• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej zakorkowanym dużym miastem w Polsce

Maciej Naskręt
6 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe. Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe.

W Gdańsku kierowcy tracą najmniej czasu i pieniędzy stojąc w ulicznych korkach w porównaniu z innymi dużymi miastami Polski. Dziennie kierujący pojazdami marnują 14 minut, co w przeliczeniu na pieniądze daje miesięcznie 202 zł straty.



Jak często stoisz w korkach w Gdańsku?

Jak informowaliśmy wczoraj w Trójmieście są duże kłopoty z uruchomieniem systemu Tristar, ale specjaliści z Deloitte Consulting przekonują, że mimo to sytuacja na drogach Gdańska i tak poprawiła się w 2014 r. względem 2011 r.

Czas spędzony w korkach nie jest wykorzystywany produktywnie, gdyż można byłoby go przeznaczyć na pracę lub odpoczynek. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to więc strata, której rozmiar można oszacować jako koszt utraconych korzyści.

Pracujący kierowcy w siedmiu największych miastach Polski - Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku - tracili w korkach w 2014 r. średnio 13,7 mln zł dziennie, czyli prawie 301 mln zł miesięcznie i ponad 3,6 mld zł rocznie. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania jest to pogorszenie o ponad 5 proc. Koszt korków na statystycznego kierowcę wynosił 3034 zł, co stanowiło średnio 68 proc. miesięcznej pensji.

Według autorów najnowszego "Raportu" miastem o najmniejszej liczbie korków jest obecnie Gdańsk (czas tracony w korkach wynosi 14 minut i 46 sekund dziennie), co jest spadkiem o ponad 6 minut, a w skali miesiąca blisko dwóch godzin - jest to największy odnotowany spadek czasu w korkach w polskich miastach w ciągu czterech lat.

Oznacza to, że w Gdańsku stanie w korkach kosztuje nas 202 zł miesięcznie. To oznacza, że w ciągu roku tracimy pół średniej miesięcznej pensji, która w Gdańsku zdaniem analityków wynosi nieco ponad 4,8 tys. zł.

  • Eksperci odnotowali w październiu 2014 r. tylko sześć wąski gardeł.
  • W 2011 r. kierowcom utrudniało jazdę 11 "wąskich gardeł".
  • Poszczególne wąskie gardła na mapie Gdańska.
Autorzy "Raportu" zwracają też uwagę, że niezmiennym problemem miast są wąskie gardła komunikacyjne. Tegoroczny raport analizując wąskie gardła, porównuje je również do stanu z 2011 roku. Rozwiązanie problemu wąskich gardeł mogłoby przynieść skokową poprawę przejezdności nie tylko dla większego rejonu, ale i całego miasta. - Warto także zauważyć, że Gdańsk znacząco ograniczył liczbę wąskich gardeł, doganiając pod tym względem lidera poprzednich rankingów, czyli Katowice - czytamy w "Raporcie".

- Na poprawę sytuacji kierowców w naszym mieście istotny wpływ miało konsekwentne łączenie różnych form komunikacji (drogi, szyny, rowery, piesi) i współdziałanie gminy, samorządu województwa, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz inwestorów prywatnych. Nie bez znaczenia są także inwestycje we wspólne przystanki autobusowe, tramwajowe i kolejowe, budowa parkingów park&ride oraz bike&ride, dróg rowerowych czy też położenie nacisku na rozwój transportu zbiorowego i wyprowadzanie tranzytu z centrum miasta - komentuje wyniki raportu Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Kraków, na trzecim zaś Warszawa. "Raport o korkach" powstał w oparciu o badanie Korkometr zrealizowane przez serwis Targeo.pl i AutoMapę bazując na rzeczywistych pomiarach prędkości. Dla każdego miasta wyliczono wskaźniki opóźnień, pokazujące o ile korki wydłużają czas potrzebny kierowcom na dotarcie do miejsca docelowego.

Roczne koszty korków na kierowcę w zł | Create infographics

Szczegółowy raport Deloitte Polska na temat korków w największych siedmiu miastach.

Miejsca

Opinie (322) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Panie Macieju, prosimy o kolejny reportaż z remontowanej drogi na Stogi. Czy koncepcje przystanków na Przeróbce się zmieniły, bo coś tak wygląda. Czyżby samochody miały śmigać po płytkach chodnikowych? Czy terminy nie są zagrożone, bo Most Siennicki na razie jest rozgrzebany totalnie.

    • 0 7

    • tramwaje już jeżdżą

      • 1 0

  • Bzdura (1)

    14 min straty w korku, chyba w jednym. Gdynia wypada dużo lepiej niż Gdańsk pod względem korków.

    • 0 11

    • Gdynia jest dużo bardziej zakorkowana niż Gdańsk

      No i jak stoisz w Gdyni w korku to okna nie da się otworzyć tak śmierdzi "biomasą"

      • 8 0

  • Bo Gdańsk nie jest dużym miastem nie ma nawet poł miliona mieszkańców,to i ruch jest mniejszy

    jak to bywa w prowincjonalnych mieścinach gdzie życie toczy się wolniej

    • 3 8

  • to po co tristar?

    żeby "Qumak" zarobił zgodnie z ustaleniami.

    • 1 2

  • Ha ha

    Swietny artykulik pozdrawiam wsciekłych na korki i tych ktorzy czerpià przyjemnosc sluchania muzyczki w aucie podczas ciàgnięcia sie przez miasto

    • 3 2

  • Brawo PROPAGANDYŚCI Z RAPORTU- BRAWO!!! (5)

    Ilość mieszkańców: Warszawa 1750000, Łódź i Kraków około 750.000 Gdańsk 450.000. TO JEST ŚMIESZNE! To tak, jakby porównywać korki w Gdańsku i Tczewie albo Starogardzie :))). Owszem, uczciwie trzeba przyznać, że się poprawiło w Gdańsku, ale jeśli chodzi o znaczącą przebudowę infrastruktury to do takich Katowic (380 tyś mieszkańców) albo Warszawy zrobiliśmy bardzo mało!!!
    PRAWIE NIE USUWA SIĘ WĄSKICH GARDEŁ A WŁAŚCIWIE TWORZY NOWE!!!
    Owszem, po kilkudziesięciu latach dociągnięto Armii Krajowej do obwodnicy , obwodnica południowa to inwestycja krajowa mająca ułatwić Warszawce dojazd nad morze (bo wystarczy popatrzeć co dzieje się w drugą stronę), no i najśmieszniejsze: "Stolica Kaszub" nie ma chociaż JEDNEJ przyzwoitej drogi na kaszuby, a to co było pozatykano niemiłosiernie czyniąc z Kartuskiej drogę dojazdową na budowy i do osiedli. O ułatwieniach w centrum możemy pomarzyć , a kiedy była okazja ułatwić przejazd między Moreną a Chełmem to jego wysokość kisiel powiedział co powiedział. O przelotach na Chemie nie wspomnę. A osoba odpowiedzialna za miejscowy plan zagospodarowania na osiedlach południowych powinna siedzieć na co najmniej 10 lat!

    • 4 14

    • Aglomeracja Gdańska: 1,25 mln osób (wikipedia) (1)

      • 8 0

      • DF to

        typowy cebulak, nie wytłumaczysz mu zasad ruchu samochodowego.

        Nie ogarnie tego że połowa województwa pcha się do Gdańska do roboty
        swoimi kaszlakami.

        • 9 2

    • na Kaszuby budowana jest PKM

      czy za to chcesz wsadzić osobę odpowiedzialną za plan zagospodarowania osiedli południowych?

      • 4 2

    • DF

      Żeby mieć, trzeba budować - logika się kłania. Kartuską i innymi ulicami muszą dojechać na place budowy. "TO JEST ŚMIESZNE" , aby porównywać Gdańską infrastrukturę i jej zmiany do Warszawy. Katowice zaś, mając dużo więcej pieniędzy (kopalnie), mogą więcej zainwestować. Gdańsk mądrze inwestuje, zgodnie z przysłowiem "Tak krawiec kraje, jak mu materii staje" i jeszcze więcej korzystając z pozyskiwanych funduszy europejskich.

      • 4 0

    • A Katowice, które są w tym raporcie - 300 tys. mieszkańców. I co ośle?
      Jakbyś nie zauważył, o dysproporcja między Warszawą a resztą jest większa niż między Krakowem a Gdańskiem, w takim przypadku Warszawa powinna wygrywać wszystkie rankingi, gdyż inne miasta nie powinny być z nią zestawiane.
      Poza tym Trójmiasto to praktycznie jeden organizm miejski i po Gdańsku jeżdżą też ludzie z Sopotu i Gdyni.

      • 3 0

  • A na którym miejscu jest Gdynia bo coś jej nie widać? (1)

    Aaa, pewnie będzie w raporcie razem z Gliwicami, Radomiem, Kielcami, Częstochową i innymi tego typu "metropoliami" ;)

    • 10 0

    • W Gdyni są większe korki niż w Gdańsku

      • 3 1

  • Red. Naskręt i jego ankiety (2)

    brakuje tylko odpowiedzi - nie stoję w korkach w Gdańsku, bo mieszkam w Kielcach

    • 7 0

    • Nie stoję w korkach bo mieszkam blisko centrum (1)

      Można kupić trochę mniejsze mieszkanie na rynku wtórnym i po korkach:).

      • 0 0

      • Różnica w cenie przy tym samym metrażu, centrum vs. zadupie to koszt utrzymania jednego samochodu przez 4-5 lat. Potem mieszkanie położone w centrum "zarabia" na siebie przez niższe koszty dojazdu, bo czasu nawet nie liczę

        • 2 1

  • Tristal nie zadziałał to uspokajają. (2)

    • 0 4

    • Już działa - a to, że jest lepiej to jego efekty. Fakt, że informacja w 21 wieku to podstawa - szkoda tylko, że pan redaktor jest kiepsko poinformowany.

      • 1 0

    • Tristar dziala juz

      • 0 0

  • mieszkanie w centrum (2)

    Wystarczy kupić trochę mniejsze mieszkanie z rynku wtórnego blisko centrum i problem korków nie taki straszny:)

    • 7 0

    • A można mieszkać z rodziną w czymś jeszcze mniejszym niż 40m2 ? (1)

      Salon z aneksem kuchennym + 1 sypialnia. Zarabiamy z żoną 4700 zł netto, mamy dziecko. Za co mamy kupić nawet malutkie mieszkanie w centrum jak nie jestesmy w stanie odłożyć więcej niż 100 miesiecznie

      • 3 2

      • Z takimi dochodami macie zdolnośc na 360 000

        Za tą cenę spokojnie można kupić 60m2 3 pokoje na Dolnym Tarasie, ale pewnie lepiej wychodzi kupić mieszkanie za 280 000 zł na zadupiu, ładować kasę w dwa szroty i narzekać na korki.

        Różnica w cenie przy tym samym metrażu, centrum vs. zadupie to koszt utrzymania jednego samochodu przez 4-5 lat. Potem mieszkanie położone w centrum "zarabia" na siebie przez niższe koszty dojazdu, bo czasu nawet nie liczę.

        • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Literka M to symbol sportowych aut marki:

 

Najczęściej czytane