przy wolniejszej jeździe szybciej wyhamujesz i masz większe szanse na uniknięcie stłuczki, które to tak naprawdę najbardziej korkują daną trasę. Niestety Janusze kierownicy uważają, że przepisy i znaki są dla mięczaków i dlatego na naszych drogach mamy jak mamy.

            • 5 2

            • bzdura

              przy 60 km/h zmieści się 10 aut, a przy 30 km/h 15. Sumarycznie przy 30km/h będzie nadal wolniej, ale nie aż 2 krotnie. Tą 300% różnicę to se dopasowałeś do własnych potrzeb.

              • 1 2

      • Jak wjadę na Grunwaldzką koło opery, to na światłach staję dopiero za błędnikiem.

        Chłopska - jak ruszysz z Piastowskiej to dojeżdżasz do Wrzeszcza bez czerwonego.

        Tylko trzeba nie grzać 70-80km/h.

        • 7 0

      • Ad.2

        Przy założeniu, że większa prędkość to większe odstępy (co nie jest regułą jak niestety doskonale wiemy z przykładu naszej obwodnicy), funkcja przepustowości nie będzie liniowa tylko asymptotyczna bądź nawet będzie posiadać maksimum. Trzebaby to przeliczyć, ale pytanie jakie warunki przyjąć dla odstępu: stałoczasowy czy jakiś inny.

        • 1 0

    • 100% racji, tępe oszołomy z małymi k.....mi to inaczej chcą samicom szpanować i tak się kończy. ale...od tego nie urośnie

      • 0 0

    • jedynym rozwiązaniem - to podwyższenie wys. mandatów x10 (2)

      x10 przynajmniej za prędkość i nieustąpienie pieszemu na pasach !!!! ...
      W Rosji nie mogąc sobie poradzić z wariatami na przejazdach kolejowych .. wprowadzili szykany stalowe wychodzące spod drogi wraz z opadającymi szlabanami .... i w necie jest pełno zdjęć nieposłusznych ruskich kierowców typu "a przejadę na ostatnia chwilę"... których podwozie zostało zatrzymane, a kabina pojechała dalej :)))))))))) może to jest to dobre rozwiązanie? ... a przynajmniej przed szkołami?

      • 10 4

      • (1)

        Co za zboczeni masochiści w tym kraju. Karaj mnie proszę, chcę większych mandatów!

        • 3 3

        • a jak inaczej to zrobić?

          a jak inaczej nauczyć polskiego kierowcę "janusza kierownicy" do przestrzegania przepisów i respektowania ograniczeń prędkości? ... tym bardziej, że w innych krajach gdzie mandaty i represje są tak samo śmiesznie niskie jak w PL ... tak samo jest wolna amerykanka i śmiertelność wypadkowa na drogach... - Polska (80 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców) jest nadal na czwartym od końca miejscu w całej UE. Gorzej liczby wyglądają jedynie w Rumunii (98), Bułgarii (96) oraz Chorwacji (80).

          • 1 0

    • popieram

      • 2 0

    • Z tym śrutowaniem to nie do końca. Jeżdżę codziennie słowackiego i jeszcze przed poprawa przyczepności zdarzyło mi się zatrzymać i wysiąść żeby zobaczyć czy ktoś po wypadku nie potrzebuje pomocy. Wystawienie nogi z auta na tej drodze było jak stanięcie na lodowisku. Nie zmienia to faktu, że większość wypadków powoduje prędkość i bezmyślność ale ta poprawa przyczepności nie była złym pomysłem.

      • 23 5

  • Szanowny Panie Redaktorze, gdzie jest policja?

    To nie zakręt jest niebezpieczny tylko kierowcy, od 12 lat jeżdżę codziennie Potokowa do pracy, nikt tam nie jeździ 50km/h a policji z radarem nie widziałem tam nigdy. Nieuchronnoś kary za przekraczanie predkosci rozwiaze problem, nie tylko na potokowej ale w całym miescie.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Cullinan to luksusowy SUV marki:

 

Najczęściej czytane