• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej zakorkowanym dużym miastem w Polsce

Maciej Naskręt
6 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe. Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe.

W Gdańsku kierowcy tracą najmniej czasu i pieniędzy stojąc w ulicznych korkach w porównaniu z innymi dużymi miastami Polski. Dziennie kierujący pojazdami marnują 14 minut, co w przeliczeniu na pieniądze daje miesięcznie 202 zł straty.



Jak często stoisz w korkach w Gdańsku?

Jak informowaliśmy wczoraj w Trójmieście są duże kłopoty z uruchomieniem systemu Tristar, ale specjaliści z Deloitte Consulting przekonują, że mimo to sytuacja na drogach Gdańska i tak poprawiła się w 2014 r. względem 2011 r.

Czas spędzony w korkach nie jest wykorzystywany produktywnie, gdyż można byłoby go przeznaczyć na pracę lub odpoczynek. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to więc strata, której rozmiar można oszacować jako koszt utraconych korzyści.

Pracujący kierowcy w siedmiu największych miastach Polski - Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku - tracili w korkach w 2014 r. średnio 13,7 mln zł dziennie, czyli prawie 301 mln zł miesięcznie i ponad 3,6 mld zł rocznie. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania jest to pogorszenie o ponad 5 proc. Koszt korków na statystycznego kierowcę wynosił 3034 zł, co stanowiło średnio 68 proc. miesięcznej pensji.

Według autorów najnowszego "Raportu" miastem o najmniejszej liczbie korków jest obecnie Gdańsk (czas tracony w korkach wynosi 14 minut i 46 sekund dziennie), co jest spadkiem o ponad 6 minut, a w skali miesiąca blisko dwóch godzin - jest to największy odnotowany spadek czasu w korkach w polskich miastach w ciągu czterech lat.

Oznacza to, że w Gdańsku stanie w korkach kosztuje nas 202 zł miesięcznie. To oznacza, że w ciągu roku tracimy pół średniej miesięcznej pensji, która w Gdańsku zdaniem analityków wynosi nieco ponad 4,8 tys. zł.

  • Eksperci odnotowali w październiu 2014 r. tylko sześć wąski gardeł.
  • W 2011 r. kierowcom utrudniało jazdę 11 "wąskich gardeł".
  • Poszczególne wąskie gardła na mapie Gdańska.
Autorzy "Raportu" zwracają też uwagę, że niezmiennym problemem miast są wąskie gardła komunikacyjne. Tegoroczny raport analizując wąskie gardła, porównuje je również do stanu z 2011 roku. Rozwiązanie problemu wąskich gardeł mogłoby przynieść skokową poprawę przejezdności nie tylko dla większego rejonu, ale i całego miasta. - Warto także zauważyć, że Gdańsk znacząco ograniczył liczbę wąskich gardeł, doganiając pod tym względem lidera poprzednich rankingów, czyli Katowice - czytamy w "Raporcie".

- Na poprawę sytuacji kierowców w naszym mieście istotny wpływ miało konsekwentne łączenie różnych form komunikacji (drogi, szyny, rowery, piesi) i współdziałanie gminy, samorządu województwa, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz inwestorów prywatnych. Nie bez znaczenia są także inwestycje we wspólne przystanki autobusowe, tramwajowe i kolejowe, budowa parkingów park&ride oraz bike&ride, dróg rowerowych czy też położenie nacisku na rozwój transportu zbiorowego i wyprowadzanie tranzytu z centrum miasta - komentuje wyniki raportu Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Kraków, na trzecim zaś Warszawa. "Raport o korkach" powstał w oparciu o badanie Korkometr zrealizowane przez serwis Targeo.pl i AutoMapę bazując na rzeczywistych pomiarach prędkości. Dla każdego miasta wyliczono wskaźniki opóźnień, pokazujące o ile korki wydłużają czas potrzebny kierowcom na dotarcie do miejsca docelowego.

Roczne koszty korków na kierowcę w zł | Create infographics

Szczegółowy raport Deloitte Polska na temat korków w największych siedmiu miastach.

Miejsca

Opinie (322) ponad 20 zablokowanych

  • niech eksperci odnotują siódme wąskie gardło na Spacerowej

    • 1 8

  • zdaniem "fachowców" TRISTAR miał usprawniać, a nie dezaronizować ruch samochodowy (4)

    Jak powstanie to będzie to samo co z windami na peronach skm i korki się nie zmniejszą

    • 6 6

    • z wind na peronach korzystam codziennie od roku

      jak na razie działają w większości przypadków bez zarzutu.

      • 4 1

    • tristar nic nie da

      ludzie którzy do tej pory się jeszcze łudzą że to coś da, są zwyczajnie naiwni. W całym tym przedsięwzięciu chodziło tylko o to, żeby wydać pieniądze unijne, dać zarobić jednej niekompetentnej z resztą firmie (poczytajcie se o nich), oraz obsadzić nowych urzędników - niby do obsługi tego systemu, tworząc tym samym nowe stanowiska dyrektorskie i kierownicze dla dzieci naszych polityków.
      Nie chce mi się teraz szukać, ale na trójmiasto.pl był artykuł, w którym gość od tristara wprost napisał, że "na duże korki tristar i tak nie pomoże"... to ja się pytam, na co on pomoże? Na małe koreczki?Z resztą co to takiego jest mały korek i czy warto było wydawać tyle pieniędzy na coś takiego.

      • 3 5

    • Już powstał - dlatego właśnie Gdańsk to miasto, w którym da się jeździć samochodem a nie spędzać długie godziny w zatorach. Brak informacji nie uprawnia do tego typu komentarzy.

      • 1 0

    • Gdanszczaninie ty zawsze na wszystko narzekasz. Tristar juz dziala. Zauwaz ze na glownym ciagu gdzie on dziala jezdzi sie plynniej i nie jest wymieniany w powyzszych zakorkowanych zestawieniach

      • 0 0

  • Porównując z innymi dużymi miastami w PL, (3)

    w Gdańsku jezdzi się całkiem niezle. Jednak cztero i sześciopasmowe drogi zdają egzamin. Nadal niestety niektóre skrzyżowania tych dróg budowane są CAŁKOWICIE NIEFACHOWO i stąd te korki. Nie oszukujmy się-aut nie ubędzie,jednak przeliczanie korków na pieniądze W TEN SPOSÓB jest bezsensowne. Można ewentualnie liczyć koszty spalonego paliwa dla aut stojących w korkach. A narzekającym kierowcom proponuję poranną przejażdżkę po Szczecinie (dziwne,że nie ma go w rankingu) ,o Warszawie nie wspomnę.

    • 12 6

    • pojedź do Houston lub do Los Angeles. (2)

      tam mają cztero i sześcio pasmowe autostrady i tracą w korkach większy procent PKB niż w Polsce. Aut może ubyć, gdy kierowców obciąży się kosztami korzystania z przestrzeni do parkowania w centrum miasta i zastosuje się inne rozwiązania zarządzania popytem na transport, zgodne z zasadami sprawiedliwości i efektywności ekonomicznej.

      • 9 6

      • (1)

        I koniecznie z zasadami elementarza polityki komunikacyjnej. Rozdzial pt. Kierunek szacunek

        • 3 3

        • przestań trollu kraść nicki

          ciągle tkwisz na poziomie elementarza?

          • 1 1

  • żądania Gdyni: (8)

    Zajęcie przez rząd jasnego stanowiska w sprawie budowy OPAT, uznanie Trasy Kwiatkowskiego za część drogi krajowej, wstrzymanie połączenia szpitali wraz zvlikwidacją oddziału kardiologicznego, wpłynięcie przez rząd na Komisję Europejską by ta pozwoliła na uruchomienie Portu Lotniczego Kosakowo. Gdańsk w ciągu ostatnich 10 lat dostał: obwodnicę południową wraz z kilometrem Trasy Sucharskiego machnietym "z rozpędu", PKM sfinansowana przez Urząd Marszałkowski a w całości biegnąca na terenie Gdańska, pieniądze na bezsensowny tunel pod Wisłą, kredyty na stadion, dofinansowanie do wszystkich projektów komunikacji miejskiej jakie tylko zgłosili.

    • 1 20

    • Bredzisz łgarzu. Obwodnica południowa praktycznie nie przebiega przez Gdańsk, dlatego to GDDKiA ją budowało, z Trasy Sucharskiego to tylko wyprowadzenie z węzła zrobili, resztę budował Gdańsk, most wantowy budował Gdańsk, tunel pod Martwą Wisłą budował Gdańsk (a sam tunel kosztował tyle co ten wasz cały OPAT), resztę Nowej Słowackiego też budował Gdańsk, trasę W-Z, Havla, nowe linie tramwajowe również budował Gdańsk.
      To że niedojdy z UM Gdynia nie potrafią jednego dobrego wniosku o dofinansowanie unijne napisać, to z pretensjami na Piłsudskiego. Cała Gdynia była budowana z pieniędzy publicznych, dostaliście w gratisie pas startowy i urządzenia ILS od SP, trzeba je tylko certyfikować, może już wystarczy tej roszczeniowej postawy?

      • 19 2

    • (4)

      tunel pod martwą wisłą ma obsługiwać największy w kraju port morski, jest więc potrzebny. Gdynia, też port strategiczny, cała jest zbudowana za państwowe pieniądze... MORALNOŚĆ KALEGO

      • 8 1

      • (1)

        ok, ale lepiej się zorientuj czy droga do gdyńskiego portu jest drogą krajową...bo właśnie w tym jest problem z tego, co wiem, że niestety nie :(

        • 2 2

        • Marynarki Polskiej i Trasa Sucharskiego też są utrzymywane i remontowane przez Gdańsk.

          • 5 0

      • największy port w kraju może być obsługiwany od drugiej strony Wisły., bez potrzeby budowania tunelu (1)

        dla mieszkańców Trójmiasta wprowadzanie ruchu tranzytowego ze strony Warszawy do miasta nie jest potrzebne. Skądinąd dawno powinna powstać kładka pieszo - rowerowa na Ołowiankę dla skrócenia drogi mieszkańców do stacji PKP Gdańsk Główny.

        • 1 2

        • Ale tunel jest po to, aby między innymi ciężki transport drogowy nie pchał się przez centrum. Wcześniej aby dojechać od południowej strony do terenów przemysłowych przy Marynarki Polskiej (port, stocznie, ec, inne zakłady przemysłowe) trzeba było właśnie przez centrum jechać, tunel pozwoli tego uniknąć.

          • 4 0

    • tY możesz sobie rzadać

      jest was coraz mniej głosujecie samobójczo na gryzonia i jego ekipe, więc nie ma sensu budować wam cokolwiek ekstra, oprócz minimum wymaganego by to jakoś w strategi województwa wyglądało.

      • 7 2

    • do bbartek

      Ale pisarczyku jesteś zakompleksionym ludkiem! Trzeba pracować i myśleć, jak w Gdańsku. Porażki Gdyni, głównie będące efektami chorych ambicji włodarzy, tłumaczone są zmową polityczną, lub niesprawiedliwym podziałem środków UE. Mieszkańcy Gdyni, tak przywykli do tej orkiestry, że sami grają na tych samych nutach. Przedszkole!!!!

      • 5 2

  • JAK MAM DZIAŁALNOŚĆ (2)

    to mogę sobie wrzucić w koszty ten średnio miesięczny koszt stania w korkach??

    • 5 9

    • a paliwo do służbowego auta to niby co?

      • 1 0

    • A kto ci go zafakturuje? lol

      • 0 0

  • zazkaz (6)

    proponuje zakazać poruszania się po mieście samochodom z rejestracjami NE CW NOL ITD. przyjezdzaja takie sloiki prace zabierać za marne grosze i do tego jeszcze korki stwarzają...

    • 7 19

    • jakbyś umiał pracować to by Ci nikt pracy nie zabrał

      • 10 3

    • rety co za debil... pouczyc sie ekonomii a potem do zarzadzania sie pchac

      • 2 1

    • (2)

      Skończ szkołę to i praca lepsza się znajdzie...

      • 2 1

      • na wsi lepiej uczą ....? (1)

        • 1 0

        • Widocznie tak

          skoro kolesie w NOL-ach odbierają robotę rodowitym gdańszczanom od 50-ciu pokoleń.

          • 1 1

    • A ty oczywiście jesteś Gdańszczaninem z dziada-pradziada

      • 3 0

  • czyli nie potrzebny srystar jest

    • 6 4

  • Ankieta (1)

    Nie stoję w korkach, jeżdżę rowerem.

    • 11 6

    • taka opcja powinna się pojawić w ankiecie

      można dodać: nie stoję w korkach, jeżdżę rowerem i korzystam z SKM

      • 2 1

  • posdl polski

    Kraków jestt bardziej od Wawy zakorkowanh potem gdansk wawa o Wrocek który ma obwodnice i korki spadly

    • 2 7

  • (4)

    Jest sposob aby calkowicie zlikwidowac korki. Trzeba tylko zlikwidowac ulice, te elementy infrastruktury, ktore potwornym sznytem tna tkanke miejska. Tworza sie getta i miasto umiera. Jak Detroit.

    • 3 11

    • uwaga na trolla pracowicie kradnącego nicki (3)

      • 2 2

      • Niech kradnie na zdrowie

        Swoimi objawami pozytywnymi tylko ładnie podkreśla bezsens pedalarskich schematów myślowych...

        • 3 5

      • (1)

        Prezentujesz kiepski sposob negowania fundamentalnych wartosci zawartych w elementarzu polityki komunikacyjnej a szczegolnie prawd objawionych w rozdziale pt, kierunek szacunek.
        Miasto dla rowerzystow a nie dla ludzi!

        • 2 5

        • miasto dla ludzi, nie głównie dla samochodów

          internet nie dla trolli

          • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ilu dealerów samochodów marki Volvo znajduje się w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane