• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk najmniej zakorkowanym dużym miastem w Polsce

Maciej Naskręt
6 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe. Korki w Gdańsku to dla wielu kierowców codzienność, ale zdaniem ekspertów są one mniej dolegliwe.

W Gdańsku kierowcy tracą najmniej czasu i pieniędzy stojąc w ulicznych korkach w porównaniu z innymi dużymi miastami Polski. Dziennie kierujący pojazdami marnują 14 minut, co w przeliczeniu na pieniądze daje miesięcznie 202 zł straty.



Jak często stoisz w korkach w Gdańsku?

Jak informowaliśmy wczoraj w Trójmieście są duże kłopoty z uruchomieniem systemu Tristar, ale specjaliści z Deloitte Consulting przekonują, że mimo to sytuacja na drogach Gdańska i tak poprawiła się w 2014 r. względem 2011 r.

Czas spędzony w korkach nie jest wykorzystywany produktywnie, gdyż można byłoby go przeznaczyć na pracę lub odpoczynek. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to więc strata, której rozmiar można oszacować jako koszt utraconych korzyści.

Pracujący kierowcy w siedmiu największych miastach Polski - Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku - tracili w korkach w 2014 r. średnio 13,7 mln zł dziennie, czyli prawie 301 mln zł miesięcznie i ponad 3,6 mld zł rocznie. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania jest to pogorszenie o ponad 5 proc. Koszt korków na statystycznego kierowcę wynosił 3034 zł, co stanowiło średnio 68 proc. miesięcznej pensji.

Według autorów najnowszego "Raportu" miastem o najmniejszej liczbie korków jest obecnie Gdańsk (czas tracony w korkach wynosi 14 minut i 46 sekund dziennie), co jest spadkiem o ponad 6 minut, a w skali miesiąca blisko dwóch godzin - jest to największy odnotowany spadek czasu w korkach w polskich miastach w ciągu czterech lat.

Oznacza to, że w Gdańsku stanie w korkach kosztuje nas 202 zł miesięcznie. To oznacza, że w ciągu roku tracimy pół średniej miesięcznej pensji, która w Gdańsku zdaniem analityków wynosi nieco ponad 4,8 tys. zł.

  • Eksperci odnotowali w październiu 2014 r. tylko sześć wąski gardeł.
  • W 2011 r. kierowcom utrudniało jazdę 11 "wąskich gardeł".
  • Poszczególne wąskie gardła na mapie Gdańska.
Autorzy "Raportu" zwracają też uwagę, że niezmiennym problemem miast są wąskie gardła komunikacyjne. Tegoroczny raport analizując wąskie gardła, porównuje je również do stanu z 2011 roku. Rozwiązanie problemu wąskich gardeł mogłoby przynieść skokową poprawę przejezdności nie tylko dla większego rejonu, ale i całego miasta. - Warto także zauważyć, że Gdańsk znacząco ograniczył liczbę wąskich gardeł, doganiając pod tym względem lidera poprzednich rankingów, czyli Katowice - czytamy w "Raporcie".

- Na poprawę sytuacji kierowców w naszym mieście istotny wpływ miało konsekwentne łączenie różnych form komunikacji (drogi, szyny, rowery, piesi) i współdziałanie gminy, samorządu województwa, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz inwestorów prywatnych. Nie bez znaczenia są także inwestycje we wspólne przystanki autobusowe, tramwajowe i kolejowe, budowa parkingów park&ride oraz bike&ride, dróg rowerowych czy też położenie nacisku na rozwój transportu zbiorowego i wyprowadzanie tranzytu z centrum miasta - komentuje wyniki raportu Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Kraków, na trzecim zaś Warszawa. "Raport o korkach" powstał w oparciu o badanie Korkometr zrealizowane przez serwis Targeo.pl i AutoMapę bazując na rzeczywistych pomiarach prędkości. Dla każdego miasta wyliczono wskaźniki opóźnień, pokazujące o ile korki wydłużają czas potrzebny kierowcom na dotarcie do miejsca docelowego.

Roczne koszty korków na kierowcę w zł | Create infographics

Szczegółowy raport Deloitte Polska na temat korków w największych siedmiu miastach.

Miejsca

Opinie (322) ponad 20 zablokowanych

  • Jakby przywrócić ruch kołowy przez ul. Długą to problem zniknął by zupełnie (2)

    ale nasi włodarze ulegają lobby historycznemu.

    • 11 6

    • szydera, prawda?

      • 5 1

    • Osobowe poza sezonem mogłyby jeźdźić nawiasem mówiąc.

      i nie lobyy historyczne a cukierniczo-restauracyjne...

      • 1 3

  • won!! (3)

    My tu gagu gadu a ten gad z PO Adamowicz prezydent gdańska kupuje 16 mieszkanie pytam się za CO????

    • 6 12

    • za jajco!

      • 8 0

    • (1)

      za swoja pensje bo jest prezydentem i ma prawo sie bogacic. komunizm juz dawno obalono, wiesz?

      • 7 1

      • ile wam płacą za wpisy - tłumoki..!!!!

        • 2 6

  • ile (7)

    jest zarejestrowanych samochodów w Trójmieście?

    • 2 0

    • gonimy Sopot a w Sopocie więcej niż mieszkańców

      • 2 3

    • na 1000 mieszkańców więcej niż w Berlinie

      i to już dobre parę lat tak to wygląda - w innych miastach polskich jeszcze gorzej.

      • 1 4

    • (4)

      524 samochody osobowe na 1000 mieszkańców, dane za 2013 r.

      • 3 0

      • (3)

        Dodam, że to dane dla Gdańska, wszystkich zarejestrowanych pojazdów jest 647, w Sopocie jest 1188 (w tym 919 osobowych), w Gdyni odpowiednio 676 pojazdów na 1000 mieszkańców (w tym 522 osobowe).

        • 2 0

        • Patrząc po ilosci rejestracji ze Słoikowa to po miejście jeździ jakieś 1200 na 1000 mieszkańców.

          • 6 0

        • w Berlinie 330 na 1000 mieszkańców (1)

          bo tam za parkowanie samochodu się płaci, a berlińczycy umieją liczyć pieniądze

          • 6 0

          • no i jest zakaz wjazd trucicieli do centrum EURO V górą!

            u nas jakby wprowadzić takie obostrzenia to 70% samochodów musiałaby zostać za rogatkami miasta

            • 5 0

  • Skąd ta średnia

    W miesiącach wakacyjnych dojazd do pracy autobusem zajmuje mi 25 minut. W pozostałych miesiącach 45 minut. Czyli tak jakby korki zabierały mi 20 minut na podróż, czyli 40 minut dziennie. Żeby wyrobić średnią 14 minut 2 kolejne osoby musiałyby tracić w korkach po minucie dziennie.

    • 4 8

  • a jak ruszy za kilka lat Tristar (1)

    to na niektórych jezdniach będzie można śmiało riozbijać namioty

    • 10 7

    • przez te kilka lat, jak decydenci nie zrozumieją potrzeby reorientacji polityki komunikacyjnej

      to bez względu na Tristar czy inny sristar miasto będzie bardziej zakorkowane. Tak nie musi być.

      • 2 5

  • Zapraszam spec grupę na ul. Sobieskiego w Gdańsku (6)

    Nie dość, że stracą tam zawieszenie to dowiedzą się co to znaczy księżycowy krajobraz drogowy. Chyba,że nasi spece z Magistratu specjalnie tworzą tam poranne i popołudniowo-wieczorne korki aby nie uszkadzać aut. Jest to zapewne jakiś sposób na te przerażające wyrwy w nawierzchni

    • 8 8

    • za 4 lata będzie zrobione więc nie musisz przypominac co pół roku o dziurach (2)

      • 3 1

      • skąd wiesz, że będziesz tam jeszcze pracował ???? (1)

        • 1 2

        • Bo mam umowę podpisaną do emerytury, bez mozliwości rozwiazania ze strony pracodawcy.

          • 0 0

    • poprzyj obszarowe systemy uspokajania ruchu - wtedy miasto zaoszczędzi na remontach nawierzchni (2)

      • 4 4

      • co za fachowy język..!!!!! (1)

        • 1 1

        • rozumiem, że dałeś plusa?

          30 km/h to standard w dużych miastach, z dopuszczalnymi wyjątkami w dół i w górę. O tym panowie z Deloitte nie wspomnieli

          • 4 2

  • Dodajemy , że z najczystszym powietrzem także ! Dlatego nie stawiajmy fabryk od zachodniej strony miasta. (1)

    Spalin może być mniej, taksówki / osobówki mogłyby wjeżdżać w wiele miejsc z zakazem , można zrobić więcej skrótów ! Ostatnio kilka powstało jak. np utwardzenie ulicy łączącej Sobieskiego z Cygańską Górą czy przejazdy przez zrobione dojazdy na Al. Zwycięstwa. Zrobić zatoki autobusowe na np. ul Sobieskiego !!!
    Dlaczego np. nie wolno wjeżdżać osobowym autom przez most nad Radunią przy Placu Rakowym albo w ulicę za dawną przychodnią przy PKP Główny Gdańśk.

    Możliwości jest mnóstwo wystarczy pomyśleć i nie kosztują wiele a korki natychmiast zmaleją.

    Nalezy także przyjrzeć się porobionym w ostatnich latach ulicom jednokierunkowym i wjazdem na płatne parkingi ! np. przy targowisku Przymorze ! - obsługa stoi przy bramie a korek na ulicy !

    Nie wiem także czy każdy musi się pakować do Gdańska w godzinach 7-9 rano ! Stoi z 2 godziny w korku zamiast wyjechać o 9 z np. Kartuz...

    • 5 8

    • na Sobieskiego chciałbyś jeszcze zwęzić chodnik?

      naprawdę pomyśl, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Samo poszerzanie dróg nie wpłynie na redukcję korków.

      • 5 5

  • i najgorsze drogi w miescie w Polsce,gorzej niz Albania

    • 4 15

  • bo kazdy wieśniak musi jechać nawet do kibla (3)

    zakonczcie płacze i do skm, marsz, jelopy, mam auto i tylko do pracy służy

    • 16 8

    • Masz auto i tylko do pracy służy? (2)

      Szerloku drogi, tym korkującym miasto też ono służy do dojazdów do pracy...

      • 1 6

      • również na odległość poniżej 3 kilometrów? (1)

        znam gościa, który dojeżdżał do gdyńskiego urzędu miasta samochodem z odległości 850 metrów. Zrezygnował dopiero po wprowadzeniu opłat za parkowanie i chwalił się swoją zmyślnością. Oby było takich więcej.

        • 5 1

        • w mojej firmie podobnie

          • 0 0

  • Urzędasy tak tego nie zostawią poczekajcie aż odpalą tristar

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Arteon i T-Roc to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane