• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej zakorkowanym dużym miastem w Polsce

Maciej Naskręt
6 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe. Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe.

W Gdańsku kierowcy tracą najmniej czasu i pieniędzy stojąc w ulicznych korkach w porównaniu z innymi dużymi miastami Polski. Dziennie kierujący pojazdami marnują 14 minut, co w przeliczeniu na pieniądze daje miesięcznie 202 zł straty.



Jak często stoisz w korkach w Gdańsku?

Jak informowaliśmy wczoraj w Trójmieście są duże kłopoty z uruchomieniem systemu Tristar, ale specjaliści z Deloitte Consulting przekonują, że mimo to sytuacja na drogach Gdańska i tak poprawiła się w 2014 r. względem 2011 r.

Czas spędzony w korkach nie jest wykorzystywany produktywnie, gdyż można byłoby go przeznaczyć na pracę lub odpoczynek. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to więc strata, której rozmiar można oszacować jako koszt utraconych korzyści.

Pracujący kierowcy w siedmiu największych miastach Polski - Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku - tracili w korkach w 2014 r. średnio 13,7 mln zł dziennie, czyli prawie 301 mln zł miesięcznie i ponad 3,6 mld zł rocznie. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania jest to pogorszenie o ponad 5 proc. Koszt korków na statystycznego kierowcę wynosił 3034 zł, co stanowiło średnio 68 proc. miesięcznej pensji.

Według autorów najnowszego "Raportu" miastem o najmniejszej liczbie korków jest obecnie Gdańsk (czas tracony w korkach wynosi 14 minut i 46 sekund dziennie), co jest spadkiem o ponad 6 minut, a w skali miesiąca blisko dwóch godzin - jest to największy odnotowany spadek czasu w korkach w polskich miastach w ciągu czterech lat.

Oznacza to, że w Gdańsku stanie w korkach kosztuje nas 202 zł miesięcznie. To oznacza, że w ciągu roku tracimy pół średniej miesięcznej pensji, która w Gdańsku zdaniem analityków wynosi nieco ponad 4,8 tys. zł.

  • Eksperci odnotowali w październiu 2014 r. tylko sześć wąski gardeł.
  • W 2011 r. kierowcom utrudniało jazdę 11 "wąskich gardeł".
  • Poszczególne wąskie gardła na mapie Gdańska.
Autorzy "Raportu" zwracają też uwagę, że niezmiennym problemem miast są wąskie gardła komunikacyjne. Tegoroczny raport analizując wąskie gardła, porównuje je również do stanu z 2011 roku. Rozwiązanie problemu wąskich gardeł mogłoby przynieść skokową poprawę przejezdności nie tylko dla większego rejonu, ale i całego miasta. - Warto także zauważyć, że Gdańsk znacząco ograniczył liczbę wąskich gardeł, doganiając pod tym względem lidera poprzednich rankingów, czyli Katowice - czytamy w "Raporcie".

- Na poprawę sytuacji kierowców w naszym mieście istotny wpływ miało konsekwentne łączenie różnych form komunikacji (drogi, szyny, rowery, piesi) i współdziałanie gminy, samorządu województwa, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz inwestorów prywatnych. Nie bez znaczenia są także inwestycje we wspólne przystanki autobusowe, tramwajowe i kolejowe, budowa parkingów park&ride oraz bike&ride, dróg rowerowych czy też położenie nacisku na rozwój transportu zbiorowego i wyprowadzanie tranzytu z centrum miasta - komentuje wyniki raportu Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Kraków, na trzecim zaś Warszawa. "Raport o korkach" powstał w oparciu o badanie Korkometr zrealizowane przez serwis Targeo.pl i AutoMapę bazując na rzeczywistych pomiarach prędkości. Dla każdego miasta wyliczono wskaźniki opóźnień, pokazujące o ile korki wydłużają czas potrzebny kierowcom na dotarcie do miejsca docelowego.

Roczne koszty korków na kierowcę w zł | Create infographics

Szczegółowy raport Deloitte Polska na temat korków w największych siedmiu miastach.

Miejsca

Opinie (322) ponad 20 zablokowanych

  • BArdzo proszę o podanie jednego, jedynego (2)

    powodu dla którego Rządowi miałoby zależeć na odkorkowaniu miast.
    "Miejskie korki a podatki państwo zarabia tak 0,5 mld zł rocznie"

    • 3 7

    • Zrób im na złość i wsiadaj na rower.

      • 5 2

    • poprzyj rozbudowę siec udogodnień dla rowerów

      oraz poprawę dostępu rowerzystów do stacji PKM i SKM. Najważniejsze, byś zauważył, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      • 2 0

  • euro 5 i po kłopocie

    • 2 0

  • Wpis do wykasowania.... (2)

    Oczywiście znowu niekompetencja lub zwykła manipulacja faktami. Siedem największych miast Polski to: Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk i Szczecin. Wymienione wyżej Katowice są na 10 miejscu jeszcze za Bydgoszczą i Lublinem. Dlaczego ciągle jesteśmy informowani kłamstwem?.
    Autor artykułu nie zrozumiał faktów lub celowo manipulował tymi faktami. To chyba nie pierwszy taki "numer" pana Naskręta. Szkoda bo jednak chyba "trojmiasto" ma wielu czytelników..... Czasami nawet bardziej kompetentnych niż autor....

    • 3 3

    • zapewne po staremu

      zaliczyli Katowice do aglomeracji czyli plus Gliwice Chorzów Będzin etc,,, i mamy wielkie miasto :)

      • 2 1

    • Badania nie robił "Pan Naskręt", tylko "Deloitte Consulting" i do nich adresuj wątpliwości. A w Katowicach i w ogóle na Górnym Śląsku chyba w życiu nie byłeś, skoro nie wiesz,jak tam wygląda ruch samochodowy. DTŚ i A4 są dużo bardziej ruchliwe,niż Obwodnica.

      • 1 1

  • Pocałójta w dópę wujta

    • 1 2

  • Bo,

    prawie wszyscy wyjechali do Dublina

    • 1 5

  • (1)

    A CO Z KOKOSZKAMI (BUDOWLANYCH, KARTUSKA, NOWATORÓW). CODZIENNE KORKI POTWIERDZAJĄ KOMUNIKATY DROGOWE W RADIU GDAŃSK.
    DODAM, ŻE NIE JESTEM Z KASZUB, ALE MUSZĘ TYMI ULICAMI PRZEJECHAĆ.

    • 1 8

    • nic a co?

      • 0 0

  • Wszystkich narzekających na korki i stan dróg w 3mieście

    zapraszam do Krakowa,,,,wyleczycie się po pierwszych minutach :)))

    • 5 0

  • Gdańsk ma naprawdę dobrą, prostą i wygodną sieć dróg w porównaniu (2)

    do innych dużych miast w Polsce, korki są ale to raczej z uwagi na wzrost aut niż na stan dróg i możecie pisać co chcecie ale wystarczy pojechać do Krakowa Poznania czy Wrocławia by się o tym przekonać,,,

    • 6 3

    • Czyli... Powinni budować niższe auta?

      • 0 1

    • nie chodzi o wzrost aut ale o wzrost liczby aut

      w Gdańsku na 1000 mieszkańców jest ich 40% więcej niż w Berlinie - tam wielu posiadaczy samochodów nie korzysta z nich w codziennych dojazdach, a miasto prowadzi wyrazistą kampanię popierania samodzielnego docierania dzieci do szkół i przedszkoli.

      • 2 0

  • Gdzie pozostałe miasta wojewodzkie (1)

    W tym roku z raportu zniknął Gorzów wlkp. Tak naprawdę to właśnie Gorzów jest najmniej zakorkowanym dużym miastem. Nie wiem, ale wydaje mi się ze ktoś się starał żeby Gdańsk prowadził.

    • 1 1

    • Gorzów jest co najwyżej średniej wielkości ok. 100 tys. to liga Grudziądza, Koszalina, Płocka.

      • 0 0

  • co za bzdury

    a wszystko po to by korporacje mogły wyciągnąć jak najwiecej pieniedzy z budzetu UNijnego

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Którą z wymienionych linii autobusowych dojedziemy do Rumi?

 

Najczęściej czytane