• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej zakorkowanym dużym miastem w Polsce

Maciej Naskręt
6 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe. Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe.

W Gdańsku kierowcy tracą najmniej czasu i pieniędzy stojąc w ulicznych korkach w porównaniu z innymi dużymi miastami Polski. Dziennie kierujący pojazdami marnują 14 minut, co w przeliczeniu na pieniądze daje miesięcznie 202 zł straty.



Jak często stoisz w korkach w Gdańsku?

Jak informowaliśmy wczoraj w Trójmieście są duże kłopoty z uruchomieniem systemu Tristar, ale specjaliści z Deloitte Consulting przekonują, że mimo to sytuacja na drogach Gdańska i tak poprawiła się w 2014 r. względem 2011 r.

Czas spędzony w korkach nie jest wykorzystywany produktywnie, gdyż można byłoby go przeznaczyć na pracę lub odpoczynek. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to więc strata, której rozmiar można oszacować jako koszt utraconych korzyści.

Pracujący kierowcy w siedmiu największych miastach Polski - Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku - tracili w korkach w 2014 r. średnio 13,7 mln zł dziennie, czyli prawie 301 mln zł miesięcznie i ponad 3,6 mld zł rocznie. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania jest to pogorszenie o ponad 5 proc. Koszt korków na statystycznego kierowcę wynosił 3034 zł, co stanowiło średnio 68 proc. miesięcznej pensji.

Według autorów najnowszego "Raportu" miastem o najmniejszej liczbie korków jest obecnie Gdańsk (czas tracony w korkach wynosi 14 minut i 46 sekund dziennie), co jest spadkiem o ponad 6 minut, a w skali miesiąca blisko dwóch godzin - jest to największy odnotowany spadek czasu w korkach w polskich miastach w ciągu czterech lat.

Oznacza to, że w Gdańsku stanie w korkach kosztuje nas 202 zł miesięcznie. To oznacza, że w ciągu roku tracimy pół średniej miesięcznej pensji, która w Gdańsku zdaniem analityków wynosi nieco ponad 4,8 tys. zł.

  • Eksperci odnotowali w październiu 2014 r. tylko sześć wąski gardeł.
  • W 2011 r. kierowcom utrudniało jazdę 11 "wąskich gardeł".
  • Poszczególne wąskie gardła na mapie Gdańska.
Autorzy "Raportu" zwracają też uwagę, że niezmiennym problemem miast są wąskie gardła komunikacyjne. Tegoroczny raport analizując wąskie gardła, porównuje je również do stanu z 2011 roku. Rozwiązanie problemu wąskich gardeł mogłoby przynieść skokową poprawę przejezdności nie tylko dla większego rejonu, ale i całego miasta. - Warto także zauważyć, że Gdańsk znacząco ograniczył liczbę wąskich gardeł, doganiając pod tym względem lidera poprzednich rankingów, czyli Katowice - czytamy w "Raporcie".

- Na poprawę sytuacji kierowców w naszym mieście istotny wpływ miało konsekwentne łączenie różnych form komunikacji (drogi, szyny, rowery, piesi) i współdziałanie gminy, samorządu województwa, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz inwestorów prywatnych. Nie bez znaczenia są także inwestycje we wspólne przystanki autobusowe, tramwajowe i kolejowe, budowa parkingów park&ride oraz bike&ride, dróg rowerowych czy też położenie nacisku na rozwój transportu zbiorowego i wyprowadzanie tranzytu z centrum miasta - komentuje wyniki raportu Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Kraków, na trzecim zaś Warszawa. "Raport o korkach" powstał w oparciu o badanie Korkometr zrealizowane przez serwis Targeo.pl i AutoMapę bazując na rzeczywistych pomiarach prędkości. Dla każdego miasta wyliczono wskaźniki opóźnień, pokazujące o ile korki wydłużają czas potrzebny kierowcom na dotarcie do miejsca docelowego.

Roczne koszty korków na kierowcę w zł | Create infographics

Szczegółowy raport Deloitte Polska na temat korków w największych siedmiu miastach.

Miejsca

Opinie (322) ponad 20 zablokowanych

  • miast upada ludzie wyjeżdżają

    niestety , jak tyle zakładów tu zlikwidowano a ludzie pracują w Anglii, Norwego, to kto ma korkować TIRy nie jadą bo nikt nic nie zamawia oprócz biedronki, ruscy mają embargo i nie kupują , pust bez ruskich w dużych sklepach, miasto marazmu i upadku, tylkko paru kolesi budynia na zamówieniach ublicznych fechtuje,

    • 0 5

  • Ratuje nas SKM-ka ,jak dojdzie PKM-ka korki będą jeszcze mniejsze . Mimo wszystko w Trójmieście brakuje przejść podziemnych dla pieszych .Światła co 200 m. i brak lewoskrętów ogranicza płynny ruch samochodów !

    • 1 2

  • mieszkam w gdańsku ponad 25 lat.już takie głupoty co się tu wypisuje to aż przeraża.

    korki są tu od lat 90 tych i to coraz to gorsze,centrum jest zapchane każdego dnia,wrzeszcz masakra,ludzie czy naprawdę jesteście tak otumanieni czy naćpani,co się dzieje z tym narodem,nic nie widzicie,nic nie obserwujecie,najważniejsze dla was to chyba tylko picie i palenie.

    • 0 3

  • spacerowa normalnie pusta.

    jak to czytam to jestem przerażony głupotą ludzi którzy nie mogą przedostać się przez miasto i piszą że korków nie ma.

    • 0 1

  • Kto k...wa zarabia niecałe 4500 zł na miesiąc? (6)

    "Koszt korków na statystycznego kierowcę wynosił 3034 zł, co stanowiło średnio 68 proc. miesięcznej pensji"

    • 0 3

    • (5)

      Całkiem sporo ludzi, którzy coś potrafią, nie mierz wszystkich swoją miarą.

      • 1 0

      • Potrafią... (4)

        ...ale dorabiać się cudzym kosztem i masz rację - jest ich całkiem sporo. Ja jestem po prostu uczciwy.

        • 0 4

        • (1)

          Jakim cudzym kosztem debilu? Czy dla ciebie każdy, kto zarabia więcej od ciebie jest złodziejem? Jest mnóstwo ludzi, którzy zarabiają dobrze dzięki swojej pracowitości, wykształceniu i inteligencji i robią to w sposób uczciwy. To, że ty nie posiadasz żadnej z tych cech nie oznacza, że każdy tak ma.

          • 3 0

          • coś takiego

            Powiedz mi w jakiej firmie, to też tam zatrudnię się. Naprawdę jesteś aż tak zarąbisty?

            • 0 0

        • (1)

          Wyemigruj do Korei Północnej, tam wszyscy (poza aparatem władzy) mają po równo, dla ciebie raj, nie bolszewiku jeden?

          • 0 0

          • kapitalisto

            Lepiej być wykorzystywany przez władzę, niż przez prywaciarzy. To bardziej godne.

            • 0 0

  • napisali specjalni umysłowo "specjaliści" z Deloitte (1)

    przecież ten raport to jakaś porażka, poziomem równa do raportu PWC o lotnisku w Gdyni....

    Tak to jest, jak asy po 5 letnim zarządzaniu biorą się za tematy, o których nie mają pojęcia.

    • 0 0

    • Wiem, wiem, ty byś napisał lepszy raport ze szwagrem.

      • 0 0

  • Zamiast chwalić się największym systemem zarządzania ruchem w kraju - udaje się od dwóch lat, że go nie ma. Jest - i istotnie wpływa na ten właśnie ruch i poprawę jaką zobrazowano w raporcie. Z drugiej strony - pamiętacie jak jeździło się np. na Miszewskiego, czy na Hucisku? Pamiętacie jak wszyscy jeździli tam "na raz" - nie uważacie, że teraz jest bezpieczniej? Zawsze jest coś za coś. Brak informacji płynącej od władz miasta o systemie i korzyściach z niego płynących kończy się komentarzami jak poniżej - "tristar i tak nie pomoże". Już pomógł. Więc może zanim skomentujesz jako wielki znawca materii - zechcij się dowiedzieć co i jak. Panie redaktorze, to również do Pana...

    • 2 0

  • Dlaczego drożeje paliwo?

    Przy okazji korków wypada zauważyć o zmowie cenowej producentów paliwa.Ropa nie drożeje a paliwa tak.Jaki to piękny kraj ta nasza Polska.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakiej dzielnicy Gdańska miała miejsce katastrofa autobusu w 1994 roku?

 

Najczęściej czytane